اثرات مثبت آب بر روحیه انسان

فهرست مطالب

طراحی فضا با آب چگونه است؟

آب نقش پر اهمیتی در تمدن و فرهنگ داراست و ریشه در روح و روان آدمیان دارد. طراحی فضا با آب از طریق المان‌هایی همچون آبنما و ترکیبات آن با زیبایی‌های طبیعت، باعث آرامش و راحتی انسان می‌شود. جریان دائمی و پویای آب رودها و نهرها، شوق حرکت را در آدمی زنده می‌کند. آب در آبشارها، حالتی دیگری را باعث می‌شود و عظمت آب جاری، هیجان زیادی را به وجود می‌آورد که همین نکته را می‌توانیم در آبنماها لحاظ کنیم.

همه این موارد نمونه‌ای از تاثیرات متنوع و حالات متفاوت آب بر انسان است و طبیعت حلقه گمشده ما در زنجیر زندگی مصنوعی امروزیست. آرامش و پویایی در سیمای شهرهایمان به خاطره‌ای خوش بدل گشته و به رؤیا سپرده شده است. اینجاست که روح تشنه ما، آب را می‌طلبد؛ آب این عنصر حیات بخش، می‌تواند به شیوه‌ای هنرمندانه، مژده طراوت دوباره طبیعت دلنواز و روح افزا را در فضای زندگی‌مان به ارمغان آورد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

نقش آب در دکوراسیون
نقش آب در دکوراسیون

نقش آب در دکوراسیون

آب با نقش حیاتی خود در بقا و کنترل اکوسیستم ها، در برنامه ریزی معماری منظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش احساس برانگیز آب و استفاده از ویژگی‌های ذاتی آن مثل شکل پذیری، امکان استفاده از آن را در فضاهایی با اشکال مختلف را به انسان می‌دهد.استفاده از آب در وسعت و عمق بخشیدن به عناصر فضا و ظرفیت حرارتی بالا، نقش ارتباط دهنده (بافت‌های متنوع) با توجه به ظرفیت آن، ایجاد حرکت و فضاهای شفاف یا لایه‌های بصری در سطوح افقی و عمودی، قابلیت انعکاس و کنترل اقلیمی، می‌تواند به طرز موثری با آب صورت گیرد. حتی در روف گاردن هتل درویشی نیز از آبنما در اطراف مبلمان فضای باز و گلدان‌ها استفاده شده است.

آب به همراه گیاهان

تعادل، نتیجه قرارگیری یک شئ (گیاه) یا اشیایی در امتداد محور واقعی یا فرضی یک ترکیب منظر است. هنگامی که توده‌ای در هر طرف محور به طور یکسان توزیع گردد، گفته می‌شود که ترکیب در حالت تعادل قرار دارد. تعادل، نیروهای رقیب را جهت ایجاد ثبات یا سکون، تساوی یا تعدیل می‌بخشد. در طراحی کاشت، تعادل سبب تقویت محور، تاکید بر گردش در فضا و تاکید بر نقاط انتقال می‌گردد .

بهتر است که طراحی منظر با استفاده از متخصصین و با یک سبک خاص صورت گیرد. این امر می‌تواند با ایجاد نوعی تأکید یا برجسته سازی در فضای داخلی ساختمان صورت گیرد و در هر صورت وجود تنوع و گوناگونی در اینگونه طرح‌ها الزامی خواهد بود. این عمل را می‌توان با استفاده از گیاهان مختلف و تغییر در تعداد یا اندازه آن‌ها یا حتی نوع استفاده از فضای سبز در محیط به وجود آورد.

طراحی فضا با آب
طراحی فضا با آب

طراحی فضا با آب

در فضاهای کوچک کاشت گیاهان، نیازی به ایجاد سیستم زهکشی نیست، اما احداث این سیستم برای فضاهای کاشت بزرگ ضروریست. این مسأله به ویژه در فضاهای کاشت درختان بزرگ با حداقل ارتفاع 1 متر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که معمولاً برای تضمین رشد درختان از مقادیر زیادی آب استفاده می‌شود و در صورت فقدان زهکشی، این آب اضافه می‌تواند موجب بروز مشکلات  زیادی در محل کاشت شود.

برای کنترل هزینه‌های نگهداری، آبیاری در هر کجا که ممکن باشد باید به مرحله اجرا گذاشته شود، اما استفاده از روش‌های اتوماتیک و یا آبیاری قطره‌ای باید محدود به مکان‌های نیازمند به زهکشی شود. روش‌های مختلفی برای استقرار سیستم‌های آبیاری زیرزمینی وجود دارد که با اتصال آن‌ها می‌توان خاک را به گونه مناسبی برای  کاشت گیاهان آماده ساخت.

از آنجاکه در فضای داخلی، گیاه به تنهایی در حال نمایش نیست و ساختمان و اجزای آن در طرح تاثیر مستقیم دارد؛ طرح نهایی باید تعادلی را در ترکیب با اجزای ساختمان داشته باشد و با فضایی باز بدون تاثیرگذاری عوامل دیگر کاملاً متفاوت باشد.

روش‌های کاشت گیاهان در آب نیز می‌تواند به عنوان یک گزینه احتمالی در مقابل کاشت در خاک مطرح شود که البته به سیستم آبیاری ویژه خود نیاز دارد. با ایجاد زهکشی مناسب یا استفاده از آبیاری زیرزمینی می‌توان از تجمع نمک در خاک جلوگیری نمود.

با چوپکس فضای خود را احیا کنید.

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید.

همچنین می‌توانید برای اجرای چوب پلاستیک در تهران و قیمت چوب پلاست در تهران یا سراسر ایران با شماره ۸۸۸۸۱۸۹۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
اثرات مثبت آب بر روحیه انسان

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۳ نظر درباره “اثرات مثبت آب بر روحیه انسان
  1. سلام با توجه به اینکه وجود آب در پروژه هایی که زمین آن ها شیبدار است مستلزم دستگاه هایی برای پمپاژ آن به تمامی نقاط پروژه است و سیستم های متفاوتی برای زهکشی است،شما چه راه حلی را برای زیباتر ساختن فضای ما می کنید؟من خودم به وجود آب و انعکاس صدای آن در فضا بسیار علاقه دارم ولی راه حل مناسب حضور آن ر در فضای بازم را پیدا نکرده ام.
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز،سیستم جریان آب به دو صورت است:
      ۱ سیستم تحت فشار
      ۲ سیستم تحت تاثیر جاذبه
      در مورد اول بر اساس فشار لایه ها است که در آن آب حالت فورانی پیدا کرده و میل به صعود دارد، روش دیگر، تعیین شیب مناسب برای قرار دادن تبوشه ها است که اگر در مسیر آب شیب مناسبی نداشته باشیم احتمال حبس هوا در داخل مجرای آن وجود دارد. آبی که تحت تاثیر جاذبه قرار میگیرد همیشه از بالا به سمت پایین حرکت میکند و بدین صورت می تواند به صورت پله ای حرکت کند.البته اگر دارای استخر هستید و تنها صدای آب کفایت میکند می توانید از فواره ها در آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا