دیوار سبز (پوشش گیاهی دیواری) و تاثیر آن در زیبایی نمای شهری

دیوار سبز (پوشش گیاهی دیواری) و تاثیر آن در زیبایی نمای شهری
فهرست مطالب

پوشش گیاهی دیواری (نمای سبز)

در مقالات گذشته به معرفی انواع دیوار سبز، فواید نمای سبز و دیوار زنده به طور کامل پرداختیم که برخی از مزایای دیوار سبز را می‌توان به اختصار، اینگونه بیان کرد:

  • ایجاد سایه
  • افزایش فرآیند خنک سازی طبیعی
  • کاهش دمای محیط در فضای شهری
  • کاهش دما با شکست جریان‌های عمودی هوا

به منظور ایجاد فضای کافی برای زندگی، پوشش‌های گیاهی طبیعی در شهرها با ساختمان کوچه، پیاده‌رو و سایر سازه‌های انسانی جایگزین شده‌اند که این امر سبب افزایش تبدیل نور خورشید به گرما و درنتیجه افزایش دمای چشمگیر در این محیط‌ها شده است. گیاهان می‌توانند با ایجاد سایه، کاهش انعکاس نور و افزایش فرآیند تبخیر، ساختمان‌ها و فضای اطراف را خنک کنند. کاهش تاثیر پدیده جزیره گرمایی شهری بهبود کیفیت هوای خارج نیز از دیگر اثرگذاری‌های نمای سبز است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

حال در این مقاله به چگونگی اثر گذاری نمای سبز برروی جداره‌های شهری می‌پردازیم:

افزایش زیبایی با اجرای نمای سبز

امروزه مهم‌ترین هدف طراحی دیوار سبز یا پوشش گیاهی دیواری ، افزایش زیبایی در سطح شهر است. پارکینگ‌های عمومی، دیوارهای دو طرف خیابان‌ها، ساختمان‌ها،‌ ساختمان‌ پارک‌ها، ایستگاه‌های وسائط حمل‌ونقل عمومی و فروشگاه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که با استفاده از دیوارهای زنده و با کمک شکل‌ها و الگوهای جالب و  بافت‌های گیاهی، می‌توانند به زیباتر شدن چهره شهر کمک کنند.

افزایش زیبایی با اجرای نمای سبز

دیوارهای زنده چه به‌صورت مستقل و چه به‌صورت نصب مستقیم برروی دیوار، می‌توانند در پنهان‌سازی بخش‌هایی از ساختمان که فاقد زیبایی هستند نقش موثری ایفا کنند. به‌طور مثال انبارها، تجهیزات مکانیکی و بخش سرویس همگی می‌توانند پشت دیوار‌سبز مخفی شده و ظاهر زیباتری به ساختمان ببخشند. همین مطلب درمورد قسمت‌های داخلی ساختمان نیز صدق می‌کند و حتی  می‌توان آن ‌را با روف گاردن نیز پیوند زد. استفاده از گیاهان گل‌دار و رنگی تا حد زیادی می‌تواند چهره اتاق را تغییر دهد؛ همچنین به‌دلیل عمودی بودن این سازه‌ها، فضای استفاده شده نسبت به تغییری که ایجاد می‌کنند قابل چشم‌پوشی است.

طراحی دیوار سبز و تاثیر آن در محیط

ملاحظات زیبایی‌شناسی در این سازه‌ها، فارغ از در نظرگرفتن بخش‌های دیگر سیستم ازجمله کارآیی و مصالح به‌کار رفته ‌است. استفاده از دیوارهای سبز در مکان‌های عمومی مثل اتاق‌های انتظار، باغ‌های درمانی، ورودی ساختمان‌ها و روف گاردن می‌تواند در بهبود سلامت، روح و جسم افراد تاثیرگذار باشد. همچنین ماندگاری مکان در ذهن افراد افزایش یافته و تجربه زیباتری از حضور در ساختمان خواهند داشت.

هنگام طراحی دیوار‌سبز یا همان پوشش گیاهی دیواری ، انتخاب درست گیاهانی که با شرایط محیطی پروژه سازگار باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌طور مثال: برای مکان‌های سردسیر گونه‌ای تاک وجود دارد که حتی در فصل زمستان ‌شاخ و برگ خود را حفظ می‌کند. در سایر مکان‌هایی که چهارفصل را تجربه می‌کنند، در نظر گرفتن شکل ظاهری پوشش گیاهی در تمام این فصول اهمیت دارد چرا‌ که در زیبایی محیط تاثیر به‌سزایی دارد. پوشش انتخاب شده می‌تواند، مجموعه‌ای از گیاهان با رشد سریع یا کند باشد؛ به‌همین منظور لازم است سیستم استفاده‌ شده به درستی انتخاب شود. عموما سیستم‌های شبکه سیمی برای گیاهان با سرعت ‌رشد آهسته مناسبند، درحالی ‌که کابل‌ها برای شاخه‌های سریع و رونده عملکرد بهتری دارند. با توجه به نوع پوشش، ممکن است نیاز به ترکیب این دو سیستم باشد.

یکی از روش‌های انتخاب پوشش گیاهی مناسب، درنظر کرفتن مباحث زیبایی و فواید مدنظر است.

طراحی دیوار سبز و تاثیر آن در محیط
طراحی دیوار سبز و تاثیر آن در محیط

چگونه دیوارسبز به افزایش تنوع زیستی کمک می‌کند؟

تحقیقات محدودی برروی این خاصیت دیوارهای ‌سبز صورت گرفته ‌است، چرا که اکثرا به توانایی روف‌گاردن در گردآوری نیازهای موجود برای ایجاد زیستگاه گیاهان و حیوانات پرداخته‌اند. تحقیقات صورت‌گرفته در کانادا، انگلیس، سوییس و آمریکا ثابت کرده‌اند که می‌توان از دیوارهای سبزی که توانایی اتصال و نمو تا سقف دارند به عنوان گونه‌ای دیگر از چنین محیطی استفاده نمود.

پروژه‌های دیوار سبز با مقیاس بزرگ با استفاده از پوشش‌های گیاهی بومی و شبیه‌سازی زیستگاه‌های طبیعی منطقه‌ای، یکی از روش‌های احیای جنگل‌های شهری به‌شمار می‌آید. در آمریکای شمالی یکی از پروژه‌های مهم ایجاد راهروهایی از گیاهان رونده است که در آن امکان استفاده از دیوارسبز در‌دست بررسی است.

در صورتی‌که هدف طراحی افزایش تنوع زیستی باشد، طراح یا مشاوران نیاز به اطلاعات مبسوطی در زمینه نیازهای کلی گیاهان در منطقه پیاده‌سازی پروژه و همچنین نیازهای خاص گونه‌های جانوری مدنظر، دارد. به‌طور مثال گیاهان رونده مثل ادریسی و گیاهان پایا در جذب پروانه شناخته ‌شده‌اند.

در یکی از پروژه‌های روف گاردن تهران که توسط شرکت چوپکس اجرا شده است، می‌توانید نمونه‌ای از دیوار زنده که با گل‌های تزئینی و گیاهان رونده طراحی شده است را مشاهده نمایید. 

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

جهت طراحی و اجرای روف گاردن، دیوار یا نمای سبز در تهران یا سراسر ایران با ما تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)
دیوار سبز (پوشش گیاهی دیواری) و تاثیر آن در زیبایی نمای شهری

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا