دیوار سبز خانگی و نحوه اجرای آن

دیوار سبز خانگی و نحوه اجرای آن
فهرست مطالب

دیوار سبز خانگی و نحوه اجرای آن

در مقاله دیوار سبز چیست به طور کامل درباره این نوع دیوار و انواع آن صحبت کردیم. با توجه به ‌اینکه نمای سبز ساختمان‌ها در معرض پدیده‌های طبیعی قرار دارند، طی سال‌ها دچار تغییرات شده و تخریب می‌شوند. نمای سبز در تاریخ معماری سابقه‌ای طولانی دارد اما امروزه نیز انواع دیوار سبز به ‌عنوان یکی از بخش‌های پرمنفعت ساختمان به‌حساب می‌آید. در قرن نوزدهم از گیاهان پیچکی به‌منظور پوشاندن نماهای ساده در آمریکا و اروپا به‌صورت گسترده استفاده می‌شد. در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای برروی انواع گیاهان در دیوار سبز، مزایای دیوار سبز، نحوه اجرای دیوار سبز و نمای سبز صورت‌گرفته است که در این مقاله بررسی می‌کنیم.

دیوار سبز می‌تواند از نماهای سبز به ‌خوبی محافظت کرده و تمام مزایای روف گاردن را نیز به مصرف‌کنندگان ارائه دهد. نمای سبز نیز می‌تواند به مکانی برای زندگی حیوانات و جانوران تبدیل شوند، گردوغبار را کاهش دهند و از شدت گرمای محیط بکاهند، اما به‌دلیل کمبود دستورالعمل‌ها و نحوه اجرای نمای سبز این مقوله کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. دیوار سبز از عناصر طبیعی شمرده‌ می‌شود که به‌ روش‌های خلاقانه می‌توان در معماری ساختمان بکار گرفت. امروزه می‌توان طراحی دیوارهای سبز را با الهام از اشکال سنتی انجام داده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز آن‌ها را برای بهره‌وری هرچه ‌بیشتر مجهز کرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

آشنایی با انواع دیوار سبز 

در توصیف دیوارهای عمودی با پوشش گیاهی، برای شکل‌های مختلف از واژگان مجزا استفاده می‌شود. دیوارهای گیاهی به دیوارهای مجزایی گفته می‌شود که بخش‌‌های مختلف ساختمان را از یکدیگر جدا می‌کند. همچنین ساخت دیوار با آجر و سنگ به گیاهان اجازه می‌دهد تا در میان درزها و ترک‌ها رشد کنند. نمای سبز نیز به دیوارهایی اطلاق می‌شوند که گیاهان خودرو برروی آن رشد می‌کنند. این گیاهان غالبا یا در زمین یا فلاورباکس کاشته می‌شوند. اکثرا برای پوشاندن سطح دیوار به سیستم‌های پشتیبان نیز نیاز است به‌علاوه برای کشت گیاه در فلاورباکس نیز دقیقا مانند روف‌گاردن، معمولا به جای خاک از محیط کاشت خاص استفاده می‌شود.

نگهداری‌های سالانه نیز برای اطمینان از سلامت گیاهان و دیوار سبز اهمیت فراوانی دارد. نحوه اجرای دیوار سبز نیز مانند نماهای سبز با استفاده از فلاورباکس چوبی صورت می‌گیرد با این تفاوت که فلاورباکس‌ها در سطح دیوار نصب شده و نیازی به گیاهان بلندی که در سطح زمین ریشه دارند نیست. این برتری نسبت به نمای سبز باعث شده تا دیوارهای سبز نه ‌تنها شکل‌های خاصتری داشته باشند، بلکه می‌توان از انواع پوشش‌های گیاهی متنوع‌تری در ساخت دیوارسبز استفاده کرد. انواع دیگر دیوارهای سبز مابین نمای سبز و روف‌گاردن گنجانده می‌شوند.

فواید دیوار سبز خانگی

تاریخچه دیوار سبز

حدود ۲۰۰۰ سال پیش حیاط‌های پشتی در مناطق مدیترانه‌ای با درختان تاک پوشیده می‌شد، این دیوارها اولین نوع باغ‌های عمودی بودند. این دیوارهای سبز علاوه‌بر زیبایی باعث کاهش دما، ایجاد سایه و تامین نیاز خوراکی نیز می‌شدند. تا پانصد سال پیش نیز تاک و درخت انگور به‌صورت گسترده در اروپای مرکزی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه رزهای خودرو به محبوبیت بالاتری دست ‌یافتند.

در مناطق غیرشهری، دیوارهای سبز با گلهای تابستانی از جمله تزئینات موردعلاقه‌ی مردم بود. در طول صنعتی شدن کشورها، باغ‌های عمودی خصوصا در شهرهای درحال توسعه از محبوبیت درخوری در بالکن و تراس‌ها برخوردار شد. در طی سالهای ۱۸۸۰ الی ۱۹۴۰ مقالات زیادی در رابطه با نماهای سبز خصوصا انواع پوشش گیاهی دیوارهای سبز به چاپ رسید درحالیکه در آن دوره اجرای روف‌گاردن‌ها چندان مورد توجه نبود.

تحقیقات برروی گیاهان خودرو با ساقه‌های چوبی

با گسترش استفاده از پوشش گیاهی در دیوارهای سبز، تحقیقات گسترده‌ای خصوصا بر روی دو نوع گیاه پیچک انگلیسی -که در زمستان نیز برگ‌های سبزی دارد و پیچک بوستون که تنها در تابستان سبز است صورت گرفت. گزار از نماهای ساده و تبدیل آن‌ها به دیوار سبز در آن زمان یکی از چشمگیرترین صرفه‌جویی‌های بزرگ در هزینه‌ها محسوب می‌شود. امروزه نیز باتوجه به‌اینکه ابعاد دیوارهای ساختمان‌ها، بدون در نظر گرفتن پنچره‌ها، حدودا دو برابر مساحت تمام ساختمان‌های درون‌شهری است، ایجاد نما و دیوارهای سبز در مقایسه با روف‌گاردن‌ها، پرمنفعت‌تر هستند.

با توجه به محدودیت‌های نماهای سبز یعنی میزان رشد گیاهان که اکثرا حداکثر بیست متر هستند و محدودیت فضا بر روی سطح زمین برای کاشت گیاهان، امروزه اجرای دیوارهای سبز کاربردی‌تر است. در گذشته خصوصا در شهرهای درحال توسعه مانند مونیخ و برلین، سازندگان خانه‌های اجاره ایی به‌جای نصب نمای مناسب برای ساختمان، پیچک و گیاهان خودرو می‌کاشتند تا این گونه هزینه‌ی ساخت را پایین آورند درحالیکه امروزه هدف از به‌کارگیری نمای سبز و دیوارسبز بهبود محیط‌ زیست شهری است.

در جریان حرکت سبز در اروپا، معماران و اکولوژیست‌ها تمرکزشان را منحصر به روف‌گاردن نکردند بلکه اجرای دیوار سبز و نمای سبز را نیز مد نظر قرار دادند و تلاششان را برای هرچه سبزتر کردن شهرها به‌کار گرفتند. یکی از مزایای دیوار سبز و نمای سبز کاهش هزینه‌ی نگه‌داری پوشش‌های گیاهی نسبت به حالت عادی است چرا که این گیاهان به‌راحتی تا ۲۲متر را می‌توانند ده‌ها سال کاملا بپوشانند و دیگر نیازی به رنگ‌آمیزی سالیانه‌ی دیوار نیز وجود ندارد. از جمله گیاهان مناسب برای دیوارهای سبز که کمتر شناخته ‌شده‌اند می‌توان به ویستریای چینی و شیپوری اشاره کرد.

 

گلدان دیوار سبز

 

باوجودیکه دیوارهای سبز شباهت‌هایی با روف‌گاردن دارد اما از لحاظ کاربرد و اثرات محیطی تفاوت‌های زیادی دارد. در زیر به‌بررسی بخشی از تفاوت‌های نماهای سبز با روف‌گاردن‌ها می‌پردازیم:

  • دید از خیابان:

متاسفانه اکثر روف‌گاردن‌ها از خیابان دید ندارند. بنابراین به زیباسازی شهر کمک چندانی نمی‌کنند. درحالیکه اکثر نماهای سبز از خیابان قابل رویت بوده و در سبز کردن شهر نقش به‌سزایی دارند.

  • استفاده از میوه:

صدها سال است که از نهال‌های میوه در نماهای سبز استفاده می‌شود درحالیکه محیط کشت خاص روف‌گاردن‌ها فضای کاشت درختان و گیاهان میوه‌دار را کاهش می‌دهد. با این‌وجود تحقیقات گسترده‌ای برروی ساخت روف‌گاردن‌های مختص پرورش میوه درحال انجام است (به‌طور مثال روف‌گاردن‌های شالیزار در چین).

  • سرعت رشد:

گیاهان استفاده‌شده در نماهای سبز عموما دارای سرعت رشد بالایی هستند درحالیکه در روف‌گاردن‌ها به‌منظور کاهش هزینه‌ی نگهداری، عموما از گیاهان با سرعت رشد پایین استفاده می‌شود.

  • کاهش گرد و غبار:

در صورتیکه تمام نماهای منطقه دارای پوشش‌گیاهی باشد، حدود ۴‎٪ از گرد و غبار منطقه توسط نماهای سبز جذب می‌شوند. این رقم در روف‌گاردن‌ها بیشتر است اما بسته به محیط کاشت و گیاهان استفاده شده در روف‌گاردن این رقم متغیر است. منظور از جذب این است که گرد و غبار درمیان برگ‌های گیاهان به‌تله می‌افتد، پیچک‌های انگلیسی و بوستون از جمله پوشش گیاهی مناسب برای نمای سبز هستند که با فضای گردو‌خاک گرفته‌ی شهری وفق‌گرفته‌اند.

  • ذخیره انرژی:

نماهای‌سبز می‌توانند تا ۳درجه در روزهای زمستان و تابستان دمای هوا را بهبود بخشند ولی نماهای سبز شمالی تا حدود ۲۵‎٪ اتلاف انرژی دارند. در روف‌گاردن‌ها این مقادیر تا حد زیادی وابسته به بستر رشد و پوشش گیاهی است ولی به‌طور کلی در زمستان حدود ۳تا۸ درصد ذخیره‌ی انرژی و در فصل تابستان تا حدود ۷۵‎٪ ذخیره‌ی انرژی را نشان می‌دهد.

  • کاهش صدا:

نماهای سبز می‌توانند بین ۲ الی ۵ دسی‌بل، سروصدا را کاهش دهند. در روف‌گاردن‌ها نیز بسته به پوشش‌گیاهی و محیط کاشت این ارقام متفاوت و حدود ۵ دسی‌بل است.

  • قابلیت استفاده از فضای سبز:

از دیوارهای سبز تنها می‌توان به‌صورت بصری استفاده کرد درحالیکه می‌توان فضاهای تفریحی در روف‌گاردن‌ها ایجاد کرد.

  • هزینه ساخت:

هزینه ساخت دیوار سبز عموما پایین است چرا که مصالح به‌کار رفته در آن اندک است درحالیکه هزینه‌ی اجرای روف‌گاردن‌ها درصورتیکه نیاز به مصالح و سازه‌های جانبی باشد بالاتر است. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت اجرای دیوار سبز در تراس سبز ( تراس گاردن ) و روف گاردن ( بام سبز ) با ما در تماس باشید

4/5 - (4 امتیاز)
دیوار سبز خانگی و نحوه اجرای آن

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا