کاربرد گابیون در طراحی فضای سبز!

کاربرد گابیون در طراحی فضای سبز!
فهرست مطالب

شاید بپرسید گابیون چیست و چه کاربردی دارد؟ طراحی گابیون یا تور سنگی زمانی تنها به عنوان محافظ در ساخت و ساز به کار می‌رفت؛ اما مدتی است که به عنوان یکی از المان‌های زیبایی شناختی در روف گارن ، تراس گاردن طراحی منظر یا ایجاد فضای سبز و … به کار می‌رود. تور سنگی بیشتر به صورت دیوارهای زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این تنها کاربرد گابیون نیست؛ بلکه می‌توان از گابیون به عنوان فضایی برای پرورش انواع گیاهان استفاده کرد؛ درست مثل فلاور باکس که این سال‌ها نقشی اساسی در زیباسازی محیط‌ شهری ایفا کرده است. در این مقاله با نحوه تغییر محیط زندگی با استفاده از کاشت گل و گیاه در گابیون و فلاور باکس آشنا می‌شوید.

کاربرد گابیون در نگهداری و کاشت گیاهان

این روزها کاربرد گابیون در فضاهای مختلف رایج شده است؛ با این وجود خیلی‌ها فکر می‌کنند، تور سنگی انتخاب خوبی نیست چون به اصطلاح خشک و خالی و بی‌جان بودن سنگ باعث می‌شود، بعد زیبایی شناختی‌اش را از دست دهد. به همین دلیل روشی برای زیبا سازی بیشتر در طراحی گابیون به کار رفته است که شامل کاشت گیاهان می‌شود. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بهترین گیاه برای گابیون و فلاور باکس کدام است؟

از بهترین گیاهانی که می‌توان با استفاده از آن‌ها ترکیبی زیبا در طراحی گابیون ایجاد کرد، گیاهان پیچ است. کافی است گیاهان رونده‌ای مثل عشقه، رز یا شقایق پیچ را جلوی گابیون بکارید تا خودشان راه را از بین توری‌ها پیدا کنند و بالا بروند. بعد از چند ماه متوجه می‌شوید ظاهر تور سنگی شما آنقدر زیبا شده که چشم برداشتن از آن سخت است. این المان همچنین در روف گاردن و تراس سبز نیز بسیار پرکاربرد است و تاثیر بسزایی در ایجاد فضای سبز و زیباسازی بام خواهد داشت. 

نکته: به خاطر داشته باشید هر چه دیوار گابیون شما بلندتر باشد، گیاهان پیچ راحت‌تر روی آن رشد می‌کنند. 

بهترین گیاه برای گابیون و فلاور باکس کدام است؟

چمن کاری روی سنگ‌ها

ممکن است به گیاهان پیچ علاقه‌ای نداشته باشید یا طراحی گابیون شما اجازه استفاده از این گیاهان را ندهد. در این صورت کافی است مقداری تخم چمن تهیه کنید و داخل تور سنگی را با خاک بپوشانید. بعد از مدتی زیبایی سبز چمن‌هایی که بین سنگ‌ها روییده‌اند، منظره‌ای بسیار زیبا ایجاد می‌کند.

کاشتن گل‌های زیبا

یکی دیگر از روش‌های زیباسازی گابیون کاشت گل در بالاترین سطح آن است. برای این کار باید سفارش کنید در کاربرد گابیون سنگ تمام طول توری را پر نکند و بخش بالایی آن کمی خالی بماند. سپس آن را با خاک پر کنید و هر گلی را که مورد علاقه‌‎تان است، بکارید. این روش به خصوص برای گابیون‌هایی که شبیه فلاور باکس زمینی هستند، نتیجه خوبی دارد. این گابیون‌ها ارتفاع کوتاه‌تری دارند و پهنای بیشتر. به همین دلیل هم شبیه باغچه‌های کوهستانی کوچک به نظر می‌رسند.

کاشت گل و گیاه در تور سنگ یا گابیون

کاشت گل و گیاه در کناره‌های تور سنگ یا گابیون راه دیگری برای بالا بردن جذابیت این توری‌هاست. برای این کار باید کناره‌ها را با مقداری خاک و گیاهان بالا رونده پر کنید. این گیاهان برای رشد در میان سنگ‌ها مناسب هستند و بر خلاف جهت جاذبه رشد می‌کنند. می‌توانید هنگام سفارش طراحی گابیون از شرکت سازنده بخواهید فضایی را در کناره‌ها به حضور خاک و گیاهان اختصاص دهد تا بعدا دستتان برای کاشت گیاهان مورد علاقه‌تان باز باشد.

فلاورباکس چیست و کابرد آن

ممکن است علاقه‌ای به کاشت گیاه در گابیون نداشته باشید؛ اما دلتان سرسبزی گیاهان را بخواهد. در این صورت می‌توانید به جای سفارش ایجاد تغییر در طراحی گابیون، سراغ انواع فلاور باکس چوبی، فلاور باکس آویز یا دیواری بروید. کافی است تصمیم بگیرید کدام مدل فلاور باکس بیشتر برایتان کارآیی دارد. ابتدا با شرکت سازنده گابیون یا توری سنگ مشورت کنید تا مطمئن شوید استفاده از فلاور باکس آویز یا دیواری روی گابیون‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. سپس می‌توانید دیوارهای سنگی‌تان را با استفاده از فلاور باکس‌های زیبا و رنگارنگ که حاوی گل‌های تازه هستند تزئین کنید. اگر شرکت سازنده به شما امکان استفاده از فلاور باکس دیواری یا فلاور باکس آویز را نداد، چندین فلاور باکس زمینی شاد و زیبا تهیه کنید و روی زمین، کنار گابیون قرار دهید. این کار شبیه ایجاد باغچه‌ای کوچک در یک محیط کوهستانی است.

هماهنگی رنگ فلاور باکس و گابیون

نکاتی برای انتخاب فلاور باکس

استفاده از فلاور باکس به جای کاشتن گیاهان در گابیون ایده خوبیست؛ به شرطی که به نکات زیر دقت داشته باشید:

هماهنگی رنگ گل و گابیون

به رنگ‌های به کار رفته در طراحی گابیون و همچنین فلاور باکس دقت کنید. برای مثال در کنار سنگ‌های تیره‌تر، گل‌هایی زیباتر به نظر می‌آیند که با سنگ‌ها تضاد رنگی یا کنتراست ایجاد کنند. گل‌های سرخابی یا نارنجی انتخاب‌های مناسبی برای شما هستند.

هماهنگی متریال

خوب است بین جنس بدنه فلاور باکس و گابیون هماهنگی وجود داشته باشد؛ گابیون یادآور کوهستان و طبیعت است. به همین دلیل بهتر است از فلاور باکس تهیه شده از چوب پلاست، چوب طبیعی یا حتی چوب مصنوعی در کنار آن استفاده کنید که با طبیعت هماهنگی بیشتری دارند. استفاده از فلاور باکس‌های پلاستیکی ایده خوبی نیست و سنخیت زیبایی شناختی زیادی ایجاد نمی‌کند.

هماهنگی رنگ فلاور باکس و گابیون

بسته به اینکه گابیون یا توری سنگ بیشتر به سمت کدام رنگ‌ها میل داشته باشد و در کدام محیط مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید فلاور باکسی با رنگ متناسب انتخاب کنید. فرض کنید از گابیون در طراحی محیط کافی شاپ‌تان استفاده کرده‌اید یا توری سنگی را به عنوان حائل بین ویلای خودتان و ویلای همسایه قرار داده‌اید. رنگ فلاور باکسی که در کنار هر کدام از این دو مورد قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

برای انتخاب فلاور باکس در محیط ویلا باید به رنگ‌ها و ویژگی‌های به کار رفته در نمای چوب آپارتمان دقت کنید و سعی کنید بین آنها هماهنگی برقرار کنید. برای مثال اگر شیروانی و نمای ویلا آجری رنگ هستند، استفاده از فلاور باکس‌هایی به این رنگ در محیط اطراف گابیون زیبایی بیشتری ایجاد می‌کند. در یک کافی شاپ روباز اما بهتر است بین رنگ میز و صندلی‌ها، سردر و گابیون‌هایی که در حیاط به عنوان دیوار به کار رفته‌اند، هماهنگی یا حتی تضاد وجود داشته باشد؛ حتی استفاده از نرده چوبی در اطراف فضای سبز ایده‌ای بسیار متفاوت است که باعث تغییر محیط خواهد شد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید زیبایی بیشتری به محیط هدیه کنید و از آن لذت ببرید.

مشورت با شرکت سازنده معتبر

در هر موردی که نیاز به راهنمایی یا مشاوره دارید، چه فلاور باکس و چه گابیون از شرکت‌های سازنده متخصص راهنمایی بگیرید. چوپکس سال‌هاست که در زمینه تولید گابیون، طراحی فلاور باکس، روف گاردن و تراس گاردن و سایر محیط‌‌های سبز شهری تجربه دارد و امکان مشاوره رایگان را برای شما فراهم نموده است. 

 

4/5 - (8 امتیاز)
کاربرد گابیون در طراحی فضای سبز!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “کاربرد گابیون در طراحی فضای سبز!
  1. بازتاب: هشت روش برای داشتن آلاچیق چوبی رویایی | چوپکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا