مواد اولیه چوب پلاست و ترکیبات آن

مواد اولیه چوب پلاست و ترکیبات آن
فهرست مطالب

مواد اولیه چوب پلاست چیست؟

کامپوزیت چوب‌پلاست، گروه جدیدی از محصولات پرطرفدار در تمام جهان است که با طیف گسترده‌ای از مواد اولیه تولید می‌شود. مواد اولیه چوب پلاست علاوه‌بر ترکیبات اصلی، از پلی‌پروپیلن تا PVC و از پودر چوب تا الیاف کتان به‌عنوان پلاستیک و اتصال‌دهنده را شامل می‌شود. این محصولات نه تنها مفهوم کامپوزیت‌های چوب را که محدود به تخته‌های نئوپان و MDF می‌شد، گسترش داده، بلکه دریچه جدیدی به سوی محصولاتی نوین با کارآیی بسیار بالا باز نموده است.

اولین نسل چوب پلاستیک محصول آرد چوب بازیافتی و اتصال‌دهنده بود؛ این محصولات برای استفاده در کاربردهای ساده ایده‌آل بودند. امروزه محصولات جدید و روبه‌بهبود پودر چوب دارای ویژگی‌های مکانیکی خاص، ثبات ابعادی بالا و قابلیت ساخت در شکل‌های مختلف هستند. این محصولات محکم و باثبات بوده و قابلیت اکسترود شدن در ابعاد مختلف را دارا هستند. محصولات نوین چوب‌پلاستیک برای استفاده در کاربردهای مورد نیاز نیز مناسبند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

رایج‌ترین مواد اولیه چوب پلاست نوین، مخلوطی از پودر چوب و پلاستیک است که نه تنها پردازش بر‌روی آن‌ها می‌تواند مانند پلاستیک اجرا شود، بلکه دارای برترین خواص چوب و پلاستیک به طور همزمان نیز هست

چوب استفاده شده در این محصول می‌تواند خاک اره یا هرنوع ضایعات چوبی دیگر باشد. این بدان معناست که برای تولید محصولات چوب پلاست نه تنها به منبع چوبی جدیدی نیاز نیست، بلکه ضایعاتی که تا پیش از این با صرف هزینه بالا دفع می‌شدند، به منبعی ارزشمند در صنعت تبدیل می‌شوند، چرا که بازیافت به‌جای دفع، هم سودآور است و هم اخلاقی. باوجودی که در کاربردهای پیچیده و مهم از پلاستیک نو استفاده می‌شود، ولی در سایر بخش‌ها می‌توان از پلاستیک‌های بازیافتی کیسه‌ها و باتری استفاده کرد. هدف از بازیافت این مواد به‌کار بردن محصولات یک بار مصرف در تولیداتی با عمر طولانی است.

چرا از چوب‌پلاستیک استفاده کنیم؟

  • چوب‌پلاست محصولات پلاستیکی دوست‌دار محیط زیست با کارآیی بالاست.
  • چوب‌پلاستیک نیاز به پردازش‌های جانبی پس از تولید را ندارند و پس از تولید قابل استفاده هستند.
  • چوب‌پلاستیک در مقابل آب، کپک و شرایط جوی مقاوم است، درحالی که الوارهای چوبی پرداخت نشده، قابل استفاده نیستند.
مواد اولیه چوب پلاست چیست؟
مواد اولیه چوب پلاست چیست؟
  • چوب‌پلاستیک ‌طی فرآیند اکستروژن، شکل‌ نهایی خود را می‌گیرد که باعث استفاده بهینه از منابع، بهبود مقاومت و تسهیل طراحی و اتصالات بهتر و در نهایت اتمام کار بهتر می‌شود.
  • چوب‌پلاست با صرف هزینه اندک می‌تواند جایگزین محصولات پلاستیکی از جمله چارچوب پنجره، ، پلاستیک‌های استفاده شده در بام، روکش‌ها و هرجای دیگری که پلاستیک کاربرد دارد، شوند.
  • چوب‌پلاست کاربردهای وسیعی داشته و در بسیاری از موارد مانند: مبلمان فضای باز، کفپوش، دیوارپوش و به‌طور کلی هرجای دیگری که از چوب استفاده می‌شوند، می‌توانند جایگزین چوب طبیعی شوند.

ازجمله مزایای چوب‌پلاست‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طرح‌ها و ابعاد گوناگون قابل تولید است
  • پس از‌ تولید به‌سادگی قابل بازیافت است
  • با استفاده از روش‌های سنتی پردازش چوب قابل استفاده است
  • ازجمله مواد هیبرید هستند که دربرگیرنده ویژگی‌های خوب چوب و پلاستیک هستند
  • از لحاظ قیمت و کارآیی با محصولات سنتی الوار چوبی، MDF و UPVC قابل قیاس و برتر هستند
  • از مواد اولیه‌ی ارزان‌ قیمت و گسترده‌ تولید می‌شوند؛ به‌علاوه دفع ضایعات که پیش از این هزینه‌‌بر بود، امروزه به عنوان منبعی ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند

ترکیبات چوب پلاست چیست؟

چوب‌پلاست کامپوزیتی از ترکیب مواد اولیه چوب و پلاستیک است که تمام ویژگی‌های خوب چوب و پلاستیک را دربر می‌گیرد. استحکام و سختی این محصولات عموما بین پلاستیک و چوب است، درحالی که چگالی معمولا بالاتر از هر دوی آن‌هاست. ویژگی‌های چوب‌پلاست‌ها حاصل ساختار خاص آن‌هاست. این کامپوزیت‌ها از لایه نازک پلاستیک حول ذرات چوب تشکیل می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های خاص چوب‌پلاست که حاصل از ساختار آن است، قابلیت مقاومت در برابر جذب رطوبت است (حدود ۰/۷ درصد در مقایسه با جذب2/1۷ درصدی چوب کاج). رطوبت تنها توسط بخش چوبی جذب می‌شود که به دلیل وجود لایه پلاستیکی به این بخش منتقل نمی‌شود و به همین دلیل از مقاوت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است. همچنین در داخل آب متورم نشده و در برابر حمله حشرات و قارچ‌ها بسیار مقاوم است.

ترکیبات چوب‌پلاست با تغییر نوع پلیمر ( پلاستیک ) و چوب مصرفی که عموما از بازیافت چوب بوده، متغیر است. به‌طورمثال، محصولات تولید شده از پلاستیک‌های PE ارزان‌تر بوده و دمای خمش حرارتی بالاتری نسبت به تولیدات PVC دارند، درحالیکه رنگ آمیزی و پرداخت نهایی برروی محصولات PVC آسان‌تر است.

رنگ‌دانه‌ها، تثبیت ‌کننده‌های UV و بازدارنده‌های آتش نیز می‌توانند برای بهبود کارآیی به مواد خام چوب‌پلاست، پیش از اکستروژن اضافه شوند.

ترکیبات چوب پلاست چیست؟
ترکیبات چوب پلاست چیست؟

ویژگی‌های کلی چوب‌پلاست در زیر آمده است:

  • مقاوم در برابر شرایط فیزیکی- محیطی ( تابش متداوم نور خورشید، باران، طوفان و … )
  • دوستدار محیط زیست و جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی
  • سبک وزن ( افزایش سرعت نصب و اجرا )
  • استحکام و‌ مقاومت بالا در برابر ضربات
  • مقاوم در برابر هرنوع شرایط جوی
  • مقاومت در برابر پوسیدگی
  • جذب رطوبت پایین
  • ثبات ابعادی

چوب‌پلاست در برابر آتش چگونه است؟

تجربه نشان می‌دهد که چوب‌پلاست رفتاری بسیار مشابه یا حتی بهتر از الوار چوبی در برابر آتش دارند.

تست‌های آتش در دو شکل قابلیت اشتعال و قابلیت سوختن انجام می‌گیرند. که در آن‌ها قابلیت اشتعال مدت زمان سوختن، انتشار آتش و سهولت در آتش‌گیری، مورد تست و بررسی قرار می‌گیرد.

اکثر تست‌های این زمینه در آمریکا و مطابق با استانداردهای ASTM صورت می‌گیرد که به‌سادگی قابل ترجمه به استانداردهای اروپایی نیست و صرفا جهت راهنمایی آورده‌ شده‌اند.

آزمایشات نشان می‌دهند که وجود‌ پلاستیک به‌طور کلی کارآیی در برابر آتش را در کامپوزیت چوب پلاست بهبود می‌بخشد. به‌طور مثال U-PV در برابر آتش از ویژگی‌های اشتعال‌پذیری و قابلیت سوختن خوبی برخوردار است که این ویژگی‌ها به کامپوزیت چوب‌پلاست نیز منتقل می‌شود.

تست‌های قابلیت سوختن در چوب‌پلاست نتایجی مشابه سوختن چوب با چگالی یکسان را نشان می‌دهد.

با افزودن بازدارنده‌های حرارتی پیش از اکستروژن می‌توان کارآیی را تا حد خوبی بهبود بخشید.

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

برای اجرای چوب پلاستیک و قیمت چوب پلاست در تهران یا سراسر ایران با ما تماس بگیرید

Rate this post
مواد اولیه چوب پلاست و ترکیبات آن

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۸ نظر درباره “مواد اولیه چوب پلاست و ترکیبات آن
  1. سلام امیدوارم در ایران هم این چنین مورد ازمایش ،پروفیل های چوب پلاست قرار بگیرند تا با کیفیت عالی هم چون تولبد خارج مورد استفاده قرار بگیرند و قیمت و کارآیی آن مانند چوب که در بالا اشاده شد مورد توجه قرار بگیرند.

    1. سلام بله تلاش ما در تولید در این صنف این است که محصولات باکیفیت به دست مشتریان عزیز برسد و سعی بر تحت آزمایش قرار دادن محصولات است

  2. سلام آیا در ایران هم تولید این نوع مواد صورت میگیرد یا به صورت وارداتی از کشورهای دیگر مثل چین است؟ و آیا اگر این مواد را مورد آزمایش قرار دهیم مشخصات فیزیکی وشیمیایی آن ها عینا همین است؟؟

  3. سلام
    از چه نوع چوب هایی به عنوان مواد اولیه استفاده می شود؟ سایز خرده چوب ها در چه حدی باید باشد؟

    1. سلام وقت بخیر
      به دلیل تاثیر رنگ چوب مصرفی در محصول نهایی، پودر چوب مصرفی بهتر است از یک نوع چوب ترجیحا چوب روس که روشن‌تر بوده، استفاده شود و مش‌بندی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میکرون کیفیت محصول نهایی را ارتقاء می‌بخشد

  4. سلام مجموعه ما در زمینه کامپاند انواع مواد پلی اتیلن باظرفیت روزی ۲۰تن فعالیت دارد و امکان آماده سازی مواد اولیه برای ترکیب با پودر چوب برای تولید چوب پلاست رو بسته به سفارش مشتریان عزیز با درصد های مختلف و سفارشی و داراست و آماده همکاری با شرکت معتبر و خوشنام شما می‌باشیم سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا