آشنایی با انواع سازه های ساختمانی !

آشنایی با انواع سازه های ساختمانی !
فهرست مطالب

سازه ساختمان چیست ؟

سازه ساختمان در واقع حکم استخوان‌بندی بدن انسان را دارد. وزن کلی بنا بر سازه استوار است و سایر مصالح ساختمانی، همچون عضلات بدن، سازه را احاطه کرده و آن را تقویت می‌کنند. سازه ساختمان اولین بخش از بناست که طراحی و اجرا می‌شود با این وجود، کمتر کسی نگاهی دقیق به آن دارد. علت این مسئله این است که افراد در مواجهه با یک بنا، در نگاه اول، نمای آن را مشاهده نموده و تصویری کلی از حجم بنا، به دست می‌آورند. یکی از راه‌های آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن بررسی نحوه ساخت آنهاست. ضمن این که شناخت متریال‌های نوین به عنوان اجزای درونی سازه همچون چوب پلاستیک و … که جهت اجرا در نما، سقف، کف، دیوار و سایر موارد کاربرد دارد از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

سازه های ساختمانی با انواع مصالح سنتی و جدید از خشت و آجر گرفته تا مواد نوآورانه، مانند: کامپوزیت‌ها، فلزات آلیاژی، بتن‌های ترکیبی جدید و … ساخته می‌شوند. بدیهی است که توان ساخت در ارتفاع و تحمل وزن طبقات بیشتر در سازه‌هایی با مصالح جدید، چندین برابر سازه‌هایی با مصالح سنتی است. همچنین نرم‌افزارهای مهندسی بسیاری برای طراحی و محاسبه دقیق شکل و قطعات سازه‌ها وجود دارد که می‌توان بر اساس مدل‌ها و فرمول‌های استاندارد موجود در آن، مدل بهینه سازه مورد نظر را بدست آورد. نکته جالب توجه در بحث طراحی سازه‌ها، الهام گرفتن از طبیعت است. بسیاری از فرم‌های سازه‌های معروف جهان، مستقیماً از الگوهای طبیعی، مانند گیاهان، حیوانات و … الهام گرفته شده‌اند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

مشاهده محصولات چوب پلاست چوپکس

آشنایی با سازه های ساختمانی 

آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن یکی از مهم‌ترین اطلاعاتیست، که لازم است هر مهندس معمار، مهندس عمران یا هر کسی که در این زمینه فعالیت دارد، باید در پی آن باشد. افزایش اطلاعات در این زمینه موجب طراحی سازه‌هایی بهتر با مقاومت بالاتر و در نهایت بهبود کیفیت زندگی افراد می‌شود. برای مثال دانستن این که چند نوع سقف داریم به شما کمک می‌کند تا بتوانید از مصالح جدید و کاربردی برای اجرای سقف مورد نظر بهرمند شوید. 

وقتی در پی آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن هستیم باید به این نکته توجه کنیم که تعداد زیادی از ساختمان‌های خاص و مشهور، با طراحی مجزا، از سازه‌هایی مدرن و خاص برخوردار هستند که در کنار آن از متریال‌های نوین همچون متریال چوب پلاست نیز برای طراحی سازه استفاده کرده‌اند. ولی موضوع بحث ما، تکنیک‌ها و روش‌های ساخت است که در ساختمان‌های رایج به کار گرفته می‌شود.

آنچه در حیطه آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن اهمیت دارد، دسته‌بندی صحیح این سازه‌ها به گروه‌های اصلیست. سازه‌های مدرن اغلب به صورت پیش ساخته، کارخانه‌ای و دارای قالب‌های مشخص و استاندارد ساخته می‌شوند. راه دیگر دسته‌بندی سازه‌های مدرن، تقسیم‌بندی آنها بر اساس تکنولوزی ساخت است. مثلاً سازه‌هایی که با انواع میراگر تقویت می‌شوند یا دارای شکل‌های تغییر یافته از قاب برشی و خمشی هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی کلی انواع سازه های ساختمانی مدرن بپردازیم و شما را با محصولات نوین جهت اجرا در طراحی سازه آشنا نماییم.

 

سازه ساختمان چیست ؟

انواع سازه ساختمانی چگونه دسته‌‌بندی می‌شوند ؟

جهت آشنایی با انواع سازه های ساختمانی نیاز به دسته‌بندی آنها داریم. یکی روش دسته‌بندی سازه های ساختمانی، بر اساس تکنولوژی ساخت و نحوه تحمل بارهای وارده است. روش دیگر دسته‌بندی آنها براساس مصالحی است که سازه بوسیله آن ساخته می‌شود. انواع مصالح به کار رفته در سازه های ساختمانی شامل موارد زیر می‌شود:

• سازه های با مصالح سنتی

این سازه‌ها با استفاده از آجر یا خشت ساخته شده و تحمل وزن بالایی را ندارند. ضمن اینکه حداکثر طبقات مجاز برای ساخت با سازه آجری، دو طبقه است. یکی از معیارهای مراکز آمارگیری، برای سنجش میزان فرسودگی بافت، بررسی تعداد ساختمان‌های با سازه خشت و آجر در برابر سازه‌های با مصالح دیگرست.

• سازه های بتنی

از مستحکم‌ترین، کاربردی‌ترین و متداول‌ترین انواع سازه‌ها که در شرایط آب و هوایی گوناگون به شرط اجرای صحیح، عملکرد قابل قبولی دارد، سازه بتنی است. به خصوص با پیشرفت‌ها و نوآوری‌هایی که اخیراً در این زمینه صورت گرفته است، انواع سازه بتنی سبک عرضه شده که امکان ساخت ساختمان‌هایی بلندتر و در عین حال با وزن کمتر را فراهم کرده است.

انواع سازه ساختمانی چگونه دسته‌‌بندی می‌شوند ؟

• سازه های فولادی

در مبحث آشنایی با انواع سازه های ساختمانی می‌توانیم به سازه‌های فولادی اشاره کنیم. قطعات فولادی در مدل سنتی به شکل شاخ‌های به محل کارگاه منتقل شده و در محل برش داده شده و با جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شدند. در روش جدید، ابتدا نقشه دقیقی از سازه بنا و قطعات آن در نرم افزارهای تخصصی مهندسی عمران مانند: ایتبس طراحی و تک تک قطعات فلزی، طول آنها، سطح مقطع هر قطعه و … مشخص می‌گردد. سپس در محل کارخانه، ساخت این قطعات فولادی در اندازه‌های دقیق انجام و در روز مقرر به کارگاه ساختمانی منتقل می‌گردد. در محل کارگاه این قطعات پیش ساخته با پیچ و مهره یا پرچ‌های مخصوص به هم متصل شده و سازه اصلی را شکل می‌دهند.

• سازه های صنعتی

می‌توانیم قطعات پیش ساخته فولادی را در این دسته‌بندی هم قرار دهیم. ولی سازه‌های صنعتی، بیشتر به محصولات نوآورانه و جدید در این حوزه می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین عناوین مقالات، آشنایی با انواع سازه های ساختمانی کامپوزیت‌ها هستند. مصالح ترکیبی از متریال‌های گوناگون یا آلیاژهای فلزی تقویت شده که در عین استحکام بیشتر، از وزن کمتری برخوردارند.

آیا با انواع سازه های سبک ساختمانی آشنایی دارید ؟

آیا با انواع سازه های سبک ساختمانی آشنایی دارید ؟

انواع سازه های سبک ساختمانی در دسته سازه‌های صنعتی قرار می‌گیرند. این سازه‌ها با استفاده از تکنولوژی جدید و روش‌های نوین، با استفاده از مصالح ترکیبی به ساخت سازه‌هایی با وزن کمتر منجر می‌شوند. یکی از مشکلات استفاده از مصالح قدیمی مانند: تیرآهن فلزی، آهن نبشی یا ستون‌های بتنی، وزن بالای این سازه‌ها بود. لذا برای کاهش وزن سازه از پروفیل و ورق‌های آلومینیومی، پلاستیکی یا چوبی استفاده می‌شد. با این حال اگر از انواع سازه های سبک ساختمانی استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که برای اجرای: دیوارپوش، نما ساختمان و غیره نیز باید از متریال‌های سبک و نوین استفاده کنید.

چوب پلاستیک قابلیت اجرای سازه های ساختمانی کوچک مانند خانه‌های پیش ساخته یا سوئیت را به تنهایی دارد. علاوه‌براین ساخت سازه‌هایی همچون: آلاچیق چوبی یا پرگولا نیز با این محصول قابل اجرا خواهد بود. با توجه به این امر می‌توانید از این متریال نه تنها به عنوان گزینه‌ای مناسب برای طراحی المان‌های ذکر شده استفاده نمایید، بلکه مطمئن هستید وزن سبک این محصول در سازه شما تاثیری منفی نخواهد داشت. به همین علت کاملا مناسب طراحی سازه های ساختمانی با وزن سبک است. 

محصولات نوین و کاربردی در طراحی سازه های ساختمانی سبک

متریال چوب پلاست یکی از محصولات جدید و پرکاربرد در صنعت ساختمان است. این محصول دوستدار محیط زیست با استفاده از ضایعات چوب به همراه مواد بازیافتی PVC تحت فشار و دمای بالا تولید می‌شود. چوب پلاست در برابر آفات و حشرات مقاوم است و ظاهری زیبا دارد. از متریال چوب پلاست برای: کفسازی، پوشش دیواره‌ها، ساخت آلاچیق، ساخت سایبان و به طور کلی سازه‌های سبکی که بیشتر در فضای باز کاربرد دارند، استفاده می‌شود. 

هنگام جستجوی مقالات علمی برای آشنایی با انواع سازه های ساختمانی مدرن یکی از مباحث پرتکرار، توجه به مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار است. متریال چوب پلاست از جمله انواع مواد اولیه برای سازه‌های سبک ساختمانی مدرن است که کاملاً با مباحث توسعه پایدار و حفظ محیط زیست همخوانی دارد. 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (4 امتیاز)
آشنایی با انواع سازه های ساختمانی !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا