بازسازی ساختمان چیست و چه مراحلی دارد!

بازسازی ساختمان چیست و چه مراحلی دارد!
فهرست مطالب

بازسازی ساختمان چیست و با نوسازی چه تفاوتی دارد؟

بازسازی ساختمان از روش‌های متداول بهبود کیفیت محیط کار و زندگی است. در ابتدا اجازه دهید دو کلمه‌ای را که عموماً به جای هم به کار می‌روند ولی در عمل دو مفهوم کاملاً جدا از هم هستند را توضیح دهیم. وقتی به دنبال یافتن مفهوم بازسازی ساختمان هستیم در می‌یابیم بازسازی و نوسازی عموماً به جای هم به کار می‌روند.

نوسازی به معنای تخریب کلی بنای قدیمی و ساخت بنایی جدید به صورت کامل است در حالی که بازسازی یا مرمت، به معنای رفع مشکلات، خرابی‌ها و زیباسازی بناهای فرسوده‌ایست که قسمت‌های اصلی آن مانند: سقف، دیوار‌ها، ستون‌ها، کف و … همچنان سالم هستند و با یک مرمت خوب تا سال‌ها می‌توانند عمر کنند. مزیت بازسازی ساختمان نسبت به نوسازی هزینه کمتر، سرعت انجام بیشتر و دخالت کمتر در ترکیب بنا به خاطر عملیات ساختمانی سبک‌تر است. با چوپکس همراه باشید تا به بررسی این مسئله بپردازیم که برای بازسازی ساختمان چه نکاتی اهمیت دارد؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

برآورد هزینه بازسازی ساختمان چگونه است؟

برای برآورد هزینه‌های بازسازی ساختمان یک چک لیست تهیه کنید. بررسی کنید که قسمت‌های آسیب‌دیده کدام است و چه تعمیراتی باید روی آن انجام شود. یا در وضعیت کدام بخش‌های بنا می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم و حجم این تغییرات چقدر است. یکی از مهم‌ترین نکات در برآورد هزینه بازسازی ساختمان این است که پروژه چند روز طول می‌کشد و دستمزد مهندسین، کارگران و … چقدر می‌شود. با توجه به متغیر بودن قیمت‌ها و ریزه‌کاری‌های موجود در امر بازسازی ساختمان، حتماً با یک فرد مجرب مشورت کرده و یا از خدمات مشاوره‌ای شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات استفاده کنید. علاوه‌بر این استفاده از متریال منتخب شما برای بازسازی المان مورد نظر نیز به طور مستقیم در هزینه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

این روزها محصولات متنوعی به بازار عرضه می‌شود که هرکدام داراری ویژگی‌های منحصر بفرد هستند یا برخی از آن‌ها همچون چوب پلاست چندمنظوره بوده و در زیمنه‌های متعدد کاربرد دارند. این پروفیل‌ها جایگزین مناسبی برای چوب طبیعی نیز به شمار می‌آیند و دوستدار طبیعت و محیط زیست هستند؛ بنابراین می‌توانید برای اجرای دیوارپوش، سقف کاذب یا نماپوش حتی طراحی ورودی ساختمان از محصولات چوب پلاست که نه تنها قیمتی به صرفه دارند بلکه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند استفاده نمایید. 

 

قوانین بازسازی ساختمان چیست؟

 

قوانین بازسازی ساختمان چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در هر پروژه ساختمانی، اطلاع از قوانین سازمان‌ها و نهاد‌های ناظر بر امر ساخت و ساز، مانند شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان است. در قوانین بازسازی ساختمان آمده است اگر قصد انجام تغییرات جزئی در نما یا وضعیت داخلی ساختمان را دارید، نیاز هیچ‌گونه مجوزی نداریم، در حالی که اگر تغییرات مورد نظر ما کلی‌تر و در قسمت‌های اصلی سازه یا ترکیب بنای اصلی باشد، باید از شهرداری برای این تغییرات مجوز بگیریم. برای مثال انجام هرگونه تغییر در دیوار‌های اصلی، وضعیت راه پله‌ها، وضعیت پارکینگ و … نیازمند اخذ مجوز از شهرداریست.

گروه بازسازی ساختمان از چه نفراتی تشکیل شده است؟

یک گروه حرفه‌ای بازسازی ساختمان، حتماً یک طراح دکوراسیون داخلی دارد. این هنرمند، در ابتدا به بررسی وضعیت موجود پرداخته و ایده‌های کلی برای اصلاح وضعیت موجود را ارائه می‌دهد. سپس یک مهندس معمار به طراحی فضا‌ها و تهیه نقشه‌ها و طرح‌های اولیه و اصلی می‌پردازد. نفر بعدی این تیم حرفه‌ای، یک مهندس سازه است که برنامه تخریب بخشی از دیوار‌ها، نحوه ساخت قسمت‌های جدید و … را زیر نظر دارد. از اعضای دیگر گروه بازسازی ساختمان، می‌توان به مهندس برق و مهندس تاسیسات ساختمانی اشاره کنیم.

این دو نفر وظیفه رسیدگی به تجهیزات برقی ساختمان، وضعیت تاسیسات، کولر و شوفاژ و … را برعهده دارند. همچنین اگر تراس، حیاط یا پشت بام دارید یا قصد طراحی و ایجاد یک فضای سبز یا روف گاردن را دارید، حتماً باید از یک مهندس فضای سبز کمک بگیرید. تمامی این مراحل، زیر نظر سرپرست کارگران و تیم اجرایی انجام می‌شود. تیم پشتیبانی و تامین متریال و مصالح نیز، وظیفه خرید مصالح مورد نیاز، قطعات و تجهیزات لازم برای تاسیسات ساختمانی و … را برعهده دارد. پروژه روف گاردن کاشانک نمونه‌ای از بازسازی پشت بام با استفاده از پروفیل چوب پلاست به صورت گسترده است.

اصول بازسازی ساختمان چیست؟

از اصول بازسازی ساختمان می‌توان به اهمیت برنامه‌ریزی برای پروژه اشاره کنیم؛ سعی کنید برنامه کاملا مشخص داشته باشید و هزینه‌ها را واقعی حساب کنید. اگر در این زمینه تبحر ندارید، حتماً از خدمات شرکت‌های مشاور حرفه‌ای استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

آیا برای همه پروژه‌های مرمت ابنیه، نیاز به تخریب و بازسازی ساختمان است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، در بسیاری از پروژه‌هایی که با هدف مرمت ابنیه انجام می‌شود، نیاز به تخریب کامل یا بخش زیادی از بنا نداریم. هر چند در مواردی مجبور به تخریب و بازسازی ساختمان داریم که طبیعتاً هزینه انجام پروژه جند برابر می‌شود.

 

اصول بازسازی ساختمان چیست؟

پروژه بازسازی ساختمان چه مراحلی دارد؟

هنگام بررسی ترتیب و توالی یک پروژه بازسازی ساختمان باید مواردی که در ادامه می‌آید را رعایت کنید.

مرحله اول از هر پروژه ساختمانی، از جمله بازسازی ساختمان، نیاز‌سنجی است. در مرحله نیازسنجی، تغییرات و خواسته‌های خود را مشخص نمایید. بعد از این مرحله، نیاز به بازدید کارشناس از محل داریم؛ یک کارشناس حرفه‌ای نکاتی را گوش‌زد می‌کند که ممکن است در نگاه اول به ذهن ما نرسیده باشد. سپس نوبت به تهیه نقشه‌ها و برنامه‌ریزی برای انجام پروژه می‌رسد. با مشخص‌ شدن روز شروع کار، لازم است وسایل به صورت موقت به انبار یا جای دیگری انتقال یابد. معمولاً شروع عملیات بازسازی با برداشتن لایه رویی نما و گچ دیوار‌ها تا رسیدن به آجر‌چینی است.

همزمان با این کار، لازم است مهندس تاسیسات، نسبت به نوسازی شبکه لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب اقدام نماید. رسیدگی به وضعیت سیم‌کشی‌های برق نیز مرحله بعدی از یک پروژه بازسازی ساختمان است. در گام بعدی باید جهت نوسازی و تعمیر سرویس بهداشتی و حمام اقدام کنیم. وقتی این تغییرات انجام شد، نوبت به زیبا کردن دیوار‌هایی که گچ جدید روی آن کشیده شده و بعد از چند روز کاملاً خشک شده است می‌رسد. نوسازی دیوار‌ها با رنگ‌آمیزی یا نصب کاغذ دیواری‌های جدید روی آن انجام می‌شود. در پایان لازم است با پاکسازی محیط، وسایل را در منزل یا دفتر کار نوسازی شده بچینیم و لذت ببریم! پروژه ویلای لواسان نمونه‌ای از بازسازی و اجرای نرده چوبی با استفاده از پروفیل چوب پلاست است. 

نکات مهم که هنگام بازسازی و تعمیرات ساختمان باید رعایت شود چیست؟

همواره سعی کنید در پروژه‌های بازسازی و تعمیرات ساختمان، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. لازمه این امر این است که برآورد هزینه‌ها درست انجام شود. بدیهی است که همه ما از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار نیستیم، لذا باید از تیم حرفه‌ای و شرکت‌های معتبر در زمینه بازسازی و تعمیرات ساختمان کمک بگیریم. و نکته آخر این که تا جایی که امکان دارد، از مواد مصالح به روز، نوآورانه و دوست‌دار محیط زیست استفاده شود.

 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت دریافت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (2 امتیاز)
بازسازی ساختمان چیست و چه مراحلی دارد!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا