بالکن زیبای ایرانی و چگونگی دکوراسیون آن!

بالکن زیبای ایرانی و چگونگی دکوراسیون آن!
فهرست مطالب

ساخت تراس رویایی این روزها طرفداران بسیاری دارد و به همین علت در مقاله‌ای با مضمون تراس سبز راهکارهای اساسی در این زمینه ارائه شده است. تصور کنید در گوشه­‌ای دنج از آپارتمان، بخشی از طبیعت را در قالب گلدان­‌های رنگارنگ، فلاورباکس‌های­ پر­طراوت با حوضچه‌ه­ای کوچک مال خود کرده‌­اید و چند دقیقه از هیاهوی زندگی ماشینی و آلودگی­‌های شهری دور می‌شوید… رویایی نیست؟! در این مقاله قصد داریم تزیین و طراحی تراس ویلا و بالکن زیبا و دوست داشتنی را با رعایت چند نکته کاربردی مرور کرده و شما را در راه ساخت تراس مطلوب خود یاری دهیم. 

ابتدا باید ببینیم تراس یا تراس ویلا چیست و چه مفهومی دارد؟
اغلب واژه­‌های تراس، بالکن، ایوان، بهارخواب و … با هم اشتباه گرفته می­‌شوند. این فضا­ها در عین تشابه، تفاوت­‌هایی با هم دارند. معادل فارسی تراس در واقع بهارخواب است. تراس یک فضای الحاق ­شده به آپارتمان است که با فضای باز بیرون مرتبط است. تراس مانند بالکن در ارتفاع قرار دارد و جزء مشاعات ساختمان محسوب می­‌گردد. تسلط تراس بر فضای پیرامون، دید و منظر مناسب و دسترسی به نور و هوای آزاد، تراس را در جایگاه ویژه طراحی ساختمان قرار داده است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

چگونه بالکن زیبا داشته باشیم

برای این که بتوانیم بالکن زیبا داشته باشیم و استفاده بهینه‌ای از این فضا کنیم، باید المان‌هایی متفاوت و قابل اجرا با متریالی مرغوب در طراحی تراس بکار بریم؛ از جمله می‌توان به کفپوش چوبی، فلاورباکس چوبی، نرده چوبی و همچنین مبلمان فضای باز  که همگی قابلیت اجرا با پروفیل چوب پلاست را دارد، استفاده کرد و به این صورت نیز یکپارچگی متفاوتی را در بالکن بوجود آورد.

چگونه بالکن زیبا داشته باشیم
چگونه بالکن زیبا داشته باشیم

مراحل ساخت تراس رویایی با ایده­‌های جذاب چیست؟

ساخت تراس رویایی با ایده­‌های جذاب دارای مراحلی‌ست؛ از جمله طراحی فضا، آماده‌­سازی محوطه برای ساخت تراس، نصب تجهیزات مورد نیاز و چیدمان فضاست. در ادامه به بررسی هر یک از مراحل ساخت تراس رویایی با ایده‌های جذاب می‌پردازیم.

طراحی تراس ویلا با رعایت چند نکته اساسی

به کار گیری خلاقیت در این مرحله بسیار مهم است. یکی از پیشنهادات کارشناسان برای ساخت تراس رویایی با ایده­‌های جذاب، استفاده از طراحی طبیعت­گراست که بیشتر این مراحل در ساخت روف گاردن نیز اجرایی می‌شود. به این منظور باید به عناصر طبیعی مثل سنگ، چوب، گیاه و آب در فرم‌­های طبیعی و برش ­نخورده آن توجه ویژه داشت. برای ساخت تراس طبیعت­گرا، تا می­‌توانید از اشکال و عناصر مصنوعی خودداری کنید و به فضای سبز طبیعی و استفاده از متریال‌هایی که به محصولات طبیعی شباهت زیادی دارند، روی آورید.

  • چه گلهایی برای بالکن مناسب است

استفاده از فلاورباکس چوبی برای ایجاد فضای سبز و دوستداشتنی تاثیر به سزایی در بالکن زیبا خواهد داشت؛ شما این امکان را دارید تا بتوانید فضایی سبز با گیاهان پیچک و رونده در تراس ویلا یا آپارتمان مسکونی بوجود آورید.

ایده بعدی طراحان فضای سبز برای ساخت تراس رویایی با ایده­‌های جذاب استفاده از عناصر معماری مدرن است. بر خلاف ایده قبلی، در طراحی تراس مدرن، باید از احجام بنیادی مانند: استوانه، مخروط، کره، مکعب به­‌صورت تاکید­ شده استفاده کرد. همچنین کاربرد دیوار سبز در طراحی تراس بسیار شگفت انگیز است. 

طرفداران طرح­‌های سنتی برای ساخت تراس رویایی و بالکن زیبای ایرانی، بکارگیری مصالح بومی، صنایع­ دستی و نقاشی­‌های بومی و … را تبلیغ می‌کنند. مثلاً می­‌توانید تمام بالش­‌ها، روکش‌­های صندلی و رومیزی­‌ها را با استفاده از گلیم، جاجیم و فرش محلی منطقه خود طراحی کرده و بسازید. یا سطوح را با طرح­‌های مثلاً عشایر بختیاری نقاشی کنید. این ایده‌­ها روح سنت­‌های ارزشمند و زیبای گذشتگان ما را به تراس­‌های امروزی وارد می‌کند. 

لازم به ذکر است در این مرحله، برای ساخت تراس رویایی با ایده­‌های جذاب، استفاده از نظر کارشناسان هنری، طراحان دکوراسیون و طراحان منظر و فضای­ سبز می‌تواند به شما کمک بسیاری کند؛ همچنین هر ایده­ خلاقانه که به ذهن می­رسد را با کمی پرورش و چکش­ کاری می­‌توان بکار­گرفت.

پس از طراحی تراس ویلا با رعایت چند نکته اساسی بالا نوبت به آماده­ سازی محوطه برای ساخت تراس می­‌رسد.

  • آماده سازی محوطه برای ساخت تراس و بالکن زیبا

پس از طراحی تراس ویلا یا منزل مسکونی و آپارتمان همراه با رعایت چند نکته اساسی ذکر شده در مرحله قبل، نوبت به آماده­ سازی محیط برای پیاده کردن طرح است. آماده­ سازی فضا برای ساخت تراس، عبارت است از خالی کردن فضا با بیرون بردن وسایل اضافی، ترمیم ترک‌­ها و شکستگی­‌های دیوار و کف، بتونه­‌کاری و رنگ ­آمیزی و استفاده از المان‌های متنوع همچون کفپوش یا دیوارپوش. طراحی تراس ویلا با رعایت چند نکته مهندسی سازه تکمیل می‌گردد. وزن تجهیزات، مبلمان فضای باز و استفاده­ کنندگان از تراس در پیک بار چقدر است؟ عدم توجه به این نکته حتی اگر به تخریب این فضای الحاقی به ساختمان نیانجامد، در طولانی ­مدت موجب فرسایش و کاهش عمر مفید سازه تراس می­‌گردد؛ لذا در صورت نیاز در این مرحله به تقویت سازه تراس بپردازید. 

نصب تجهیزات مورد نیاز تراس ویلا
نصب تجهیزات مورد نیاز تراس ویلا
  • نصب تجهیزات مورد نیاز تراس ویلا

در این مرحله از ساخت تراس، با نصب کفپوش چوبی یا نرده­ چوبی همچنین نصب کابل­‌های برق و تجهیزات روشنایی، لوله­‌کشی آب، مه­‌پاش و … زیرساخت­‌های لازم فراهم می­‌گردد. نورپردازی فضا در این مرحله بسیار مهم است؛ مشخص نمودن جای منابع روشنایی می­‌تواند اثر شدیدی بر آسایش استفاده­ کنندگان از فضا داشته ­باشد. پس از تکمیل این مرحله باید مبلمان و سایر عناصر­­کاربردی در محیط چیده شود.

  • چیدمان فضای تراس

در این مرحله، تمامی عناصری که برای تراس رویایی خود در نظر گرفته‌­اید را در هماهنگی با یکدیگر کنار ­هم قرار­ دهید. جاگذاری گلدان­ یا فلاورباکس­ چوبی، میز و صندلی­‌ها و سایر عناصر که بیشتر جنبه تزئینی دارند مثل: مجسمه، آتشدان، آب­نما و … باید به گونه‌­ای مکان­ یابی شوند که با عناصر کارکردی اصلی مثل میز و صندلی تداخلی نداشته ­باشند.

سوالات خود درباره ساخت تراس رویایی با ایده‌های جذاب معرفی شده در این یادداشت را می‌توانید با مشاورین با تجربه ما مطرح نموده و هر چه سریع­تر و با کمترین هزینه، موفق به ساخت تراس مورد نظر خود شوید. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

2/5 - (1 امتیاز)
بالکن زیبای ایرانی و چگونگی دکوراسیون آن!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا