مزایای بام سبز که باید بشناسید

مزایای بام سبز که باید بشناسید
فهرست مطالب

مزایای روف گاردن که باید بشناسید

استفاده از بام سبز در معماری نوین یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌شود به کره زمین در حال گرم شدن و شهرهای در حال زشت شدن داد. شهرهای بزرگ این روزها بیشتر از هر وقت دیگری به سبزی و طراوت نیاز دارند تا بتوانند حال ساکنان ترافیک زده و خسته‌شان را بهتر کنند؛ اما این‌ها تنها فواید روف گاردن در معماری نیست و باید بگوییم فواید آن به نسبت معایب بام سبز بسیار است. در این مقاله با ویژگی‌های عالی این پدیده نسبتا جدید بهتر آشنا می‌شوید.

بام سبز و موجی از خوشحالی

فرض کنید سر کار هستید و موقع ناهار تصمیم می‌گیرید به جای نشستن پشت میز یا رفتن به ناهارخوری شلوغ از اداره بیرون بزنید؛ اما جای اینکه از در خارج شوید، سوار آسانسور می‌شوید و خودتان را به بالاترین طبقه اداره می‌رسانید؛ در پشت بام را باز می‌کنید و به جای رو به رو شدن با سیمان‌های بد رنگ، چشمتان به منظره‌ای سرسبز و دلباز می‌افتد. این منظره همان چیزی است که وقتی کسی می‌پرسد روف گاردن چیست، باید در جوابش توصیف کرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

ارتباط با طبیعت

از مزایای بام سبز یا روف گاردن این است که ارتباط با طبیعت را فراهم می‌کند. بر اساس نتیجه تحقیقی که دانشکده پزشکی دانشگاه اگزتر Exeter منتشر کرده، مشخص شده است ارتباط با طبیعت و محیط سبز به حفظ سلامت روان کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس شادی در افراد بیشتر شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف طراحی بام سبز برطرف کردن استرس انسان امروزی و ایجاد شادی بیشتر است. اگر فکر می‌کنید اجرایی کردن بام سبز در محل کار به معنای پایین آمدن راندمان کاریست و برای شما به نوعی معایب بام سبز محسوب می‌شود، باید بدانید این تصور اشتباه است؛ چون کاهش استرس و شادی بیشتر بازخورد فعالیت‌های کارکنان را بیشتر خواهد کرد به نفع راندمان کاری تمام خواهد شد. در عین حال اگر محیط کار پر تنشی دارید و معمولا به کارمندانتان مرخصی بدهکار هستید، احتمالا یک فضای سبز روف گاردنی هم به آن‌ها بدهکارید.

بهبود وضعیت ریه‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا از مزایای اصلی بام سبز

بام سبز یا روف گاردن، علاوه بر این که می‌تواند روحیه افراد را بهبود بخشد، باعث بهبود کیفیت هوا هم می‌شود، آن هم در شرایطی که شهرهای بزرگ پر از روزهای هشدار برای آلودگی هوا هستند؛ چه بر اثر سوزاندن زباله‌ها، چه به دلیل حضور کارخانه‌ها یا اتومبیل‌های غیر استاندارد و آلاینده. در این شرایط بام سبز دست به کار می‌شود و با داشتن انواع و اقسام گیاهان و گل‌ها سعی در تصفیه هوای آلوده می‌کند. بنابراین می‌توان به نوعی انواع روف گاردن را روشی برای مقابله با آلودگی هوا و تاثیرات وحشتناک گازهای گلخانه‌ای دانست که کره زمین و ریه‌های ساکنانش را نشانه گرفته‌اند.

بهبود وضعیت ریه‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا از مزایای اصلی بام سبز

کاهش زباله با بام سبز

سومین مزیت بام سبز کاهش میزان زباله‌های تولیدیست؛ بام سبز در ایران و سایر کشورهای جهان طوری ساخته می‌شود که دوامی بسیار بالا داشته باشد؛ به همین دلیل هم مدت زمانی که روف گاردن شما به تعویض قطعات نیاز پیدا کند، بسیار طولانی است. این نکته به این معنی است که طبیعت برای مدتی بسیار طولانی از میزبانی بسیاری از پسماندهای شیمیایی و مصنوعی معاف می‌شود و وقت بیشتری برای بازسازی خود خواهد داشت. بنابراین شما می‌توانید به بهترین شکل از بام سبز خود استفاده بهینه کرده و سال‌ها بدون نیاز به ترمیم دوباره که خود باعث بوجود آمدن پسماندهای مصنوعی خواهد شد جلوگیری نمایید. 

هدر نرفتن آب باران از مزایای بام سبز

مجانی‌ترین آب دنیا باران است، اما متاسفانه در اغلب مواقع به راحتی از دست می‌رود. اگر همیشه از هدر رفت آب باران ناراحت بوده‌اید و دنبال راهی برای بهبود وضعیت استفاده از باران می‌گشتید، خوب است بدانید بام سبز اقدامی مناسب برای جلوگیری از هدر رفتن آب باران است. گیاهانی که روی روف گاردن قرار دارند به سرعت آب باران را جذب می‌کنند و حتی می‌توانند مقداری از آن را ذخیره کنند تا بعدا مورد استفاده قرار دهند. در تابستان، انواع روف گاردن می‌تواند بیش از 80 درصد آب بارش‌ها را حفظ کند و در زمستان این میزان به 40 درصد می‌رسد.  بعد از این که گیاهان روف گاردن از آب باران استفاده کردند، آن را به جو بازگردانده و از این طریق به بهبود چرخه فعالیت‌های طبیعت کمک می‌کنند. 

هدر نرفتن آب باران

بهینه سازی مصرف انرژی

بام سبز یا روف گاردن می‌تواند باعث بهبود مصرف انرژی شود؛ از آنجایی که بام سبز یک عایق عالی است، می‌تواند در زمستان گرما را حفظ کند و در تابستان هوا را خنک نگه دارد. بنابراین میزان استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در تابستان و وسایل گرمایشی در زمستان کاهش پیدا می‌کند.
عایق بندی روف گاردن باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود که در نهایت هم به نفع کره زمین است و هم به نفع مخارج شما.
جالب است بدانید تحقیقاتی در کانادا انجام شده که نشان می‌دهد استفاده از بام سبز باعث متعادل کردن نوسانات دما می‌شود و از این طریق می‌تواند با موج گرمای تابستان مقابله کند و وضعیت هوا را قابل تحمل کند.

یک عایق صوتی مناسب

عایق بودن یکی از بارزترین خصایص بام سبز است؛ بام سبز علاوه بر این که نسبت به گرما و سرما مثل یک عایق عمل می‌کند، یک عایق صوتی مناسب نیز هست. اگر جزئیات اجرایی روف گاردن را مطالعه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که علاوه بر گیاهان از خاک هم در این ترکیب استفاده می‌شود. ترکیب خاک و گیاهان باعث جذب امواج صدا می‌شود. به همین دلیل اگر از شلوغی ساختمان خسته شده‌اید یا دلتان نمی‌خواهد صدای بوق ماشین‌ها به گوشتان برسد، خوب است با یک متخصص طراحی بام سبز مشورت کنید و دست به کار شوید. 

معایب بام سبز چیست
معایب بام سبز چیست

معایب بام سبز چیست

اگر بخواهیم با دید باز به این موضوع بپردازیم، مزایای بام سبز بسیار بیشتر از معایب بام سبز است. هنگامی که شما تصمیم به اجرای روف گاردن می‌گیرید باید به این نکته دقت داشته باشید که تمامی موارد و نکات را به دقت بسنجید. برخی مواقع اجرای غیر استاندارد و غیر اصولی روف گاردن به یکی از معایب اصلی بام سبز تبدیل خواهد شد. از این‌رو برای این که بتوانید سقف روف گاردن را به بهترین شکل و بدون هیچ گونه ایرادی برروی بام داشته باشید باید به شرکت‌های حرفه‌ای که در این زمینه فعال هستند مراجعه نمایید. 

هزینه اجرای بام سبز 

جالب است بدانید بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد، هزینه اجرای بام سبز نسبت به مزایای آن، بسیار پایین است. با وجود این بسیار توجه داشته باشید که طراحی بام سبز و اجرایی کردن آن نیاز به مشاوره دقیق، محاسبه ظرفیت پشت بام برای تحمل وزن و نکاتی جزئی دارد که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. بنابراین برای اجرای بام سبز می‌توانید با شرکت‌های مجربی که در این زمینه فعالیت دارند مشورت نمایید تا نه تنها در هزینه اجرای بام سبز صرفه جویی شود که به نسبت بودجه مورد نظر که برای اجرای روف گاردن در نظر گرفته‌اید آن را برای شما طراحی نمایند. 

Rate this post
مزایای بام سبز که باید بشناسید

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا