تاثیر مبلمان شهری بر سلامت عادت های روزانه افراد جامعه

تاثیر مبلمان شهری بر سلامت عادت های روزانه افراد جامعه
فهرست مطالب

در مقاله طراحی شهری چیست از اهمیت استفاده مبلمان فضای باز در گوشه و کنار شهر صحبت کردیم. وجود مبلمان شهری با فراهم آوردن موقعیتی برای گذراندن زمان بیشتر در خارج از خانه، زمینه‌ ساز روزمرگی‌های سالم‌تریست.

تاثیر مبلمان شهری

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

سطح بالاتر این پروژه مستقیما به بررسی اهمیت ارتباط بین گذران زمان در خارج‌ خانه و ارتباط با طبیعت و سلامت روحی افراد می‌پردازد. در این بخش با تمرکز بر ویژگی‌های نیمکت و مبلمان شهری و بررسی اثرات آن در بهبود سلامت ذهنی و بدنی افراد می‌پردازیم.

برای بسیاری از شرکت‌کنندگان در این پروژه، وجود نیمکت‌هایی برای نشستن در فضای بیرون، به منزله گذراندن زمانیست که در صورت عدم وجود نیمکت در خانه سپری می‌شد. این تجربه توسط هر دو گروه مورد بررسی صرف نظر از قومیت، مذهب، سن، سطح اجتماعی و جنسیت به عنوان زمانی موثر در بهبود سلامت روحیشان عنوان شد.

این اظهارات از هر دو منظر ارتباط و انزوا نمایانگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد مبلمان شهری در ایجاد ارتباط و دوری از انزوا است. داستان‌های زیادی حول ارزش ارتباطات اجتماعی و چگونگی اثرگذاری نیمکت‌های عمومی در حال روحی افراد گفته‌شده‌است. نیمکت‌ها به افراد کمک می‌کنند لحظات سخت زندگیشان را که قبلا به ناچار در خانه و در تنهایی به سر می‌بردند در بیرون و در میان جمع بگذرانند.

مبلمان شهری مدرن و تاثیر آن بر زندگی شهری
مبلمان شهری مدرن و تاثیر آن بر زندگی شهری

مزایای مبلمان شهری

پیر و جوان در هر دو محل پروژه از کیفیت حاصل از نشستن برروی نیمکت ها صحبت کردند. جملات تقریبا یکسانی که در لابه‌لای صحبت اکثر آن‌ها آمده بود “احساس آزادی”، “استشمام هوای تازه” و “روزت را می‌سازد”! استفاده منظم از نیمکت‌‌های یک محل خاص در کنار فلاورباکس چوبی و دیگر المان‌ها فرصت خاطره سازی، ژرف‌اندیشی و فراموش کردن نگرانی‌ها را دست می‌دهد. می‌توان آن‌را فضایی برای تجدید قوا دانست که فعالیت‌های ذهنی انسان در محیطی فعال و گاها همراه با حواس‌پرتی‌های خوش‌آیند حاصل از نگاه سایرین همراه است.

بدون دخالت شرایط محیطی چون صدای بوق آمبولانس‌ها، ترافیک اطراف، صدای گفت‌گوی مردم در حال عبور؛ هر دو محل پروژه با عنوان “آرام و صلح‌آمیز” توصیف می‌شدند. این آرامش نه تنها حاصل زیبایی طبیعت، نحوه کاشت درختان و دید به آسمان گسترده اطراف بود بلکه نشات گرفته از آسودگی درونی نیز بود. زنی که عادت به استفاده از نیمکت‌ها در طول هفته به مدت طولانی داشت، تجربه‌اش را چنین بیان می‌کند”من اینجا حواسم را به زندگی برمی‌گردانم، اینجا تنها جایی است حس ها به راستی زنده می‌شوند”.

به‌علاوه این فضا برای افرادی که مشاغل سخت دارند نیز بسیار مفید است. یکی از کارمندان آمبولانس بیست دقیقه استراحت خود برروی نیمکت‌ ها را در این چند جمله خلاصه کرد: “اندکی هوای تازه، یک سیگار و استراحت در آرامش”. این آرامش چند دقیقه‌ای در میدان دیگر نیز به‌وضوح در زمان ناهاری کارمندان مشهود است.

مبلمان شهری و سلامت

ارتباطی میان استفاده از مبلمان شهری و افزایش سلامت جسمی در حوزه‌هایی مانند کاهش ابتلا به بیماری قلبی و یا چاقی، بیان نشده است خصوصا که اساسا نوعی فعالیت نشستنی محسوب شده و گاها همراه با فعالیت‌های مثل سیگار کشیدن یا نوشیدن نیز همراه است ولی وجود مبلمان شهری باعث تغییر رفتار افراد در سایر زمینه‌ها می‌شود. به‌طور مثال وجود نیمکت در فضای شهر با به وجود آوردن مکانی برای استراحت در طول مسیر و مقصد،باعث افزایش پیاده‌روی در سالمندان و معلولان می‌شود.

مبلمان شهری و سلامت
مبلمان شهری و سلامت

یک مثال ساده

به‌طور مثال گروهی از افراد نپالی سالخورده که در پروژه نیمکت مورد بررسی قرارگرفتند، هر صبح پس از پیاده‌روی زمانی را صرف استراحت برروی نیمکت‌های موجود در میدان می‌کردند که زمینه‌ساز گفت‌گو با سایر دوستانشان بود. فعالیت‌هایی از این دست را می‌توان عامل اصلی بهبود روحی و جسمی افراد دانست. به‌علاوه در تحقیقات صورت گرفته دیگر، محققان به این نتیجه رسیدند که وجود مبلمان شهری می‌تواند اثر مستقیمی بر میزان فعالیت‌های شهری افراد سالخورده بگذارد، به بیان دیگر وجود نیمکت در فضای شهر به آن‌ها قدرت مشارکت در فعالیت‌های خارج از خانه بیشتری می‌داد که این خود،اصلی مهم در کاهش انزوا و تنهایی سالمندان که عامل اصلی بیماری‌های روحی و روانی آن‌ها است، به‌شمار می‌رود.

همچنین یک پسربچه دوازده ساله نیز گفت که لیز خوردن روی سطوح شیب‌دار او را بینهایت شاد می‌کند. او گفت:  “چون الان با دوستانم بیرون هستم و به جای بازی‌های کامپیوتری با آنها بازی می‌کنم”. وجود نیمکت‌‌ چوبی در نزدیکی محوطه بازی به والدین یا مادربزرگ‌ها این اجازه را می‌دهد تا با نشستن برروی آن‌ها زمان بیشتری را برای بازی بچه‌ها در خارج خانه صرف کنند. به‌علاوه بر خلاف باور ما نشستن و مشاهده فعالیت می‌تواند باعث تغییر در فعالیت‌های روزانه و کاهش ابتلا به چاقی شود.

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

جهت اجرای نیمکت چوبی و قیمت چوب پلاست در تهران یا سراسر ایران یا ما در تماس باشید

3.5/5 - (2 امتیاز)
تاثیر مبلمان شهری بر سلامت عادت های روزانه افراد جامعه

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “تاثیر مبلمان شهری بر سلامت عادت های روزانه افراد جامعه
  1. سلام مطالبتون بسیار جالب بود خیلی خوب کی شود اگر مبلمان های زیبایی در میادین و خیابان های ما در ایران کار شود چون مردم برای گذراندن وقت دور هم می خواهند جمع شوند ولی وقتی نیمکت و مبلمان شهری مناسب نباشد روی می آورند به نشیتن روی سسکو ها یا پله های ورودی.

  2. بازتاب: جزئیاتی که در هنگام خرید نرده، سایبان و فلاورباکس باید بدانیم. | چوپکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا