تفاوت نمای مدرن و کلاسیک !

 تفاوت نمای مدرن و کلاسیک !
فهرست مطالب

در این مبحث از چوپکس قصد داریم، تفاوت نمای مدرن و کلاسیک را با ذکر چند نکته اساسی برای شما همراهان گرامی بیان کنیم. 

آشنایی با نمای کلاسیک یا رومی!

نما ساختمان فقط به طراحی و زیبایی شناسی بیرونی یک سازه اشاره نمی‌کند، بلکه مهم‌تر از آن، هدف عملکردی صحیح را ترسیم می‌کند. بخشی جدایی ناپذیر از هویت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و زمین شناسی هر کشور، دارای شیوه‌های معماری محلی خاص است. بنابراین نمای ساختمان نشان دهنده هویت و مشخصه‌های بنای ساخته شده است. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

همانطور که پیش‌تر در مبحث نما رومی چیست اشاره کردیم، نمای کلاسیک یا نمای رومی سبکی از دوره‌های روم باستان با استفاده از سنگ‌های تزئینی را دنبال می‌کند. در کشور ما این سبک طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است. با این حال ظهئور محصولات نوین و کاربردی باعث شده تا نمای مدرن نیز کماکان جای خود را در این بازار باز نماید.

آشنایی با نمای مدرن!

بر خلاف نمونه‌های قبلی، نمای مدرن با ساده سازی فرم‌ها با از بین بردن تزئینات غیر ضروری مشخص می‌شود. در مبحث نمای مدرن چیست درباره این سبک بیشتر توضیح داده‌ایم. معماران و طراحانی که نمای کلاسیک را ترجیح می‌دهند، همیشه با متخصصان معماری مدرن در تضاد هستند. در نمای مدرن از مصالح ساختمانی نوین استفاده می‌شود. این امر یکی از مشخصه‌های اصلی این نوع نمای ساختمان به شمار می‌آید.

اگرچه هر دو نما مدرن و کلاسیک با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اما آنها مزایای خود را دارند و می‌توانند برای داشتن یک سبک زندگی اکولوژیکی مورد استفاده قرار گیرند. بیایید بیشتر به مزایایی که هر دو سبک می‌توانند ارائه دهند، بپردازیم.

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک !

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک علاوه‌بر ظاهر از لحاظ کیفیتی نیز متفاوت است. این روزها برای اجرای نمای مدرن محصولات منحصر بفرد و چند منظوره‌ای همچون پروفیل چوب پلاستیک تولید شده است. این متریال کاربری‌های متنوع داشته ضمنا مختص فضای باز طراحی و تولید شده است. از دیگر مزیای آن می‌توان به استفاده همزمان در کنار دیگر محصولات اشاره نمود. بنابراین اگر بخواهید از محصولات نوینی همچون چوب پلاست در اجرای نما استفاده کنید، قطعا تفاوت‌های آشکاری در نمای مدرن و کلاسیک مشاهده خواهید کرد. 

سازگاری با محیط زیست تفاوت اصلی نمای مدرن و کلاسیک

 

سازگاری با محیط زیست تفاوت اصلی نمای مدرن و کلاسیک

نما مدرن همچنین به شدت بر تعامل بین انسان و محیط در یک فضای معین متمرکز است. معماری پایدار این روزها یکی از رویکردهای طراحان و معماران با کاربرد متریال‌هایی همچون پروفیل چوب پلاست است. یکی دیگر از جنبه‌های معماری مدرن ورودی‌های بزرگ هوا و نور است. سبک‌های مدرن معماری دارای پنجره‌های بزرگ، امکان نمایش پانوراما و نور طبیعی محیط هستند.

اگرچه با توجه به محرمانه بودن، ترکیب این سبک‌های مدرن می‌تواند کمی پیچیده باشد. اما با طراحی‌های مدرن که امروزه رواج دارد، صاحبان خانه می‌توانند یک نمای سه بعدی قبل از اجرا داشته باشند. این امر به آنها امکان می‌دهد تا بتوانند تغییرات دلخواه بر روی نما را اعمال کنند.

یک تصور غلط رایج در بین مردم این است که معماری مدرن سرد است. منظور آنها از این امر این است که تمام خطوط مستقیم، اشکال ساده و عناصر هندسی در طراحی‌های معماری مدرن به آنها نمای بالینی و احساس می‌دهد. تعداد زیادی از طراحی‌های مدرن شامل اجزایی مانند: چوب و سنگ است که به عنوان متریال‌های گرم و جذاب قلمداد می‌شوند. 

مصالح ساختمانی طبیعی و بدون آسیب!

معماری سنتی از نظر مصالح و روش‌های ساخت و دوام آنها تفاوت چشمگیری با معماری مدرن دارد. به معنای ساده‌تر، برخلاف بیشتر نماهای مدرن، دیوارهای یک ساختمان سنتی نیز ساختمان را نگه می‌دارد. قبل از عصر معماری مدرن، به دلیل کمبود مکانیزاسیون، سازه‌ها معمولاً از موادی تشکیل می‌شدند که بخشی از محیط اطراف نیز بودند. معمولاً گل، آجر، بلوک یا سنگ روی هم چیده شده در هنگام فشرده سازی که در انتها نیز به همان شکل نما را تشکیل می‌داد. در حالی که نما مدرن عموما بر روی یک سازه فلزی یا بتونی با استفاده از مصالح ساختمانی جدید اجرا می‌شود.

این جنبه از نمای مدرن اجازه نفوذ آب را نمی‌دهد و از آسیب به ساختار بدنه ساختمان جلوگیری خواهد کرد. اما همه اینها هنوز معماری مدرن را از منظر معماری رد نمی کند. محور اصلی پروژه‌های مدرن، هدف عملکردی ساختار و فرم‌های ساده شده است. مینیمالیسم همان چیزی است که شما باید در سبک‌های مدرن به دنبال آن بگردید. معماری مدرن متشکل از قاب‌های گوشه‌ای، مشخصات کم، هندسی و انتزاعی در منسوجات، تودوزی و سایر موارد است. اما این سبک به معنای حذف کامل مواد طبیعی نیست. ملافه، چرم، چوب ساج و غیره آنها حتی در طراحی‌های معماری مدرن نیز چیزی مشترک پیدا می‌کنند.

تجهیزات اکولوژیکی:

نمای کلاسیک یا همان رومی که امروزه در کشو ما نیز بسیار مورد توجه است، عمدتا حول استفاده از مصالح ساختمانی سنتی می‌گردد که اصلی‌ترین آن سنگ است. امروزه، تغییر آب و هوا از نظر ما تهدید است. نمای مدرن اما با کاربرد محصولاتی نوین، سازگاری معماری با شرایط آب و هوایی را نشان می‌دهد که کمک زیادی به کاهش اثر کربن می‌کند. این شامل ساخت خانه‌هایی با دوام‌تر برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی شدید مانند: طوفان، زلزله، رانش زمین و غیره است.

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک در استفاده از محصولات نوین

مقرون به صرفه:

نمای کلاسیک به دلیل کاربرد سنگ‌های مصرفی گران قیمت، اصولا هزینه بالایی در بر خواهد داشت. نمای مدرن اما در صورتی که با متریالی کاربردی و چند منظوره اجرا شود، بدون شک بسیار مقرون به صرفه تمام خواهد شد.

نما مدرن در مقابل کلاسیک

کم مصرف:

در نمای کلاسیک عموما از سنگ استفاده می‌شود که از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه نیست. به عنوان مثال، سازه‌های سنگی می‌توانند هزار سال یا بیشتر با نگهداری بسیار کم یا بدون نگهداری دوام داشته باشند.

با این حال اگر تصمیم به اجرای نما مدرن دارید، می‌توانید متریالی را انتخاب کنید که قیمتی مناسب دارد. ضمن اینکه بتواند در کنار زیبایی، دیگر مزایایی مانند: طول عمر بالا، چند منظوره بودن، مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی- محیطی و … را به شما ارائه دهد.

راه حل مدرن:

بسیاری از افراد معماری مدرن گزینه مناسب‌تری را برای سبک زندگی مدرن در نظر گرفته‌اند. زیرا پروژه‌های مدرن تلاشی آگاهانه برای ارائه راه حل‌های مناسب و کاربردی معماری است. این تأکید بر استفاده از نوآوری برای یک سبک زندگی مدرن و پایدار است. بیایید مهم‌ترین لحظات معماری مدرن را بررسی کنیم.

طراحی چند فایده‌ای:

معماری مدرن از خطوط مستقیم و منحنی برای ایجاد یک فضای زندگی جهانی استفاده می‌کند. از آنجا که طراحی‌های مدرن معماری ترکیبی از خطوط منحنی و مستقیم است، این امر باعث می‌شود تا فضا در صورت لزوم اصلاح شود.

فنآوری‌های دقیق‌تر:

با پیشرفت در فناوری و نوآوری، حتی نمای مدرن نیز تمایل به استفاده از موادی دارد که دارای انرژی کم و نگهداری کم هستند. برخی از پروژه‌های مدرن شامل استفاده از منابع غیرمتعارف انرژی مانند: انرژی خورشیدی، برداشت آب باران و غیره است. این به شما کمک می‌کند تا هزینه زیادی در قبض‌ها صرفه جویی کنید. 

4.3/5 - (3 امتیاز)
 تفاوت نمای مدرن و کلاسیک !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا