گرین وال یا دیوار سبز چیست؟ هر آنچه باید بدانید

گرین وال چیست ؟
فهرست مطالب

تعریف دیوار سبز

گرین وال (Green Wall) یا همان دیوار سبز که همچنین به عنوان: دیوار گیاهی، دیوار زنده یا باغ عمودی نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به یک روند جدید رو به رشد در مناطق مسکونی تبدیل شده است. گنجاندن فضای سبز در محیط شهری نه تنها بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد، بلکه مزایا و اهداف دیگری نیز دارد. دیوار سبز چه در داخل و چه در خارج از منزل، به صورت ایستاده یا متصل به دیوار، تقریباً در هر شرایطی قابل اجراست. اما دیوارهای سبز دقیقا چگونه ساخته می‌شوند و چگونه می‌توان انواع مختلف آن را تشخیص داد؟

دیوارهای سبز یا گرین وال در سال‌های اخیر به یک متد جدید و رو به رشد در محیط‌های ساختمانی تبدیل شده‌اند. گنجاندن طبیعت زنده در دل محیط‌های شهری نه تنها جذاب‌ به نظر می‌رسد، بلکه فواید و اهداف دیگری هم دارد.
گرین وال‌ها چه در داخل خانه و چه در خارج از منزل، عمودی یا افقی تقریباً برای هر شرایطی یک دیوار سبز مناسب وجود دارد. اما دیوارهای سبز دقیقا چگونه ساخته می‌شوند و چگونه می‌توان بین انواع مختلف آن تفاوت قائل شد؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیوارهای سبز، سازه‌های عمودی هستند که انواع مختلفی از گیاهان و سبزی‌های دیگر به آن‌ها متصل شده‌اند. سبزه‌ها اغلب در محیط رشد متشکل از خاک، سنگ یا آب کاشته می‌شوند و از آنجایی که دیوارها دارای گیاهان زنده هستند، معمولاً دارای سیستم‌های آبیاری داخلی هستند.
دیوارهای سبز نماهای متفاوتی دارند که اغلب به عنوان تکیه گاه سازه از آن استفاده می‌شود. در دیوارهای سبز، محیط رشد روی سطح یا ساختار دیوار است در حالی که نماها ریشه در زمین دارند. علاوه بر این، سبزی نماها می‌تواند زمان زیادی طول بکشد تا به اندازه کافی رشد کند و کل دیوار را بپوشاند، در حالی که دیوارهای سبز ممکن است از قبل رشد کرده باشند.

دیوارهای سبز هوشمند و فعال اغلب شبیه به دیوارهای سبز معمولی هستند، ویژگی‌های یک دیوار زنده هوشمند را می‌توان خودکار و نظارت کرد.

علاوه بر مزایای بصری و بیوفیلیک تمام دیوارهای سبز، دیوارهای سبز هوشمند و فعال می‌توانند به لطف ترکیبی از گردش هوای پیشرفته، محیط رشد تخصصی و فناوری، تصفیه و رطوبت طبیعی هوا را داشته باشند.

انواع دیوار سبز

دیوار سبز انواع و اقسام مختلفی دارد و طراحی و تولید انواع دیوارهای سبز با توجه به متریال مورد استفاده در حال توسعه است.دیوارهای سبز از نظر اندازه و طرح، داخلی یا خارجی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. 

در داخل یا خارج از منزل

دیوارهای سبز در فضای خارجی یا داخلی به قصد مصارف مختلفی استفاده می‌شوند که با توجه به نیاز و نوع دیوار از گیاهان مختلفی در طراحی آن استفاده می‌شود.
دیوارهای سبز در فضای باز، در درجه اول عناصر بصری هستند. این دیوارها دمای محیط را کاهش می‌دهند و بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا آب باران را جذب می‌کنند و مانند یک عایق عمل خواهند کرد، اما از گرین وال بیشتر برای وارد کردن فضای سبز به مناظر شهری استفاده می‌شود. ساخت این دیوارهای زنده از نظر اقلیمی دارای محدودیت‌هایی است به عنوان مثال نمی‌توانید از همه گیاهان برای گرین وال استفاده کنید و باید آن‌هایی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی سازگار باشد. دیوارهای سبز داخلی در مقایسه با دیوارهای خارجی محدودیت بیشتری دارند. 

دیوارهای سبز هوشمند و فعال فقط در داخل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا راندمان تصفیه هوا آنقدر قوی نیست که بتواند بر فضاهای بیرونی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، گیاهان استفاده شده در این دیوارهای سبز از مناطق گرمسیری هستند و اگر زیستگاه طبیعی خود را حذف کنند، زنده نمی‌مانند.

اندازه و طرح

طراحی دیوار سبز محدود به اندازه نیست و نگهداری از مدل‌های عریض بسیار آسان‌تر از مدل‌های بلند است. دیوارهای سبز ساخته شده از ماژول‌های فلزی یا پلاستیکی مستطیل شکل هستند، زیرا ساخت اشکال گرد سخت‌تر است.
بیشتر دیوارهای سبز داخلی به صورت دیواری نصب می شوند، اگرچه مدل‌های ایستاده و دو طرفه نیز غیر معمول نیستند. 

کارکردها و مزایای گرین وال چیست؟

داشتن دیوارهای سبز که فضا را زنده می‌کند مزایای زیادی دارد. اول از همه، نمی‌توان مزایای بصری دیوار زنده را نادیده گرفت. گرین وال می‌تواند تأثیر زیادی در تزئین یک محیط شهری ساخته شده از بتن و آجر بگذارند، بنابراین جایگزین‌هایی برای کشاورزی شهری، باغبانی و دکوراسیون داخلی ارائه می‌دهند. همچنین از کاربردهای مهم گرین وال میتوان به استفاده آن در روف گاردن اشاره کرد.

شادابی و نشاط محیط

دیوارهای زنده یا گرین وال می‌تواند با شادابی محیط و تولید اکسیژن بیشتر، نیاز ذاتی ما را به طبیعت جلب کند. آوردن عناصر طبیعی به مکان‌هایی که عموماً دیده نمی‌شوند، روحیه ما را بالا می‌برد و ما را هوشیارتر و شاداب‌تر می‌کند این مفهوم به عنوان بیوفیلی نیز شناخته می‌شود.

مطالعات همچنین نشان داده که طبیعت می‌تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه بر این، ارتباط با طبیعت برای کاهش استرس و بهبود خستگی ذهنی بسیار مفید است. 

ویژگی‌های سازگار با ساختمان

دیوارها و نماهای سبز در فضای باز بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا گیاهان مانند یک عایق عمل می‌کنند و دمای کلی ساختمان را هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب یا در فصول سرد سال کنترل می‌کنند.
از طرفی فرآیند تعرق گیاهان می‌تواند دمای داخل خانه را کاهش دهد، بنابراین به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه در انرژی عمل می‌کند.

 

مزایای گرین وال چیست ؟

تاثیر گرین وال در روحیه افراد

دیوار زنده می‌تواند روحیه افراد را شادتر و سازنده‌تر کند، خصوصا در شهرهای شلوغ یک مزیت عالی محسوب می‌شوند. وارد کردن عناصر طبیعی در مکان‌هایی که خالی از فضای سبز است، قطعا روحیه افراد را بالا می‌برد. این مفهوم به عنوان بیوفیلی یا طبیعت بارگی نیز شناخته می‌شود.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که طبیعت می‌تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه‌بر این، ارتباط با طبیعت باعث کاهش استرس و رفع خستگی ذهنی شده است. این به دلیل واکنش خودکار بدن برای دیدن و قرار گرفتن در اطراف عناصر طبیعی است.

تاثیر گرین وال در کاهش آلودگی هوا

با درک بهتر مشکلات آلودگی هوا و کیفیت هوا، اثرات گیاهان بر کیفیت هوا نیز توجه بیشتری را برانگیخت. اثر تصفیه هوای گیاهان توسط میکروب‌های ریشه گیاهان حاصل می‌شود که می‌توانند از مواد شیمیایی به عنوان مواد مغذی استفاده کنند. علاوه‌بر اثرات مستقیم بر سلامت، بهبود کیفیت هوا نشان داده است که هوشیاری و توانایی‌های شناختی افراد را بهبود می‌بخشد.

با این حال، دیوارهای سبز غیرفعال معمولی یا گیاهان به اندازه کافی هوا را تصفیه و طبیعی نمی‌کنند تا تفاوت قابل توجهی ایجاد شود. دیوارهای سبز هوشمند و فعال با گردش هوای فعال به این امر دست می‌یابند، زیرا دیوار، گیاهان و فناوری نگهداری برای این منظور طراحی شده است. آگاهی از نقشی که محیط زیست در سلامت و رفاه ایفا می‌کند، منجر به انتظارات جدید برای محیط ساخته شده خواهد شد.

مشخص شده است که دیوارها و نماهای سبز بیرونی در مصرف انرژی کارآمد هستند، زیرا گیاهان آنها دمای کلی ساختمان‌ها را در معرض نور خورشید کاهش می‌دهند. علاوه‌بر این، میزان گرمای آزاد شده در زمستان را نیز کاهش می‌دهند. فرآیند تعرق گیاهان همچنین می‌تواند دمای داخل منزل را کمی کاهش دهد، بنابراین به عنوان یک راه حل کارآمد انرژی عمل می‌کند.

 

برای طراحی و اجرای دیوار سبز در پشت بام یا روف گاردن منزل خود میتوانید با کارشناسان چوپکس در تماس باشید

 

بستر رشد گیاهان در چیست؟

گیاهان دیوارهای سبز نیاز به یک محیط رشد مناسب برای ریشه زدن دارند. محیط رشد معمولاً روی یک ساختار (مانند کیسه‌ها، گلدان‌ها یا جعبه‌ها) قرار می‌گیرد و با هم یک سیستم را تشکیل می‌دهند. ترکیب‌های رشد انواع مختلفی دارند و به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: سیستم‌های رسانه‌ای شل، حصیر، ورق و ساختاری.

در حالی که سیستم‌های محیط رشد شل خاک را در یک قفسه یا کیسه بسته بندی می‌کنند (که سپس روی دیوار قرار می‌گیرند)، محیط‌های حصیری همانطور که از نام آن پیداست، سیستم‌های حصیری هستند که معمولاً از الیاف نازک یا نمد ساخته شده‌اند. گیاهان مستقیماً روی حصیر ریشه می‌کند و نیازی به محیط‌های شل (مانند خاک) ندارند. رسانه‌های ورقه‌ای شبیه به سیستم‌های حصیر هستند، اما از ورقه‌های پلی یورتان معدنی طرح دار تشکیل شده‌اند که استقامت بیشتری نسبت به الیاف یا نمد دارند.

رسانه های ساختاری با تشکیل یک بلوک که می‌تواند در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شود، سیستم‌های شل و مات را ترکیب می‌کند. به عنوان مثال: سبزی را می‌توان در محیط‌های شل کاشت یا در گلدان قرار داد.

در سیستم‌های شل استفاده از ترکیباتی چون خاک، هیدروسنگ، سنگ آتشفشانی و هیدروپونیک رایج‌ترین روش‌های رشد گیاه هستند. انتخاب محیط‌های رشد شل در پنج سال گذشته به شدت رشد کرده است.

محیط رشد مورد استفاده در دیوارهای سبز معمولی پشم سنگ یا خاک هستند و از سنتی‌ترین مواد مورد استفاده در صنایع گیاهی به شمار می‌روند زیرا هیدروپونیک به دلیل متغیرهای زیادی که به کیفیت آب مرتبط است چالش برانگیز می‌شود.

محیط رشد گیاهان در دیوارهای سبز فعال با دیوارهای معمولی متفاوت است. آن‌ها به یک ماده بهینه برای دستیابی به جریان هوای کافی و همچنین جوامع میکروبی و سیستم‌های آبی پایدار و خوب نیاز دارند. محیط رشد، سیستم‌ها و ساختارهای پشتیبان و همچنین گیاهان باید به طور هماهنگ با یکدیگر کار کنند. این بدان معنی است که انتخاب رسانه را نمی‌توان در خلاء و جدا از عوامل دیگر انجام داد.

در دیوار سبز از چه گیاهانی می‌توان استفاده کرد؟

گیاهاین بسیار متنوعی با شرایط رشد متفاوت وجود دارد که با توجه به نوع دیوار سبز و شرایط آب و هوایی باید این گیاهان را انتخاب کنید. برای ماندگاری بیشتر و زیبایی گرین وال بهتر است از گیاهان همیشه سبز استفاده کنید، طبق تعریف گیاهان همیشه سبز باید برگ‌های خود را در تمام طول سال حفظ کنند. به طور طبیعی، این موضوع انتخاب گیاهان موجود را محدود می‌کند.

مناسب‌ترین گزینه برای دیوارهای سبز داخلی، گیاهان آپارتمانی و گیاهان گرمسیری هستند. گیاهانی که معمولاً برای دیوارهای داخلی استفاده می‌شوند مجبور نیستند تغییرات دمایی زیادی را تحمل کنند. برخی از تولیدکنندگان برای حفظ رطوبت به استفاده از خزه یا گیاهان پلاستیکی تصفیه شده شیمیایی متوسل می‌شوند.

برای دیوارهای سبز فعال، فرآیند انتخاب گونه‌های گیاهی کمی سخت‌تر از دیوارهای سبز غیرفعال است. این به دلیل گردش هوای دیوار سبز فعال است که می‌تواند برای گیاهان بسیار آزاردهنده باشد. بنابراین، گیاهان باید آزمایش شوند تا مطمئن شوند که می‌توانند در یک دیوار سبز فعال زنده بمانند.

شرایط و اهداف را در نظر بگیرید

مکان و فناوری موجود تأثیر زیادی بر انتخاب گونه‌های گیاهی برای دیوارهای سبز فضای باز دارد. به عنوان مثال، دیوارها ممکن است به گیاهانی نیاز داشته باشند که می‌توانند در دوره‌های خشکسالی به دلیل کمبود آب باران و سیستم‌های آبیاری داخلی زنده بمانند.

شرایط آب و هوایی بیرون نیز بر گیاهان داخل خانه تأثیر می‌گذارد، زیرا هوای خشک‌تر از حد معمول باعث می‌شود گیاهان برای حفظ سطح بهینه رطوبت، آب بیشتری مصرف کنند. 

انتخاب محیط رشد و آبیاری گیاهان هم حائز اهمیت است. به عنوان مثال، ریشه برخی از گیاهان ممکن است به اندازه کافی بزرگ و قوی نباشد که در محیطی غیر از خاک رشد کند. برای سایر گونه‌های گیاهی، محیط‌های رشد سریع خشک‌شونده انتخاب‌های بهینه‌تری نسبت به خاک هستند. علاوه بر این، کلید حفظ سلامت گیاهان، ایجاد یک محیط پایدار برای آن‌ها است. تغییرات ناگهانی ممکن است باعث ایجاد استرس غیر ضروری در گیاهان شود که به مرور زمان منجر به مشکلاتی مانند بیمار‌ی‌ها یا آفات می‌شود.

هنگام انتخاب گیاهان برای یک دیوار سبز هوشمند و فعال، باید توجه بیشتری به انعطاف پذیری گیاهان کنید. زیرا همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، گردش هوای دیوار سبز می‌تواند برای آن‌ها سخت باشد. علاوه بر این، راندمان تصفیه هوای هر کارخانه در نظر گرفته می‌شود. گیاهان مختلف با میکروب‌های ریشه خود مواد شیمیایی مختلف را از هوا تجزیه می‌کنند.

نوع صحیح آبیاری، تغذیه منظم، نور و دما کمک زیادی به حفظ حیات گیاهان می‌کند. نگهداری از آنها با پیرایش نیز به افزایش عمر گیاهان کمک می‌کند. دیوارهای سبز هوشمند و فعال نیز می‌توانند عوامل ذکر شده را بهینه کنند تا گیاهان بهترین شرایط ممکن برای زندگی را داشته باشند. 

بهداشت و نگهداری دیوار زنده

برای اینکه گرین وال سالم بماند ، هم دیوارهای سبز معمولی و هم دیوارهای سبز هوشمند و فعال نیاز به نگهداری دارند. مانند همه گیاهان زنده، فضای سبز در دیواره‌های گیاه نیاز به جایگزینی دوره‌ای دارد تا از دست دادن گیاه جبران شود.

در محلول‌های رسانه‌ای شل و ساختاری، جایگزینی گیاهان معمولاً ساده است. با این حال، در سیستم‌های مدیا حصیر، جایگزینی ماده گیاهی مشکل‌سازتر است: بخش‌های از دست رفته اغلب باید قطع شوند.

علاوه بر این، آب برای بقای گیاهان حیاتی است، به همین دلیل است که اکثر دیواره‌های گیاهان دارای سیستم‌های آبیاری یکپارچه هستند تا مراقبت از گیاهان را آسان‌تر کنند. گیاهان همچنین به مواد غذایی اساسی نیاز دارند که معمولاً از طریق آبیاری دریافت می‌شوند.

سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های چرخشی یا سیستم‌های مستقیم آب را به گردش در می‌آورد و آن را از یک مخزن داخلی پمپاژ و توزیع می‌کند. مخزن را می‌توان به صورت دستی پر کرد یا به منبع آب ساختمان متصل کرد. در همین حال، یک سیستم آبیاری مستقیم آب را از یک منبع آب خارجی دریافت می‌کند و سیستم‌های چرخشی آب اضافی را برای استفاده مجدد جمع‌آوری کرده و سیستم‌های مستقیم آب اضافی را به زهکشی فاضلاب می‌فرستند.

برای اینکه یک دیوار سبز آنطور که باید عمل کند، همه مکانیسم های آن باید به درستی کار کنند. علاوه بر گیاهان، آبیاری و محیط‌های رشد، سیستم‌های نظارت از راه دور نیز ممکن است در مواقعی در صورت بروز خطا نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشند. به همین دلیل است که به تعمیر و نگهداری منظم نیاز است تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی و بدون زحمت اجرا می شود.

 

شرایط و اهداف برای ایجاد گرین وال چیست ؟

فضای مناسب برای پرورش گیاهان گرین وال چیست ؟

گیاهان دیواری زنده به محیطی برای رشد نیاز دارند تا در آن ریشه بدهند. محیط رشد معمولاً روی ساختاری مانند: کیسه‌ها، گلدان‌ها یا جعبه‌ها قرار می‌گیرد که با هم یک سیستم را تشکیل می‌دهند. این ترکیبات در انواع مختلف موجود هستند و معمولاً به چهار دسته دسته‌بندی می شوند: سیستم‌های رسانه‌ای حجیم، مات، ورقی و ساختاری.

در حالی که در سیستم‌های رشد حجیم، خاک در یک قفسه یا کیسه بسته بندی می‌شود که سپس روی دیوار قرار می‌گیرد. محیط‌های مات همانطور که از نام آنها پیداست، سیستم‌های بستر هستند که معمولاً از الیاف نارگیل یا نمد نازک ساخته می‌شوند. گیاهان مستقیماً روی بستر ریشه می‌گیرند و به محیطی سست (مانند خاک) نیاز ندارند. ورقه‌ها شبیه به سیستم‌های مات هستند، اما از ورقه‌های پلی یورتان معدنی طرح‌دار تشکیل شده‌اند که دوام بیشتری نسبت به الیاف نارگیل یا نمد دارند.

رسانه‌های ساختاری سیستم‌های شل و مات را ترکیب می‌کنند تا بلوکی را تشکیل دهند که می‌تواند در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شود. به عنوان مثال: سبزه را می‌توان در محیط‌های حجیم کاشت، در گلدان قرار داد و روی سازه دیواری با آبیاری داخلی بارگذاری کرد. در سیستم‌های رسانه‌ای حجیم، خاک، تخته سنگ، سنگ‌های آتشفشانی و هیدروپونیک روش‌های رایج برای رشد گیاهان هستند. انتخاب رسانه‌های رشد حجیم در پنج سال گذشته به شدت رشد کرده است.

سخن پایانی 

گرین وال به صورت مستقل روی دیوار نصب می‌شود و می‌توانید برای کاشت گیاهان مختلفی از آن استفاده کنید. پنل‌های گرین وال طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند شرایط مناسب برای رشد و تغذیه گیاهان را به بهترین شکل ممکن مهیا کنند. در این مطلب سعی کردیم در رابطه با گرین وال و شرایط رشد گیاهان اطلاعات کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم. 

5/5 - (1 امتیاز)
گرین وال یا دیوار سبز چیست؟ هر آنچه باید بدانید

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا