روف گاردن مدرن با 15 ایده و طراحی در پشت بام یا تراس

modern-rooftop-garden
فهرست مطالب

 آیا در حال حاضر قصد طراحی روف گاردن دارید یا ایجاد آن را دارید؟ این ایده‌های طراحی روف گاردن مدرن می‌توانند به شما کمک کنند!

در مناطق شهری پرجمعیت، داشتن یک پشت بام یا پاسیوی‌کوچک نعمت است! اگر می خواهید به درستی از فضا استفاده کنید، از این ایده های طراحی روف گاردن مدرن کمک بگیرید! ما چند ایده عالی برای طراحی روف گاردن و نکات ضروری آن داریم که می توانید برای الهام گرفتن در پشت بام خود از آنها استفاده کنید.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

 

1- روف گاردن یک فضای باز است

 

rooftop garden in terrace

یک پشت بام کوچک اگر با چیزهای زیادی پر نشود بزرگ به‌نظر می‌رسد. یک شیشه‌ی شفاف به جای دیوار یا نرده عالی خواهد بود!

 

2- ایجاد حریم خصوصی

اگر شما یک تراس باز دارید، پرورش گیاهان بالارونده برای حفظ حریم خصوصی، یک ایده‌ی عالی است. کلماتیس، گل‌های پیچیده و آیوی انگلیسی، از بهترین گزینه هایی هستند که شما می توانید در طراحی روف گاردن مدرن خود داشته باشید! همچنین می توانید از صفحه بامبو، پرده ها یا پارتیشن چوبی استفاده کنید.

privacy in rooftop garden

 

3- گیاهان و درختان بلند را پرورش دهید

 

اگر پشت‌بام بزرگی دارید، می توانید درختان و درختچه های بلند را کشت کرده و از فضای خود به بهترین شکل استفاده کنید. کاشت بامبو و گیاهان علفی در صورتی که می خواهید نگهداری آن را آسان کنید، برای طراحی روف گاردن ترکیب خوبی است

tall trees in rooftop garden

 

4- ایجاد بسترهای بلند

ایجاد بستر های مرتفع در مجاورت دیوارهای سقف در طراحی روف گاردن ایده‌ی خوبی است. می‌توانید دیواره‌های چوبی یا بسترهایی که از فلز ساخته شده‌اند اضافه کنید. اگر دوست دارید، می توانید باغچه‌های بلند بتنی نیز بسازید و درختچه های بلند و درختان کوچک را در آنها پرورش دهید.

 

حتما از یک لایه ضدآب استفاده کنید و یک مانع ضخیم بگذارید که بتواند ریشه ها را مسدود کند و از آسیب به سقف جلوگیری کند.در طراحی روف گاردن اگر کف‌سازی و دیواره‌سازی برای پوشش گیاهی استاندارد باشد، سقف ساختمان هم کمتر آسیب می‌بیند. با بسترسازی مناسب، رشد ریشه گیاهان هم بهتر کنترل می‌شود.

5-با دقت گیاهان را کاشته و مراقبت کنید

 

plants in rooftop garden

در طراحی روف گاردن، از تنوع در اندازه گیاهان مطمئن شوید. باید چندین گونه گیاه با سایزهای مختلف داشته باشید که شامل: گیاهان بزرگ، درختان و درختچه‌های کوچک، گیاهان زمینی، گیاهان فصلی و … وجود داشته باشند. همچنین، بهتر است گلدان‌ها را با اندازه‌های متفاوتی تهیه کنید، چرا که این کار به روف گاردن شما زیبایی می‌بخشد.

 

6- افزودن مبلمان

furniture in rooftop garden

برای طراحی روف گاردن مدرن در ابتدا تصمیم بگیرید که چه نوع مبلمانی را می‌خواهید خریداری کنید. آیا می‌خواهید در روف گاردن استراحت کنید یا می‌خواهید در آنجا شام بخورید؟ شما باید در مرحله اول یک انتخاب داشته باشید. مبلمانی که به سبک و تم روف گاردن شما می‌خورد، مناسب‌تر است.

7- یک نقطه تمایز ایجاد کنید

هر چیزی می تواند نقطه کانونی باشد که توجه را به خود جلب کند. یک آب نما، درخت بلند، چیدمان زیبایی از گیاهان کانتینری، یا صرفاً یک مجسمه، افزودنی عالی برای روف گاردن خواهد بود.

8- نورپردازی

lighting rooftop garden

در طراحی روف گاردن مدرن داشتن نور کافی در شب اهمیت دارد، به ویژه در نزدیکی پله‌ها یا درب. علاوه بر این، روشن کردن روف گاردن مدرن در طی غروب آفتاب، آن را بزرگتر نشان می‌دهد.

9- استفاده از ترکیب دو یا سه رنگ

 

در طراحی روف گاردن مدرن همیشه یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و یک یا دو رنگ دیگر را برای هماهنگی با آن انتخاب کنید.استفاده از چندین رنگ مختلف برای دیوارها، کف، نرده ها، مبلمان یا ظروف می تواند روف گاردن شما را بیش از حد شلوغ و نامرتب نشان دهد.

رنگی که با یک رنگ خنثی ترکیب شود بهترین نتیجه را می‌دهد.رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ، نیلی نیز زیبایی گیاهان را برجسته می کند.

10- از فضای عمودی استفاده کنید

استفاده از فضای عمودی، می‌تواند جذابیت بیشتری به روف گاردن شما ببخشد. گلدان‌ها را بر روی دیوارها و نرده‌ها آویزان کنید، گیاهان بالارونده و خزنده پرورش دهید.

11- کفپوش خوب مهم است

Floor Covering

در طراحی روف گاردن مدرن از کف پوش اجتناب نکنید، نوعی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد، با آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید، و با تم روف گاردن شما سازگار باشد.

12- بازی رنگ‌ها در طراحی روف گاردن مدرن

ایجاد تعادل بین رنگ‌های گرم و سرد به روف گاردن کمک می‌کند تا ظاهری زیبا داشته باشد. در یک روف گاردن شهری با برنامه‌ریزی خوب، همه چیز ممکن است! درختان، درختچه‌ها، گیاهان خزانی و گل‌های فصلی را برای داشتن و استفاده از رنگ‌های مختلف بکارید.

color in rooftop garden

13-نشیمن در روف گاردن

یک باربیکیوی روی پشت بام یا یک آشپزخانه کوچک همراه با برخی گیاهان، یک مکان بسیار عالی برای برگزاری جشن های کوچک خواهد بود. میتوانید به این شکل آخر هفته های دلنشینی را در روف گاردن خود بگذرانید.

14-استخر کوچک در روف گاردن

یک استخر کوچک در روف گاردن، احاطه شده توسط گیاهان سرسبز گرمسیری یک رویا برای همه است. اگر تراس بزرگ ندارید، می توانید یک استخر کوچک درست کنید و گلدان‌های زیبا را در اطراف آن بچینید.

15-تبدیل به یک کشاورز در روف گاردن شوید

روف گاردن یک جای عالی برای کشت میوه، سبزیجات، گیاهان دارویی و سالادهای مورد علاقه شماست. به عنوان یک کشاورز روف گاردن، به راحتی می‌توانید غذای خودتان را کشت کنید.

 

روف گاردن مدرن می­‌تواند در عین سادگی، فضای دلنشینی برای شما، اعضای خانواده و دوستانتان فراهم آورد. یکی از مراحل طراحی روف­ گاردن مدرن اندازه گیری فضاست. برای این که بتوانید روف گاردن دلخواهتان را طراحی کنید، ابتدا باید فضای مورد نظر را مشخص کنید؛ یعنی با در نظر گرفتن تمام جوانب، فضای خالصی که در اختیار دارید را اندازه بگیرید. سپس، با کمک یک مشاور طراحی، طرح اولیه‌­ای از آنچه که در ذهن دارید را روی کاغذ آورده یا با استفاده از نرم ­افزارهای سه بعدی سازی، ماکتی مجازی از آن را بسازید.

از بین سه شیوه اجرای بام­ سبز (گسترده، متمرکز و مدولار)، اجرای روف­ گاردن مدرن با چند ایده اصلی با دو شیوه متمرکز و مدولار به ­راحتی میسر می‌گردد.

شما برای اجرای روف­ گاردن مدرن باید به موارد زیر توجه داشته ­باشید:

1-سبک طراحی

2-انتخاب گیاهان

3-مبلمان فضای باز

4-نورپردازی

روف گاردن لاکچری و مدرن با چند ایده متفاوت

اصول طراحی روف­ گاردن مدرن، به این مسئله تأکید دارد که برای ساخت روف گاردن لاکچری باید از فرم­‌های بنیادی و احجامی مانند: کره، مکعب و مخروط بیشتر استفاده ­کنیم؛ این فرم‌­ها در عین اهمیت ظاهری، باید کاربردی هم باشند. برای برخورداری از روف گاردن لاکچری باید از به ­کار­بردن فرم‌­های پیچیده، نا­مفهوم و سنتی پرهیز شود و با کنار هم قرار­ گرفتن این فرم‌ها، فضایی دلنشین و در عین حال کاربردی با استفاده حداکثری از فضای روف گاردن می‌­شود.

طراحی روف­ گاردن مدرن طراحی 

گیاهان مناسب برای طراحی روف­ گاردن مدرن

گیاهان مناسب برای طراحی روف­ گاردن مدرن معمولاً گیاهانی با ریشه­‌های کم­ عمق هستند؛ انواع درخت‌هایی با ارتفاع کم که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم‌ هستند، مثل سرو و کاج استفاده می‌­شود. بعلاوه در گلدان­‌ها، درختچه‌­هایی مانند: شمشاد و انواع گل‌های زینتی کشت می­‌گردد. گیاهان رونده (مانند پیچک) نیز در کنج­‌ها کاربرد­ دارند.

در طراحی روف­ گاردن مدرن چه مبلمانی به کار ببریم؟

از مهم‌­ترین جنبه­‌های طراحی روف­ گاردن مدرن، می­‌توان به ایجاد فضایی برای نشستن در محیط و استراحت اشاره ­کرد. برای انتخاب مبلمان مناسب هنگام طراحی می‌­توان از متریال‌های نوین و باکیفیت همچون چوب پلاست استفاده ­کرد. از مزیت­‌های استفاده از مبلمان فضای باز ساخته شده با چوب پلاستیک دوام بالا و مقاوت در برابر تغییرات جوی می‌باشد.

می­‌توان از انواع سنگ­‌ها با فرم­‌های طبیعی نیز بهره­ برد که ظاهر زیبایی را به بام سبز می­‌بخشد؛ همچون فلاورباکس چوبی که مناسب برای پرورش گیاهان سبز و زنده است و در طراحی بام سبز اهمیت ویژه‌ای دارد. تا می­‌توانید از مواد روزآمد که در عین استحکام از وزن کمتری برخوردارند، استفاده نمایید.

مبلمان فضای باز قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست بوده که در فضای سبز پشت بام توصیه می­‌شود و به دلیل وزن کم به راحتی جابجا شده و در صورت نیاز تغییر دکوراسیون سریع­‌تر انجام می­‌شود.

از مزیت­‌های محصولات چوب پلاست برای استفاده به عنوان متریال اصلی هنگام طراحی روف­ گاردن مدرن می­‌توان به تنوع طرح و رنگ، مقاوت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، عدم آسیب توسط حشرات و عوامل­ طبیعی، سبک ­بودن و … اشاره نمود.

roof gardene luxury2

عناصر متعدد در طراحی روف گاردن مدرن

1-حتماً از پرگولا (سای­بان) استفاده کنید؛ این مسئله به خصوص در روزهای گرم سال و فصول بارانی بسیار حائز اهمیت است.

2-تعبیه فضایی که آب و حشرات به راحتی به آن نفوذ نمی­‌کنند، مثل یک کمد یا جعبه پلاستیکی بزرگ، برای جمع آوری و محافظت از بالش، کوسن و … که ممکن است در فضای باز آسیب ببینند، ضروریست.

3- یکی از نکات اساسی طراحی روف­ گاردن مدرن، توجه به خنک بودن فضا در فصول گرم است. گیاهان رونده را به عنوان پوششی برای سقف آلاچیق و فضای اطراف صندلی­‌ها به کار ببرید تا علاوه بر خنک ­کردن فضا، با ایجاد سایه، فضای دلپذیری فراهم ­آورند.

جایگاه نورپردزی در طراحی روف­ گاردن مدرن

هنگام طراحی روف­ گاردن مدرن، همواره باید به نورپردازی توجه داشته­ باشید؛ نورپردازی از مهم‌ترین نکات در روف ­گاردن مدرن است. در ادامه به توضیح اساسی‌ترین دسته­‌های نورپردازی روف­ گاردن مدرن می‌پردازیم.

1-نورپردازی مسیر­های تردد در روف ­گاردن لاکچری:

یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های روف ­گاردن مدرن مسیرهای دسترسی، تردد بین فضا­ها و گردش در باغ است؛ با نورپردازی این فضا­ها علاوه بر مشخص نمودن راه­‌ها، فضای بسیار زیبایی در محیط پدیدار می‌­شود.

2-نورپردازی بین گیاهان:

نورپردازی گیاهان، حجم و جزئیات زیبای ظاهری آن‌ها را مشخص می­‌سازد؛ این مسئله به خصوص شب­‌ها و هنگام تاریکی فضا، جلوه خاصی به گیاهان و درختچه­‌ها می­‌دهد.

3-نورپردازی آب:
اگر هنگام طراحی روف­ گاردن مدرن از عناصر آبی مثل: حوض، آبنما، فواره، آبشار کوچک، مه­‌پاش و … استفاده کرده‌­اید، کاربرد نور­های رنگی سطحی و زیر­سطحی در این عناصر زیبایی فضا را دو­چندان می­‌کند.

4-نورپردازی آلاچیق:

 توجه به آرامش در بام سبز اصل اول است؛ به نظر کارشناسان برای طراحی روف گاردن مدرن، در فضای نشیمن نباید از نور­های شدید که چشم را اذیت می­‌کند، استفاده کرد. بنابراین استفاده از نورپردازی ملایم در آلاچیق چوبی یک اصل اساسی در طراحی بام سبز به شمار می‌آید. 

در صورتی که در مورد هر یک از مراحل طراحی تا ساخت روف گاردن مدرن با چند ایده اصلی که در این مقاله به آن اشاره شده سوالی دارید، همین الان می‌توانید با ما تماس بگیرید تا از طریق راهنمایی کارشناسان به جواب پرسش خود دست ­یابید.

سوالات متداول

  • چه نوع چوبی برای طراحی روف گاردن مناسب است؟
  • نوع چوب برای روف گاردن به میزان تحمل آن در برابر عوامل جوی، زمین، سطح دیوار و سبک طراحی بستگی دارد. در عموم، چوب‌های با کیفیت و مقاوم مانند سرو، سرو صورتی، توس، کاج و آکوا وود مناسب برای استفاده در روف گاردن هستن. پیشنهاد میشود که از چوب پلاست برای طراحی روف گاردن مدرن استفاده کنید.
  • هزینه ایجاد بام سبز چقدر است؟
  •  -هزینه ایجاد روف گاردن به شدت متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند مساحت، موقعیت جغرافیایی، میزان دسترسی و نیازهای طراحی بستگی دارد. در ضمن، هزینه‌هایی مانند مواد ساختمانی، گیاهان، تجهیزات آبیاری و تزیینات نیز باید در نظر گرفته شوند. بنابراین، برای اطلاع دقیق از هزینه‌های ایجاد روف گاردن، بهتر است با یک متخصص طراحی و ساخت روف گاردن در چوپکس مشورت کنید.
  • آیا امکان اجرای روف گاردن بر روی ساختمان های قدیمی وجود دارد ؟
  • بله، امکان اجرای روف گاردن بر روی ساختمان های قدیمی وجود دارد. با این حال، برای نصب روف گاردن بر روی ساختمان های قدیمی باید از امکانات لازم برای تقویت ساختار ساختمان اطمینان حاصل شود تا وزن اضافی بار بر ساختمان وارد نشود و ساختمان تحت تأثیر نیروهای بیشتری قرار نگیرد.
  • چه گیاهانی در روف گاردن کاشته می شود ؟
  • در روف گاردن می‌توان انواعی از گیاهان را کاشت کرد. گل‌های تزئینی، درختان کوچک، سبزیجات، صیفی جات، میوه‌ها، گیاهان دارویی، گلابی، نعنا و … از جمله گیاهانی هستند که معمولا در روف گاردن کاشته می‌شوند. بهتر است در انتخاب گیاهان برای روف گاردن، با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، اندازه فضا و شرایط روشنایی و آبیاری، مشورت لازم را با متخصصان مربوطه داشته باشید.
  • آیا بارش برف سنگین بر بام آسیبی نمی رساند ؟
  • بله، با طراحی مناسب و مدیریت صحیح، روف گاردن می تواند دوام بالا در برابر حشرات و موریانها داشته باشد. برای مثال، استفاده از گیاهان مقاوم به بیماری ها و آفات، کاربرد صحیح کود و آبیاری مناسب، و نظافت و مراقبت منظم از گیاهان می تواند به حفظ سلامتی و دوام روف گاردن کمک کند. همچنین، استفاده از مواد آلی و ارگانیک برای کاشت گیاهان می تواند در جلوگیری از حشرات و موریانها مؤثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
روف گاردن مدرن با 15 ایده و طراحی در پشت بام یا تراس

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا