روند جهانی چوب پلاست

روند جهانی چوب پلاست
فهرست مطالب

پیشرفت چشمگیر روند جهانی چوب پلاست

از جمله عواملی که استفاده از چوب‌ و فیبرهای طبیعی در پلاستیک را با استقبال بی‌نظیر روبه‌رو‌ کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه مواد اولیه
  • افزایش کاربرد مواد اولیه طبیعی
  • بازیافت پذیری بالاتر در مقایسه با فیبرهای شیشه‌ای
  • تقویت ویژگی‌های خاص مثل استحکام و رفتارهای حرارتی
  • کاهش هزینه در حمل و‌ نقل به دلیل برخورداری از وزنی سبک

پس از سی سال توسعه بازار، در سال ۲۰۱۰ میزان چوب کامپوزیت‌های تولید شده به ۱/۵ میلیون تن رسید که اگر تنها ۵۰‎٪ چوب پلاست را چوب تشکیل دهد، به معنای ۷۵۰‌ هزار تن چوب است. البته این میزان تنها درصد کوچکی از کل بازار چوب جهانی را تشکیل می‌دهد. چوب‌پلاست‌ها در کل جهان عمدتا داخل الوارها به جای چوب‌های ترموود ( استوایی ) اکسترود می‌شوند، این کار اولین بار توسط چند شرکت بزرگ در آمریکای شمالی امتحان شده و امروزه تقریبا در سراسر جهان کاربرد دارد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

تولید جهانی چوب‌ پلاست‌ و آینده

امروزه بالاترین نرخ افزایش تولید چوب پلاستیک مربوط به چین بوده و با افزایش روز افزون تقاضای داخلی، این رقم روبه افزایش است؛ صنعت چین، پس از آمریکا در جهان این بازار را در دست دارد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال ۲۰۱۵ چین تولید ۳۳‎٪ بازار جهانی را به خود اختصاص خواهد داد؛ درحالی که تقریبا نیمی از تولیدات، مربوط به آمریکا خواهد بود. پس از چین کشورهای جنوب شرقی آسیا، روسیه و هند نیز به سرعت در حال ورود و‌ پیشرفت به این عرصه هستند. 

تقریبا در تمام جهان حتی اروپا که استفاده از پروفیل‌های چوب خالص بیش از محصولات تو خالی آن طرفدار دارد نیز روند چوب پلاست روبه پیشرفت است. با توجه به ‌اینکه بازار در اروپا به تعادلی نسبی رسیده و نرخ رشد بسیار پایین است، شرکت‌ها به دنبال کاربردهای جدیدی از چوب‌پلاست‌ هستند که از اولین کاربردهای جدید این محصول، حصارهای باغ و پرچین بودند. تحقیقات بسیار زیادی نیز برای استفاده از چوب‌پلاست‌ها در تولید چارچوب در و پنجره صورت گرفته است ولی به‌دلیل فشار خمیدگی بالا با استفاده از فنآوری کنونی موفق به ساخت چنین محصولی نشده‌اند که البته این قضیه با وجود چندین شرکت پیشرو تنها تا مدت کوتاهی به همین صورت باقی خواهد ماند. به‌طور کلی کاربردهایی که چوب‌پلاست‌ قابلیت افزایش مصرف دارند بسیار گسترده بوده و از ستون راه‌ پله و بالکن تا تایل دیواری و پوشاننده‌های دیوار قابل طراحی و استفاده هستند.

 

تولید جهانی چوب‌ پلاست‌ و آینده

مواد اولیه و قیمت

مواد اولیه چوب‌پلاست‌ را عمدتا PE و PC ها تشکیل می‌دهند، هرچند که در اروپا از PP نیز استفاده می‌شود. اکثر این تولید کنندگان نیز در آلمان قرار دارند. قیمت چوب پلاست و ذرات فیبر بسته به شرکت تولید کننده متفاوت است با این وجود مقادیر ارائه شده حدودا بین ۱یورو به ازای یک کیلوگرم تا ۴ یورو برای هر کیلو است. بزرگترین شرکت تولید کننده چوب‌پلاست در اروپا مبلغی بین ۱/۱ تا ۱/۶۶ را برای هر کیلو در نظر گرفته است.

علاوه‌بر چوب، استفاده از پوست برنج نیز خصوصا در چین رایج است؛ ولی مبلغ چوب نیز بسته به کیفیت و جنس آن حدودا بین ۰/۲ تا ۰/۴ یورو برای هر کیلو است. درصورتیکه چوب با سایر بیوپلیمرها مخلوط شود قیمت آن به‌مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت. اخیرا برخی شرکت‌های تولید کاغذ اقدام به ساخت مخاوطی سلولوزی شده‌اند که ماده اصلی آن خمیر کاغذ بوده و درصد کمی از آن، حدود ۲۰ الی ۵۰ درصد را فیبر تشکیل می‌دهد. در فرآیندهای اکستروژن، درصد فیبر تا ۸۰‎٪ قابل استفاده است ولی در نوع تزریقی این مقدار باید حدود ۳۰‎٪ باشد.

کاربردهای چوب ‌پلاستیک

نحوه پیشرفت روند جهانی چوب پلاست نشان دهنده نه تنها گسترش تولید محصول بلکه مواد مصرفی در آن نیز هست؛ چرا که امروزه نه تنها از چوب بلکه از سایر فیبرهای طبیعی و حتی پلیمرهای مختلف نیز استفاده می‌شود. امروزه با گسترش نحوه‌ تولید محصولات چوب پلاست کاربردهای آن نیز روبه افزایش است؛ به‌طور مثال شرکت‌ها با استفاده از روش تزریقی دست به ساخت موانع اسب‌سواری، پلکان ( راه پله )، لوازم خانگی و الکتریکی زده‌اند. به‌علاوه روش‌های جدیدی مثل اکستروژن الوار پهن نیز در حال توسعه و پیشرفت است.

باتوجه به اینکه‌ چوب‌پلاست‌ها نه محصولاتی از جنس چوب و نه از جنس پلاستیک به ‌حساب می‌آیند، هر دو صنعت تمرکز بالایی برروی آن‌ها و کاربردهایشان دارد. شرکت‌های پلاستیک‌سازی به ‌دلیل دانش کافی درباره نحوه تولید به نظر می‌رسد که موفقیت بیشتری نسبت به شرکت‌های چوب دارند. هرچند محصولات چوب‌پلاست روزبه‌روز بیشتر و به‌روزتر می‌شود، ولی همچنان به صورت همه‌ گیر شناخته شده و‌ مورد استفاده نیستند. در چنین مواقعی شرکت‌های بزرگی چون IKEA می‌توانند نقش پررنگی در شناساندن این محصولات به مردم داشته ‌باشند. اولین محصول چوب‌پلاست یک صندلی در IKEA بود که بعد از مدتی از کاتالوگ حذف شد و پس از دو سال با شکل جدیدی دوباره به آن افزوده شده است. 

 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت اجرای چوب پلاست و مشاوره رایگان از طریق لینک قیمت چوب پلاست در بالا با ما در تماس باشید

4/5 - (2 امتیاز)
روند جهانی چوب پلاست

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “روند جهانی چوب پلاست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا