چرا باید به پشت بام ساختمان اهمیت دهیم!

چرا باید به پشت بام ساختمان اهمیت دهیم!
فهرست مطالب

چرا باید به پشت بام ساختمان اهمیت دهیم!

افزایش رشد جمعیت و فضایی که در مناطق شهری پوشیده از ساختمان‌ها هستند، باعث کم شدن زندگی راحت، کیفیت پایین زندگی برای افراد در شهرها شده و در مقیاس بزرگتر بر تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی و کاهش پایداری تأثیر گذاشته است. به عنوان یکی از راه‌های رفع مشکلات جامعه مدرن، در تصویر گسترده‌تر از توسعه پایدار، مفهوم مدرن سازی ساختمان سبز ایجاد شد که از جهات مختلف با روند ساخت و ساز که سال‌ها در آن حضور داریم، متفاوت است. یکی از بخش‌های ساختمان، بام سبز یا روف گاردن است که توسط معماری مدرن در یافتن راه حل‌های پایدار برای ساخت و سازهای مدرن ایجاد شده است.

تبدیل پشت بام ساختمان به روف گاردن!

روف گاردن یا بام سبز فناوری جدید ساختمان است که توسط لایه رویشی سقف نمایان می‌شود. این لایه‌ها شامل چندین سطح هستند: لایه نمدی محافظ، یک فویل ذخیره سازی زهکشی، لایه‌ای از فیلتراسیون، یک زیر لایه برای سقف‌ سبز و یک لایه نهایی پوشش گیاهی. تقسیم اساسی بام سبز این است: بام سبز گسترده و فشرده. انواع پوشش گیاهی، بستر و سایر لایه‌ها بسته به نوع سقف سبز ممکن است متفاوت باشد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

پوشش گیاهی روی یک بام سبز سطح را خنک می‌کند و از طریق تبخیر و تعرق، گرمای هوا را کاهش می‌دهد. این دو مکانیسم، دمای سطح سقف و هوای اطراف را کاهش می‌دهند. سطح زیر پوشش سقف سبز می‌تواند خنک‌تر از هوای اطراف باشد، در حالی که سقف معمولی می‌تواند دمای هوا را بیش از 50 درجه سانتی‌گراد افزایش دهد. سقف سبز را می‌توان در انواع مختلف ساختمان استفاده کرد: ساختمان‌های مسکونی و تجاری، ساختمان‌های صنعتی، آموزشی و عمومی، منازل ویلایی و ….

 

تبدیل پشت بام ساختمان به روف گاردن!

تاثیر مثبت روف گاردن در پشت بام ساختمان

با ایجاد سایه‌ای در زیر لایه پوشش گیاهی توسط گیاهان روف گاردن دمای هوا کاهش می‌یابد که خود یکی از فواید روف گاردن به شمار می‌آید. این سطوح سردتر انتقال حرارت به ساختمان و انتشار مجدد آن در جو را کاهش می‌دهد. در مطالعات موردی، به دلیل سایه‌های ایجاد شده توسط درختان روی دو ساختمان که دارای دیوارهای سبز و سقف سبز بودند، حداکثر کاهش دمای اندازه گیری شده، 11-25 درجه سانتیگراد بود. مطالعه دیگری تأثیر گیاهان خودرو را بر دمای دیوار بررسی کرده و میزان کاهش دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد را اندازه گیری کرده است. علاوه‌بر این، متوسط در حال رشد (بستر) در سقف سبز، از قرار گرفتن لایه‌های زیرین در معرض باد و اشعه ماوراء بنفش، محافظت می‌کند.

کاهش دمای سطح با کاهش جریان گرما از طریق پشت بام به داخل ساختمان، باعث خنک‌تر شدن ساختمان می‌شود. علاوه‌بر این، دمای پایین‌تر باعث کاهش جریان هوای گرم در بالای پشت بام می‌شود که می‌تواند به پایین آمدن دمای هوای اطراف نیز کمک کند. درصد بالاتری از سقف زیر پوشش گیاهی، جدای از تأثیر مثبت بر خود ساختمان، می‌تواند به کاهش “جزایر گرمای شهری”، که در سکونتگاه‌های متراکم متداول است، کمک کند. 

اگر پشت بام ساختمان را تغییر دهید:
  • افزایش ارزش ملک
  • بهبود کیفیت زندگی
  • جذب اثرات مضر آلاینده‌ها
  • استفاده از انرژی خورشیدی به منطقی‌ترین روش
  • کاهش مقدار آب باران به روند گردش آب در طبیعت
  • فضایی جدید برای استراحت، آرامش و تعامل ساکنان
  • ایجاد یک زیستگاه طبیعی جدید برای گیاهان و جانوران
  • کاهش تأثیر میزان درجه حرارت شدید و جزایر گرمای شهری
  • جذب ارتعاشات منفی که باعث بهبود میکروکلایمت می‌شود
  • مزایای اقتصادی که از طریق کاهش هزینه‌های تخلیه آب باران به وجود می‌آید
  • منافع اقتصادی از طریق کاهش هزینه‌های انرژی- صرفه جویی در هزینه برای انرژی که در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در فصل‌های تابستان و زمستان مصرف می‌شود

 

اگر پشت بام ساختمان را تغییر دهید:

تبدیل پشت بام ساختمان به سقف سبز و جلوگیری از هدر رفت انرژی

سقف سبز می‌تواند انرژی لازم برای گرمایش و سرمایش ساختمان را به گونه‌ای ذخیره کند که هنگام خیس شدن سقف مقادیر زیادی گرما را جذب و ذخیره کند، که این امر نوسانات دما را کاهش می‌دهد. هنگام خشک شدن، لایه‌های بام سبز به عنوان عایق عمل می‌کنند و جریان گرما را از طریق پشت بام کاهش می‌دهند و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای خنک کردن فضای داخلی ساختمان را کاهش می‌دهند. در طول زمستان، این عایق‌ها به معنی انتشار کمتر گرما از ساختمان بوده و نیاز به گرم شدن را کاهش می‌دهند. در تابستان، پوشش گیاهی سقف سبز باعث کاهش دمای سقف و هوای اطراف آن می‌شود و در نتیجه نیاز به انرژی برای سرمایش را کاهش می‌دهد.

 

چوب پلاست چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

Rate this post
چرا باید به پشت بام ساختمان اهمیت دهیم!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا