طراحی منظر چیست؟

طراحی منظر چیست؟
فهرست مطالب

دانشجویان طراحی منظره با تعدادی از مفاهیم آشنا می‌شوند که به نحوه درک بیننده از طرح منظره و نحوه تغییر طراح توسط بیننده مربوط می‌شود. این روزها بیشتر با فضاهایی که به بهترین شکل طراحی و محوطه سازی شده‌اند، روبرو می‌شویم. علت این امر توجه افراد به محیط اطراف و نهایت استفاده از مکان‌های دسترس همچون: حیاط آپارتمان، باغ، ویلا و … است. به همین علت طراحی منظر نیز بیش از پیش مورد استقبال واقع شده است. در این مبحث با چوپکس همراه باشید تا شما را با جزئیات طراحی منظر آشنا نماییم.

طراحی منظر چیست؟

محوطه سازی هنر تنظیم ویژگی‌های یک منطقه به دلایل زیبایی شناختی یا عملی است. این قسمت اغلب به دو جز اصلی تقسیم می‌شود: فضای سخت (عناصر بی‌جان) و جلد نرم (عناصر زنده) از اصلی‌ترین بخش‌های طراحی منظر به شمار می‌آیند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

برخی از مفاهیم اساسی طراحی منظره شامل موارد زیر است که در کنار یکدیگر جلوه‌ای ویژه به محیط می‌بخشد:

• وحدت (هماهنگی)
• تعادل و تناسب
• انتقال

بکارگیری موارد ذکر شده آن هم به صورت اصولی باعث می‌شود تا محیط مورد نظر زیبایی دو چندان داشته باشد.

عناصر بی‌جان و پرکاربرد در طراحی منظر چیست؟

عناصر بی‌جان و پرکاربرد در طراحی منظر چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، تمامی عناصری که در هر قسمت از محوطه برای زیباسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عناصر بی‌جان محسوب می‌شود. اما اصلی‌ترین آنها شامل مواردی از جمله:

مبلمان فضای باز که شامل: نیمکت چوبی، میز یا میز آتشدان می‌شود

فلاورباکس برای پرورش گل‌های تزئینی و ایجاد فضای سبز در بخش‌های مختلف محوطه

کفپوش برای یکدست کردن سطح محوطه بوده که یکی از پرطرفدارترین نوع آن کفپوش چوبی است

پرگولا یا آلاچیق چوبی که از سازه‌های سبک و پرکاربرد در محوطه محسوب می‌شوند و سرپناهی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت هستند

نقش یکپارچگی یا وحدت در طراحی منظر چیست؟

وحدت یا همان یکپارچگی استفاده موثر از عناصر طراحی برای انتقال یک موضوع است. وحدت در یک منظره با کاشت انبوه یا تکرار حاصل می‌شود. در حالی که تعادل، اصطلاحی برای مقایسه بین دو بخش از چشم انداز است، وحدت به تصویر کلی منظره اشاره دارد. وحدت زمانی حاصل می‌شود که بیننده احساس کند همه عناصر جداگانه منظره در کنار هم قرار می‌گیرند و یک موضوع ثابت را تشکیل می‌دهند.

نقش تناسب در طراحی منظر چیست؟

همانطور که برای وحدت تلاش می‌کنید، به یاد داشته باشید که مسائل را متناسب نگه دارید. تناسب، معنا یا الزامی است که اندازه اجزا جداگانه یا گروهی خاص در منظره متناسب با کل چشم انداز باشد. ضمن اینکه تناسب نه تنها در طراحی منظر که در روف گاردن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه‌های دستیابی به تناسب، استفاده صحیح از انتقال اعمال شده به اندازه اجزای مربوطه است. منظره‌ای که نتواند نسبت خوبی ارائه دهد، فضایی است که تحت الشعاع گذارهای ناگهانی قرار می‌گیرد.

انتقال یک تغییر تدریجی است که با دستکاری عناصر اصلی طراحی همچون: رنگ، مقیاس، خط، شکل و بافت حاصل می‌شود. مگر اینکه در تلاش برای دستیابی به اثر خاصی باشید، از انتقال ناگهانی خودداری کنید. به عنوان مثال، اگر هنگام حرکت از یک قسمت حیاط به قسمت دیگر، رنگ گل‌های شما تکرار شود، احساس یک کل منسجم وجود دارد که یک انتقال آرام به شما می‌دهد.

گاهی اوقات انتقال موفقیت آمیز به سادگی با افزودن یک عنصر منظره مناسب به فضای عظیم افزایش می‌یابد. بنابراین آن را به بخش‌هایی هضم می‌کند که برای بیننده راحت‌تر هستند. می‌توان گفت که در چنین مواردی یک مسیر ایجاد می‌شود.

نقش تناسب در طراحی منظر چیست؟

در اینجا چند مورد دیگر از این مفاهیم آورده شده است:

• فرم و بافت گیاه
• خط یا مسیر
• نقطه تمرکز
• تئوری رنگ

محوطه سازی یک روش معمول بوده و اغلب خودآموز است. مطالعه محوطه سازی می‌تواند به شما در دستیابی به بهترین طراحی منظر کمک کند. زیرا بسیاری از جنبه‌های آن چشم طراح را به طور چشمگیری سود می‌دهد. 

علاوه‌براین، محوطه سازی فراتر از درخشش جنبه خلاق (یعنی طراحی) است و شامل حفظ منظر است. در حالی که وظیفه طراح برنامه‌ریزی برای شکل ظاهری تمام شده است و غالباً اجرای طرح منظره حاصل شده شخص دیگری مسئول حفظ نظم این سایت خواهد بود.

طراحی منظر بیش از علم هنر است!

از آنجا که گیاهان اساس طراحی منظر هستند، دانش در علم باغبانی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هاست. با این حال، این رشته هنری است تا علمی. برخی از تصمیمات بر اساس حقایق سخت نیست، بلکه براساس سلایق شخصی، شهود یا اجماع فعلی است.

به عنوان مثال، در طراحی کاشت گیاهان، مجموعه‌ای از واقعیت‌های علمی ثابت وجود ندارد که نشان دهد یک طرح منحنی بهتر از یک طرح مستقیم است. با این حال، به نظر می‌رسد اکثر معاصران بر این عقیده‌اند که طراحی منحنی زیبا بهتر به نظر می‌رسد. در سطح ناخودآگاه، به نظر می‌رسد بیشتر افراد متقاعد شده‌اند که پایه کاشت گیاهان به سبک منحنی مورد توجه است.

نقش یکپارچگی یا وحدت در طراحی منظر چیست؟

از آنجا که طراحی منظره بیشتر یک هنر است تا یک علم، افراد منطقی ممکن است در مورد بهترین اختلاف نظر داشته باشند. جای سلیقه‌ها و نظرات مختلف وجود دارد. این اختلافات می‌تواند در موارد زیر خود را نشان دهد:

• انتخاب گیاهان
• انتخاب در فضای سخت
• سبک رسمی در برابر غیررسمی

به عنوان مثال، در بحث در مورد انتخاب گیاهان، گاهی اوقات با این مفهوم مواجه می‌شوید که برخی گیاهان بیش از حد مصرف می‌شوند. در چنین مواردی همیشه به یاد داشته باشید که آنچه بیان شد یک نظر ساده است، حتی اگر به گونه‌ای بیان شود که معتبر به نظر برسد.

در بحث‌های سخت، اختلاف نظر اغلب برروی مطالب مورد استفاده متمرکز است. به عنوان مثال، اگر در حال ساختن حصار هستید، آیا حصار وینیل یا حصار چوبی را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ ممکن است بیشتر به ترجیحات عاطفی وابسته باشد تا به بحث‌های فکری. به همین ترتیب، هنگام انتخاب مواد تزئینی، شما با کامپوزیت یا چوب همراه خواهید شد؟ برخی از کامپوزیت‌ها در تقلید از چوب کار بسیار خوبی انجام می‌دهند. اما اگر اتفاقاً صاحب خانه‌ای باشید که چوب را تحسین کنید، هر بار که روی یک عرشه کامپوزیت قدم می‌زنید، آنها به شما یادآوری می‌کنند که این چوب واقعی نیست.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست.

4/5 - (2 امتیاز)
طراحی منظر چیست؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا