مبلمان فضای باز چه نقشی در طراحی شهری دارد ؟

طراحی شهری چیست
فهرست مطالب

طراحی شهری چیست ؟

مبلمان فضای باز المان اصلی در طراحی شهر

با توجه تعاریف گوناگون برای شهر، می‌توان دریافت که طراحی‌های ایده‌آل برای رفع نیاز مردم و همچنین نگهداری از فضای شهر برای زنده نگهداشتن نبض زندگی، بسیار مهم و ضروری می‌باشد. اسباب و تجهیزاتی که برای رفع نیاز مردم در سطح شهر تعبیه می‌شوند، نه تنها موجب آسایش و رفاه افراد جامعه می‌گردند که در زیباسازی محیط نیز تاثیرات چشمگیری خواهند داشت. از جمله وسایل و ابزارهایی که می‌توان برای مقوله زیبا سازی شهر از آنها بهرمند شد: مبلمان فضای باز، نیمکت و غیره است که می‌توان با محصولی خاص و مدرن همچون چوب پلاست آن‌ها را اجرا کرد. اما با تعاریف خاص امروزی بسیاری از شهروندان با این اصطلاحات غریبه هستند. از این جهت برای رفع ابهام به پاسخ سوال مبلمان شهری چیست ؟ خواهیم پرداخت.

چگونه المان شهری طراحی کنیم ؟

تعاریف ویژه برای مبلمان شهری :

نیاز بشر همواره به سمت زیبایی‌ها و ایده‌های مسحور کننده جلب می‌گردد. در فرهنگ شهر سازی، می‌توان هویت، آداب و رسوم شهروندان را شاهد بود که تحت نظارت برخی از مسئولان ذیربط شکل می‌پذیرد. در بحث طراحی شهری می‌توان به  ایده‌های خلاقانه مبلمان فضای باز و سازه جهت مطرح شدن درست و صحیح آداب، رسوم و فرهنگ غنی یک شهر پی برد. با توجه به اهمیت فوق العاده مبلمان شهری و همچنین اثر گذاری این دکور برروی زیبایی شهر، برخی از افراد مسئول اقدامات ویژه‌ای در زمینه طراحی‌های خاص برای مبلمان فضای باز و انواع سازه، فلاور باکس چوبی، نیمکت و … انجام داده‌اند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

چگونه المان شهری طراحی کنیم ؟

مبلمان شهری دارای تعاریف خاص در دامنه وسیعی بوده که با توجه به گستره عظیم آن که سبب جذابیت فضای شهر و نیز استفاده عموم قرار می‌گیرد، می‌توان آن را دسته بندی نموده و به توضیحات جامعی نسبت به آن پرداخت. این عنصر برای رفع نیاز شهر، دارای ویژگی‌های خاصی بوده که استفاده در جای جای شهر قرار خواهند گرفت و به راحتی نیاز عموم برای استراحت و نشستن را رفع خواهند کرد. 

چرا مبلمان شهری مهم است ؟ 

اهمیت مبلمان شهری و تاثیر مثبت آن در چهره شهر

  • مبلمان شهری پرکاربرد هستند

به دلیل اینکه مبلمان شهری در ارتباط مستقیمی با شهروندان هستند، پس توجه به فرهنگ و خواسته‌های شهروندان بسیار کارآمد و مفید است. کارکردی بودن این المان  که به مبلمان فضای باز نیز معروف بوده و شامل نیمکت، انواع سازه مانند : بیلبوردها، تابلوها، سطل زباله، ایستگاه‌های اتوبوس، نمادهای شهری، رنگ نرده چوبی، مبلمان فضای باز و … می‌شود، همواره مورد توجه شهروندان و مسئولان بوده است. طراحی‌های مناسب و استفاده از متریال‌های با کیفیت مانند چوب پلاستیک در ساخت مبلمان فضای باز در بافت شهر نه تنها تاثیر بسزایی در زیبایی چهره شهر خواهد داشت، که این امکان را برای عموم مردم فراهم می‌نماید تا بتوانند خستگی خود را رفع نمایند.

چرا مبلمان شهری مهم است ؟ 

  • به چهره شهر زیبایی می‌بخشند

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار برجسته زیبایی این محصولات است. شکل ظاهری مبلمان فضای باز و سازه مستلزم طراحی‌های خاص و هوشمندانه بوده که در تخصص افراد خلاق، با تجربه و هنرمند خواهد بود. رنگ، طرح، ابعاد و بسیاری از موارد دیگر، می‌توانند در ساخت نیمکت چوبی، سازه و مبلمان فضای باز جهت طراحی شهری بسیار موثر واقع شوند. این مقوله ارتباط مستقیمی با نیاز بصری اشخاص داشته است. در طراحی شهری، هماهنگی مبلمان شهری با محیط پیرامون نیز مورد نظر شهروندان خواهد بود. وابستگی به فرهنگ و آداب و رسوم از جمله مواردیست که در طراحی شهری و همچنین زیبا سازی آن، می‌تواند همراه افراد خلاق و هنرمند در زمینه طراحی مبلمان فضای باز و سازه باشد.

  • به شهر هویت می‌دهند

با توجه به گستردگی عظیم در زمینه طراحی شهری، هویت مندی آن‌ها نیز بسیار مهم است. برخی از دسته بندی‌ها مبلمان شهری مخصوص مناطق خاصی در نظر گرفته شده‌اند. این محصولات اغلب با توجه به معنا و مفهوم دسته بندی شده و در جایگاه مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و اجرای انواع مبلمان فضای باز در پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه قطار، پیاده‌روها و بسیاری از مکان‌های دیگر با متریال‌های خاص همچون چوب پلاستیک بسیار جذاب خواهد شد. ساخت المان‌های متفاوت، استفاده از انواع سازه، بیلبورد و تابلوها در مراکز قابل توجه و پرتردد که اغلب دارای آب و رنگ خاص و منحصر بفردی هستند، استفاده از انواع خدمات رفاهی، وسایل بازی و ورزشی، استفاده از انواع تندیس‌ها، آبنماها و غیره را در دسته بندی‌های متفاوت مبلمان شهری قرار می‌دهند.     

4/5 - (16 امتیاز)
مبلمان فضای باز چه نقشی در طراحی شهری دارد ؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا