تحقیقاتی درباره تاثیرات بام سبز در روحیه افراد

تاثیرات بام سبز در روحیه‌ افراد
فهرست مطالب

تاثیرات مثبت بام سبز در روحیه‌ افراد

جامعه جهانی بام سبز به حضور نقشی از طبیعت در ساختمان‌ها به دلایلی اهمیت فراوان می‌دهد. یکی از این دلایل نتایج تحقیقات جدید در زمینه اثر مثبت روف گاردن ساده و سایر فضاهای سبز خانگی برروی متریک‌های کارآیی انسان از جمله کاهش استرس، بهبود یادگیری و درمان، بازدهی و سلامت روان است. طبیعت با کاهش استرس و افزایش آرامش، خستگی‌ ذهنی را کاهش می‌دهد. وجود فضاهای سبز و پوشش‌گیاهی در اطراف مکان‌هایی که افراد مشغول به‌کار، تحصیل یا بازیابی سلامت جسمانی هستند اثرات بسیار مساعدی دارد.

دسترسی بصری و حضور مستقیم در فضای سبز و محوطه هر دو در افزایش توانایی ذهن در تمرکز کردن تاثیر به‌سزایی دارند. بنابراین می‌توانند باعث بهبود کارآیی فرد در کار و تحصیل و کاهش استرس شوند. تمام تلاش جامعه جهانی بام‌های سبز در این است که آینده در تمام طراحی‌های معماری بگنجند-طراحی‌هایی که به فرآیند درمانی کمک می‌کنند، محیط‌کار را بهبود می‌بخشند، کشفیات را شتاب می‌دهند، هم‌جهت با فرآیند یادگیری هستند و محیط زیست و طبیعت را حفظ می‌کنند. اثرات قابل اندازه‌گیری روف‌گاردن در بازدهی کارمندان و سلامت جسم و روح افراد در بخش‌های بعدی با جزئیات کامل بررسی شده‌است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

تحقیقاتی در مورد تاثیرات بام سبز

** تنها چند لحظه فضای سبز می‌تواند انرژی کارمندان خسته را چندین برابر کند

تحقیقات در دانشگاه ملبورن استرالیا نشان داده شده ‌است که خیره شدن به چمن‌های سبز برای چهل ثانیه می‌تواند در افزایش تمرکز نقش بسزایی بازی کند. در تحقیق که “اثر چهل ثانیه منظره سبز برروی افزایش تمرکز؛ نقش استراحت‌های کوتاه در بازیابی تمرکز” نام دارد و‌ در مجله روانشناسی محیطی چاپ شده‌است، افرادی که به مدت چهل ثانیه به تصاویر روف‌گاردن نگاه کرده ‌بودند بازدهی بالاتری در انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، داشتند.

از صد و پنجاه دانش‌آموز خواسته شده بود که کاری ملال‌آور و تکراری که نیاز به تکرار داشت را انجام ‌دهند. آن‌ها با دیدن هر عدد برروی صفحه‌ نمایش باید دکمه‌ای را فشار می‌دادند مگر اینکه عدد ظاهر شده سه بود. تمامی دانش‌آموزان در حین کار استراحت‌های چهل‌ثانیه‌ای داشتند، به نیمی از آنها تصویر روف‌گاردن سبز نمایش داده شد و به نیم دیگر یک بام بتن معمولی. تمامی افرادی که تصویر سبزتری را مشاهده کرده بودند نسبت به گروه دیگر، در بخش دوم انجام کار تمرکز بهتری از خود نشان دادند و این امر تاثیرات بام سبز را نشان داد.

اما تفاوت در چیست؟

محققان، این چهل‌ ثانیه‌ها را “وقفه‌های کوچک سبز” می‌نامند. این مکث‌ها خودبه‌خود در تمام طول روز و به‌صورت غیررسمی رخ می‌دهند. و در این مورد خاص گروهی از افراد نه روف‌گارد که تصویری از آن را مشاهده کردند اما اثر آن کاملا مشخص بود.محققان می‌گویند روف‌گاردن‌ها نیز همان اثر سایر فضاهای سبز را دارند.

تحقیقاتی در مورد تاثیرات بام سبز

 

همچنین براین باورند که برای افزایش تمرکز نه‌ تنها لازم به داشتن فضای سبزی خاص و منحصربفرد نیست، بلکه این اتفاق می‌تواند در مکث‌های کوتاهتری نسبت به آنچه تاکنون باور داشته‌ایم رخ دهد.شرکت‌های مترقی مانند فیس‌بوک و گوگل هم‌اکنون در ساختمان‌های مرکزی جدیدشان از روف‌گاردن‌، دیوار سبز و سایر المان های محوطه مانند ( گابیون، فلاورباکس، آبنما و … ) استفاده می‌کنند.

به‌علاوه بانک مرکزی لبنان و شرکتی در لندن نیز درحال‌حاظر استفاده بهینه از بامشان کرده‌اند.اندیشه پشت چنین تصمیم‌هایی نیز دوستی با طبیعت و افزایش سلامت روحی، خلاقیت و بازدهی کارمندان است.

مصاحبه با کیت لی، محقق دانشگاه ملبورن

کیت لی یکی از اعضای گروه تحقیقاتی زیربنای سبز است. محموعه‌ای از دانشمندان گرد آمدند تا بتوانند مزایای گیاهان را در مناطق شهری به حداکثر برسانند. کیت‌ لی، کاترین ویلیامز، ویلیام سارجنت، نیکولاس ویلیامز و کاترین جانسون برروی تاثیرات بام سبز با پوشش گیاهی در افزایش بازدهی و سلامت روان کارمندان تحقیق می‌کنند.

چرا بجای انتخاب یک چشم‌انداز سبز، از تصویر یک روف‌گاردن استفاده کردید؟ آیا روف‌گاردن‌ ها را ترجیح می‌دهید؟ چرا؟
تحقیقات قبلی نشان می‌دهد مشاهده چند دقیقه تا ساعت طبیعت باعث بهبود در زمینه‌های بسیاری می‌شود. تحقیقات ما ثابت کرد چهل ثانیه نگاه‌کردن به روف‌گاردنی در شهر می‌تواند تمرکز را افزایش دهد. برای بسیاری از کارها از جمله خواندن، نوشتن، رانندگی، برنامه‌ریزی و غیره به تمرکز احتیاج داریم.

کارمندانی که در طبقه‌های انتهایی ساختمان‌های بلند و برج های شهری مشغول به‌کارند ممکن است قادر نباشند پوشش گیاهی خیابان را ببینند ولی شاید بتوانند از پنجره به منظره روف‌گاردن ساختمان دسترسی داشته‌باشند. این تحقیق نشان می‌دهد که روف‌گاردن‌ها قادر به کمک صدها کارمندی هستند که در همین اطراف مشغول به‌کارند. افزایش کارمندان در شهرهای شلوغ نیاز به روف‌گاردن را برای ارتباط با طبیعت و افزایش سطح سلامت بیش از پیش احساس می‌کنیم.

-کمی بیشتر راجع به گروه زیربنای سبز بگویید. هدف‌هایتان در این گروه چیست؟

من از سال ۲۰۱۰ که دوره دکترایم را شروع کردم به‌این گروه پیوستم. برای اطلاعات دقیق می‌توانید به سایت گروه سر بزنید. تصویری که شما در تحقیق استفاده کردید غیرمتحرک بود. آیا تصور می‌کنید دیدن چمن‌هایی که تکان نی‌خورند و پرندگان و حشرات این اثر را بهبود می‌بخشند؟ این تحقیقات تنها به بررسی اثر تصویر روف‌گاردن بر تمرکز پرداخت اما در تحقیقات بعدی، توانستیم ثابت کنیم که روف‌گاردن واقعی نیز تاثیر مشابهی دارد. تحقیقات قبلی اثر تصویر و خود روف‌گاردن در افزایش تمرکز را نشان داد درحالیکه در تحقیقات جدید نشان دادیم که صدای پرندگان نیز می‌تواند در بازیابی تمرکز کمک کند.

تاثیرات بام سبز در شرایط آب و هوایی

وجود حشرات، پرندگان و حرکت گیاهان می‌توانند تصویری ماندگار در ذهن ایجاد کنند که باعث افزایش و بازیابی تمرکز شود ولی هنوز تحقیقاتی به صورت علمی در این زمینه انجام نپذیرفته است. در حال حاضر مشغول تحقیقی هستیم که در آن به بررسی انواع پوشش‌های گیاهی می‌پردازد تا متوجه شویم کدام یک در افزایش تمرکز عملکرد بهتری دارند. برخی شرکت‌ها از روف‌گاردن به عنوان مکانی تفریحی برای کارمندانشان استفاده می‌کنند، نظر شما در استفاده از اثرات بصری و ارتباط مستقم چیست؟ باید مد نظر داشته باشیم که انواع مختلفی از تجربه طبیعت وجود دارد که هریک می‌تواند مزایای متفاوتی برای افراد داشته ‌باشد.

به‌طور مثال حضور در طبیعت به‌معنای استنشاق هوای سالم است که در مشاهده تصویر ممکن نیست. با این‌ وجود برای نظردهی دقیق و مقایسه برخورد مستقیم و نمایش تصویر نیاز به تحقیقات بیشتری است. درحال حاظر در کنار سایر محققان، اکولوژیست‌ها،معماران، برنامه‌ریزان شهری، متخصصان بهداشت عمومی و دولت فدرال و عمومی مشغول بررسی سایر جنبه‌های ارتباط مستقیم افراد با طبیعت هستیم.

-تحقیقات در آمریکای شمالی و اسپانیا نشان داد که تعریف از زیبایی روف‌گاردن کاملا سلیقه‌ایست، آیا شما نیز چنین مسئله‌ای را مد نظر قرار دادید؟ در استرالیا چه‌نوع روف‌گاردنی بیشتر مورد پسند واقع می‌شود؟

ما در ۲۷۴ شهر از کارمندان خواستیم تا به روف‌گاردنی با پوشش‌های‌گیاهی که با تصاویر دیجیتالی دست‌کاری شده بود امتیاز دهند. این تصاویر از لحاظ ظاهر، اندازه گیاهان، شکل، تنوع و نوع گل متفاوت بودند. موردپسندترین تصاویر مربوط به گیاهان بلندتر و پوشش‌گیاهی سبزتر بودند در حالیکه بوته‌های قرمز و‌ کوتاه از محبوبیت کمتری برخوردار بودند.

اما حتی در روف‌گاردن‌هایی که از محبوبیت کمی برخوردار بودند، اندکی تنوع باعث جذب افراد بیشتری می‌شد. همچنین با بررسی موارد محبوب متوجه الگویی میان طبیعت استرالیا و روف‌گاردن موردپسند شدیم. این نشان می‌دهد که می‌توانیم از شکل طبیعت استرالیا در شکل‌های گوناگونی استفاده کنیم.

چه پیشنهادی برای صاحبین شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزهای ساخت‌وساز سازمان‌ها دارید؟

بهتر است در کنار فواید روف گاردن که برای طبیعت و محیط‌زیست دارند و معمولا مورد توجه قرار می‌گیرند، به مزایای آن‌ها در سلامت انسان‌ها نیز توجه شود. تحقیقات ما نشان می‌دهند که فراهم کردن منظره‌ای از روف‌گاردن می‌تواند تمرکز افراد را در محیط‌های کاری امروزی بهبود بخشند.

ارتباط مستقیم با طبیعت و رفت‌وآمد به روف‌گاردن در زمان وقفه‌های استراحتی کوتاه‌مدت می‌تواند اثرات گسترده‌تری برروی کیفیت زندگی افراد و ایجاد شهری زنده داشته ‌باشد. سرمایه‌گذاران و سازندگان مد نظر داشته‌ باشند که پوشش‌گیاهی، طراحی و تزئین انتخابی نه‌ تنها قابل قبول باشد، بلکه منفعتی برای انسان‌ها، محیط‌ زیست و ساختمان نیز داشته ‌باشد. همچنین مطمئن شوند که دید بصری نیز فراهم شده‌است.

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

جهت اجرا و طراحی روف گاردن تهران یا سراسر ایران با ما در تماس باشید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند

Rate this post
تحقیقاتی درباره تاثیرات بام سبز در روحیه افراد

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “تحقیقاتی درباره تاثیرات بام سبز در روحیه افراد
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا