انواع روف گاردن : معرفی 3 مدل محبوب و جذاب

معرفی چهار مدل از انواع روف گاردن
فهرست مطالب

انواع روف گاردن برای فضاهای متنوعی که در دسترس مشتری است، طراحی می‌شود. معمولا روف گاردن یا باغ بام را به سه دسته اصلی روف گاردن گسترده، روف گاردن فشرده و روف گاردن ترکیبی یا نیمه فشرده تقسیم می‌کنند. در این مقاله با انواع روف‌گاردن‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع روف گاردن های محبوب کدامند؟

1- روف گاردن گسترده

یکی از محبوب‌ترین نوع اجرای روف گاردن ، روف گاردن گسترده یا Extensive است. این مدل بیشتر از آنکه بعد زیبایی شناختی صِرف داشته باشد، یکی از راه حل‌های محیط زیستی است که برای بهبود شرایط محیط زندگی افراد و تاثیر مثبت بر رفع آلودگی هوا با ایجاد اکسیژن بیشتر طراحی می‌شود. ویژگی‌های روف گاردن گسترده شامل موارد زیر می‌شود:

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

مناسب برای پشت بام صاف: اگر به دنبال روف گاردن ایده‌آل برای پشت بام بزرگ یا پشت بامی با کف کاملا صاف یا Flat هستید، روف گاردن گسترده برای شما مناسب خواهد بود. استفاده از این مدل روف گاردن برای بام‌های کم شیب هم مناسب است.

گیاهان صحرایی: روف گاردن گسترده برای کاشت گیاهان کویری و همچنین گیاهانی با برگ‌های گوشتی مناسب است.

بدون نیاز به آبیاری: بعد از گذشت یک سال از آبیاری روف گاردن گسترده، دیگر نیازی به آبیاری نخواهد داشت.

مناسب برای وزن کم: اگر بررسی‌های مهندسی نشان می‌دهند پشت بام شما تحمل بار زیادی را ندارد، با مشورت شرکت سازنده و ضمانت آن‌ها می‌توانید روف گاردن گسترده را مورد استفاده قرار دهید؛ چون معمولا وزن آن نسبت به مدل‌های دیگر کمتر است.

گیاهانی با عمق کم: گیاهان کم عمق، گیاهانی هستند که ریشه آن‌ها عمیق نمی‌شود. این دسته از گیاهان نیز برای کاشت روی روف گاردن با سیستم گسترده مناسب هستند.

محدودیت تنوع: از دیگر ویژگی‌های روف گاردن گسترده، محدودیت در تعداد گیاهان است. شما تنها مجاز به استفاده از یک الی دو مدل گیاه کم عمق هستید.

عمق کم خاک: همانطور که احتمالا تا الان خودتان هم متوجه شده‌اید، عمق این مدل روف گاردن بسیار کم است.

مناسب برای پارک‌های صنعتی: از بین انواع روف گاردن، مدل گسترده، بیشتر از بقیه مدل‌ها برای اجرایی شدن روی بام پارک‌های صنعتی، ویلاهای بزرگ و حتی مدارس مفید است.

 

2- روف گاردن فشرده

یکی دیگر از انواع روف گاردن مدل فشرده یا Intensive است. این مدل به عنوان روف تاپ Roof Top هم شناخته می‌شود و شامل ویژگی‌هایی است که در ادامه می‌خوانید:

متوسط رشد بیشتر: بستری که روف گاردن فشرده برای کاشت گیاهان فراهم می‌کند، متوسط رشد بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. عمقی حدود 20 الی 30 سانتی‌متر، عمقی است که این مدل روف گاردن برای کاشت به شما می‌دهد.

امکان کاشت تعداد بیشتر گیاهان: یکی دیگر از امکاناتی که روف گاردن فشرده به مشتری و کارگزار ارائه می‌دهد، امکان کاشت تعداد بیشتری از انواع گیاهان است. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید، پرهیز جدی از کاشت گیاهانی است که ریشه مهاجم دارند. ریشه این گیاهان به طور بی‌قاعده و نامنظمی رشد می‌کند و برای گیاهان پشت بام شما خطرناک خواهد بود.

امکان استفاده از فضای پیاده‌روی: معمولا در اجرای این مدل باغ بام یا بام سبز، کار گذاشتن مسیری برای قدم زدن موثرتر است. همچنین نورپردازی در این محیط نتیجه بسیار خوبی به دنبال دارد.

استفاده به عنوان پارک: از بام سبز فشرده می‌توان برای ساخت پارک، زمین بازی و باغ سبزیجات استفاده کرد.

انواع روف گاردن کدامند؟

3- روف گاردن نیمه فشرده

در این نوع باغ بام که به اسم بام سبز نیمه فشرده یا روف گاردن ترکیبی هم شناخته می‌شود، ویژگی‌های هر دو نوع از انواع روف گاردن که تا اینجا گفته شد، به کار رفته است.

مناسب برای محیط زیست: روف گاردن ترکیبی یا نیمه فشرده برای ایجاد مزایای زیست محیطی بسیار مفید عمل می‌کند.

کم‌هزینه و به صرفه: این مدل روف گاردن مثل روف گاردن فشرده، امکان داشتن یک بام سبز زیبا را با کمترین هزینه به شما خواهد داد. با احتساب هزینه اجرای روف گاردن می‌توانید آیتم‌های جذابی برای استفاده در پشت بام داشته باشید. 

متوسط رشد گیاهان بیشتر: برای انتخاب تعداد و نوع گیاهانی که قرار است در روف گاردن نیمه فشرده بکارید، حتما با شرکت سازنده یا مسئول اجرایی پروژه مشورت کنید. تعداد گیاهانی که می‌توان در این نوع باغ بام کاشت، معمولا بیشتر از دو مدل است، با وجود این ممکن است نکاتی وجود داشته باشد که شما از آن بی‌خبر باشید، در حالی که شرکت سازنده می‌تواند شما را از آن مطلع کند و احتمال خسارت‌های بعدی را کاهش دهد.

روف گاردن با استفاده از فلاورباکس

همان طور که قبلا اشاره شد، انواع روف گاردن شامل سه نوع اصلی است؛ اما نوعی از روف گاردن هم وجود دارد که که در این دسته قرار نمی‌گیرد. این مدل، روف گاردن با استفاده از فلاور باکس چوبی اجرایی می‌شود.

نیازی به خاک ندارد: این مدل روف گاردن، نیازی به انتخاب خاک و پی‌ریزی ندارد. گیاهان و درختچه‌ها داخل فلاور باکس یا جعبه گیاه قرار می‌گیرند و روی پشت بام دیزاین می‌شوند.

تنوع گیاهی: از آنجایی که قرار نیست ریشه‌ها در خاک روی پشت بام قرار بگیرند و داخل گلدان هستند، نیازی نیست محدودیت‌هایی را که در رابطه با روف گاردن فشرده، نیمه فشرده و ترکیبی وجود دارد، اجرایی کنید.

امکان دیزاین مجدد: یکی دیگر از امکانات خوبی که این سیستم به شما می‌دهد، امکان تغییر طراحی یا دیزاین بعد از دوره‌های شش  ماهه یا یک ساله است. این امکان، باعث ایجاد تنوع بیشتر می‌شود.

امکاناتی که میتوانید به روف گاردن اضافه کنید

یکی از مواردی که خوب است درباره مراحل اجرایی کردن روف گاردن بدانید، امکاناتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فضای زیباتری در بام سبز ساختمانتان ایجاد کنید. بعضی از این امکانات شامل موارد زیر می‌شود:

آلاچیق: یکی از زیبایی‌هایی است که می‌توانید به بام سبز ساختمانتان اضافه کنید. آلاچیق چوب پلاست گزینه‌ای ایده‌آل برای روف گاردن است؛ چون نسبت به تابش نور خورشید و رطوبت باران و برف بسیار مقاوم است.

مطالب بیشتر: آلاچیق چوبی

استفاده از تور سنگ: تور سنگ یا گابیون از دیگر امکاناتی است که می‌توانید به روف گاردن اضافه کنید. البته اگر پشت بامتان مقاومت کافی داشته باشد.

آبنما: آبنما هم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که اضافه کردن آن به روف گاردن باعث ایجاد محیط طبیعی زیباتری می‌شود.

چوپکس، ارائه دهنده انواع روف گاردن

برای اینکه بتوانید بهترین نوع از انواع روف گاردن را برای پشت بامتان انتخاب کنید، بهتر است قبل از هر کاری یک مشاوره کامل و حرفه‌ای بگیرید. کارشناسان و مشاوران شرکت چوپکس به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک می‌کنند.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شما

جهت اجرای روف گاردن و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

 

سوالات متداول 

  • قیمت روف گاردن نیمه فشرده چقدر است؟
    در تعیین قیمت عواملی چون متراژ روف گاردن، متریال استفاده شده در ساخت روف گاردن، حجم گل و گیاه استفاده شده تاثیرگذار هستند.  
  • ساخت روف گاردن چه مزایایی به همراه دارد؟
    کاهش تولید آلاینده‌ها، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی، پاکسازی هوا و بهره‌برداری از آب باران از مهم‌ترین مزایای ساخت روف گاردن در فضای شهری هستند. 
  • در طراحی و ساخت روف گاردن از چه امکانات و متریالی استفاده می‌کنند؟
    تور سنگ، آلاچیق، آبنما، آتشدان، باربیکیو، چمن مصنوعی، فلاور باکس و غیره از رایج‌ترین اجزایی هستند که در ساخت روف گاردن از آن استفاده می‌کنند. 
  • روف گاردن گسترده برای چه فضاهایی مناسب است؟
    از این مدل طراحی روف گاردن برای پشت بام‌های بزرگ، صاف با شیب کم استفاده می‌کنند.
  • در ساخت روف گاردن فشرده از چه گیاهان می‌توان استفاده کرد؟
    در ساخت روف گاردن از گیاهان بسیاری می‌توان استفاده کرد و محدودیت حجمی وجود ندارد اما بهتر است از کاشت گیاهانی که ریشه مهاجم دارند خودداری کنید. 

Rate this post
انواع روف گاردن : معرفی 3 مدل محبوب و جذاب

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۴ نظر درباره “انواع روف گاردن : معرفی 3 مدل محبوب و جذاب
  1. بازتاب: چطور روف گاردن کوچک را بزرگ نشان دهیم؟ | چوپکس
  2. بازتاب: شش کاربری روف گاردن برای شما | چوپکس
    1. مزایا : در صورت طراحی مناسب باعث ایجاد ارامش و اسایش می شود . محیطی مناسب برای مهمانی و لذت بردن از همجواری گل و گیاه
      معایب : مشکلات عایق بندی – سیستم آب رسانی – سنگینی سقف و هزینه زیاد
      عایق
      سنگینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا