مقاومت دیوار گابیونی به چه صورت است؟

مقاومت دیوار گابیونی به چه صورت است؟
فهرست مطالب

در مقاله پایداری سازه گابیونی درباره این که گابیون چیست و پایداری این المان به چه صورت است به طور کلی توضیح دادیم؛ در این مقاله قصد داریم شما را با مقاومت دیوار گابیونی آشنا نماییم.

تحقیقات درباره دیوار گابیونی

علاوه‌بر دیوارهای استاندارد مستطیلی، برخی تولیدکنندگان و محققان شکل‌های دیگری از‌این دیوارها را نیز مدنظر قرارداده‌اند. مشاهده سازه‌های طبیعی مانند: کندوی زنبور یا نظم‌های کریستالی جواهرات توانسته‌اند الهام بخش افراد در ساخت سازه‌های زنجیره‌ای بهم پیوسته باشند. واحدهای تکی ‌این چنین سازه‌ها، تعیین کننده شکل نهایی و کارایی آنهاست؛ با توجه به فرضیات استخراج شده ارائه شده در باب سازه‌های تقویتی سلول‌وار از جمله گابیون، به نظر می‌رسد که سازه‌هایی با شکل شش وجهی دارای استحکام بالاتری نسبت به سایر اشکال هندسی است. در پروژه روف گاردن فرمانیه از دیوار گابیونی در زمینه‌های متعدد استفاده شده است. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

سازه تورسنگ

در یکی از تحقیقات انجام شده عملکرد گابیون‌های شش وجهی در مقابل گابیون‌های رایج در زمینه تحمل بار خارجی مورد آزمایش قرار گرفت. در ‌این تحقیق 129 نمونه از گابیون‌های ساخته شده که شامل 50 نمونه شش وجهی بود، تمامی گابیون‌ها و قابشان با دست ساخته شده و با سنگ‌های 25 تا 50 میلی‌متری پر شدند. سپس دو دیوار با ارتفاع 1/8 متر ارتفاع و 1/75 متر عرض یکی با استفاده از گابیون‌های شش وجهی و دیگری با کمک گابیون‌های مستطیل شکل و هر دو دیوار با نمای پله‌ای با پشت صاف ساخته شد که موجب کاهش ضخامت 50 درصدی دیوار در ارتفاع بالای 3/5 از کف شده است.

اساس مقایسه، تغییر فرم ظاهری و تغییرات در جا به جایی عمودی و افقی در هر نقطه دلخواه ( هر دیوار، ماتریسی از 220 نقطه عمودی و افقی داشت که مورد استفاده قرار گرفت ) با استفاده از یک تئودولیت دیجیتال مقدار جابجایی افقی ثبت و بعنوان تابعی از جابجایی زاویه‌ای درنظر گرفته شد. هر دو دیوار با مقدار و پخشی یکسان از بار و ارتفاع برابر مورد آزمایش قرار گرفتند، محققان تغییر فرم نقاط را رصد کردند و پس از بررسی نقاط مشخص شده و تحلیل آنها نتایج قطعی‌شان به شرح زیر است:

گابیون‌های شش وجهی از لحاظ یکپارچگی در مقاومت سازه‌ای در برابر تغییر و فرو ریختن، عملکرد بهتری نسبت به دیوارهای ساخته شده با گابیون‌های معمولی دارد. مقایسه تغییر فرم ‌این دو دیوار نشان می‌دهد مدل دیوارهای شش ضلعی در مقایسه با دیوارهای مستطیلی تحت بار بیشتری تغییر فرم خواهند داد.

نتیجه گیری

تمامی تحقیقات گسترده‌ای که اخیراٌ صورت گرفته است بیانگر پتانسیل مصرف فرم‌های متنوع از گابیون بعنوان سازه باربر در کاربردهای مختلف است، در ‌این بخش تنها یکی از انواع گابیون شش وجهی با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته شد، اما ‌این کار برای تمام شکل‌های دیگر ‌این سازه‌ها نیز می‌تواند انجام شود تا برتری آن ثابت گردد.

همچنین بسیاری از طراحان و سازندگان نحوه شخصی استفاده از ‌این سازه گابیونی را دارند. اگرچه مشکل عمده ‌این گونه دیوارهای حائل ‌پر کردن آنها با سنگ است که نیازی به نیروی زیاد کارگری دارد. بسیاری از سازندگان این گونه سازه‌های حائل بعنوان محافظ در محوطه سازی یا روف گاردن به منظور کاربری‌های دکوراتیو همچون: نرده، باربیکیو، گلدان، آتشدان، دیوارهای جدا کننده، ستون و به صورت کلی دکور فضای باز استفاده می‌کنند. تنها نکته‌ای که باید مد نظر داشت آماده سازی خاک زیر ‌این سازه بوده که از لحاظ استحکام و صافی برای تحمل بار و جلوگیری از نشست نامنظم ‌سازه‌های سنگین وزن است.

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

جهت اجرای گابیون در تهران و طراحی تورسنگی در تهران یا سراسر ‌ایران با ما تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)
مقاومت دیوار گابیونی به چه صورت است؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “مقاومت دیوار گابیونی به چه صورت است؟
  1. سلام مطالبتون خیلی جالب هست، فقط این که آیا اشکال دیگری از نظر ظاهری در گابیون های موجود در ایران هست؟

  2. سلام شما خودتان تولید کننده گابیون های تزئینی هستید یا خیر فقط در زمینه چوب پلاست فعالیت میکنید و معرفی کسی که کارهای گابیونی انجام میدهد میکنید؟با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا