نمای مدرن چیست ؟

نما ساختمان مدرن در ایران !
فهرست مطالب

نمای بیرونی ساختمان سهم مثبتی در افکار عموم دارد. در سال‌های اخیر اصولا نماها به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از ساختمان کاملاً تفکر شده و سپس طراحی می‌شوند. نما چوبی، نما سیمانی، نما کامپوزیت، نما سنگی و … از انواع نماهای پرطرفدار محسوب می‌شوند. نمای یک ساختمان که از خیابان قابل مشاهده است، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به زیبایی و جذابیت منطقه کمک می‌کند.

بنابراین، نماها باید به گونه‌ای طراحی شوند که دارای مقیاس و ظاهر دلپذیر، تناسب و ریتم همراه با یکپارچگی خاص و رابطه جامد با درجه اعتبار و اهمیت باشند. باید به طراحی آنها دقت و توجه شود تا اطمینان حاصل شود که ساختمان از نزدیک و از دور در برابر مشاهدات حیاتی مقاوم است. ضروری است که تمام ارتفاعات ساختمان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از توسعه کلی در نظر گرفته و طراحی شود. امروزه نما خشک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، علت این امر سرعت در نصب و اجرا بدون نیاز به مصالح سنتی است. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

نمای مدرن چیست ؟

کاربرد محصولات نوین و خلق ایده‌های جذاب در اجرای نمای ساختمان به صورتی متفاوت در نهایت نما مدرن را بوجود می‌آورد. این که معمار بتواند طراحی خاص و متفاوتی را بسته به نوع کاربری ساختمان ارائه دهد، در این امر نقش بسزایی دارد. ضمن این که متریال نیز در این راه حرف اصلی را خواهد زد و کاربرد صحیح و اصولی چند محصول در کنار یکدیگر همچون چوب پلاستیک، شیشه، آجر، سمنت برد و … می‌تواند نمایی منحصر بفرد ایجاد نماید.

طراحی متفاوت برای ایجاد نما مدرن ساختمان!

خطوط ساختمانی و عقب نشینی را مشخص کنید.

یک خط ساختمانی مشترک باعث ایجاد تداوم و پیوستگی نمای ساختمان می‌شود که در نهایت تعریف و محدوده خیابان را ارائه می‌دهد. این امر فضای عمومی را بهبود می‌بخشد و به ادغام ساختمان جدید در یک محیط ساخته شده کمک می‌کند. در مکان‌هایی که ساختمان‌ها عقب نشینی دارند، اطمینان حاصل کنید که فضاهای بیرونی قابل استفاده و جذاب هستند.

نمای مدرن چیست ؟

اطمینان حاصل کنید که نماها به یک حوزه عمومی جالب و سرزنده کمک می‌کنند، از جمله:

  • درها و پنجره‌های متعدد، با چند دیوار خالی
  • نماهای داخلی پر جنب و جوش که از خارج قابل مشاهده هستند
  • برجستگی و فرورفتگی‌ها از طریق استفاده از پنجره‌ها، بالکن و ایوان

استفاده از جزئیاتی که در طراحی و اجرا حایز اهمیت هستند از جمله موارد برای ایجاد نما مدرن به شمار می‌آید. توجه به پایه، بخش میانی و قسمت بالا در ترکیب نمای کلی باید در نظر گرفته شود. از ویژگی‌های متفاوت در نمای اصلی استفاده کنید تا نور طبیعی را برای سرنشینان فراهم کند و نمای جذاب و مفصلی ایجاد کنید. این امر اصولا در طراحی نما ویلا به آسانی قابل اجرا خواهد بود. 

بالکن‌های اکسترود شده و مقعر یک روش جالب برای کنترل خورشید است که موجب نوری سایه- روشن در محیط داخلی خواهد شد. بالکن‌های اکسترودر و مقعر دسترسی به فضای خارجی را امکان پذیر می‌کنند، در حالی که سایه‌ای مناسب برای مناطق داخلی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه از بیرون ظاهری مدرن و شیک را بوجود می‌آورد.

تعداد و ترکیب عناصر نمای ساختمان و روابط متضاد بین آنها از دور و نزدیک دیده می‌شود، کیفیت بصری و علاقه را تعیین می‌کند. معماری عالی شهری مستلزم آن است که سطح ساختمان در هر مقیاس، از چند فاصله بصری، با جزئیات کاملا غنی به نظر برسد.

بالکن جزئی جدایی ناپذیر در طراحی نما مدرن!

از بالکن‌ها و همچنین پنجره‌های گوشه‌ای و پنجره‌های خلیجی می‌توان برای بیان نمای و بهبود نظارت منفعل استفاده کرد. برخی اوقات می‌توان بالکن‌های داخلی را انتخاب کرد، زیرا آنها باعث ایجاد حریم خصوصی بهتر، محافظت بهتر در برابر آب و هوا و شکل جذاب‌تری از بیان معماری نسبت به بالکن‌های کنسول‌دار (بیرون از ساختمان) می‌شوند. 

طراحی متفاوت برای ایجاد نما مدرن ساختمان!

بالکن‌های بسته ممکن است در مکان‌های خاص مناسب باشند، به خصوص هنگامی که سر و صدا یا وزش باد غالب است. آنها باید به گونه‌ای طراحی شوند که از همان کیفیت بالکن در فضای باز برخوردار باشند:

  • فضای کافی برای میز و صندلی فراهم شود
  • پوشش کف باید در برابر شرایط جوی مقاوم باشد
  • درب بالکن باید حالتی کشویی یا بازشونده داشته باشد تا به فضای باز دسترسی داشت

بالکن داخلی اما از حریم خصوصی بیشتری برخوردار بوده، حفاظت بهتر در برابر آب و هوا داشته و بیان معماری و عمق بهتر نمای ساختمان نسبت به بالکن‌های کنسول‌دار را نمایان می‌کند.

به نمای پشت ساختمان فکر کنید!

نمای پشت اغلب بسیار مشهود است، به ویژه هنگامی که ساختمان بلندتر از ساختمان‌های اطراف است. قسمت پشت معمولاً جایی است که خدمات و دسترسی به راهرو در آن قرار دارد (راهرویی که یک طرف آن به بیرون باز است). این بخش باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که زیبایی ساختمان را خدشه‌دار نمی‌کند. ارزانترین نمای ساختمان در مقایسه با دیگر متریال‌ها به روشی نوین با چوب پلاست قابل اجراست. 

دسترسی به راهرو را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان طراحی کنید. شامل محافظ و عناصری است که بصری راهرو را در نما ادغام می‌کند. عرض اضافی اطراف پله‌ها و آسانسورها می‌تواند به فضاهای اجتماعی غیر رسمی تبدیل شود. وقتی پنجره‌ها را مستقیماً به مرزهای راهرو پر کنید، عرض اضافی در راهرو به مسائل حریم خصوصی کمک می‌کند.

بالکن‌ها در ارتفاع عقب باید به روشی مناسب قرار بگیرند تا از دید بین آپارتمان‌ها جلوگیری کنند. عناصر سرویس دهنده ساختمان مانند لوله‌های زهکشی، جلو پنجره، شبکه‌های تهویه و درهای ورودی پارکینگ را در طراحی کلی نما ادغام کنید.

عناصر سرویس‌دهی باید در کل مراحل طراحی در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که به خوبی در شکل کلی ساختمان قرار دارند. توجه ویژه باید به تأثیر زیبایی آنها در مناطق قابل مشاهده سقف و نماها توجه شود. 

4/5 - (4 امتیاز)
نمای مدرن چیست ؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا