نما ساختمان مسکونی با متریالی مدرن و مرغوب

نما ساختمان مسکونی با متریالی مدرن و مرغوب
فهرست مطالب

نما ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد، مسئله بسیاری مهمی‌ست، زیرا از جمله موارد تاثیرگذار در زیبایی خود ساختمان، محله و شهر است. بدون شک همه ما از سکونت در خانه‌ه­ایی با نما ساختمان مسکونی زیبا لذت می‌­بریم. آراستگی نمای ساختمان مسکونی در زیبایی منظر شهری نیز بسیار تأثیرگذار است. در شهر­های کشورهای اروپایی، به خصوص در شهرهایی که پذیرای تعداد زیادی توریست هستند، توجه به نمای ساختمان مسکونی در قوانین شهرسازی و معماری، به شدت توسط شهرداری­‌ها کنترل می­‌شود؛ با توجه به این امر استفاده از متریال‌های نوین و با دوام همچون چوب پلاستیک یا سمنت برد و … بسیار مرسوم است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد بپردازیم.

قوانین طراحی نما ساختمان مسکونی

قوانین بسیاری در رابطه با نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد وجود دارد؛ از ­جمله قوانینی که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران جهت یکپارچه نمودن و قانون­مند کردن نمای ساختمان مسکونی وضع کرده است. طبق این قوانین ضروریست که از مصالح مرغوب با مقاومت بالا در برابر فرسایش و آلودگی استفاده کرد؛ پروژه نما ساختمان سعادت آباد نمونه‌ای از اجرای نما همراه با رعایت قوانین شهرسازیست. به‌علاوه چون زیبایی بصری مجموعه ساختمان­‌های کنار هم یکی از مهم­‌ترین فاکتور­های نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد است، باید رنگ غالب نمای ساختمان مسکونی با رنگ ساختمان­‌های کنار خودش هماهنگ باشد. هنگام بررسی قوانین نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد، باید به ساختمان­‌های واقع در نبش خیابان­‌های اصلی توجه ویژه نمود به طوری که درز انقطاع بین دو ساختمان مجاور به خوبی و با مصالح مناسب پوشیده شود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

قوانین طراحی نمای ساختمان مسکونی
قوانین طراحی نمای ساختمان مسکونی

در این قوانین توصیه می­‌شود از به کار بردن رنگ­‌های متعدد در نما پرهیز شود؛ از مصالح بومی منطقه بهره گرفته شده و مصالح به­‌کار رفته در نما قابلیت شستشو داشته باشند.

همچنین موارد زیر نباید به هیچ عنوان در طراحی نمای ساختمان مسکونی به­‌کار گرفته شود:

1-نباید سطح نما تمام شیشه­‌ای یا تمام فلزی باشد؛ حداکثر تا 60 درصد سطح نما می­‌تواند از شیشه باشد.

2-رنگ­‌های نامتعارف و تند نباید در نما به­‌کار روند.

3-مصالح متعدد (مثلاً بیش از چهار قلم) و همچنین فرم­‌های نامتعارف و دارای لبه­‌های تیز و برنده نباید در طراحی نما به­‌کار رود.

طراحی نما ساختمان مسکونی

نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد از جمله مباحث پر بحث در معماری است. تنوع شیوه­‌ها، طرح­‌ها و مصالحی که می­‌توان از آن‌ها در این حیطه بهره برد بسیار بالاست. پرداختن به انواع نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد بسیار گسترده است. در ادامه به بررسی چند مورد از مصالح پرکاربرد در نمای ساختمان مسکونی می‌پردازیم.

طراحی نمای ساختمان مسکونی
طراحی نمای ساختمان مسکونی

چوب پلاست:

نمای چوب پلاست از محصولات جدید و نوآورانه است. نمای چوب پلاست از مواد اولیه یعنی: تراشه‌های چوب، پلاستیک بازیافتی مرغوب و آرد مخصوص است که حاصل ترکیب گرانول یا پودر چوب و مواد پلیمری است. نمای چوب پلاست تحت فشار و دمای بالا طی فرآیند اکستروژن شکل می­‌گیرد و ضمن دارا بودن ویژگی­‌های ظاهری چوب، مزایای دیگری نیز دارد. پیس‌تر در مقاله ارزانترین نمای ساختمان راجع به اجرای نما با این محصول نوین صحبت شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی بیشتر این محصول بپردازیم.

نما ساختمان مسکونی با چوب پلاست چیست؟

وقتی بحث از نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد به میان می­‌آید، بدون شک، نمای چوبی یکی از قدیمی‌­ترین و خاطره ­انگیز­ترین پیشنهادات است. نمای چوب پلاست از جمله متریال‌های نوین و مدرنیست که در سال­‌های اخیر به کار می‌­رود؛ نمای چوب پلاست زیبایی طرح چوب را در کنار ضدآب بودن، مقاومت در برابر فرسایش، اشعه آفتاب، حشرات و خوردگی داراست. طراحی نمای ساختمان مسکونی با چوب پلاست موجب صرفه‌­جویی در مواد اولیه و حفاظت از درختان و محیط­ زیست می­‌گردد. صفحات چوب پلاست در ابعاد و با سطح مقطع‌­های گوناگون ساخته می‌­شوند.

 برای اجرای نمای ساختمان مسکونی با چوب پلاست باید زیرسازی مناسبی صورت پذیرد. برای این منظور پس از نصب ریل‌های فلزی، پنل­‌های چوب پلاست روی آن نصب می­‌گردد. نکته قابل توجه رعایت چند میلی‌متر فضای لازم برای انبساط پنل‌ها است، زیرا در اثر افزایش دمای محیط، نمای چوب پلاست اندکی منبسط می‌گردد.

نمای ساختمان مسکونی با چوب پلاست
نمای ساختمان مسکونی با چوب پلاست
سنگ مرمر:

از قدیم­‌الایام یکی از مواد طبیعی که در نمای ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار می­‌گیرد، سنگ مرمر است. زیبایی، استحکام، عایق بودن در برابر گرمای شدید در فصول گرم و انتقال خوب نور خورشید در محیط از ویژگی­‌های سنگ مرمر است.

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت یا آذرین حاصل فعالیت­‌های آتشفشانی است. این سنگ به دلیل دارا بودن طرح­‌های شگفت‌­انگیز مورد توجه است. استحکام بالا و مقاومت در برابر شکستگی و فرسایش از دیگر ویژگی‌های این سنگ است. البته به دلیل سختی استخراج و فرآوری از قیمت بالایی برخوردار است.

کامپوزیت آلومینیوم:

از مواد جدید مورد استفاده در نمای ساختمان مسکونی، کامپوزیت آلومینیوم است که از ترکیب چند لایه pvc به همراه روکشی از آلومینیوم شکل می­‌گیرد. امروزه انواع نسوز این کامپوزیت­‌ها مورد استقبال قرار می­‌گیرد.

شیشه و سایر سطوح شفاف:

به کار بردن سطح شیشه­‌ای ظاهری مدرن و جذاب به نما می­‌بخشد. البته نمای شیشه کمتر برای ساختمان‌های مسکونی به کار برده می­‌شود و طبق قوانین شهرسازی، نمی‌تواند بیشتر از 60 درصد سطح نما را بپوشاند.

آجر:

از عناصر قدیمی متداول در معماری و نماسازی شهریست؛ بسیاری از بناهای مهم شهری با نمای آجر شکل گرفته اند. زیبایی، قیمت مناسب و سهولت اجرای طرح‌­های متنوع از ویژگی­‌های نمای آجریست.

چوب:

از قدیم‌ی­ترین عناصر به کار رفته توسط بشر برای ساخت مسکن است. سبک بودن، طرح‌­های زیبا و در دسترس بودن از مزیت‌های چوب است. اما آسیب­پذیری در برابر حشرات، پوسیدگی و احتمال آتش­سوزی موجب کاهش تمایل به استفاده از چوب گردیده است؛ ضمن این که استفاده زیاد از چوب به محیط ­زیست آسیب می­‌زند.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت اجرای نما ساختمان، اطلاع از قیمت چوب پلاست و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

مشاوران متخصص تیم ما آماده ارائه بهترین راهکار­ها در رابطه با نمای ساختمان مسکونی و خصوصیاتی که باید داشته باشد به شما عزیزان هستند.

Rate this post
نما ساختمان مسکونی با متریالی مدرن و مرغوب

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا