ویژگی چوب پلاست و آشنایی با چوب پلاستیک

ویژگی چوب پلاست و آشنایی با چوب پلاستیک
فهرست مطالب

با ویژگی‌های بارز چوب پلاستیک آشنا شوید

ویژگی چوب پلاست به شرح زیر است:

  • ثبات بالا در برابر تغییرات محیطی (ثبات ابعادی)
  • سختی بالا و مقاومت در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر دما (سرد و گرم) 
  • مقاومت در برابر فساد
  • جذب رطوبت پایین
خصوصیات چوب پلاست
خصوصیات چوب پلاست

ویژگی چوب پلاست

چوب پلاست و آتش

تجربه نشان داده که پروفیل چوب پلاست یا WPC در مقایسه با برخی محصولات چوبی مقاومت بالاتری دارند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

تست‌های آتش معمولا شامل دو بخش اشتعال پذیری و حریق پذیری است؛ بدین مفهوم که در آن سطح آسانی آتش گرفتن، پایداری در سوختن و میزان پخش شعله‌های آتش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اکثر آزمایشات این حوزه در آمریکا و طبق استانداردهای ASTM صورت گرفته است که خلاصه آن در این بخش شرح داده می‌شود.

به طور کلی وجود پلاستیک در محصولات باعث بهبود کارآیی محصولات چوبی در برابر آتش می‌شود. به طور مثال استفاده از مواد PVC-U که کارآیی خوبی در برابر حریق و پخش شعله‌های آتش دارند، باعث بهبود کلی این نوع پروفیل‌های WPC در مقایسه با چوب خالص می‌شوند.

نتیجه آزمایشات حریق پذیری بر روی چوب پلاستیک‌ها حاکی از رفتار مناسب و هم طراز سایر محصولات چوبی با تراکم یکسان است.

همچنین در حوزه پخش شعله‌های آتش، نتایج بهتری در مقایسه با سایر محصولات چوبی هم چگال، به دست آمد.

به‌علاوه با افزودن بازدارنده‌های آتش و دود به مواد خام، می‌توان کارآیی نهایی آن‌ها را در این زمینه افزایش داد.

چوب پلاست و محیط زیست

با توجه به فشار روزافزون محیط برروی صنعت به منظور افزایش هرچه بیشتر بازیافت، استفاده از پروفیل چوب پلاستیک یا WPC با استقبال گسترده‌ای روبه رو شده است. هدف استفاده از محصولات بازیافتی، و تلفیق آن با مواد اولیه، افزایش طول عمر محصول جدید است که این خود یکی از اصلی‌ترین ویژگی چوب پلاست محسوب می‌شود.

مصرف کنندگان محصولات پلاستیکی به دلیل افزایش قیمت مداوم مواد خام، نیاز به کاهش وابستگی صنایع پتروشیمی دارند.

به‌علاوه مصرف کنندگان چوب نیز به منظور جلوگیری از قطع بی رویه درختان و برای صرفه اقتصادی ناچار به بازیافت ضایعات چوبی هستند. بنابراین تولید چوب پلاست می‌تواند با استفاده از ضایعات چوبی چندیدن درصد بازده استفاده از چوب را بهبود بخشد.

سایر مزایای چوب پلاست شامل موارد زیر می‌شود:

  • فاقد هرگونه ترکیب آلی فرار یا فرمالدئید است
  • این محصولات دوست دار محیط زیست هستند
  • ضایعات آن بسیار اندک بوده و هرچه تولید می‌شود قابل استفاده دوباره است
  • پس از اتمام طول عمر این محصولات، می‌توان آن‌ها را بازیافت و دوباره استفاده کرد
  • ضایعات این محصولات غیر خطرناک تلقی شده و می‌توانند به روش‌های استاندارد دفع شوند
استفاده از چوب پلاستیک در طراحی و اجرای روف گاردن
استفاده از چوب پلاستیک در طراحی و اجرای روف گاردن

پردازش چوب پلاستیک به چه صورت است؟

محصولات چوب پلاست با استفاده طیف گسترده‌ای از مواد خام تولید می‌شوند؛ همچنین به منظور تسهیل فرآیند پردازش و یا بهبود کارآیی محصول نهایی، ترکیب پلاستیک و چوب با مواد افزودنی، بهبود بخشیده می‌شود.

در گذشته یکی از دغدغه‌های تولید این محصولات، ترکیب پلاستیک با آرد چوب بوده است که امروزه عموما با استفاده از سازگارکننده و یا عامل جفت کننده انجام می‌شود. یکی از رایج‌ترین سازگارکننده‌ها MAAP نام دارد که در افزایش قدرت محصول نهایی نیز تاثیرگذار است.

ماده اولیه، مخلوط خشک ذرات خاک اره، انواع پلاستیک و بهبود دهنده‌ها هستند. این مخلوط با اکسترود شدن در قالب اکستروژن، بدون هرگونه مشکل واسنجی (کالیبراسیون) به یک سازگاری خمیر مانند می‌رسد. با توجه به ویژگی‌های حرارتی و روان بودن مخلوط، حتی در تولید شکل‌های پیچیده، نیازی به استفاده از قالب‌های مخصوص اکستروژن نیست. با توجه به سادگی طراحی قالب‌ها، بدون نیاز به ابزار واسنجی، قالب‌ها را میتوان در مدت کوتاهی (حدودا ۶الی ٨ هفته از طراحی تا تولید) آماده کرد.

استفاده از روش‌های استاندارد در خنک سازی و حمل و نقل محصولات مانند حمام آب سرد برای خنک کردن، فرآیند تولید را بهبود و تسریع می‌بخشد.

همچنین قابلیت پردازش در دمای پایین (زیر 150 درجه سانتیگراد)، مصرف انرژی کم و امنیت اطراف اکسترودرها باعث افزایش راندمان و فرآیند تولید می‌شوند.

پرداخت و تکمیل تولید پروفیل چوب پلاست یا WPC 

ابزارهای کار برروی چوب قابل استفاده برای چوب پلاست نیز هستند؛ همچنین به دلیل تراکم یکپارچه، پرداخت این محصولات آسان‌تر از کار برروی محصولات تمام چوب است.

به‌علاوه به دلیل اکستروژن شبکه مانند، نیازی به استفاده بسیاری از فرآیندهای معمول نیز نیست.

جدول زیر تعدادی از ابزارهای قابل استفاده برای پرداخت و تکمیل این محصولات را نشان می‌دهد:

چسباندن: ماشین کاری: تکمیل: درزگیری:
میخ

پیچ

چسب

منگنه

پرچ

 

تراشکاری

فرزکاری

دریل کاری

اره

اره فارسی بر

رنده

بتونه

نقاشی

رنگ یکپارچه

برجسته سازی(منبت)

روکش کردن

لمینیت

جلا زدن

استفاده از لاک الکل

درزگیرهای سیلیکونی

درزگیر اکریلیک

چسب پرکردن سوراخ چوب

 

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

همچنین می‌توانید برای اجرای چوب پلاستیک و اطلاع از قیمت چوب پلاست در تهران یا سراسر ایران با شماره ۸۸۸۸۱۸۹۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
ویژگی چوب پلاست و آشنایی با چوب پلاستیک

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۷ نظر درباره “ویژگی چوب پلاست و آشنایی با چوب پلاستیک
  1. سلام ببخشید سوال من این هست که برای تولید چوب پلاستیک، درختان کمتری نسبت به ترموود قطع می شود یا نه ، چون الان مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست مطرح هست و بهبود استفاده از آن ها حائز اهمیت هست این سوال رو میپرسم،متاسفانه که در ایران نسبت به این مسائل توجه کمتری نسبت به کشورهای خارجی می شود.

  2. یا سلام، بله دوست عزیز نکته حائز اهمیت این است که با استفاده از چوب پلاست علاوه بر این که چوب کمتری قطع می شود، استفاده از این محصول نیز بسیار کار ما را تسهیل تر میکند،زیرا که تعداد کمی از درختان آن قدر بلند و قطور هستند که بشود با آن ها کلبه های چوبی روی بام ساخته و یا تخته های ساخت میز و صندلی را از آنها بدست آورد،در نتیجه درودگری آن ها کار سختی است اما در مقابل چوب پلاست همانطور که گفته شد ترکیبی از خرده های چوب،چسب و … است که بسیار راحت تر می توان آنها را در ابعاد بزرگتر مورد استفاده مان تولید کرد.

  3. سلام این کفپوش های چوبی بسیار جالب هستند هزینه انها چگونه هست؟ داخل ایران تولید می شوند یا از کشورهای دیگه وارد میکنید؟ لطفا مطالب کامل تری در سایتتون قرار بدید تا کسانی که در این صنف کار میکنند اطلاعات بیشتری برای تبلیغ ان داشته باشند.

    1. با عرض سلام، بله این محصول را ما در داخل ایران تولید میکنیم و وارداتی نیست. قیمت این محصول که شامل خود پروفیل چوب پلاستیک، قوطی زیرساز،اتصالات نصب و اجرت ساخت می باشد حدودا متر مربعی دوست هزار تومن کفپوش آن است و نما پوش و … قیمت های متفاوتی را داراست.

  4. سلام من واقعا از طراحی های مدرن لذت می برم و خوشحالم که در سال های اخیر مدرم هم سلیقه شون از کلاسیک به این سمت اومده اگر مردم از امکانات مصالح جدید نسیت به قدیم آگاه بشن حتما این مصالخ رو انتخاب می کنند چون هم کارایی بیشتری دارد و هم زیبایی نسبت به هزینه آن بیشتر است. با تشکر از اطلاعات جامع و کامل شما.

    1. سلام بله من هم با حرف شما موافق هستم ولی متاسفانه شرایط جامعه و سلیقه مردم به سمت تولید کنندگان را به سمت تولید محصولات کلاسیک و پر رنگ و لعاب برده است ولی سخن شما کاملا صحیح است و کارآیی محصولات و مصالح مدرن بسیار بالاتر است و همچنین این مصالح از زیبایی خاص خود برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا