پانل چوب پلاستیک و کاربردهای آن!

پانل چوب پلاستیک و کاربردهای آن!
فهرست مطالب

پانل چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا کامپوزیت چوب پلاستیک با علامت اختصاری (WPC) به کامپوزیتی گفته می‌شود که از ترکیب پلاستیک بازیافتی و پودر چوب به همراه افزودنی‌های دیگر ساخته شده و برای مصارف گوناگون، در ابعاد و قالب‌های متنوع تولید می‌شود. این محصول نسبتاً نوین، به دلیل خصوصیات ساختاری کم نظیری که دارد، به سرعت کاربرد وسیعی در مصارف مختلف ساختمانی، صنعتی، دکوراسیون و … پیدا کرده است. از طرفی هزینه مناسب برای پانل چوب پلاستیک و مزایای دیگر آن، موجب شده تا جایگزین بسیاری از مصالح سنتی از جمله چوب شود.

ترکیبات پانل چوب پلاستیک چیست؟

همانطور که گفته شد، دو ماده اصلی در ترکیب اولیه چوب پلاست، شامل موارد زیر هستند:

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

  • الیاف چوب طبیعی

مواد اولیه چوبی مانند: بامبو، کاه، پوست بادام زمینی، پودر چوب و الیاف تفاله استفاده می­‌شود.

  • پلاستیک بازیافتی

مواد پلاستیکی مانند: پلی اتیلن، پی وی سی، پلی پروپیلن.

  • پلی اتیلن

پلی اتیلن (PE)، را می­‌توان پرکاربردترین ماده اولیه پلاستیکی در ترکیب چوب پلاست دانست؛ از آنجایی که پلی اتیلن دارای مقاومت الکتریکی و مقاومت شیمیایی بالایی است، بنابراین گزینه مناسبی برای عایق کاری کابل و سیم­‌های الکتریکی به شمار می‌آید.

  • پلی ونیل کلراید

پلی وینیل کلراید (PVC) یا پی‌وی‌سی، نوعی پلاستیک با کاربرد نامحدود است؛ در سال­‌های اخیر، این محصول پتروشیمی به دلیل قیمت مناسب و قابلیت کاربرد آسان و سریع، جایگزین مصالح سنگین سنتی مانند سیمان و … شده است. پی‌وی‌سی در دو شکل انعطاف پذیر و بدون انعطاف وجود دارد.

  • پلی پروپیلن

پلی پروپیلن (PP)، یکی دیگر از پلاستیک‌های پرکاربرد در ترکیبات چوب پلاست است. شکل ساختمانی پلی پروپیلن موجب استحکام بالای آن در برابر ضربه و نیز مقاومت در برابر اسیدها و بازها می­‌شود. از همین‌رو، این الیاف در ترکیب محصولات پلاستیکی و ساختمانی، برای جلوگیری از ترک خوردن در حین انبساط و انقباض ناشی از حرارت و ضربه، به کار گرفته می‌­شود. قابلیت اشتعال بالای پروپیلن و حساسیت زیاد آن به اکسیداسیون، از نقاط ضعف این الیاف است.

 

ترکیبات پانل چوب پلاستیک چیست؟

علاوه‌بر این مواد اولیه، افزودنی‌ها و ترکیبات فرعی دیگری نیز برای تولید چوب پلاست، با نسبت کمتر از 10 درصد، اضافه می­‌شوند. حضور این افزودنی‌ها، با وجود درصد کم آنها، تأثیرات زیادی بر محصول چوب پلاست از جمله: افزایش دوام، صافی سطح محصول، پایداری محصول در حین فرآیند تولید و … دارد. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • جفت کننده‌ها

برای اتصال بیشتر الیاف چوبی به زمینه پلیمری و افزایش مقاومت محصول نهایی.

  • روان سازها

موادی مانند: اسیدهای چرب که طی فرآیند تولید چوب پلاست موجب کاهش چسبندگی خمیره مواد با دیواره دستگاه می‌شود.

  • فوم کننده‌ها

نیاز به محصول انعطاف پذیر و مقاوم به ضربه که برای این منظور از افزودنی‌های فوم کننده جهت کاهش دانسیته محصول به ترکیب اولیه اضافه می­‌شود.

  • کند سوز کننده‌ها

این مواد باعث می‌شود تا چوب پلاست نسبت به چوب طبیعی دیرتر شعله‌ور شود.

  • رنگ دهنده‌ها

امکان تولید محصولات چوب پلاست با رنگ آمیزی‌های دلخواه را فراهم می­‌کنند.

  • آنتی اکسیدان‌ها

افزودنی‌های ضد کپک و قارچ که با ترکیب خاص خود مانع از نفوذ ریشه‌­های قارچ، کپک و … به کامپوزیت چوب پلاستیک می­‌شود.

مراحل اصلی تولید چوب پلاست

فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک به طور کلی شامل: ترکیب مواد اولیه بازیافت چوب و پلاستیکی با یکدیگر و نیز اضافه کردن مواد فرعی افزودنی است که می‌تواند مرحله به مرحله یا به صورت یکجا صورت گیرد. پس از آن ذوب مواد و تولید خمیر اولیه و در نهایت، تزریق آن به داخل قالب‌های مورد نظر است. روش‌های مختلفی برای تولید چوب پلاستیک وجود دارد، مانند: پالترون، قالب گیری صفحه‌ای، قالب گیری فشاری، قالب گیری تزریقی و روش اکستروژن. از این میان به روش اکستروژن که متداول‌تر است می­‌پردازیم:

روش اکستروژن

روش اکستروژن در تولید محصولات چوب پلاستیک طرفداران بیشتری دارد، زیرا پروفیل‌های پیوسته ویکنواخت تولید می­‌کند. در این روش، ابتدا الیاف چوبی و پلاستیک‌های بازیافتی طی مراحلی باهم مختلط می­‌شوند و افزودنی‌های فرعی، شامل روان کننده‌ها و … نیز طبق کاربرد محصول مورد نظر، اضافه می‌گردند. این فرآیند به طور همزمان با پایین رفتن مواد اولیه از مسیر محفظه تغذیه به سمت اکسترودرها انجام می­‌گیرد. این مسیر، به صورت یک میله مارپیچ است که طی آن، مواد اولیه تحت تأثیر نیروی برشی وارد شده ذوب شده و تبدیل به خمیر یکنواخت می­‌گردند. در نهایت اکسترودرها خمیر نیمه جامد را به درون قالب‌های حرارت دیده تزریق کرده و کامپوزیت چوب پلاست با فرم و قالب مورد نظر تولید می­‌شود.

برخی مزایای پانل چوب پلاستیک

  • مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی

فشردگی چوب پلاست و همچنین استفاده از الیاف پلاستیک در ترکیب آن، موجب نفوذ ناپذیری آن در برابر آب و رطوبت می‌­شود. بنابراین، عدم پوسیدگی آن موجب می‌شود تا قابل شستشو بوده و برای استفاده در فضاهای مرطوب، جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح چوبی باشد. 

  • نصب آسان و هزینه اجرایی و نگه داری مناسب

چوب پلاست نیاز به نگهداری خاصی ندارد و تنها شستشوی عادی و سبک آن کافی خواهد بود؛ بنابراین هزینه نگهداری خیلی کمتری نسبت به چوب طبیعی دارد.

  • مقاوم در برابر حریق و  عایق صدا و حرارت و سرما

فشرده سازی زیاد چوب پلاست و افزایش چگالی آن، همچنین استفاده از افزودنی‌های ضد حریق، موجب می‌­شود تا چوب پلاست نسبت به چوب طبیعی و مصالح سنتی، به شعله گرفتن مقاوم­‌تر باشد.

 

مراحل اصلی تولید چوب پلاست

  • فاقد مواد و ترکیبات سمی

اجزای تشکیل دهنده چوب پلاست، در ترکیب نهایی هیچگونه ماده سمی‌ از خود ساطع نمی‌کنند.

  • مقاوم در برابر قارچ و موریانه

همانطور که گفته شد ویژگی چگالی بالای چوب پلاست، مانع از نفوذ رطوبت به بافت چوب پلاست می‌شود؛ در نتیجه محیط مناسبی برای رشد قارچ یا کپک و نفوذ آنها نخواهد بود. همچنین، به دلیل وجود پلاستیک و دیگر افزودنی‌های فرعی، این محصول قابل استفاده برای موریانه و حشرات نمی­‌باشد.

  • قابلیت بازیافت

مواد اولیه چوبی و پلاستیکی تشکیل دهنده چوب پلاست، همگی از محصولات بازیافتی چوب طبیعی و پلاستیک‌های مرغوب یا بعضا بازیافتی ‌هستند.

  •  سازگار با محیط زیست

استفاده از چوب طبیعی برای ساخت و ساز و دکوراسیون، ملزم به بریدن درختان کهنسال و از بین بردن جنگل‌هاست که دوره بازگشت این منابع بسیار طولانیست. اما با پانل چوب پلاستیک و تولید چوب پلاست، از الیاف چوب بازیافتی مانند: پوست بادام زمینی، سرشاخه‌های خرما و … استفاده می­‌شود.

برخی کاربردهای مهم پانل چوب پلاستیک

  • سازه­ داخلی ساختمان

شامل: کفپوش، سقف کاذب، دیوارپوش، چارچوب در و پنجره‌ها، پارتیشن‌بندی، مبلمان، محوطه سازی استخر، پلکان 

  • سازه­ بیرونی ساختمان

ساخت حصار محوطه، سازه‌های پیش ساخته نما، پارکینگ، درب‌های ورودی ساختمان، بالکن و نرده، حیاط خلوت، طراحی ناودان

  • روف گاردن

کفسازی، مبلمان، آلاچیق، حصار کشی، گلدان و بستر کاشت

  • سازه‌های دریایی

ساخت اسکله، پلاژ، پناهگاه ساحلی

  • شهری

تابلوهای تبلیفاتی، میز و نیمکت پارک، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، میز و نیمکت و سایر تجهیزات مدارس و دانشگاه ها و مراکز اداری

تمامی موارد ذکر شده با استفاده از پانل چوب پلاستیک قابل اجراست و مزایای این محصول به نسبت محصولات مشابه بسیار زیاد است که باعث انتخاب و کاربرد گسترده آن در زمینه‌های متعدد خواهد شد. این محصول در کشورهای پیشرفته سالیان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما به عنوان محصولی نوین و کاربردی به شمار می‌آید که با توجه به کارآیی، هر روز به طرفداران آن افزوده می‌شود.

 

چوب پلاست چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4.2/5 - (5 امتیاز)
پانل چوب پلاستیک و کاربردهای آن!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “پانل چوب پلاستیک و کاربردهای آن!
  1. بازتاب: چوب پلاست چیست؟ | چوپکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا