پشت بام آپارتمان و تبدیل آن به زیباترین فضای سبز خانه!

پشت بام آپارتمان و تبدیل آن به زیباترین فضای سبز خانه!
فهرست مطالب

زیبا سازی پشت بام آپارتمان با روف گاردن

روف گاردن تکنولوژی مدرنیست که برای بازسازی و طراحی پشت بام به کار گرفته می‌شود. روف گاردن فضای سبزیست که در پشت بام آپارتمان ، منزل ویلایی یا بام ساختمان‌های صنعتی، مسکونی، تجاری نصب می‌شود. بیشترین استفاده‌ای که از روف گاردن می‌شود برای فضای بازی، تفریح، تولید غذا، سایه و پناهگاه، کنترل دما و …است. شما می‌توانید با ایجاد روف گاردن در بالاترین سطح ساختمان معماری بسیار زیباتری را به وجود آورید. محیط زندگی در صورتی که روف گاردن را در آن نصب کنید بسیار مناسب‌تر می‌شود و همچنین پرندگان از این فضا بسیار لذت خواهند برد.

اگر اندازه و مساحت روف گاردن در مقیاس بزرگ باشد، بر محیط زیست منطقه و آب و هوا تاثیر می‌گذارد. افرادی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند آن را برروی پشت بام و تراس ایجاد می‌نمایند و به آن باغ بام می‌گویند. شما می‌توانید با ایجاد روف گاردن در خانه خود به طبیعت نزدیک‌تر شوید. به شیوه عامیانه باید بگوییم اگر می‌خواهید فضای سبز را در محل زندگی ایجاد کنید، روف گاردن را برروی پشت بام طراحی کنید. در ادامه برخی از مزایای اجرای این طرح را بیان می‌کنیم. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

فضای سبز با روف گاردن

همانطوری که بیان کردیم روف گاردن قابل اجرا برروی پشت بام و تراس می‌باشد و استفاده‌ای که از آن می‌شود متنوع و متفاوت است؛ اما اینکه چرا افراد از این طراحی برای ساختمان استفاده می‌کنند به دلیل مزایاییست که دارد، در ادامه برخی از دلایل آن را نام می‌بریم.

مزایای استفاده از روف گاردن در پشت بام آپارتمان

اگر شما می‌خواهید به جای سقف‌های قیری یا ایزوگام از پشت بام سبز استفاده کنید، باید بدانید که بهترین انتخاب را کرده‌اید؛ چرا که سقف‌هایی که سرسبز هستند آفتاب و گرما را به خوبی جذب می‌نمایند و بدینوسیله هزینه‌های انرژی کاهش پیدا می‌کند. طبق مطالعاتی که بیشتر کشورهای پیشرفته داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر از سقف سبز وسیع استفاده کنند، نیازهای تابستان آن ساختمان را تا 75 درصد کاهش می‌دهد. این نیازها شامل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش تقاضای تهویه هوا و … می‌باشد، که اگر این ویژگی‌ها را داشته باشد، برای سلامت زندگی بسیار موثر واقع می‌شود.

زیبا سازی پشت بام آپارتمان با روف گاردن
کاهش گرمای هوا

یکی دیگر از مزایای روف گاردن این است که اثر جزیره حرارتی شهری را کاهش می‌دهد، این شرایط بیشتر زمان هایی رخ می‌دهد که محیط شهری گرما را جذب می‌نماید و تا ساعت ها بعد از غروب این گرما را در خود نگه می‌دارد.

کاهش آلودگی هوا

گیاهانی که در روف گاردن وجود دارند و شما اقدام به کاشت آنها می‌کنید ذراتی که در هوا وجود دارد را به طور کامل از بین می‌برند. همچنین وجود گیاهان موجب تولید اکسیژن و ایجاد سایه می‌شود که این امر بسیار اهمیت دارد. در واقع باید بدانید پشت بام‌هایی که سرسبز هستند تا دو برابر می‌توانند از گرمای شدید محافظت کنند، در صورتی که پشت بام‌های سنتی قادر به این کار نمی‌باشند و از گرمای شدید نمی‌توانند محافظت کنند.

کاهش فاضلاب شهری

یکی دیگر از مزیت‌های مهم ایجاد روف گاردن برروی پشت بام این است که فعالیت فاضلاب‌های سطحی که در محیط شهری وجود دارد، را کاهش می‌دهد و توانایی آنها را کمتر می‌کند. از آنجایی که سطوح شهری و سطوح پشت بام از جنس سختی می‌باشد، سرعت و حجم فاضلاب‌های سطحی را افزایش می‌دهند و در واقع منبع اصلی آلودگی و سیل در سراسر جهان همین فاضلاب‌های سطحی می‌باشد.

کاهش خطر سیل توسط روف گاردن

با توجه به اینکه سطوح خیابان و پیاده روها بسیار سخت است که 5 برابر بیشتر از مناطق جنگلی فاضلاب‌های سطحی به وجود می‌آورد، اگر از روف گاردن برروی پشت بام استفاده کنید، خطر سیل و آلودگی را بسیار کاهش می‌دهید. در زمستان و تابستان سقف‌هایی که سرسبز هستند، بارش باران را به خوبی حفظ می‌کنند و اکسیژنی که در هوا وجود دارد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

قسمت‌های تشکیل دهنده روف گاردن

همانطوری که می‌دانید شما اگر بخواهید به قسمت‌های ساختمان بخش‌های دیگری اضافه کنید، باید برای تشکیل آن از چندین ابزار استفاده نمایید. ساخت روف گاردن هم به همین ترتیب می‌باشد و جزئیات اجرایی بام سبز از قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده است. باید دقت داشته باشید که اگر فضای سبز در پشت بام وجود داشته باشد و این فضا سرشار از آب باشد باید قسمت‌های تشکیل دهنده آن خوبی اجرا شوند؛ در غیر این صورت امکان رطوبت پشت بام آپارتمان بسیار بالا می‌رود و احتمال دارد ساختمان ریزش کند. به همین دلیل روف گاردن از قسمت‌های گوناگونی تشکیل می‌شود که از ساختمان محافظت کند در ادامه قسمت‌های تشکیل دهنده این فضای سبز را معرفی می‌کنیم.

کاهش خطر سیل توسط روف گاردن

اولین چیزی که شما برای سرسبز کردن پشت بام نیاز دارید، سقف می‌باشد. این سقف امکان دارد ایزوگام، قیر، موزاییک و … باشد. سنگفرشی که در پشت بام وجود دارد در واقع اولین عایقی می‌باشد که باید برای طراحی روف گاردن از آن استفاده کنید و همانطوری که بیان کردیم جنس این سنگفرش در هر پشت بام متفاوت می‌باشد.

عایق روف گاردن لایه‌ای با اهمیت

لایه بعدی که روی سنگفرش اولیه قرار می‌گیرد و مهم‌ترین لایه محسوب می‌شود عایق روف گاردن است. وظیفه این لایه این است از رطوبتی که در پشت بام وجود دارد محافظت کند تا ساختمان در امان باشد. در اصل باید بدانید این لایه یک لایه محافظت کننده می‌باشد که عایق رطوبتی را از لایه گیاهان و خاک جدا می‌سازد.

قسمت سوم کود، خاک و سیستم آبیاری باغ می‌باشد که باید هر یک از آنها را در مکان مناسب خود جای دهید. موادی که در ساخت فضای سبز پشت بام به کار رفته می‌شود، دارای کیفیت بسیار عالی هستند و به همین دلیل عمر طولانی دارند. به علت همین ویژگی که دارند شما دیگر نیازی نیست تا سال‌ها آن را تعویض کنید و باید بدانید ماندگاری آن بین 30 تا 50 سال می‌باشد که اگر مراقبت از آنها را به خوبی انجام دهید، ماندگاری آنها افزایش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری در مورد طراحی روف گاردن در پشت بام آپارتمان

استفاده کردن از فضای سبز، پشت بام ساختمان را بسیار زیباتر می‌کند و همچنین مزایای زیادی دارد که آنها را بیان کردیم؛ به همین دلیل افراد بسیاری از فضای سبز برای پشت بام خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که مواد به کار رفته شده در این فضا سبک و مقاوم است، بستر رشد گیاهان بسیار عالی می‌باشد و در بهترین شرایط رشد می‌کنند. همچنین شما می‌توانید محیط تفریحی را در پشت بام ایجاد کنید و از این فضا لذت ببرید.

به یکی از نکاتی که باید بسیار دقت داشته باشید این است که از خاک مناسب برای روف گاردن استفاده کنید و باید انتخاب خاک مناسب را به کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید، چرا که آنها به خوبی می‌دانند چه نوع خاکی برای فضای سر سبز پشت بام مناسب می‌باشد. از آنجایی که خاک پشت بام سرسبز را نمی‌توانید به زودی تعویض کنید، باید از خاک‌های مخصوصی استفاده کنید که مواد غذایی که  درون آنها تغذیه گیاهان را هم فراهم کند. 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (2 امتیاز)
پشت بام آپارتمان و تبدیل آن به زیباترین فضای سبز خانه!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “پشت بام آپارتمان و تبدیل آن به زیباترین فضای سبز خانه!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا