معرفی انواع سقف در صنعت ساختمان!

معرفی انواع سقف در صنعت ساختمان!
فهرست مطالب

چند نوع سقف داریم ؟ این سوالیست که می‌توان پاسخ‌های متنوعی به آن داد. سقف یکی از بخش‌های اصلی ساختمان است که اجرای صحیح آن، در استحکام سازه و آسایش ساکنین ساختمان نقش مهمی دارد. دسته بندی انواع سقف در صنعت ساختمان، با توجه به تکنولوژی به کار رفته در ساخت، متریال استفاده شده و روش اجرای آن امکان‌پذیر است. می‌توان به قطعیت گفت، سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان بوده که با روش‌های متفاوتی اجرا می‌شود و باید به بهترین شکل ممکن ساخته شود تا در برابر هرگونه آسیبی مقاوم باشد. سقف‌ها در ساختمان سازی بسیار متفاوت از سقف‌ها در معماری داخلی هستند؛ تفاوت سقف اصلی با کاذب این است که در معماری داخلی سقف کاذب، برروی سقف اصلی طراحی و اجرا خواهد شد و بیشتر جنبه تزئینی خواهد داشت. 

بنابراین پس از اجرای سقف اصلی و رعایت تمامی نکات برای ساخت اصولی این قسمت از بنا و پایان کار پروژه امکان اجرای سقف‌های کاذب در معماری داخلی فرا می‌رسد. خوشبختانه با پیشرفت روزافزون علم، محصولات جدید و متنوعی همچون: ترمووود، چوب پلاست، سمنت برد و … به بازار عرضه می‌شود که با کاربرد آنها می‌توان فضایی متفاوت در معماری داخلی خلق کرد. برای این که بدانیم چند نوع سقف داریم ؟ در این مقاله انواع سقف در صنعت ساختمان را به شما معررفی خواهیم کرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

چند نوع سقف داریم ؟!

سقف دال بتنی

متداول‌ترین سقف مهندسی ساز در صنعت ساختمان کشور است که البته، هزینه ساخت آن به دلیل استفاده از بتن، میلگرد و فولاد، بالاست. مزیت اصلی سقف دال بتنی مقاومت بالا در برابر فشارهای وارده هنگام زلزله و امکان اجرای سقف‌های با مساحت بالا در ساختمان‌های بزرگ، مراکز تجاری و عمومی و … است. با توجه به تعداد طبقات، وزن سازه و میزان مقاومتی که از سقف انتظار داریم، ضخامت سقف دال بتنی تغییر می‌کند. اصولا برای پوشاندن این نوع سقف اصلی از سقف کاذب گریلیوم با زیرسازی دقیق و اصولی استفاده می‌شود. 

 

چند نوع سقف داریم ؟!

سقف تیرچه بلوک

تیرچه‌ها، تیرهای فرعی سازه هستند که با استفاده از میلگرد، بتن و مفتول‌های فلزی، به صورت پیش ساخته تولید می‌گردند. تیرچه‌ها، روی تیرهای اصلی سازه بتنی یا فلزی قرار می‌گیرند و فضای خالی بین تیرها را هم یونولیت، بلوک‌های سفالی یا بتنی پر می‌کنند. مزیت اصلی سقف تیرچه بلوک، در درجه اول وزن سبک آن است که دلیل مقاومت بالای آن در برابر فشارهای وارده هنگام وقوع زلزله است. در درجه بعدی، می‌توان مقرون به صرفه بودن را مزیت عمده این سیستم سازه‌ای سقف در نظر گرفت.

سقف عرشه فولادی

این روش اجرای سقف، ورقه‌های پیش ساخته فولادی که ذوزنقه شکل هستند، کنار هم قرار گرفته و با استفاده از میلگرد و مفتول و گل میخ، اصطلاحاً به همدیگر دوخته شده و یک سطح فولادی یکپارچه را شکل می‌دهند که عرشه فولادی نامیده می‌شود. سپس روی این سطح، با مقادیر مناسب بتن پوشانده می‌شود. از معایب اجرای سقف عرشه فولادی می‌توان به افزایش قیمت آهن و ورق‌های گالوانیزه به کار رفته در ساخت عرشه فولادی اشاره کرد که هزینه تمام شده این سقف را بالا می‌برد. وزن پایین و اجرای سریع سقف، از مزایای این نوع سقف محسوب می‌گردد.

سقف تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت مصالحی مشابه تیرچه‌های بتنی هستند که از تیرهای فولادی و میلگردهایی که به روش خاصی برش داده شده و خم شده‌اند و به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده است. مزیت اصلی اجرای سقف با استفاده از تیرچه کرومیت، امکان ایجاد فاصله بیشتر بین تیرهای فرعی برای قرار دادن قطعات ارزان قیمت پر کننده، مانند انواع یونولیت، پلی استایرن، بلوک‌های سیمانی و سفالی و … به منظور کاهش هزینه تمام شده سقف است. نکته حائز اهمیت در اجرای سقف تیرچه کرومیت، رعایت فاصله اصولی بین تیرچه‌ها و اتصال صحیح آنهاست تا در اثر فشارهای وارده، سازه سقف دچار شکستگی یا ریزش نشود.

سقف وافل

وافل قطعاتی قابلمه‌ای شکل هستند که بدون نیاز به میلگرد یا هر سازه توری مانندی، روی تیرهای فرعی که با فاصله استاندارد از یکدیگر، به تیر اصلی متصل شده‌اند، قرار گرفته و روی آن را با بتن می‌پوشانند. مزیت استفاده از این نوع سقف در صنعت ساختمان، کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش وزن سقف و ساختمان است که به استحکام سازه، هنگام وقوع زلزله کمک می‌کند.

 

سقف وافل

سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس یکی از جالب‌ترین و نوآورانه‌ترین انواع سقف در صنعت ساختمان است. برای اجرای سقف کوبیاکس، ابتدا باید یک زیرسازی مناسب برای قرار گرفتن گوی‌های کوبیاکس روی آن را طراحی کرده و اجرا کنیم. این زیرسازی می‌تواند مجموعه‌ای از میلگردهای بافته به یکدیگر باشد. سپس گوی‌های کوبیاکس که در واقع قطعات کروی ساخته از پلیمر مقاوم در برابر فشار و ضربه هستند را برروی این شبکه قرار می‌دهیم. در نهایت روی این گوی‌ها را با مقادیر مناسب بتن می‌پوشانیم. استفاده از این شیوه ساخت سقف، موجب بوجود آمدن نوعی حالت عایق صدا و گرما نیز می‌شود. با استفاده از این سیستم سازه‌ای برای سقف، استفاده از بتن به حداقل رسیده و وزن تمام شده سازه نیز کاهش می‌یابد.

سقف روفیکس

روفیکس نوعی توری فلزی مقاوم است که نقش مهمی در استحکام سازه نداشته و تنها، برای نگهداری بتن تا زمانی که به استحکام لازم دست یابد، کاربرد دارد. البته قطعات روفیکس در جریان بتن ریزی در بافت بتن قرار گرفته و در افزایش استحکام آن موثراند. استفاده از روفیکس سرعت اجرای سقف را بالا می‌برد.

سقف طاق ضربی

این روش اجرای سقف، عملاً امروزه دیگر کاربردی ندارد. البته در اکثر سازه‌های سنتی ما، همچنین ساختمان‌های امروزی که قصد داریم حال و هوای سنتی به آن ببخشیم، می‌توان از این شیوه برای اجرای سقف استفاده کرد. این شیوه از اجرای سقف که از کنار هم قرار دادن قطعات آجر، با نظم و دقت زیاد تشکیل می‌شود، توان تحمل وزن زیادی را نداشته و در هنگام وقوع زلزله عملکرد خوبی ندارد.

بهترین روش برای پوشاندن سقف ساختمانی!

گروهی دیگر از انواع سقف که در پاسخ به این پرسش که چند نوع سقف داریم ؟ می‌توان به آن پرداخت، سقف کاذب است که دسته‌ای از سقف‌ها هستند که به عنوان پوشش نهایی و بیشتر با هدف زیبایی، روی سقف اصلی نصب شده و نقشی در افزایش استحکام سازه سقف ندارند. این سقف، برای نور پردازی، مخفی کردن سیم کشی‌ها، لوله کشی، تاسیسات و … به کار می‌رود. سقف کاذب با توجه به متریالی که برای اجرای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد مدل‌های متنوعی دارد که از پرطرفدارترین نوع آن می‌توان به سقف کاذب چوبی اشاره کرد. مصالح متنوعی در ساخت سقف کاذب کاربرد دارند. از جمله این مصالح می‌توان به سرامیک، چوب، چوب پلاست، فایبر سمنت، PVC ، صفحات پیش ساخته گچی و … اشاره کرد.

برای اجرای سقف کاذب، معمولاً یک سازه نگهدارنده، مانند شبکه‌ای از مفتول‌های آهن نبشی، به سقف اصلی متصل شده و قطعات سقف کاذب به آن متصل می‌شوند. یکی از مراحل اصلی پروژه‌های بازسازی ساختمان، که نقش مهمی در تغییر چهره فضای داخلی دارد، طراحی و اجرای سقف کاذب است. از مزایای عمده سقف کاذب، علاوه‌بر زیبایی ظاهری می‌توان به ایجاد عایق صوتی و حرارتی، کنترل ارتفاع سقف، نصب تجهیزات صوتی و نورپردازی و … اشاره نمود. همچنین در سالن‌های اجتماعات، تالار های پذیرایی و … با استفاده از سقف کاذب، می‌توان فضا را تقسیم بندی کرد و روی یک نقطه تاکید نمود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
معرفی انواع سقف در صنعت ساختمان!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا