بازیافت پلاستیک چیست | چوب پلاستیک و بازیافت پلاستیک

بازیافت چوب پلاستیک چیست
فهرست مطالب

بازیافت پلاستیک چیست ؟

بازیافت پلاستیک یک پروسه صنعتی بوده و برای این که در این فرآیند موفق باشید، باید انواع پلاستیک بازیافتی را بشناسید. پروسه بازیافت به جمع‎آوری پلاستیک‌ها از محیط زندگی ما کمک خواهد کرد. ضمن این که در جریان این عملیات، می‎توان محصولات جدید و باکیفیتی تولید نمود. کارخانه بازیافت پلاستیک در تهران از جمله مراکزی است که در زمینه تبدیل دوباره انواع پلاستیک بازیافتی فعالیت می‌کند.

چوب پلاستیک محصولی نوین از بازیافت پلاستیک

پلاستیک‌ها از محصولاتی هستند که برای تجزیه و از بین رفتن در طبیعت نیاز به سالیان متمادی دارند. برای این که بدانید چه پلاستیک‌هایی قابلیت بازیافت دارند، باید اطلاعات کامل درباره انواع پلاستیک را داشته باشید تا با شناسایی و شناخت آن‌ها متوجه ‌شوید که هر پلاستیکی صرفاً قابل بازیافت نیست. ضمن این که هر کدام از آن‌ها برای بازیافت نیاز به یک‌سری اقدامات ویژه خواهند داشت.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

پلاستیک بازیافتی را می‎توان در بسته‌بندی، ظروف، مواد روزمره مورد استفاده و بطری‎ها یافت. با شناخت انواع پلاستیک و بازیافت آن می‌توان خدمت ارزشمندی به محیط زیست نمود. پلاستیک‎ها با بازیافت می‌توانند برای همیشه از طبیعت برچیده شوند؛ بنابراین فرآیند بازیافت خدمت مهمی به محیط زیست تلقی می‌شود.

تولید چوب پلاستیک

در تولید چوب پلاستیک از چوب طبیعی و الیاف پلاستیکی استفاده شده ‎است. بامبو، مصالح چوبی بدون استفاده، خاک‎ اره، پوست درخت، پوسته‎های بادام‎ زمینی و خمیر با پودر پلاستیک میکس می‌شوند. ترکیب چوب پلاستیک با نام اختصاری WPC نیز شناخته می‎شود.

مواد کامپوزیتی چوب پلاستیک را می‌توان از بازیافت پلاستیک تهیه نمود؛ در واقع چوب پلاستیک در جریان بازیافت مواد پلاستیکی و نیز بازیافت چوب تهیه می‌شود.

چوب پلاستیک در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و از بافت یکپارچه‌ای برخوردار است. این محصول نسبت به الوارهای معمولی یا چوب طبیعی مقاومت زیادی به عوامل محیطی و فیزیکی دارد.

تولید چوب پلاستیک از مواد بازیافتی
تولید چوب پلاستیک از مواد بازیافتی

بازیافت پلاستیک و تولید چوب پلاستیک

وجود پلاستیک در تولید چوب پلاست سبب شکل گیری خمیر می‌شود؛ این خمیر انعطاف زیادی برای شکل‌پذیری و قالب‌ریزی دارد. ضمن این که محصول تولید شده از این فرآیند مقاومت بسیار بالایی داشته و از این نظر قابل مقایسه با سایر متریال‌ها نیست.  WPC را می‌توان در رنگ‌های مختلفی تهیه کرد؛ این رنگ‌های متنوع برای طراحی‌های مختلف مورد استفاده می‌باشند. جالب است بدانید که چوب پلاستیک یک اتصال دهنده بسیار مناسب برای پیچ‎هاست، به گونه‌ای که این اتصال از الوارهای چوبی نیز بهتر عمل می‎کند.

معرفی انواع پلاستیک بازیافتی

هر کدام از انواع پلاستیک بازیافتی سختی‎های متفاوتی در حین بازیافت دارد، اگر چه این عملیات برای بسیاری از پلاستیک‎ها زمان‌بر و سخت است، اما برخی از این پلاستیک‌ها به سرعت قابل بازیافت هستند.

بازیافت پلاستیک پلی‌اتیلن ترفتالات(PET)

پلاستیک‎های پت، پلاستیک‌هایی هستند که در دسته انواع پلاستیک بازیافتی قرار می‌گیرند. این پلاستیک‎ها در ظروف مواد‎غذایی، ساخت بطری و دهانشویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پلاستیک‌ها شفاف و کم‌خطر هستند و می‌توانند طعم و بوی مواد‌غذایی و مایعاتی که در آن‌ها نگه‌داری می‌شوند را جذب نمایند. این نوع پلاستیک برای تولید اثاث و لوازم خانه، پوشاک زمستانی، فیبر و فرش مورد توجه قرار می‌گیرد. 

HDPE (پلی‌اتیلن با چگالی بالا)

بازیافت پلاستیک HDPE بی‌خطر است؛ این نوع پلاستیک برای تهیه وسایل مربوط به آشپزخانه، پیک نیک، بشکه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از اسباب بازی‎های کودکان نیز از این نوع پلاستیک بازیافتی تهیه و تولید شده‌اند.  

V یا PVC (پلی وینیل کلراید)

این نوع پلاستیک در تولید کاشی، تجهیزات پزشکی، لوله، بسته بندی مواد‌غذایی به‌کار می‌رود. این پلاستیک‌ها دارای موادشیمیایی مضر می‌باشند و این مواد‌‎ شیمیایی مشکلاتی را برای کبد و رشد کودکان ایجاد خواهند کرد. بنابراین این نوع پلاستیک‌ها از مواد‌ غذایی دور نگه داشته می‌شوند. زمانی که این نوع پلاستیک بازیافت می‌شود، در تولید کفپوش، مصالح و … مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع پلاستیک بازیافتی
انواع پلاستیک بازیافتی

LDPE (پلی‎اتیلن کمچگالی)

پلی‌اتیلن کم‎چگالی نوعی پلاستیک بازیافتی بسیار بی‌خطر و تمیز است که برای تولید کیسه‌های مواد‌غذایی، بسته‌بندی پلاستیکی، ظروف مواد‌غذایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که این پلاستیک‌ها در کارخانه بازیافت تهران وارد می‌شوند، برای تولید کفپوش، سطل زباله، لوازم خانه، بسته‌بندی حباب دار و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

PP (پلی‌پروپیلن)

پلی‌پروپیلن بسیار مستحکم است و برای تهیه و تولید ظروف ماست، بطری‌های دارویی و بطری‌های شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازیافت پلی‌پروپیلن به گونه‌ای است که بعد از این فرآیند برای تولید کابل باتری، یخچال و فریزر استفاده می‌شود. 

PS (پلی‌استایرن)

پلی‌استایرن نیز برای تولید فنجان‌های نوشیدنی، بسته‌بندی، ظروف یکبار‌ مصرف، عایق، کارتن تخم مرغ و … استفاده می‌شود. این پلاستیک بعد از بازیافت برای تولید قاب پلاک، وسایل مدرسه و عایق به‌کار می‌رود که بازیافت بسیار ضعیفی دارد.

پلاستیک‌های متفرقه

این پلاستیک نیز در دسته پلاستیک‎های متفرقه قرار می‌گیرد که برای تولید محفظه رایانه، عینک آفتابی، نایلون و … استفاده می‌شود. بازیافت این پلاستیک بسیار سخت بوده و دارای یک ماده شیمیایی بسیار سمی می‌باشد؛ این ماده می‌تواند سبب مشکلات سلامتی گردد.

جداسازی انواع پلاستیک بازیافتی

انواع پلاستیک بازیافتی مراحل مختلفی را برای آماده‌سازی دوباره طی می‌کنند، این جریان در تولید چند سازه چوب پلاستیک نیز صادق است؛ زیرا تاثیر به سزایی در کیفیت و مرغوبیت محصول تولید شده خواهد داشت. پلاستیک‌های گوناگون هر کدام به شکل جداگانه مورد بازیافت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال: پلی‎پروپیلن و پلی‌اتیلن‌ها را نمی‌توان با یکدیگر برای بازیافت آماده کرد، زیرا مراحل مختلف این کار شامل ذوب کردن، میکس و … می‌شود. این در حالیست که هر کدام از این پلاستیک‌ها نقطه ذوب متفاوتی با دیگری دارند؛ به همین خاطر باید به شکل جداگانه و مجاز در فرآیند بازیافت قرار بگیرند.

باید این موضوع را نیز همواره مورد توجه قرار داد که هر کدام از این پلاستیک‌ها در طیف رنگی گوناگونی قرار دارند. زمانی که عملیات بازیافت انجام می‌شود، باید به رنگ این پلاستیک‌ها نیز توجه کرد. در واقع ترکیب کردن همه این رنگ‌ها با هم سبب تولید رنگ تیره و نامناسبی خواهد شد؛ پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق پلاستیک‌ها در نوع روشن مورد استفاده قرار بگیرند. 

5/5 - (1 امتیاز)
بازیافت پلاستیک چیست | چوب پلاستیک و بازیافت پلاستیک

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا