آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک
فهرست مطالب

چوب‌پلاست در محیط‌ زیست چگونه رفتار می‌کند؟

با توجه به فشار روزافزون دولت‌ها بر صنایع در رابطه با افزایش بازیافت، لازم است طول عمر مصالح ساختمانی از جمله چوب را افزایش دهیم. این استفاده بهینه از ضایعات در توسعه تولیدات پایدار نیز موثر است و بازیافت چوب و بازیافت پلاستیک به نتیجه‌ای مثبت ختم شده است.

با توجه به افزایش قیمت دائم مواد پتروشیمی، استفاده از آن‌ها در مصارف تولیدات پلاستیک باید به حداقل برسد؛ به‌علاوه به منظور استفاده بهینه از منابع چوبی در دسترس، نیاز به استفاده ار ضایعات چوبی نیز وجود دارد. چوب پلاستیک‌ بهره‌وری منابع چوبی را تا ۴۰‎٪ نسبت به تولیدات سنتی افزایش می‌دهد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

از دیگر مزایای محیطی چوب‌پلاست به شرح زیر است:

  1. چوب پلاست هیچ ترکیب آلی فرار  یا فرمادئید ندارد
  2. چوب پلاست محصولاتی دوستدار محیط زیست است
  3. مقدار ضایعات چند سازه چوب پلاستیک بسیار اندک و قابل استفاده است
  4. قابل بازیافت است و پس از اتمام زمان خدمت رسانی‌شان قابل بازسازی و استفاده دوباره است
  5. ساختار چوب پلاست به‌گونه‌ایست که نیاز به فیلتر مواد اولیه آن اندک و حتی نزدیک به صفر است
  6. چوب پلاست در مجموعه زباله‌های غیرخطرناک قرار می‌گیرد و می‌توان به روش‌های استاندارد آن‌ها را دفع‌ کرد

 

چوب‌پلاست‌ها در محیط‌ زیست چگونه رفتار می‌کنند؟

پردازش چوب‌پلاست چگونه است؟

مواد اولیه چوب پلاست عبارت است از مواد خام متفاوت و گسترده‌ای که حاصل از ترکیب چوب و پلاستیک با افزودن ویژگی‌ها و پردازش‌های مختلف جهت تسهیل پردازش‌های آتی یا ویژگی‌های نهایی چوب‌پلاست، بهبود می‌یابد.
از گذشته یکی از مشکلات در تولید چوب‌پلاست‌ها ترکیب پلاستیک و پودر چوب بوده‌است. روش عمومی برای بهبود ترکیب مواد استفاده از سازگار کننده‌ها (عوامل جفت‌کننده) است. یکی از انواع رایج سازگارکننده‌ها MAAP است که برای پرداخت اولیه مخلوط چوب و پلاستیک به منظور تسهیل پردازش‌های آتی و افزایش استحکام محصول نهایی استفاده می‌شود.
محصولات معمول، حاصل ترکیب خشک خاک‌اره و انواع پلاستیک است؛ مخلوط بدون مشکلات کالیبراسیونی که معمولا در فرآیند اکستروژن پیش می‌آید، به شکل خمیر مانندی اکسترود می‌شوند.

با توجه به ویژگی‌های حرارتی و مکانیکی چوب‌پلاست‌ و عدم ایجاد مشکل در حرکت مواد داخل قالب، استفاده از قالب‌های معمولی برای تولید اکثر پروفیل‌های پیچیده نیز ممکن است؛ به همین‌جهت فرآیند طراحی و ساخت قالب‌ها عموما کوتاه و حدودا بین شش تا هشت هفته ‌است. همچنین برای خنک‌سازی قطعات از حمام آب‌های معمول استفاده می‌شود. دمای پایین مورد نیاز در پردازش (کمتر از ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد) باعث کاهش اتلاف انرژی، افزایش نرخ تولید و امنیت در اطراف اکسترودها می‌شود.

پرداخت چوب‌پلاست:

چوب‌پلاست با استفاده از ابزار رایج چوب و MDF قابل پرداخت است. با توجه به چگالی یکسان در تمام سطح چوب‌پلاست نه تنها اکثر پرداخت‌ها ساده‌تر از چوب انجام می‌شود، بلکه به‌دلیل فرم شبکه‌ای حاصل از اکستروژن نیازی به بسیاری از پردازش‌ها نیست.
در لیست زیر برخی پرداخت‌های رایج دیده می‌شود:
1. بست‌ها: که شامل میخ، پیچ، چسب، منگنه و پرچ می‌شود

2. ماشین‌کاری: که شامل تراشکاری، فرزکاری، دریل، سمباده، اره، اره فارسی بر، برش‌کاری و رنده نجاری می‌شود

3. پرداخت: که شامل بتونه، رنگ، رنگ یک‌پارچه، منبت، روکش، لمینیت، لاک‌الکل و جلا می‌شود

4. صیقل‌کاری: که شامل صیقل سیلیکونی، صیقل اکریلیک و پرکننده‌های چوبی می‌شود

 

پردازش چوب‌پلاست چگونه است؟

طراحی محصولات چوب‌ پلاست به چه صورت است

مهم‌ترین مزیت چوب‌پلاست‌های اکسترود شده، قابلیت ساخت شکل نهایی در یک‌ مرحله است؛ برای اولین بار شکل نهایی و یکپارچه برای محصولات چوبی قابل تولید است که به‌معنای تولید الوار بدون ضایعات است. به‌علاوه کنترل برروی شکل نهایی در مراحل اولیه، باعث کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش کارآیی محصول است.
ضخامت پروفیل‌ دیوارهای خارجی بین ۴ تا ۶ میلی‌متر و دیوارهای داخلی بین ۲/۵ تا ۳/۵ میلی‌متر متغیرند؛ به‌علاوه قابلیت اکسترود کردن جزئیات داخلی تا آستانه تحمل ۰/۲ میلی‌متر را نیز داراست.
تولید محصولات مشبک قابلیت افزودن پایه‌های قوی، چفت‌ها و تقسیم‌کننده‌ها و دیوارهای تقویت‌کننده داخلی و اتصالات محکم را نیز اضافه می‌کند که به‌معنای افزودن ویژگی‌های تولید پلاستیک در محصولات چوبی است.

این قضیه در کاهش هزینه و مواد اولیه مصرفی نقش بسزایی بازی می‌کند؛ مواد مصرفی کمتر به‌معنای کاهش زمان خنک‌سازی است که به نوبه خود باعث افزایش سرعت تولید می‌شود.
پروفیل چوب پلاست می‌تواند با چفت و بست طراحی شود که باعث افزایش کاربرد آن‌ها شده و این کاربرد در محصولات چوب خالص غیرممکن بود.
طراحان با استفاده از چوب‌پلاست‌های فرم‌دهی شده دقیق و دارای برش‌های داخلی، بست‌های تقویتی و زوایای داخلی، می‌توانند محصولاتی را تولید کنند که پیش از این با استفاده از چوب ممکن نبود. استفاده از چوب‌های دارای ویژگی‌های پلاستیک باعث افزایش کاربرد آن‌ها در صنعت شده‌است.

کاربردهای چوب‌پلاست چیست؟

امروزه چوب‌پلاست در محصولات قابل استفاده مانند کفپوش، چارچوب پنجره و روکش کاربردهای گسترده‌ای دارند. بازار چوب‌پلاست‌ها طی پنج سال اخیر رشد سالانه ۱۰۰ درصدی را در آمریکا نشان می‌دهد؛ این رقم با افزایش کاربردهای چوب‌پلاست سیر صعودی خود را در سال‌های آتی نیز حفظ خواهد کرد.

مهندسی سازه از جمله حوزه‌هایی است که چوب‌پلاست به ‌تازگی وارد آن شده و با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شده است.
چوب‌پلاست همچنین در تمام مصارفی که به‌طور سنتی از الوار و PVC استفاده می‌شوند، جایگزین خوبیست. کاربردهای رایج چوب‌پلاست در لیست زیر خلاصه شده‌اند:

  • طراحی و اجرای نرده چوب پلاست
  • طراحی و اجرای نمای چوب پلاست
  • طراحی و اجرای کفپوش چوب پلاست
  • طراحی و اجرای مبلمان فضای باز
  • طراحی و اجرای سقف کاذب چوب پلاست

آینده چوب‌پلاست چه ‌خواهد بود؟

چوب‌پلاست‌ها محصولی جدید از مواد اولیه قدیمی هستند که کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارند. این محصولات سرآغاز دوره‌ای جدید برای مصرف‌کنندگان به‌حساب می‌آیند. باتوجه به طیف گسترده مواد اولیه قابل استفاده و سرعت بالای تولید این محصولات با استقبالی بی‌نظر مواجه شده‌اند. مواد خام قابل استفاده می‌تواند انواع پلیمر و یا افزودنی‌هایی برای تقویت و استحکام‌دهنده باشد.

مواد اولیه چوب‌پلاست باعث کاهش هزینه، افزایش تولید و مزایای قابل توجه برای کاربران است. یکی از مزایای چوب‌پلاست که می‌تواند باعث بهبود کارآیی شود، قابلیت افزایش مقدار آرد چوب مصرفی بوده که باعث کاهش هزینه و افزایش استحکام محصول می‌شود.

آینده چوب‌پلاست چه ‌خواهد بود؟

آینده چوب‌پلاست بسیار روشن است با این‌وجود این حس القا می‌شود که‌ مصرف‌کنندگان پیش از تولیدکنندگان به مزایای این‌ محصولات پی ‌برده‌‌اند.

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

جهت اطلاع از قیمت چوب پلاست و اجرای خدمات متنوع با ما در تماس باشید

Rate this post
آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک
  1. سلام مطالب خیلی جالبی دارید ولی آیا این محصول با میزان بالای پلاستیک میزان مقاومت ان خوب هست یا خیر چون من احساس میکنم چوب نسبت به آن مقاومت بالاتری دارایت ایا این درست است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا