تراس گاردن چیست؟ طراحی و اجرای تراس سبز

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟
فهرست مطالب

ممکن است از خود بپرسید که تراس گاردن چیست و برای ساخت تراس گاردن باید از کجا شروع کرد؟ تراس گاردن معمولا در باغ‌های کوچک ساخته می‌شود و یک گزینه عالی برای صاحبان خانه‌هایی است که زمین آن‌ها شیب تندی دارد. تراس گاردن با تقسیم نواحی تپه‌ای به بخش‌های کوچک‌تر و همسطح، به راحتی آب را توزیع می‌کند و از فرسایش زمین جلوگیری خواهد کرد. تراس گاردن در دامنه تپه منظره زیبا و جذابی می‌سازد و می‌توانید آن را با گیاهان یک ساله، چند ساله و گیاهان گلدار مختلف پر کنید.

طراحی تراس گاردن

طراحی تراس سبز این روزها به فعالیتی حرفه‌ای تبدیل شده است و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال هستند. شما می‌توانید بالکن آپارتمان یا منزل، حتی تراس ویلا را به راحتی تغییر دهید، اما اگر تصمیم دارید این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، بهتر است با کارشناسان و طراحان مجرب در این مورد مشورت نمایید. طراحی تراس ویلا یا طراحی تراس آپارتمان این روزها یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت‌های معماری و مهندسی به شمار می‌آید.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

معمولا بیشتر افراد دوست دارند حیاط خود را تبدیل به یک جنگل یا باغ کوچک کنند و برای رفع خستگی در آن استراحت کنند. برخی حیاط‌ها دارای شیب تندی هستند و باغبان نمی‌داند که باید با این شیب چه کاری انجام دهد. برای این بخش بهتر است طراحی یک تراس را در نظر بگیرید، تراسی که در شیب قرار دارد و نمای بسیار زیبایی از مناظر روبه‌رو به شما می‌دهد. برای انجام این کار باید به دنبال ساخت تراس گاردن باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ساخت یک تراس گاردن به خواندن ادامه دهید.

چگونه یک تراس گاردن بسازیم؟

ساخت یک تراس گاردن یک پروژه کار فشرده است و فقط در صورتی به درستی انجام می‌شود که در شرایط فیزیکی عالی و تجربه نجاری یا محوطه سازی داشته باشید. اگر مطمئن نیستید، بهتر است یک طراح یا معمار حرفه‌ای را استخدام کنید که در چنین کاری مهارت دارد.
اگر تصمیم دارید که تراس گاردن را به تنهایی بسازید، ضروری است که ارتفاع و روند شیب مورد نظر را تعیین کنید.

اندازه‌گیری افقی بین بالای تپه و پایین، افزایش فاصله عمودی از پایین شیب تا بالای شیب، تعیین ارتفاع و عرض هر تخت که بسته به تعداد تخت‌هایی که می‌خواهید داشته باشید متفاوت است.

ساخت تراس گاردن را از پایین شیب شروع کنید و برای طبقه اول یک سنگر حفر کنید. هرچه سطوح بیشتری در باغ داشته باشید باغ زیباتر خواهد بود، مطمئن شوید که سنگ‌ها همسطح هستند. سنگ‌چینی طبقه دوم بیشتر و مقاوم‌تر از مرحله اول است به همین دلیل در صورت نیاز می‌توانید به این بخش خاک اضافه کنید تا استحکام سازه بیشتر شود. این مراحل به ترتیب باید تا طبقه نهایی ادامه پیدا کند.

طراحی و متریال تراس گاردن

طراحی تراس گاردن باید با شکل، منظره و درجه شیب مطابقت داشته باشد. از هر نوع متریالی می‌توانید در ساخت تراس استفاده کنید، بیشتر طراحان ترجیح می‌دهند از چوب فرآوری شده برای ساخت تراس گاردن استفاده کنند. این چوب‌ها بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند و با محیط طبیعی ترکیب می‌شوند و منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.

برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چوب فرآوری شده از چوب سرو استفاده کنند، در اینصورت باید از نفوذ هرگونه مواد شیمیایی به خاک جلوگیری کنید. از دیگر مصالح قابل استفاده نیز می‌توان به آجر، بلوک بتنی و سنگ در اندازه‌ها و اشکال مختلف اشاره کرد.

4 نکته که هنگام راه اندازی یک باغ تراس باید بدانید

  1. اگر ملک شما بر روی یک تپه یا شیب واقع شده است، ممکن است فکر کنید راهی برای ساخت باغ خودتان وجود ندارد در حالی که تراس گاردن یک گزینه مناسب برای این مناطق است. 
  2. تراس گاردن به شما این امکان را می‌دهد که انواع مختلفی از گیاهان و سبزیجات را پرورش دهید بدون اینکه ترسی داشته باشید. در تراس گاردن هر نوع گل، گیاه و سبزیجاتی می‌توانید بکارید.  
  3. تراس گاردن همچنین می‌تواند اهداف دیگری را در هر نوع ساختمان تجاری، مسکونی، سقف مسطح یا شیب‌دار به دنبال داشته باشد. با تراز کردن منطقه یا مرتب کردن آن، می‌توانید فضای باز بیشتری ایجاد کنید. در این منطقه کوچک تراس دار، می توانید آب نماها را اضافه کنید، یک باغ سبزی ایجاد کنید یا گیاهان مختلفی را که در ظرف رشد می‌کنند پرورش دهید.
  4. تراس گاردن یک مکان زیبا و جذاب خواهد شد به خصوص زمانی که با مجموعه‌ای از گیاهان چند ساله، یکساله، یا درختچه‌های خزنده همیشه سبز کاشته می‌شوند.

1- مواد و متریال مناسب برای تراس گاردن

تراس گاردن را می توان از مواد مختلفی از جمله آجر، سنگ و بلوک‌های بتنی ساخت اگرچه چوب تصفیه شده محبوب‌ترین انتخاب است. از مزایای آن می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد و به راحتی با محیط طبیعی ترکیب می‌شود. برخی از گزینه‌ها عبارتند از چوب‌های منظره، که می‌توانند برای فصول زیادی در باغ دوام بیاورند. و همچنین چوب سرو که یک انتخاب ایده‌آل برای باغ‌های سبزیجات است زیرا می‌تواند به جلوگیری از نفوذ هرگونه مواد شیمیایی به خاک کمک کند. سنگ تراشی و سنگ ممکن است با هم ترکیب نشوند، اما می‌توانند یک نقطه کانونی برای فضای زندگی در فضای باز ایجاد کنند.

2- شیب را اندازه بگیرید

قبل از شروع، به خاطر داشته باشید که هر طراحی تراس گاردن که انتخاب می کنید باید با چشم انداز شما مطابقت داشته باشد. اگر با یک شیب سر و کار دارید، باید این را در برنامه‌های طراحی باغ تراس خود در نظر بگیرید و قبل از هرگونه اقدامی برای ساخت تراس گاردن شیب آن را اندازه بگیرید. 

3- سطوح تراس گاردن را بسازید

اگر می‌خواهید خودتان سطوح تراس گاردن را بسازید بهتر است از طبقه اول این کار را شروع کنید و طبق استانداردهای موجود تراس گاردن را بسازید تا از سایر مشکلات جلوگیری کنید.
برای ساخت تراس گاردن از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد و متریال استفاده کنید و در صورت نیاز برای بالا آوردن هر طبقه به آن خاک دستی اضافه کنید.

4- کاشت تراس گاردن

هنگامی که ساخت و ساز تراس گاردن کامل شد باید برای این بخش گیاهان مورد نظر خود را انتخاب کنید. سعی کنید از گیاهانی مقاوم استفاده کنید تا در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید بتوانند دوام بیاورند و برای کاشت از نهایت فضا استفاده کنید. 

انواع سبزیجات و میوه‌ها، گیاهان و گل‌ها را می‌توان در این بخش کاشت و با توجه به نیاز نوری آن‌ها بهتر است کاشت گیاهان را انجام دهید. از دیگر سبزیجات و گیاهان می‌توان به تربچه، انواع کدو، تره فرنگی، خیار، گوجه فرنگی، لیموترش، زنجبیل و نعناع و همچنین آویشن، رزماری، اسطوخودوس و مریم گلی اشاره کرد.

برخی گل‌های یکساله هم می‌توانند زیبایی بی‌نظیری به محیط بدهند مانند انواع سنبل، پامچال، لاله، بگونیا، پانسی و گل اطلسی. البته ساکولنت‌ها، آلوئه‌ورا و انواع کاکتوس هم مختلف می‌توانند انتخاب عالی در تمام طول سال برای تراس گاردن باشند.

آشنایی با تراس سبز
آشنایی با تراس سبز

اجرای تراس گاردن

اجرای تراس گاردن توسط شرکت‌های فعال در این زمینه با چندیدن مرحله انجام می‌شود

  • ابتدا کارشناسان به محل اعزام شده و تراس را بررسی خواهند کرد
  • پس از آن طراحی تراس توسط معمار یا طراحی حرفه‌ای انجام می‌شود
  • در صورتی که شما طرح را بپزیرید، تیم طراحی اقدام به تغییر تراس خواهد کرد

مزایای تراس گاردن

از مزیت‌های تراس سبز می‌توان به برخورداری از محلی دوست داشتنی و مورد استفاده برای گذراندن اوقات فراغت اشاره نمود. همچنین تراس گاردن اگر متراژ بالایی داشته باشد به آسانی می‌توان همانند طراحی و اجرای روف گاردن آن را به مکانی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل کرد.

طراحی فضای سبز در بالکن

در کشورهای پیشرفته بیشتر افراد تراس را به محلی برای رشد و پرورش انواع گیاهان و سبزیجات مورد علاقه تبدیل می‌کنند. البته در کشور ایران نیز این مسئله به دلیل نبود یا کمبود فضای سبز به خوبی جا باز کرده و روزانه به تعداد افرادی که مشتاق هستند تا تراس یا بالکن منزل را به فضایی برای رشد گیاهان و سبزیجات تبدیل کنند افزوده می‌شود. طراحی فضای سبز در بالکن کار آسانیست و تنها نیاز به خلاقیت دارد و شما می‌توانید با تهیه گیاهان رونده و سبز این فضا را خلق کنید. 

طراحی فضای سبز در بالکن

المان‌های مورد استفاده در تراس گاردن

در طراحی تراس سبز موارد بسیاری وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل تراس یا بالکن را تغییر دهید. در صورتی که این کار را به شرکت‌های معتبر بسپارید، به راحتی می‌توانند طراحی حرفه‌ای را همراه با المان‌های متنوع برای شما انجام دهند. با این حال از مواردی که می‌توان در طراحی تراس سبز و تبدیل آن به مکانی برای استفاده روزانه اشاره کرد را ذکر می نماییم.

طراحی تراس سبز با فلاورباکس یا گلدان

یکی از المان‌های تاثیر گذار برای طراحی تراس سبز استفاده از فلاورباکس یا گلدان بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا گل و گیاه یا سبزیجات مورد علاقه‌تان را درون آن بکارید.

طراحی تراس گاردن با کفپوش چوبی

کفپوش چوبی که یکی از پرطرفدارترین نوع کفپوش محسوب می‌شود، گزینه‌ای مناسب برای تراس است که نه تنها موجب تغییر آن خواهد شد، بلکه از طول عمر بالایی برخوردار بوده و به راحتی تمیز می‌شود. علاوه‌براین کفپوش چوبی این امکان را به شما می‌دهد تا هارمونی خاصی را با سایر المان‌های موجود در تراس ایجاد نمایید.

طراحی تراس گاردن مبلمان

یکی از بهترین گزینه‌هایی که در طراحی تراس تاثیر دارد، مبلمان است؛ حتی می‌توان گفت اصلی‌ترین المان در تراس به شمار می‌آید. زیرا برای استراحت یا گذراندن وقت شما نیاز به جایی برای نشستن دارید و تنها مبلمان می‌تواند این نیاز شما را برطرف نماید.

طراحی تراس سبز با نرده چوبی

نرده چوبی از المان‌هایی محسوب می‌شود که در طراحی بالکن از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با استفاده از انواع نرده چوبی علاوه‌بر جانپناه، تاثیر به سزایی در زیبایی تراس یا بالکن داشته باشید.

طراحی تراس گاردن با دیوار سبز

دیوار سبز نوعی دیوار است که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید گیاهان سبز و یا گل‌های پیچکی را برروی آن قرار دهید. این کار تاثیر به سزایی در سرسبزی و ایجاد حسی مثبت خواهد داشت و به این صورت می‌توانید به بهترین شکل تراس را سبز و زنده کنید.

شرکت‌های معتبری در ایران وجود دارند که طراحی تراس سبز را به بهترین شکل انجام می‌دهند.

3/5 - (97 امتیاز)
تراس گاردن چیست؟ طراحی و اجرای تراس سبز

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا