سقف کاذب کامپوزیت چیست ؟

سقف کاذب کامپوزیت چیست ؟
فهرست مطالب

سقف کاذب کامپوزیت چیست ؟

سقف کاذب کامپوزیت سقفی است که با استفاده از متریال‌های کامپوزیتی مانند: چوب پلاست، آلومینیوم، فولاد، پلیمر و … ساخته شده باشد. روش‌های گوناگونی برای اجرای سقف ساختمان وجود دارد. از روش‌های سنتی تا روش‌های نوین و سریع صنعتی. اصطلاح سقف کامپوزیت رایج در بین معماران و مهندسین سازه، به سقفی که با متریال کامپوزیتی ساخته شده باشد، اشاره دارد. معمولاً در پروژه‌هایی که نیاز به اجرای سقف با سرعت بالا داشته باشیم از سقف کامپوزیت استفاده می‌کنیم. کاربرد این نوع سقف، در معماری داخلی، برای اجرای هرچه سریع‌تر سقف امری رایج و متداول است.

انواع سقف کامپوزیت چیست ؟

در صنعت ساخت و ساز در یک دسته بندی کلی می‌توان انواع سقف کامپوزیت را به دو دسته سقف اصلی به عنوان سقفی که وزن بخشی سازه در قسمت سقف و کف را تحمل می‌نماید و سقف کاذب که بعد از نازک کاری و برای زیبا سازی نمای سقف اجرا می‌شود، تقسیم نمود. سقف کامپوزیت اصلی که در مرحله سفت کاری اجرا می‌شود، خود به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

  • سقف کامپوزیت فلزی
  • سقف کامپوزیت کرمیت
  • سقف کامپوزیت روفیکس
  • سقف کامپوزیت عرشه فولادی

تفاوت این چهار سقف در مصالح بکار رفته جهت اجراست. برای مثال در سقف فلزی از تیر های فرعی و شبکه میلگردهای حرارتی استفاده می‌شود ولی در سقف عرشه فولادی، از ورق‌های فولادی در کنار شبکه‌ای از میلگردها استفاده می‌شود. پس از بافتن شبکه‌ای از میلگردها یا قرار دادن عرشه‌های فولادی، با روش‌های متداول مانند قرار دادن صفحات یونولیت و … که مانع از ریزش بتن شود، عملیات بتن ریزی روی این بخش فلزی انجام می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این مرحله، دقت در بتن ریزی به منظور پر شدن تمامی حفره‌ها و تشکیل لایه‌ای یکپارچه و مستحکم از بتن است. برای این منظور، علاوه‌بر دقت به فرمول و نحوه ترکیب بتن، میزان رطوبت آن، میزان ریز دانگی یا درشت دانگی گرانول‌های خرده سنگ و ماسه به کار رفته در بتن و همچنین میزان آب ترکیب بتن، باید به مهارت اپراتور بتن ریز نیز اشاره نمود. همچنین از انواع ویبراتور برای خارج نمودن هوا و یکدست کردن بتن استفاده می‌شود.

 

سقف کاذب کامپوزیتی در معماری داخلی

سقف کاذب کامپوزیتی در معماری داخلی

اما سقف کاذب کامپوزیت که بعد از مرحله سفت کاری و برای زیبایی نمای بخش‌های درونی ساختمان یا نمای بیرونی محوطه بناهایی مانند ویلا و … کاربرد دارد، می‌تواند از انواع چوب پلاست که به سقف چوبی نیز معروف است، کامپوزیت آلومینیوم، شیشه و … ساخته شود. سقف کاذب ساخته شده با مصالح کامپوزیتی مزایای بسیاری از جمله: زیبایی، مقاومت در برابر آفات و حشرات، مقاومت بالا در برابر رطوبت، سبکی و سرعت اجرا و … دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مزایای استفاده از محصولات کامپوزیتی در اجرای سقف چیست ؟

سرعت اجرای بالا:

یکی از مزایای سقف کامپوزیت سرعت اجرای بالای آن در مقایسه با انواع دیگر است. با توجه به قرارگیری یک لایه کامپوزیت برروی سقف اصلی، این نوع از سقف ساختمان، با سرعت بالایی اجرا می‌شود. سرعت بالای اجرای این نوع سقف در مواردی که به دنبال اتمام پروژه در مدت زمان کوتاهی هستیم، بسیار حیاتی و کاربردی است.

داشتن فضای کافی برای سیم کشی، نصب لوله‌های مربوط به تاسیسات و تجهیزات:

از فضای خالی باقی مانده بین بخش‌های مختلف سقف کاذب می‌توان در اجرا و کارگذاری کانال تاسیسات و تجهیزات، سیم کشی‌ها، لوله کشی آب و فاضلاب و … استفاده کرد.

عایق صوت و گرما:

نحوه اجرای سقف کامپوزیت، و وجود لایه‌های مختلفی از مصالح با رسانایی گرمایی مختلف هنگام اجرای سقف موجب بوجود آمدن حالتی عایق در آن می‌شود که در جلوگیری از انتقال صداهای مزاحم در بین طبقات یا هدر رفت گرمایی از سقف و کف جلوگیری می‌نماید. این مسئله در کاهش هزینه‌ها برای گرمایش یا سرمایش محیط و داشتن محیط منزل یا محل کاری آرام بسیار ضروری و کاربردی است.

چوب پلاست، محصولی مناسب جهت استفاده به عنوان سقف کامپوزیت

همان گونه که اشاره شد، یکی از دسته بندی‌های سقف کامپوزیت، انواع سقف کاذب است که با استفاده از مصالحی مانند: چوب پلاست، شیشه، آلومینیوم، کاشی و سرامیک و … ساخته می‌شود. همان طور که از نام این گروه از سقف‌ها بر می‌آید، سقف کاذب کامپوزیت، نقش زیادی در تحمل وزن سازه نداشته و بیشتر، جنبه زیبایی آن مد نظر است. متریال چوب پلاست، یکی از مصالح کاربردی در ساخت سقف کاذب است. این مصالح کاربردی که از ترکیب قطعات ریز و الیاف چوب طبیعی با مواد پلیمری و پلاستیکی، تحت فشار و دمای بالا تولید می‌شود، دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع است.

از محصولات چوب پلاست می‌توان در ساخت نما یا سقف ویلا، روف گاردن، ورودی ساختمان، تزئین فضاهای اداری، تجاری یا نمایشگاهی و … استفاده نمود. یکی از مزایای عمده این محصول، در کنار زیبایی ظاهری آن، مقاومت بالا در برابر رطوبت، فرسایش و خوردگی توسط آفات و حشرات است که استفاده ار آن در محیط‌های مرطوب را گسترش داده است. چوب پلاست با داشتن نمایی جذاب و زیبا، برای ساخت سقف کامپوزیت در طرح‌های گوناگون و متنوع، با ماندگاری بالا، کاربرد بسیاری دارد. سرعت اجرای بالای سقف کاذب با استفاده از متریال چوب پلاست، یکی دیگر از مزایای این محصول کاربردی است، زیرا با استفاده از ابزار متداول نجاری می‌توان این متریال را برش داد و به سرعت قطعات مختلف آن را به هم متصل نموده و نما را اجرا کرد.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4.4/5 - (8 امتیاز)
سقف کاذب کامپوزیت چیست ؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا