پشت بام سبز چیست؟

پشت بام سبز چیست؟
فهرست مطالب

پشت بام سبز چیست؟ 

پشت بام سبز که به روف گاردن (Roof Garden) معروف است و در معنای کلمه باغ بام معنی می‌دهد، سرسبز کردن بام آپارتمان یا منزل مسکونی به روش‌ها و شیوه‌های مدرن و با استفاده از متریال‌های نوین همچون پروفیل چوب پلاستیک است. خیلی سال است که در کشورهای پیشرفته به دلیل زندگی آپارتمان نشینی، روف گاردن وجود دارد و یک انتخاب مناسب برای دوری از ازدحام و شلوغی شهر است.

پشت بام سبز یا روف گاردن مزایای بسیاری دارد و از اصلی‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به داشتن مکانی اختصاصی در محل زندگی برای گذران اوقات فراقت اشاره نمود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

طراحی پشت بام سبز

طراحی پشت بام سبز در کشور ایران به طور کاملا حرفه‌ای و توسط شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با کمی تحقیق شرکت‌های معتبری را بیابید که در کمترین زمان و با بیشترین امکانات طراحی پشت بام را برای شما به عهده خواهند گرفت. اما اگر قصد دارید تنها مکانی برای پرورش گل و گیاهان مورد علاقه‌تان برروی با آپارتمان یا منزل شخصی داشته باشید، باید اراده کرده و دست به کار شوید.

فضاسازی پشت بام منزل | طراحی پشت بام آپارتمان

چند مرحله برای طراحی پشت بام سبز

  1. نیاز به فضای کافی برای طراحی پشت بام دارید
  2. برای کاشت گل و گیاه مورد علاقه باید گلدان یا فلاورباکس تهیه کنید
  3. حتما می‌دانید که پرورش آب نیاز به آبیاری دارد و باید راهی برای آب دادن به گل‌ها داشته باشید
  4. می‌توانید از وسایل غیر قابل استفاده در پشت بام برای گذراندن اوقات فراقت یا استراحت در کنار فضای سبزی که ایجاد کرده‌اید، استفاده کنید.
فضاسازی پشت بام منزل | طراحی پشت بام آپارتمان
فضاسازی پشت بام منزل | طراحی پشت بام آپارتمان

موارد ذکر شده تنها راه‌های ساده برای داشتن مکانی برروی بام بوده که با کمترین امکانات هم قابل اجراست و خود شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. اما برای داشتن روف گاردن آن هم به طور حرفه‌ای حتما نیاز به افراد متخصص برای طراحی و اجرای روف گاردن است.

طراحی و اجرای روف گاردن یا پشت بام سبز توسط شرکت‌های معتبر

طراحی و اجرای روف گاردن یا باغ بام توسط شزکت‌های معتبر، مراحل خاصی را طی می‌کند تا به یک روف گاردن حرفه‌ای تبدیل شود. اما روف گاردنی که توسط شرکت‌هایی همچون چوپکس اجرا می‌شود چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی مکان مورد نظر برای تبدیل به پشت بام سبز

شرکت‌های معتبر قبل از هر چیز کارشناسانی را به محل مورد نظر اعزام می‌نمایند، تا بررسی‌های لازم را انجام دهند. در صورتی که بام آپارتمان یا منزل از استانداردهای لازم برای تبدیل به روف گاردن برخوردار بود، مراحل بعدی را کلید خواهند زد.

ارائه ایده یا طرح مورد نظر برای تبدیل به پشت بام سبز

پس از بررسی مکان و تاییدیه برای تبدیل به روف گاردن توسط کارشناسان، طراح شرکت به نسبت مواردی از جمله: مساحت و فضای موجود، دسترسی امکانات مورد نیاز، استفاده از مصالح و متریال‌ها، بودجه کارفرما و سایر موارد، ایده و طرحی مناسب ارائه خواهد داد.

المان‌های مورد استفاده در پشت بام سبز

از اصلی‌ترین عناصری که شرکت‌های معتبر در طراحی روف گاردن استفاده می‌نمایند عبارت است از:

آلاچیق یا سایه بان در بام سبز | طرح آلاچیق پشت بام
آلاچیق یا سایه بان در بام سبز | طرح آلاچیق پشت بام

آلاچیق و پرگولا (سایبان) در پشت بام سبز | طرح آلاچیق پشت بام

آلاچیق و پرگولا (سایبان) یکی از المان‌های اصلی در طراحی روف گاردن است که فضایی خصوصی را برای استراحت ایجاد خواهد کرد. همچنین آلاچیق و پرگولا یکی از بهترین عناصری هستند که در بام سبز مورد استفاده خانواده یا افراد آپارتمان قرار می‌گیرد. کارفرما این حق را دارد که ایده ارائه شده را رد یا طرحی بر اساس بودجه مورد نظر برای ساخت و اجرای آلاچیق یا پرگولا چوبی در روف گاردن انتخاب نماید.

کفپوش در پشت بام سبز

کفپوش از دیگر عناصر قابل اجرا در بام سبز است و با توجه به این که فضای سبز همیشه با طرح چوب همخوانی داشته و حس خوبی را القا خواهد کرد، اصولا در طراحی و اجرای روف گاردن از کفپوش چوبی استفاده می‌شود. چه بسا کفپوش پشت بام با استفاده از پروفیل چوب پلاستیک محصولی که دوستدار طبیعت است، اجرا شود. اصولا طراحان کفپوش چوبی را در کنار چمن مصنوعی یا دیگر المان‌ها برای طراحی پشت بام و پوشاندن نازیبایی‌های سطح بان استفاده می‌کنند. در این مورد نیز کارفرما می‌تواند المانی منطبق با بودجه یا سلیقه انتخاب نماید.

فلاورباکس یا گلدان در پشت بام سبز

فلاورباکس اصلی‌ترین گزینه در بام سبز است که می‌توان گل و گیاهان مورد علاقه را درون آن پرورش داد. فلاورباکس چوبی ساخته شده با پروفیل چوب پلاستیک یکپارچگی مناسی را در روف گاردن ایجاد می‌کنند و در کنار گیاهان سبز و گل‌های رنگی تلفیقی بی‌نظیر دارد. بنابراین شما می‌توانید گل‌های مورد علاقه‌تان را درون گلدان بکارید یا حتی سبزی کاری کنید.

مبلمان فضای باز در بام سبز
مبلمان فضای باز در بام سبز

مبلمان فضای باز در پشت بام سبز

بام سبز محلی برای استراحت است و اصلا به این دلیل بیشتر افراد تمایل به اجرای روف گاردن دارند تا از شلوغی شهر دور شوند. بنابراین مبلمان فضای باز از عناصریست که در باغ بام بسیار کاربرد داشته و می‌توانید با اجرای آن برروی بام محلی مناسب برای نشستن و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی داشته باشید. مبلمان فضای باز ساخته شده با پروفیل چوب پلاستیک زیبایی روف گاردن را دو چندان می‌کند و چوبی بودن آن‌ها حس صمیمیت را القا خواهد کرد.

تمامی عناصر ذکر شده در بالا که البته اصلی‌ترین المان‌ها برای باغ بام به شمار می‌آمد طبق سلیقه و بودجه کارفرما قابل تغییر یا حتی حذف خواهد بود. علاوه‌بر موارد ذکر شده شما می‌توانید عناصر دیگری از جمله: سوئیت، دیوار جدا کننده یا پارتیشن، نرده چوبی و … را اضافه کرده و یا تغییر دید و طرحی مبتنی بر سلیقه درخواست نمایید.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

برای هماهنگی جهت طراحی روف گاردن با ما تماس بگیرید

ما آماده ارائه خدمات حضوری و غیر حضوری به شما مشتریان گرامی در تهران و سراسر ایران هستیم

4.2/5 - (25 امتیاز)
پشت بام سبز چیست؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا