انواع چوب و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

انواع چوب و کاربردهای آن
فهرست مطالب

آشنایی با انواع چوب و کاربردهای آن

چوب به دلیل انعطاف و قابلیت‎های مختلف در صنعت ساختمان سازی برای تهیه کفپوش چوبی، نرده چوبی، سقف کاذب چوبی و دیگر ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‎گیرد. این المان‌ها نه تنها با چوب که با سایر  مصالح قابل اجرا هستند، اما طرح چوب یکی از پرطرفدارترین متریال‌ها برای دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید. 

در حال حاضر بیشتر کشورهای توسعه‎یافته و پیرو سبک مدرن، استفاده از چوب طبیعی یا متریال‌هایی با طرح چوب مانند چوب پلاستیک که به طبیعت نیز آسیبی وارد نخواهد کرد را برای ساخت و ترتیب دکوراسیون ترجیح می‎دهند. آن‎ها معتقدند که مصالح با طرح چوب را می‎توانند به شکل دلخواه در ساخت منزل و محیط پیرامون به‌کار ببندند بدون این که آسیب جدی به محسط زیست وارد شود. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

انواع چوب در صنعت ساخت و ساز

همه ما به دنبال ساخت و ساز با بافت مستحکم هستیم. این ساخت و سازها برای موارد مختلفی نظیر: ساخت عناصر متعدد، کفپوش، پانل، دیوارپوش و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چوب بلوط از انواع چوب

چوب بلوط از انواع چوب مورد استفاده در ساخت‌و‌سازها می‎باشد. اگر چه در قدیم از چوب بلوط برای اسکلت خانه استفاده می‌شد، اما در حال حاضر از این چوب فوق‌العاده برای کابینت، مبلمان منزل و … استفاده می‌شود. چوب بلوط از انواع چوب در برابر حشرات و رطوبت می‌باشد؛ این چوب‌ها قادر به تحمل وزن سنگین و سبک هر نوع سازه‌ای می‌باشند. بلوط رشد کندی دارد و رشد سلولی آن از نوع متراکم است. همین موضوع این چوب را به یکی از انواع چوب مستحکم تبدیل کرده ‌است. این چوب در حکم یک عایق طبیعی بوده و گرمای خوبی را به فضا منتقل می‌کند.

چوب گردو از انواع چوب در ساخت و ساز

چوب گردو یک چوب تیره با بافت ریز‌دانه است؛ این بافت استحکام زیادی دارد و در گروه انواع چوب مستحکم قرار می‌گیرد. چوب گردو قابلیت صیقل‌کاری دارد و برای روکش کفپوش چوبی نیز مورد استفاده است. چوب گردو برای تهیه میز و صندلی، مبلمان، کابینت‌های مجلل، دکوراسیون منزل و … استفاده می‌شود.

انواع چوب در صنعت ساخت و ساز
انواع چوب در صنعت ساخت و ساز

چوب نارون در ساخت و ساز

چوب ملچ از انواع چوب برای ساخت و سازهای دکوراتیو و داخلی است؛ این چوب از درخت نارون تولید می‎شود و بعد گسترده صنعتی دارد. چوب ملچ زیبایی خاصی دارد و به همین خاطر برای طراحی منزل مورد استفاده قرار می‎گیرد. در دسته انواع چوب با عمر بالا و با کیفیت معرفی می‌گردد. برای روکش کردن کفپوش چوبی، دکوراتیو، ساخت صندلی و مبل از این نوع چوب استفاده می‌شود. چوب درخت ناورن نیز در دسته چوب‎های گران ‎قیمت قرار می‌گیرد.

چوب روس در ساخت و ساز

چوب روسی در ساخت و سازهای گوناگون به عنوان یکی از چوب‌های وارداتی مطرح می‎شود. این چوب متعلق به کشور روسیه است و از این کشور نیز به دیگر کشورها صادر می‎شود. در واقع این چوب طبیعی از کاج‎های روسیه به دست آمده ‌است.

انعطاف این چوب در میان انواع چوب بسیار شاخص بوده و همین موضوع استفاده از آن را در ساخت و سازهای مختلف ممکن می‌سازد. همان طور که می‎دانید شکل پذیری در انواع چوب از جایگاه بالایی برخوردار است. چون نحوه استفاده از چوب را ساده‌تر می‌نماید.

بافت این چوب بسیار نرم بوده و برای تهیه و تولید کابینت آشپزخانه یا مبلمان منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب روس بافت بسیار نرمی دارد و با رنگ سفید شناخته می‎شود. انجام صیقل و سنباده برروی این نوع چوب‎ها به شکل ویژه‌ای انجام می‌گیرد. چوب روس در انواع چوب سبک قرار می‌گیرد، اما از مقاومت بالایی برخوردار است.

چوب افرا در ساخت و ساز

چوب افرا نیز دارای سختی قابل توجهی است و از این رو برای مبلمان و تهیه لوازم منزل و … استفاده می‌شود. این چوب نیز در شهرهای شمال کشور یافت می‌شود و رنگی سفید مایل به صدفی دارد که دارای انواع مختلفیست. از جمله می‌توان به: افرا شیردار، افرا پلت و افرا کیکم اشاره نمود که هرکدام کاربردهای متفاوتی در ساخت و ساز دارند. 

چوب پلاست در صنعت ساخت و ساز
چوب پلاست در صنعت ساخت و ساز

چوب پلاست در صنعت ساخت و ساز

چوب پلاست متریالی نوین است که بدون آسیب به طبیعت و محیط زیست، قابل استفاده در صنعت ساخت و ساز است. این محصول طی فرآیندی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تولید می‌شود. چوب پلاستیک شباهت زیادی به چوب داشته علت این امر استفاده از تراشه‌های چوب در ترکیبات اولیه این محصول است. 

به طور کلی بیشتر افراد به طبیعت علاقه‌مند هستند. بنابراین از جلوه‌های طبیعی در منزل یا محیط‎های دیگر به شدت استقبال می‌کنند. وجود عناصر چوبی برای رفع نیاز طبیعت‎دوستی بشر گزینه‌ای ایده آل و مناسب می‎باشد. اما با توجه به این که برای رفع این نیاز به طبیعت آسیب جدی وارد می‌شود به راحتی می‌توان از متریال جایگزین چوب طبیعی استفاده کرد. 

چرا چوب پلاست را جایگزین چوب طبیعی کنیم

چوب پلاست دوستدار طبیعت

یکی از دلایل اصلی که باید چوب پلاستیک را جایگزین چوب طبیعی کرد، این است که پروفیل چوب پلاستیک با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مواد بازیافتی از جمله: تراشه‌های چوب، بازیافت پلاستیک و آرد مخصوص تولید می‌شود. همین امر تاثیر بسزایی در جلوگیری از آسیب به منابع طبیعی خواهد داشت.

چوب پلاست شبیه به چوب

از اصلی‌ترین دلایل جایگزینی چوب پلاست در ساخت و ساز بجای چوب طبیعی، شباهت بالای این محصول از لحاظ شکل ظاهری به چوب طبیعی بوده و همین امر باعث می‌شود تا بدون هیچ مشکلی بتوان از چوب پلاستیک در ساخت و ساز بجای چوب طبیعی استفاده کرد. 

چوب پلاست با مقاومت بسیار بالا

دلیل دیگر که می‌توان چوب پلاست را جایگزین چوب کرد، مقاومت بالای محصول به نسبت چوب بوده و علت این امر استفاده از پلاستیک در مراحل تولید محصول است؛ پلاستیک بسیار مستحکم بوده و هنگامی که آن را بازیافت کرده و در تولید چوب پلاست استفاده می‌نمایند این امر مقاومت محصول را به نسبت چوب چندید برابر خواهد کرد. 

چوب پلاست چندسازه

از دیگر مواردی که می‌توان چوب پلاست را بجای چوب طبیعی استفاده کرد، تنوع این محصول بوده که امکان کاربرد آن در زمینه‌های متعددی همچون: نرده چوب پلاست، کفپوش چوبی، سقف کاذب چوبی، دیوار پوش چوبی، ساخت و اجرای مبلمان فضای باز و … را فراهم نموده است. 

چوب پلاست با طول عمر بالا 

چوب پلاست از طول عمر بالایی برخوردار بوده ضمن این که استفاده از این متریال نیاز به نگهداری یا ترمیم نخواهد داشت. همین امر تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های مرتبط با المان‌های کار شده تویط این محصول دارد. 

4.2/5 - (4 امتیاز)
انواع چوب و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا