اهمیت نما در معماری خارجی ساختمان !

اهمیت نما در معماری خارجی ساختمان !
فهرست مطالب

در گذشته شاید، نمای ساختمان تنها در دستیابی به زیبایی شناسی برتر مورد توجه بود. اما اکنون نقش عملکردی بسیار مهمی نه تنها در معماری خارجی ساختمان به ویژه در عبور نور، عملکرد آکوستیک و بهره‌وری انرژی دارد. خوشبختانه ظهور محصولات نوین و کارآمد همچون چوب پلاست در این زمینه باعث شده تا معماری به سمت مدرنیته گام برداشته و طراحی‌های متفاوتی بوجود آورد.

در معماری، نما یکی از مهم‌ترین عناصر بیرونی ساختمان به شمار می‌آید. نما انتظارات معماران و طراحان همینطور مالکان را تعیین می‌کند. با طراحی خوب می‌توان ساختار کلی ساختمان را تعریف کرد و بین ساختمان و محیط اطراف آن تعامل ایجاد نمود. نما همچنین می‌تواند به نمایش ارزش‌های یک بنا یا ساختمان کمک کند. بنابراین انتخاب مصالح مناسب و همینطور طراحی دقیق باعث می‌شود تا ساختمان شما ظاهری کاملا متفاوت داشته باشد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اما انتظاراتی که معماران و طراحان از یک نما به عنوان اصلی‌ترین بخش از معماری خارجی ساختما دارند، فراتر از مبحث زیبایی شناسی است. به این معنا که بدنبال محصولی هستند که مناسب فضای بیرونی بوده و به آسانی آسیب نبیند. همینطور بتواند از بنا یا ساختمان در برابر هرگونه عوامل فیزکی- محیطی به بهترین شکل ممکن حفاظت نماید. که تمامی این موارد در نهایت موجب طول عمر ساختمان خواهد شد.

کاربرد محصولات نوین در معماری خارجی ساختمان !

اینکه بتوانید از مصالح نوین و کاربردی در معماری خارجی ساختمان استفاده کنید، مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. اما برای این کار نیاز است قبل از هر اقدامی به تحقیق و بررسی درباره متریال مورد نظر بپردازید. توجه به این نکته که محصول منتخب شما می‌تواند انتظاراتی که برای کاربرد در معماری خارجی ساختمان به خصوص نما را برآورده کند یا خیر. نما چوبی یکی از نماهای مورد علاقه معماران، طراحان و کارفرمایان است. اما شاید به دلیل وجود این باور که چوب با قرار گرفتن در فضای باز و بیرونی آسیب خواهد دید، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایده‌های کلی طراحی نما در معماری خارجی ساختمان !

یکی از محصولاتی که این روزها به عنوان جایگزین اصلی چوب طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفیل چوب پلاستیک است. این متریال با برخورداری از ظاهری شبیه به چوب طبیعی اما کیفیت بسیار بالا تمامی انتظاراتی که شما از یک محصول مختص فضای باز دارید را برآورده نموده است. به همین علت می‌توان از آن در زمینه‌های متعدد و به صورت گسترده استفاده کرد. چوب پلاست محصولی دوستدار محیط زیست بوده و در معماری پایدار بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ارزانترین نمای ساختمان همچنین با این متریال قابل اجرا خواهد بود. 

برای تولید این متریال نیازی به قطع درختان نبوده و از بازیافت چوب و پلاستیک فشرده تولید می‌شود. ضمن اینکه قابلیت بازیافت دوباره را نیز داشته و پس از سال‌ها استفاده می‌توان آن را بازیافت کرد. با این حال طول عمر بالایی داشته و در برابر هر نوع عوامل فیزیکی- محیطی همچون: حمله حشرات و موریانه، باد و باران، آفتاب و رطوبت، گرما و سرما و … از دوام بالایی برخوردار است. به همین علت انتخابی مناسب برای معماری خارجی ساختمان و بعضا داخلی (سقف کاذب) خواهد بود.

ایده‌های کلی طراحی نما در معماری خارجی ساختمان !

یکی از راه‌های عالی برای تلفیق با محیط اطراف، انتخاب نماهایست که منحصر بفرد و متفاوت بوده و با طبیعت همخوانی دارند. اینها تأثیر به سزایی در انعکاس محیط اطراف دارند و در عین حال برجسته هستند و البته یکی از ویژگی های نمای مدرن محسوب می‌شود. همچنین بدون توجه به تغییرات آتی که رخ خواهد داد، سازگار هستند. چوب پلاست این انتظارات را به خوبی برآورده خواهد کرد. نه تنها به راحتی با محیط اطراف هماهنگ می‌شود که کاملا سازگار با مجاورت در فضای باز خواهد بود.

برای متمایز شدن از دیگر ساختمان‌ها، اغلب از الگوهای هندسی و رنگ‌های مختلف در طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود. با شناخت تفاوت نمای مدرن و کلاسیک بهتر می‌توانید در اینباره تصمیم گیری کنید. نماهایی با این نوع طراحی اغلب نوآوری و تفکر را نشان می‌دهند. اینها می‌توانند برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نوآوری و پیشرفت را در اولویت قرار می‌دهند، ایده‌آل باشد. تلفیق دو رنگ متفاوت از چوب پلاست در نمای ساختمان یا ترکیب این متریال با دیگر مصالح قابل استفاده در نما، ایده‌ای نوین و منحصر بفرد است.

موارد ذکر شده ایده‌های کلی هستند. اگرچه برای جزئیات خاص، نیاز به مطالعه و تحلیل بیشتری دارند. ساختمان در شب چگونه خواهد بود؟ نمای کلی با توجه به خیابان و ساختمان‌های دیگر چگونه باید جهت‌گیری شود؟ این سازه چگونه با محیط طبیعی و مصنوعی خود تعامل خواهد داشت؟

کاربرد محصولات نوین در معماری خارجی ساختمان !

چرا از چوب پلاست در معماری خارجی ساختمان استفاده کنیم !

اول، استفاده از طراحی برای انتقال ارزش‌های ساختمان است. دوم، همچنین در مورد تعامل ساختار با محیط‌های طبیعی و مصنوعی است. این یک چالش بزرگ برای معماران و طراحان نماست. به هر حال، هر ساختمانی باید منحصر به فرد باشد و سازه‌های مختلف بر حسب محیط‌های مختلف اجرا شود. علاوه‌بر این، عناصر معماری نیز باید با محدودیت‌های هزینه و مهندسی متعادل شوند.

درباره مورد اول چوب پلاست این امکان را فراهم می‌کند تا شما بتوانید بر حسب نوع بنای خود (تجاری- اداری، مسکونی و …) نمای ساختمان را طراحی کنید. درباره مورد دوم نیز چوب پلاست محصولی بازیافتی بوده و پایدار محسوب می‌شود که با راحتی با محیط اطراف سازگا خواهد بود. به خصوص در کنار فضای سبز ظاهری کاملا متفاوت خواهد داشت. در مبحث نمای مدرن چیست می‌توانید با ویژگی‌های این نما بیشتر آشنا شوید. 

از ویژگی‌های اصلی پروفیل چوب پلاست و کاربرد آن در نمای ساختمان می‌توان به روش نصب خشک آن اشاره نمود. این محصول در کمترین زمان ممکن توسط نصابان حرفه‌ای بدون نیاز به به ملات و مصالح سنتی نصب خواهد شد. علاوه‌براین شیوه نصب خشک مزایای بسیاری دارد که به بهترین شکل از ساختمان محافظت خواهد کرد بدون اینکه برروی دیوار اصلی ساختمان نصب شود.
بنابراین شما می‌توانید با کاربرد این محصول نه تنها ظاهر ساختمان را شیک و مدرن طراحی کنید، که از بنای خود در برابر هرگونه آسیب یا عوامل فیزیکی- محیطی محافظت نمایید.

Rate this post
اهمیت نما در معماری خارجی ساختمان !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا