زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد!

زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد!
فهرست مطالب

زیباترین نمای ساختمان چه خصوصیاتی دارد!

برای این که بتوانید نمایی منحصربفرد و خاص برای ساختمان انتخاب کنید، قبل از هرچیز بهتر است به تحقیق و بررسی در این زمینه بپردازید. این روزها محصولات و متریال‌های بسیاری از جمله: ترمووود، چوب پلاست، سنگ، سمنت برد، شیشه و … برای اجرا در نمای ساختمان به بازار عرضه شده است که انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد. با این حال بهتر است به دنبال محصولی باشید که چندین ویژگی ایده‌آل را در کنار زیبایی ظاهری به طور همزمان برخوردار باشد. زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد مقوله‌ای مفصل است و بحث در این رابطه، طولی به درازای تاریخ معماری دارد.

اصولاً چون زیبایی یک مفهوم فلسفی و توصیفی است، بحث در این رابطه کاملاً نسبی است و با قطعیت نمی‌توان گفت کدام نوع نما زیباتر است. ممکن است چیزی که به نظر ما بسیار جذاب می‌آید، برای برخی معمولی یا نازیبا جلوه کند. اما برای تمامی مفاهیم توصیفی، از جمله زیبایی، اصول مشترکی وجود دارد که می‌توان در مورد آن صحبت کرد. اصولی از جمله: تناسب، تقارن، توالی، بهگزینی مصالح، ترکیب صحیح احجام و …، این موارد از اصول طراحی نما و معماری شهری هستند که برای مشخص نمودن زیباترین نمای ساختمان به کار می‌روند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

به نمای ساختمان چه می گویند ؟

تعریف نمای ساختمان !

نمای ساختمان، شامل تمامی بخش‌هایی از ساختمان است که در معرض دید ناظران بیرونی قرار دارد. معمولا منظور از نمای ساختمان، نمای بیرونی ساختمان که از محیط‌های عمومی مانند خیابان دیده می‌شود، است. هنگام بررسی زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد باید به این بخش از ساختمان توجه ویژه‌ای کنیم. نمای یک ساختمان می‌تواند بیانگر کاربری بنا و هدف از ایجاد آن باشد. همچنین نمای یک ساختمان نشان دهنده جایگاه و موقعیت ساکنین آن است. در طول تاریخ، همواره افرادی که از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار بوده‌اند، در ساختمان‌هایی با نمای ویژه مستقر می‌شدند.

 

به نمای ساختمان چه می گویند ؟

زیباترین نمای ساختمان با المان های متنوع

برای اجرای زیباترین نمای ساختمان استفاده از المان‌هایی که جذابیت نما را چند برابر کند، بسیار تاثیر گذار است. این روزها نمای مدرن که بیشتر با متریال‌های چوبی یا بهتر از آن مصحولات شبیه به چوب همچون پروفیل چوب پلاست اجرا می‌شود، در سطح شهر زیاد دیده می‌شود. به همین علت می‌توان ایده‌های متنوعی برای زیباتر شدن نمای ساختمان پیاده کرد که از جمله می‌توان به: فلاورباکس یا نرده چوبی برای تراس یا حتی جانپناه برای پشت پنجره استفاده کرد. ضمن این که می‌توان از فلاورباکس نیز به عنوان نرده یا جانپناه نیز استفاده کرد. اما تمامی این موارد برمی‌گردد به ذوق و هنر طراحی خوش ذوق و با سلیقه. بنابراین قبل از اجرای نمای ساختمان بهتر است به شرکت‌های معتبر در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید نه تنها از محصولی با کیفیت برای اجرا در نمای ساختمان استفاده کنید که طراحی فوق‌العاده و ایده‌آل داشته باشید.

چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است؟

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، بحث در مورد زیبایی رنگ‌ها و … کاملا نسبی است. همین مسئله در رابطه با زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد نیز صدق می‌کند. با این وجود، اصولی در این رابطه وجود دارد. مثلاً هنگامی که برای دریافت مجوز های لازم برای اجرا و پایان کار ساختمان به شهرداری (در ایران) مراجعه کرده و طرح‌های خود را به کارشناس مربوطه ارائه می‌دهیم، برای رد یا تایید طرح، نکات و قوانینی در این رابطه مد نظر قرار می‌گیرد. برای مثال نمی‌توان از رنگ‌های با تضاد بالا در نما استفاده کرد.

یا نمای طراحی شده نمی‌تواند در تضاد و تقابل با نماهای مجاور باشد تا خط نما و یکپارچگی بصری منظره خیابان از بین برود. رنگ‌های متداول برای نمای ساختمان، طیفی از رنگ‌های سرد (مانند خاکستری و سفید) تا رنگ‌های خاکی، آجری و فلزی که به طور طبیعی در عناصر و مصالح طبیعی یافت می‌شود را در بر می‌گیرد. می‌توان با استفاده مصالح ترکیبی و جدید، با رعایت این اصول، نمای خلاقانه‌ای طراحی کرد.

با این حال طیف رنگی برای نمای ساختمان بسیار گسترده است و این امر به طور مستقیم با سلیقه شما در ارتباط خواهد بود. ضمن این که توجه به این نکته که متریال انتخابی برای اجرا در نمای ساختمان نیز اهمیت داشته و قبل از اجرای آن باید دقت کنید که آیا متریالی که برای اجرا در نما انتخاب کرده‌اید رنگبندی دارد یا خیر. برای مثال محصولات متنوعی که برای نمای ساختمان بکار برده می‌شود از سنگ، چوب طبیعی، ترمووود یا چوب پلاست نه تنها از لحاظ کیفی کاملا متفاوت هستند که برخی از این متریال‌ها همچون پروفیل چوب پلاست دارای رنگبندی هستند. این امر باعث می‌شود تا انتخاب برای کاربر راحت‌تر شده و بتواند رنگ دلخواه و مورد نظر را برای اجرا در نمای ساختمان استفاده نماید. 

چگونه نمای ساختمان را تمیز کنیم؟

پاکیزگی، یکی از مشخصات زیباترین نمای ساختمان است. به علت آلودگی هوا، باران‌های اسیدی، اکسید شدن عناصر طبیعی بافت نماها و … بعد از چند سال، نیاز به تمیز کردن نما یا نماشویی داریم. ضمن این که تمیزکاری نمای ساختمان بستگی به متریالی کاربردی در نما نیز خواهد داشت؛ برای مثال نمای چوبی تنها با آب تمیز خواهد شد. اغلب نماشویی با استفاده از فشار آب و در برخی مواقع به همراه محلول‌های تمیز کننده انجام می‌شود؛ نکته قابل توجه برای نماشویی، عدم استفاده از مواد مضر برای مصالح ساختمانی است که باید رعایت شود.

شستشو و تمیزکاری محصولی که در نما استفاده می‌شود، یکی از ویژگی‌های مهم است که هر متریالی باید از آن برخوردار باشد؛ ضمن این که اگر محصول منتخب در برابر آلودگی هوا یا باران و … مقاوم باشد، باعث می‌شود تا نه تنها نمای ساختمان به شدت دوده نگیرد که به آسانی و تنها با استفاده از آب پاک و تمیز شود. در صورتی که از پروفیل چوب پلاست برای اجرا در نمای ساختمان استفاده کنید، این اطمینان وجود دارد که بتوانید با آسان‌ترین روش ممکن و تنها با آب و بدون نیاز به مواد شوینده مضر، نمای ساختمان را به راحتی شستشو دهید.

 

چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است؟

این متریال از مقاومت بسیار بالایی در برابر هرنوع شرایط آب و هوایی، گرد و غبار، بارش باران یا طوفان برخوردار است و همین امر باعث می‌شود تا عوامل فیزیکی- محیطی تاثیری برروی نمای ساختمان نداشته و موجب آسیب رساندن به متریال نشود. ضمن این که تمامی این موارد پس از مدتی موجب نازیبایی و تغییر ظاهر برخی از نماها با متریال‌های متفاوت خواهد شد که خوشباختانه محصول چوب پلاست از این مسئله مستثنی بوده و در برابر تمامی این موارد مقاومت بالایی دارد و به راحت‌ترین روش ممکن تمیز خواهد شد. 

بررسی چند نمای ساختمان زیبا در ایران

ایران همواره یکی از خاستگاه‌های هنر معماری در جهان است. معماران ایرانی با استفاده از عناصر بوم آورد، همواره نماهایی پایدار و همساز با محیط را خلق کرده‌اند. برای مثال نمای خانه لاری‌ها در یزد، تماماً با استفاده از گل و خشت ساخته شده است. این نما، هم رنگ محیط کویر بوده و مانع از تابش شدید آفتاب می‌شود، همچنین مرمت آن به راحتی امکان پذیر است. همچنین در شمال ایران، نمای ساختمانی با استفاده از چوب جنگلی یا سنگ و گل ساخته می‌شد. این عناصر به سرعت با بافت مرطوب محیط طبیعی عجین شده و بخشی از آن محسوب می‌گردید. در این مناطق هیچ گاه شاهد استفاده گسترده از مصالح فلزی نیستیم. 

نمای چوبی قابل اجرا با چوب پلاست

همانگونه که اشاره شد، نمای چوبی یکی از متداول‌ترین نماهای موجود در ایران و جهان است. چوب یکی از مصالح در دسترس برای بسیاری از افراد بوده و به خاطر زیبایی و سبک بودن کاربرد وسیعی در ساخت و ساز دارد. چوب، در کنار مزایای بسیاری که دارد، دارای معایبی نیز هست. از جمله عدم مقاومت بالا در برابر رطوبت و آفات و حشرات. همین مشکلات باعث شده تا سازندگان و تولیدکنندگان، به دنبال ابداع محصولی جدید و کاربردی برای استفاده به عنوان جایگزین چوب در نما باشند. متریال چوب پلاست، یکی از این محصولات کاربردی است که از ترکیب ذرات چوب طبیعی با مواد پلیمری تشکیل می‌شود، در برابر رطوبت و آفات چوب کاملاً مقاوم است.

همچنین عدم تغییر رنگ این متریال موجب شده است هنگام جستجو برای زیباترین نمای ساختمان به این محصول ارزشمند توجه ویژه‌ای داشته باشیم. متریال چوب پلاست، در طرح‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شود، به همین دلیل می‌توان با استفاده از چوب پلاست نماهای متنوع و خلاقانه‌ای ایجاد نمود. همچنین با استفاده از پروفیل چوب پلاست، می‌توانیم انواع میز و صندلی، گلدان، مبلمان فضای باز، روف گاردن و … را طراحی و اجرا کنیم.

 

چوب پلاست چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (5 امتیاز)
زیباترین نمای ساختمان و خصوصیاتی که باید داشته باشد!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا