لابی ساختمان و برج را به سبکی مدرن طراحی کنید !

لابی ساختمان و برج را به سبکی مدرن طراحی کنید !
فهرست مطالب

این روزها اغلب ساختمان یا برج‌ها از لابی برخوردار هستند. به همین علت طراحی این مکان نیز به طبع مورد توجه قرار گرفته است. طراحی‌های مدرن در کنار کاربرد محصولاتی نوین و چند منظوره همچون چوب پلاست چوپکس که امکان ایجاد هارمونی را فراهم خواهد کرد، انتخابی مناسب خواهد بود. در این مطلب شما را با چگونگی طراحی اصولی لابی آشنا خواهیم کرد.

لابی چیست ؟

لابی فضایی در ساختمان یا برج و … است که به مکان‌هایی همچون: سالن انتظار، دیگر اتاق‌ها، ایستگاه‌های بازرسی امنیتی و … منتهی می‌شود و در ورودی یا گاها فضای مجزا قرار دارد. هدف از ساخت و طراحی لابی ملاقات و هدایت مراجعه کنندگان و بازدید کنندگان، کنترل دسترسی و تأمین مسیرهای خروج از برج یا ساختمان‌هاست. این محیط اغلب با مناطق حفاظت شده (نگهبان) طراحی می‌شود.                               نرده چوبی

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اصولا فضای آسانسور شامل لابی نخواهد شد، اما بیشتر مواقع به صورت مجزا بوده یا بعضا به هم متصل هستند. لابی در ساختمان یا برج اغلب به عنوان “چهره عمومی” در نمای داخلی عمل می‌کند و به فضاهای تعاملی‌تری تبدیل می‌شود که تجربه کاربری پیشرفته‌تری را فراهم می‌کند. 

ماهیت و عملکرد لابی اغلب در اولین دیدار بازدید کننده هنگام ورود به ساختمان، تأثیر خود را می‌گذارد. موضوعات اصلی طراحی برای این نوع فضا شامل: زیبایی شناسی متعادل، ایمنی، پایداری و ملاحظات عملیاتی است. مشخصات معمول انواع فضای لابی شامل لیستی از عناصر قابل استفاده از اهداف طراحی است که در زیر آورده شده است.

اهمیت به زیبایی شناسی در لابی

از نمای داخلی مناسب، مبلمان، علائم و هنرهای متفاوت و خاص برای انعکاس شخصیت عمومی فضا و همچنین تصویر سازمانی مستقر در ساختمان استفاده کنید. این نکته البته به فضای مورد نظر بستگی دارد؛ برای مثال طراحی لابی هتل قطعا با طراحی لابی برج یا ساختمان متفاوت خواهد بود. لابی‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند، از مکانی مناسب برای استراحت مراجعه کنندگان برخوردار خواهند بود. به همین علت هنگام طراحی استفاده از مبلمانی مناسب و راحت در کنار ظاهری متفاوت اهمیت دارد.

لابی چیست ؟

همچنین از مواردی که در زیبا شناسی فضاهایی همچون لابی بسیار مورد توجه است، جزئیاتی همچون: استفاده از دیوارپوش یا کفپوش مناسب، فلاورباکس چوبی یا نیمکت چوبی در بخشی از لابی است. شاید موارد ذکر شده در نگاه اول توجه را جلب نکند، اما کاربرد آنها به صورت تکی یا حتی یکپارچه تاثیر بسزایی در طراحی این محیط خواهد داشت.

دسترسی از نکات قابل توجه در لابی

در ابتدای فرآیند باید به دسترسی لابی اهمیت ویژه‌ای داده شود. هنگام طراحی این مکان انواع مختلف معلولیت‌ها باید در نظر گرفته شود. از جمله مواردی که دارای اختلالات بینایی، یادگیری، تحرک، گفتار و شنوایی هستند. همچنین کارکنان باید آموزش ببینند و در مورد چگونگی ارائه خدمات یا محل اقامت مناسب که ممکن است درخواست یا نیاز شود، مطلع شوند.

دقت به عملکرد عملیاتی صحیح در طراحی لابی

فشار هوا و طراحی درب‌های ورودی را در نظر بگیرید.
فضایی را برای بخش پذیرش یا نیروهای امنیتی طراحی کنید.
ترکیب ورودی برای کارمندان و بازدیدکنندگان از فضاها را در نظر بگیرید.
فضای انعطاف پذیری را متناسب با پیکربندی‌ها یا برنامه‌های مختلف استفاده کنید.
پوشش‌های بادوام را برای کف فراهم کنید تا حداکثر توان ترافیک عابر پیاده را تحمل نماید.

در حالی که به افزایش امنیت، قابلیت دسترسی، پایداری و گردش عمومی اهمیت می‌دهید، شخصیت مدرن فضا را حفظ کنید.
تجهیزات نصب شده در لابی باید با دقت قرار داده شوند تا از تغییر تنظیمات اولیه لابی جلوگیری شود. در صورت امکان تجهیزات امنیتی را در اتاق‌های اضافی قرار دهید.

اتاق‌هایی را برای آسایش کارگران یا نگهبانان برای استراحت در فضای محدودتر طراحی کنید.
برای لابی‌های خارج از ساختمان، باید یک کولر گازی مخصوص برای حفظ فشار مثبت در نظر گرفته شود.
در صورت امکان، المان‌هایی از طبیعت یا عناصری مانند: آبنما، آتشدان، گیاهان و … را در فضای لابی بگنجانید.

توجه به پایداری اصل اساسی در طراحی مدرن

طراحی یک فضای لابی معماری پایدار باید بخشی از یک فرآیند یکپارچه باشد که در نظر گرفته شود: مواد و متریال کاربردی، عملیات، سلامت مصرف کننده و رفاه. تمامی این موارد امروزه در طراحی مدرن مورد توجه معماران و طراحان قرار می‌گیرد.
برای سالن‌های بیرون ساختمان، از نور روز با قرارگیری مناسب پنجره‌ها و درب استفاده کنید تا نیاز به روشنایی الکتریکی را کاهش دهید. برای کاهش نور مستقیم خورشید از ویژگی‌هایی مانند دستگاه سایه زنی استفاده کنید.

اهمیت به زیبایی شناسی در لابی

عایق بندی را در سقف ها و دیوارها فراهم کنید تا مصرف انرژی و گرمای هوا را کاهش دهید. می‌توانید از انواع سقف کاذب مناسب برای این منظور استفاده نمایید. امروزه کاربرد چوب پلاست در اجرای سقف کاذب چوبی به صورت لوور یا وافل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
تهویه طبیعی را برای کاهش هزینه‌های آب و برق استفاده کنید.
از طریق جریان مناسب هوا و فیلتراسیون هوا به کیفیت سالم محیط توجه کنید. از مواد کم انتشار، مبلمان و پوشش‌هایی که گاز ساطع نمی‌کنند، استفاده کنید.
از محصولات بادوام در لابی استفاده کنید و محصولات را با بسته بندی و پتانسیل بازیافت کاهش دهید تا ضایعات را به حداقل برسانید.
قفل هوا یا دهلیز درب ورودی را در نظر بگیرید تا از از بین رفتن گرما / سرما جلوگیری کند.

توجه به ایمنی در طراحی لابی

در تاسیسات با خطر بالاتر، مناطق محافظت شده و محافظت نشده را با تورنستیل، فلزیاب یا سایر دستگاه‌هایی که برای کنترل دسترسی به مناطق حفاظت شده استفاده می‌شود، جدا کنید. میز کنترل و منطقه بازرسی باید در منطقه حفاظت شده باشد. لوله‌های مکانیکی، خطوط لوله و اتصالات اصلی برق نباید از یک منطقه به منطقه دیگر امتداد داشته باشند. تقسیم کننده‌های ترافیک باید انعطاف پذیر و قابل حمل باشند تا اجازه تغییر در الگوهای ترافیکی را بدهند.

ایستگاه‌های بازرسی را طوری طراحی کنید که نتوان از مناطق حفاظت شده عبور کرد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل امنیتی می‌توانند به درستی تمام مناطق ایستگاه‌های بازرسی را کنترل کنند. از نصب ویژگی‌هایی مانند: سطل زباله یا صندوق‌های پستی که می‌توانند برای پنهان کردن دستگاه‌ها در مناطق محافظت نشده استفاده شوند، خودداری کنید.

محل قرارگیری مرکز کنترل حریق و تابلوی کنترل آسانسور اضطراری مستلزم تلفیق طرح با پوشش دیوارهای لابی، سیستم‌های BAS، سیستم‌های ضد حریق و سیستم‌های ارتباطی ساختمان است.

در طراحی درهای لابی منتهی به خیابان باید خروجی از طبقات بالاتر در نظر گرفته شود.
اصول CPTED یا فضای امن شهری را در طراحی بگنجانید تا احتمال سرقت مواد و سایر اقدامات خشونت آمیز کاهش یابد. این امر منجر به ادغام سیستماتیک طراحی، فناوری و استراتژی‌های عملیاتی برای محافظت از مردم، اطلاعات و دارایی خواهد شد.

تمامی موارد یاد شده در طراحی لابی اصلی مهم تلقی می‌شود. اگر تصمیم دارید فضایی متفاوت و خاص خلق کنید، قطعا کاربرد متریال نوین و البته بدون آسیب به طبیعت بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

3.4/5 - (8 امتیاز)
لابی ساختمان و برج را به سبکی مدرن طراحی کنید !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا