نمای بیرونی ساختمان و اهمیت کاربرد متریال مناسب!

نمای بیرونی ساختمان و اهمیت کاربرد متریال مناسب!
فهرست مطالب

نمای بیرونی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نمای بیرونی ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت هر پروژه مسکونی یا تجاری است. نمای بیرونی در واقع چهره نهایی ساختمان را تعیین کرده و در زیبایی شهر و محله نقش بسزایی دارد. بسیاری از ساختمان‌های مهم و یادمانی شهر، با نمای خاص خود در یادها ثبت می‌شوند. کاربرد متریال‌هایی همچون: ترمووود، چوب پلاست، فایبر سمنت برد، سنگ و … در سال‌های اخیر در طراحی نما نقش بسزایی داشته است.

همچنین پروژه‌های جدید مسکونی یا تجاری، که از نمای خاص و ویژه برخوردار باشند، با مقبولیت بیشتری مواجه می‌شوند. طراحی نمای ساختمان دارای مراحلی است که اگر به دقت انجام شود، در زیبایی چهره بنا، صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش کارآیی و ایمنی ساختمان موثر است. همچنین، نمای ساختمان و مرمت آن در پروژه‌های نوسازی بناهای فرسوده، از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین مراحل است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

مراحل طراحی نمای بیرونی ساختمان چیست؟

انجام مطالعات اولیه:

برای انجام موفقیت آمیز طراحی نمای ساختمان، باید مطالعات اولیه شامل وضعیت جغرافیایی و اقلیمی، سایت ساختمان، وضعیت نماهای مجاور بنا و … با دقت انجام شود. اطلاعات گردآوری شده در این مرحله، در مراحل بعدی راه‌گشای طراح و معمار است ضمن این که توجه به خواسته کارفرما برای اجرای نمای سنگی، نمای چوبی یا … در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این مرحله مد نظر قرار دهیم، آنالیز نمای ساختمان‌های مجاور بنای مورد نظر است. توصیه می‌شود نمای جدید، دارای خطوط و ریتم هماهنگ با نماهای مجاور خود باشد. همچنین اگر ساختمان جدید، در منطقه‌ای واقع شده است که یک بنای تاریخی، مذهبی، طبیعی و … مهم هم در آن منطقه واقع شده و لازم است، حریم بصری آن حفظ شود، حتماٌ این مسئله در طراحی نمای ساختمان جدید لحاظ گردد.

 

مراحل طراحی نمای بیرونی ساختمان چیست؟

بررسی ایده‌ها و نظرات:

پس از انجام مطالعات اولیه، تعدادی ایده از سوی کارفرما، طراح و تیم اجرایی ساختمان مطرح می‌گردد. حتی در برخی از پروژه‌های مهم ملی یا بین المللی، در قالب مسابقه، از تمامی افرد جامعه نظر خواهی می‌شود تا بهترین ایده‌ها انتخاب شود. فراموش نکنیم که گاهی جذاب‌ترین طرح‌های ارائه شده برای طراحی نمای ساختمان از سوی افرادی که اصلاً انتظار نداریم مطرح شده و به خلق زیباترین نمای ساختمان می‌انجامد.

ارائه طرح‌های اولیه:

پس از انتخاب ایده اصلی برای طراحی، نوبت به ارائه طرح‌های معماری که قابلیت اجرا داشته باشند، در قالب نقشه‌های فنی و طرح‌های سه بعدی می‌رسد. استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند: اسکچ آپ، تریدی مکس، رویت و راینو در این مرحله به طراح برای نمایش ایده‌های خود کمک می‌نماید.

بررسی و انتخاب گزینه برتر:

با ارائه طرح‌های اولیه، باید مزایا و معایب هرکدام و قابلیت اجرای آن بررسی شود. فاکتورهای آنالیز آلترناتیوها در این مرحله، از مطالعات اولیه در مرحله نخست و خواسته‌های کارفرما اخذ می‌گردد. همچنین مباحث فنی و قوانن شهرداری باید در این مرحله لحاظ گردد. با امتیاز دهی به این طرح‌ها، گزینه برتر انتخاب و برنامه ریزی برای اجرای آن آغاز می‌شود.

برنامه ریزی برای اجرای نمای بیرونی:

این مرحله شامل مشخص کردن تمامی مراحل اداری، اجرایی و فنی اجرای نمای انتخاب شده است. با اخذ مجوزهای لازم از شهرداری، نوبت به تهیه نقشه‌های با جزئیات کامل می‌رسد. همچنین مراحل ساخت به دقت مشخص می‌شود. در نهایت با مشخص شدن پیمانکار مربوطه، نوبت به اجرای نمای ساختمان طراحی شده می‌رسد. با تجهیز کارگاه، خرید مصالح و استقرار ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، اجرای طرح آغاز می‌گردد.

چه متریالی در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد؟

در طراحی نما ، کیفیت مواد و مصالح مصرفی بسیار مهم است. استفاده از مصالح ارزان قیمت که موجب صرفه جویی در هزینه‌های تمام شده ساختمان شود که در کنار زیبایی و کیفیت خود طول عمر بالایی داشته باشد، انتخابی مناسب خواهد بود. یکی از مشکلاتی که در مراحل اولیه طراحی نمای ساختمان با آن مواجهیم، عدم شناخت یا دسترسی به مصالح با کیفیت و مناسب برای اجرای ایده‌هاست. به همین دلیل، شناخت و استفاده درست از مصالح، نقش مهمی در این زمینه دارد. مصالح گوناگونی در طراحی نمای ساختمان کاربرد دارد.

چه متریالی در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد؟
چه متریالی در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد؟

برخی از این مصالح مانند: شیشه، سنگ، چوب، گچ و سیمان از سال‌های قدمی برای ساخت نمای بیرونی کاربرد داشته‌اند. این مصالح سنتی، در کنار تمامی مزایایی که داشتند، معایبی مانند: وزن بالا، آسیب پذیری در برابر عوامل فرساینده محیطی، تنوع پایین و … داشتند. لذا نوآوران و مخترعین در پی ساخت مصالح نوینی برآمدند که این مشکلات را نداشته باشد. از جمله این مصالح می‌توان به انواع ورق‌های کامپوزیتی، چوب پلاست و ترمووود، سیمان سبک و رنگی، سنگ مصنوعی، نمای سبز و … اشاره نمود. حتی برخی از نماهای نوین و ویژه، حالت پویا داشته و قابلیت جابجایی و حرکت دارند. در نهایت، نباید از نورپردازی نمای بیرونی ساختمان در شب غافل شویم. نورپردازی نمای ساختمان، می‌تواند چهره‌ای کاملاً متفاوت، جذاب و دیدنی از بنا را به نمایش بگذارد.

معرفی متریال چوب پلاست، یکی از بهترین مصالح برای نمای بیرونی ساختمان:

یکی از بهترین متریالی که برای طراحی نمای ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد، متریال چوب پلاست است. چوب پلاست که حاصل ترکیب ذرات ریز چوب طبیعی با مواد پلیمری است و تحت فشار و دمای بالا ساخته می‌شود، دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی است. محصولات چوب پلاست، در برابر عوامل فرساینده محیطی، مانند: آفتاب، باران و رطوبت، حشرات و آفات چوب، تغییرات دمایی و … مقاوم است و به ندرت تغییر رنگ می‌دهد.

این قابلیت‌های ویژه موجب شده است تا چوب پلاست، به یکی از پر کاربردترین مصالح در طراحی نمای ساختمان در مناطق مختلف با شرایط اقلیمی متنوع بدل گردد. قابلیت‌های ویژه چوب پلاست، موجب شده است تا طراحان فضای داخلی در نقاط مرطوب ساختمان، مانند: حمام، سونا، استخر و جکوزی و … از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از چوب پلاست، برای محوطه سازی، ساخت و تجهیز روف گارن، بالکن و تراس و موارد مشابه، امری متداول است. متریال چوب پلاست در ابعاد و اشکال گوناگون تولید و به راحتی به وسیله ابزار متداول نجاری، قابلیت برش، اتصال و … داشته و می‌توان طرح‌های گوناگون را با آن اجرا نمود. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

Rate this post
نمای بیرونی ساختمان و اهمیت کاربرد متریال مناسب!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا