نمای چوب در معماری مدرن

نمای چوب در معماری مدرن
فهرست مطالب

مقدمه

امروزه با گسترش صنعت و نوآوری‌ها، معماران و طراحان به استفاده هرچه بیشتر از چوب روی آورده‌اند.

نماهای چوبی چند لایه شامل لایه‌های مجزا برای بخش ساختار، عایق حرارتی و پوشش چوبی مناسب هستند. مشخصه بارز این نماها لایه‌ای از هوا است که میان لایه نهایی (پوشش خارجی) و سایر بخش‌های نما قرار گرفته است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

نمای چوب در معماری مدرن

چوب یکی از مواد طبیعی و اکولوژیکی است که نه تنها از دیرباز در معماری سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته، بلکه امروزه به شکل‌ محصولات گوناگون در صنعت چوب ظاهر می‌شود. نقش چوب در نما و روکش‌های مورد استفاده در معماری مدرن، به صورت خاص موضوع بررسی این مقاله هستند. سعی شده اطلاعات لازم به‌گونه‌ای دراین بخش آورده شوند که پس از اتمام، خواننده با کاربردها و محدودیت‌های احتمالی این محصولات آشنا شده و بهتر بتواند از آن‌ها استفاده کند.

در روش‌های مدرن پیاده سازی، از نما‌های چند لایه‌ای استفاده می‌شود که شامل لایه‌های متعددی ازجمله بخش ساختاری، عایق حرارتی و روکش نهایی است. محصولات چوبی اعم از نما و پوشش دیوارهای خارجی، علاوه‌بر حافظت در برابر رطوبت (خصوصا هنگام بارش‌های شدید)، تابش مستقیم خورشید و باد و کاهش اثرات دمایی ناشی از نوسانات دما طی زمستان و تابستان، نه تنها تاثیر بسزایی در ظاهر ساختمان به‌همراه دارد، بلکه رابطه مستقیمی نیز با تجربه کلی افراد از ساختمان دارد.

به‌علاوه در ساخت روکش نمای محصولات کوچکی مثل تخته‌ها و توفال می‌توان از چوب استفاده کرد و در پنل‌هایی با سایز متوسط تا بزرگ نیز قابل استفاده هستند. چوب و محصولات تولید شده از چوب مانند پروفیل چوب پلاست برای پوشش‌های خارجی یا حتی نمای داخلی انتخاب مناسبی بوده چرا که علاوه‌بر افزودن ظاهری زیبا و خاص به ساختمان، از ماندگاری بالایی نیز برخوردارند. همچنین یکی از مزایای استفاده از پوشش‌های چوبی، عدم نیاز به تعویض تمام پوشش هنگام خرابیست (تنها کافی است بخش خراب شده تعویض شود). با این‌حال هنگام طراحی، انتخاب صحیح نوع چوب، پرداخت‌های مورد نیاز برای محافظت در برابر اثرات مخرب احتمالی و آتش باید مد نظر قرار گیرد.

نمای چوب پلاست با شباهتی ظاهری بسیار زیاد به چوب
نمای چوب پلاست با شباهتی ظاهری بسیار زیاد به چوب

دسته‌بندی نماهای چندلایه با روکش نهایی چوب یا محصولات چوبی

یکی از روش‌های دسته‌بندی نماهای چندلایه، استفاده از ویژگی‌های لایه‌هاست. به‌طور مثال همانطور که پیش‌تر مطرح شد، بین لایه پوشش چوبی و لایه‌های داخلی نما، لایه‌ای از هوا وجود دارد که می‌تواند دارا یا فاقد تهویه باشد.

بنابراین بسته به نوع تهویه لایه میانی نماهای چوبی می‌توانند به سه دسته دارای تهویه مناسب، دارای تهویه ضعیف و فاقد تهویه تقسیم شوند. به‌علاوه شرایط آب و هوای مکان‌هایی که تجهیزات در آن‌ها نگهداری می‌شوند نیز، تاثیر مستقیمی برروی نحوه پیاده‌سازی دیوار دارند. همچنین نحوه پیاده سازی نما، ارتباط مستقیم با نوع پوشش چوب نیز دارد.

در نماهایی با تهویه مطبوع که با استفاده از مترالی با کیفیت همچون محصولات چوب پلاست اجرا می‌شود، به صورت دائمی بین لایه چوب خارجی و بخش‌های داخلی نما هوا جریان خواهد داشت؛ که باعث ممانعت از افزایش بی‌رویه دمای نما در تابستان شده و در شرایط هوایی خاص، به خشک شدن نما نیز کمک می‌کند.

تاثیر مستقیم پیاده‌سازی کاربردی و درست تهویه نما در شرایط جوی خاص در پایداری سازه و بازدهی انرژی غیر قابل انکار است.

در نماهای فاقد تهویه، هوا در بین لایه‌های داخلی و لایه پوشش جریان ندارد، به عبارت دیگر هوا در بین این دو بخش محبوس بوده و در مجاورت هر دو بخش داخلی و خارجی است.

استفاده از متریال چوب طبیعی در نمای ساختمان

چنین نماهایی تنها قابل استفاده در مکان‌هایی هستند که نیاز به محافظت در برابر تابش خورشید در تابستان و سیستم کاهش دما در زمان‌های افزایش ناگهانی دما نیست. این پیاده سازی نیازمند ارائه راه‌حلی برای حفاظت از نما در برابر رطوبت هوا و ممانعت از خشک شدن پوشش چوبی است. همچنین با توجه به این که در بسیاری از طراحی‌ها، پوشش خارجی در مجاورت مستقیم با بخش داخلی نما بوده، بهتر است بخشی برای ممانعت از ورود آب باران به این قسمت یا پنل‌های ضد رطوبت برروی نما تعبیه شود تا هم فرآیند تخریب نما آهسته‌تر شود و هم مانع از ورود آب به بخش‌های داخلی نما شود.

از سوی دیگر جلوگیری از جریان کامل هوا میان اجزای داخلی و روکش در نمای چوب طبیعی تقریبا غیر ممکن است. خصوصا در نماهایی که شامل قطعات مختلفی مثل تخته‌ها هستند؛ اتصال بخش‌های گوناگون به‌گونه‌ای که جریان هوا را کاملا متوقف کنند غیرممکن است. همچنین جابه‌جایی هوا بین بخش داخلی و پوشش آنقدر زیاد نیست که بتوان آن را در دسته نماهای دارای تهویه به‌حساب آورد؛ در حالی که نمای چوبی اجرا شده با پروفیل چوب پلاست از لحاظ ویژگی‌های ساختاری بسیار متفاوت بوده و دارای مزایای بسیاری به نسبت چوب طبیعی خواهد بود.

با توجه به نحوه اجرا، نماهای چند لایه را می‌توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • نماهای اجرا شده در محل: نمای چوبی (چوب طبیعی یا محصولات چوبی) در محل برروی قسمت داخلی نما نصب می‌شود. دارا بودن زیرساخت در این نماها اجباری نیست.
  • نماهای پیش‌‌ساخته: پنل‌های چوبی (چوب طبیعی یا محصولات چوبی) در کارخانه ساخته و پس از آماده شدن به محل ساخت منتقل شده و نصب می‌شوند. چنین نماهایی نسبت به روش‌های دیگر مقرون‌ به صرفه و ارزان‌تر است.
  • نما با روکش پیش‌ساخته: دراین نماها تنها بخش روکش نما، از پیش ساخته شده‌ است.

نماهای چندلایه با توجه به میزانی که ظاهرشان نیاز به پرداخت دارد به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • نماهای کاملا پرداخت شده: صرف نظر از این که نما در محل نصب شده یا پیش‌ساخته است، روکش این نماها تماما پرداخت شده و ‌پس از نصب نیاز به پردازش بیشتر ندارد.
  • نماهایی که پس از نصب نیاز به پرداخت هستند: چنین نماهایی پس از نصب نیاز به محافظت در برابر شرایط آب ‌و هوایی، نور خورشید و آتش دارند.

با توجه به نحوه نصب نیز می‌توان نمای چوب چند لایه را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

  • نماهای چند بخشی که برای اتصال به زیربنا نیاز دارند: پوشش چوبی این نما باید برروی دیوار نصب شود. جنس دیوار می‌تواند سنگ، بتن، پنل چوبی پیش‌ساخته یا پنل چوبی ساخته شده در سایت باشد.
  • نمای چوبی چند لایه که به زیربنای اصلی متصل می‌شوند: این نماها برروی اسکلت چوبی ساخته شده نصب شده و اصولا برای طراحی نماهای بدون تهویه به‌کار می‌روند.

با توجه به جنس روکش نهایی، نماهای چوبی چند لایه را می‌توان به بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد:

  • نماهایی که دارای روکش چوب طبیعی هستند.
  • نماهایی که دارای روکشی از محصولات چوبی مثل کامپوزیت‌ها و یا تخته‌های با روکش ضدآب هستند.

با توجه به ظاهر نیز می‌توان نمای چوب چند لایه با روکش چوبی را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • نما با عناصر مجزا: روکش‌ این نماها شامل تخته و کنده درخت می‌شود.
  • نماهای روکش شده: چنین نماهایی دارای صفحه‌هایی یک‌دست از کامپوزیت هستند و نمی‌توانند حاصل از روکش طبیعی باشند.
  • نماهایی شامل روکش‌های ساخته شده در کارخانه و عناصر مجزا

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

جهت اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما تماس بگیرید، کارشناسان ما آماده مشاوره رایگان به شما همراهان گرامی هستند

Rate this post
نمای چوب در معماری مدرن

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “نمای چوب در معماری مدرن
  1. از نظر بنده نمای چوبی خیلی گرمتر و زیباتر از سنگ هست و به نظرم در ایران و با شرایط فرهنگی مردم خیلی نماهای چوبی جذابتر هست تا نماهای دیگر،در عین حال به نظرم چوب و آجر خیلی جذابتر می شوند تا نماهای دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا