پایداری سازه گابیونی به چه صورت است؟

پایداری سازه های گابیونی یا تورسنگی 1
فهرست مطالب

وظیفه سازه نگهبان یا دیوار حائل، ایجاد پشتیبانی خاک برای حفاظت سایر سازه‌ها یا محوطه سازی است. اخیرا سازه گابیونی جدا از عوامل ذکر شده به عنوان دیوارهای صلب سازه منعطف نگهدارنده سنتی، استفاده می‌شوند و ریزش خاک در کنار جاده‌ها در زمان آب شدن خاک و یخ‌ها پدیده‌ایست که به کرات رخ می‌دهد. نتیجه حاصل از این پدیده جاده‌هایی است که تکه تکه شده یا سطح آن با خاک پوشیده شده است.

معنای گابیون چیست؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

گابیون چیست ؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: گابیون نوع خاصی از دیوار نگهدارنده است که ساختاری سلول مانند دارد؛ به زبان دیگر این دیوارها قفس‌های پیش ساخته شده از سیم‌های استیل با روکش روی هستند که داخل آنها با سنگ‌هایی به‌ اندازه مناسب پر شده‌اند. در صورت نیاز می‌توان به این سازه‌ها ویژگی‌های مکانیکی خاصی را نیز افزود. این سازه‌ها برروی یکدیگر چفت شده‌اند و با سیم‌های روکش روی هم محکم می‌شوند. انتخاب مصالح مناسب، در تولید سازه‌ای کارآمد، نقشی به سزا دارد. خصوصاً انتخاب بافت سبد باید متناسب با نیاز‌های مکانیکی و مقاومتی مکان نصب بوده و خاصیت‌های تغییر شکل پذیری و غیر قابل حل شدن را دارا باشد. گابیون دارای ویژگی‌های تکنیکی و عملکردی خاص و منحصر بفرد است که در زیر آورده شده است.

کاربرد سازه های گابیونی

کاربرد گابیون به عنوان سازه نگهدارنده به طور گسترده کاربرد دارد، چرا که می‌تواند در زمان کوتاه به روشی به صرفه و قابل اطمینان، جاده را به شکل اولیه بازگرداند. گابیون مدرن در اکثر سازه نگهدارنده سطوح برروی زمین کاربردهای فراوانی دارد، از جمله در کارهای مهندسی هیدرولیک بعنوان پوشش، بازگشت رانش زمین به شکل اولیه سازه پشتیبان در کنار جاده‌ها، خاک ریز و دیوارهای سد مانند؛ مزیت این سازه نفوذ پذیری آنهاست که باعث آزاد سازی فشار آب و در نتیجه پایداری بیشتری در سازیزهای بزرگتر نسبت به یک تکه سنگ دارند.

از جمله کاربردهای اساسی گابیون این روزها در محوطه سازی و همچنین بام سبز است؛ استفاده از این سازه نه تنها موجب تغییر فضای مورد نظر خواهد شد، که سبکی مدرن و جذاب را ارائه می‌دهد. با این حال می‌توان از سازه گابیونی هنگام اجرای روف گاردن جهت ساخت المان‌های متنوعی همچون: آتشدان، باربیکیو، میز و نیمکت و … استفاده نمود. علاوه‌براین در محوطه سازی نیز به طور چشمگیری تاثیر خواهد داشت و معمار می‌تواند با این سازه محوطه‌ای متفاوت طراحی نماید. 

سازه نگهدارنده گابیون چیست ؟

سازه تورسنگی

گابیون سازه تقویت شده‌ایست که قادر به مقاومت در برابر انواع مختلف فشار خصوصاً برش است؛ سبد نه تنها قادر به تحمل سنگ‌های داخلیست بلکه به نوعی تقویت کننده تمام سازه نیز هست. گابیون سازه شکل پذیریست که برخلاف سایر سازه جایگزین، این ویژگی نه تنها باعث ضعیف شدن آن نمی‌شود بلکه باعث بهبود پخش بار در سطح سازه شده و همچنین با درگیر کردن تمام عناصر مقاوم به کار گرفته شده باعث ایجاد سازه پیچیده و بسیار مقاوم می‌شود. این سازه‌ها نفوذپذیرند و در نتیجه قابلیت جمع آوری و انتقال آب‌های زیرزمینی را دارند که دلیل اصلی عدم ثبات خاک است. این عملیات با فرآیند تبخیر که حاصل جریان هوا در بین فضاهای خالی سازه است، تکمیل می‌شود.

هزینه اجرای گابیون

گابیون سازه‌ای ماندگار است که نگهداری آن غیر از مسائل مربوط به افزایش عمر، تقریباً صفر است ( مگر در محیط‌هایی با قدرت تخریب بالاست ) بعلاوه ویژگی‌های آنها به گونه‌ایست که تمایل بالا به وفق پذیری با شرایط طبیعی متعادل را داراست. همچنین این سازه‌ به سادگی قابل نصب بوده و نیازی به تجهیزات خاص و نیرو متخصص ندارد. این ویژگی در اتوبان‌ها، رودها و بازسازی‌های دریایی که ایجاد تغییرات پس از نصب لازم است، اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

با وجودی که هزینه تمام شده سازه گابیونی تقریبا نصف قیمت یک متر مکعب بتن است، ولی از سنگ گرانتر است. پایداری این سازه نیز برابر با بتن و بسیار بیشتر از سنگ است. گابیون بزرگ را می‌توان با تکه‌های سنگ بزرگ و طبیعی پر کرد و برای تثبیت جاده‌ها به کار برد. همچنین با قرار دادن در ردیف‌هایی از این سازه‌ها برروی هم می‌توان دیوار کوتاهی ساخت که به دلیل وزن بالایشان تعادل خوبی دارند.

گالری تصاویر بام سبز 15

کنترل تعادل در سازه گابیونی چگونه انجام می‌شود؟

گابیون،سازه‌ایست که برای حفظ تعادل به وزن خود اتکا می‌کند، بنابراین افزایش جرم یکی از روش‌های افزایش ثبات آنهاست. با این وجود نه تنها این روش از لحاظ استفاده مواد اولیه چندان مقرون به صرفه نیست بلکه در هنگام حمل و نقل و نصب نیز مشکل زاست. با وجودی که دیوارهای تقویت کننده در برابر تکان مقاومت نشان می‌دهند، برخی از دیوارهای عمودی و افقی، همچنان با برتری زیادی نسبت به سایر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکان‌ها عمودی و افقی عموماً حاصل فشارهایی در سطح پشت دیوار است. همواره تصور می‌شود که این فشار به صورت خطی مورب و به یک سوم ارتفاع پایین دیوار وارد می‌شود.

ارتفاع و زاویه این فشار با توجه به فرضیات و تئوری کلاسیک استفاده شده در حل مسئله متفاوت است، ولی می‌توان نتیجه گرفت که این فشار به صورت مایل وارد شده و قابل تجزیه به دو بردار عمودی و افقی نیز هست. محاسبات مربوط به گابیون نیز مانند سایر سازه انجام می‌شود و تفاوتی با بقیه ندارد. در هنگام کنترل پایداری این سازه‌ها باید مقادیر کافی شناخت مربوط به امنیت سرنگونی و لغزش مربوط به سازه محاسبه شود.

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید

جهت اجرای گابیون در تهران و طراحی تورسنگی در تهران یا سراسر ایران با ما تماس بگیرید

2.7/5 - (3 امتیاز)
پایداری سازه گابیونی به چه صورت است؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “پایداری سازه گابیونی به چه صورت است؟
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا