آربور چیست: هر آنچه که باید بدانید

آربور چیست و با پرگولا چه تفاوتی دارد؟
فهرست مطالب

شناخت عناصر پرکاربرد در محوطه سازی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید فضایی متناسب با روحیات خود و اصول اساسی طراحی نمایید. در این مطلب از چوپکس شما را با آربور یکی از المان‌هایی که نه تنها در محوطه بلکه در روف گاردن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا خواهیم کرد. 

آربور چیست؟

آربور یک ساختار عمودی در محوطه (حیاط، باغ، ویلا) یا روف گاردن است که می‌تواند پناهگاه، حریم خصوصی یا سایه را فراهم کند و به عنوان یک سازه شناخته می‌شود. این عنصر می‌تواند با چشم انداز ادغام شود یا مناطق مختلف باغ را از هم جدا کرده و حتی مسیری مستقیم ایجاد کند. دیوارها و سقف آن از یک قاب باز برای نگهداری از تاک‌های سبز و گیاهان پیچک معطر تشکیل شده است. آربور را می‌توان به یک حصار، دیوار، سازه متصل کرد یا به تنهایی در نقطه‌ای از محوطه مورد نظر ایجاد کرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

هرچند این سازه یک ساختاری اساسی دارد، در حالی که ساختاری کوچک‌تر و ظریف‌تر از سازه‌های پرکاربرد دیگر همچون: پرگولا یا آلاچیق دارد. آربور می‌تواند از چوب پلاست ساخته شود و یک پروژه مستقل باشد یا در مرکز باغ یا روف گاردن و دیگر مکان‌ها اجرا شود. این سازه عموما از دو یا چهار ستون با سقف توری ساده تشکیل شده است. برای جلوه‌ای بسته‌تر و برای چفت و بست بهتر تاک یا گیاهان رونده، می‌توان کناره‌های آلاچیق را به صورت باز یا مشبک پوشاند.

معرفی متریالی مقاوم برای اجرای آربور

چوب پلاست یکی از بهترین متریال‌ها بوده که امروزه جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی است. ضمن این که از لحاظ ظاهری شباهت بالایی به چوب داشته با این تفاوت که کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت. استحکام این محصول، انتخاب آن برای ساخت سازه‌های متعدد همچون: آربور، پرگولا یا آلاچیق چوبی و حتی کلبه یا اتاق پیش ساخته را آسان می‌نماید. بنابراین می‌توانید از پروفیل چوب پلاست نه تنها در ساخت موارد ذکر شده که در ایجاد هماهنگی با دیگر عناصر استفاده نمایید.

آربور چیست ؟

اگر تصمیم به ساخت آربور با متریال چوب پلاست دارید، انتخابی مناسب کرده‌اید. این سازه در صورتی که با چوب پلاست اجرا شود، مقاومت بالایی خواهد داشت. علاوه‌براین که چوب پلاست مختص فضای باز طراحی شده است و همین باعث می‌شود تا سازه شما در برابر هرنوع شرایط آب و هوایی مقاوم باشد. در صورت بارش پیاپی باران یا تابش متداوم نور خورشید این اطمینان وجود دارد که آربور اجرا شده با چوب پلاست هیچ آسیبی نخواهد دید.

استانداردهای لازم در طراحی آربور چیست؟

هنگام طراحی آربور برای محیط مورد نظر، تکرار جزئیات معماری منزل را در نظر بگیرید. این امر به هماهنگی موجود با چشم انداز کمک می‌کند. ارتفاع استاندارد برای این سازه 8 تا 10 فوت است که فضای کافی برای راه رفتن و نگهداری از انگورها یا گیاهانی که از آن بالا می‌روند و رشد می‌کنند، فراهم می‌کند.

چه از نوع مستقل و چه از نوع متصل، آربورها توسط ستون‌هایی پشتیبانی می‌شود که تیرهای افقی، یا قوس‌ها را نگه خواند داشت. تیرهای چوبی می‌توانند اساسی یا جزئی باشند. علاوه‌بر گیاهان تاک، طاق یا سقف می‌تواند به صورت مشبک، خمیده یا حتی پوشیده از پارچه سایه‌دار باشد. این سازه را می‌توان با چوب پلاست به بهترین شکل طراحی کرد. این متریال از استحکام بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند از انگور که با چوب رشد کرده و میوه می‌دهد، پشتیبانی کند.

تفاوت پرگولا با آربور چیست؟

مانند آربور، پرگولا می‌تواند به صورت تکی اجرا شده یا حداقل از یک طرف به منزل یا در تراس متصل شود. پرگولا که غالباً روی یک پاسیو یا عرشه به عنوان یک ساختار سایه‌دار ساخته می‌شود، بر اساس ساختار ستون‌ها و تیرهای مشابه آربور بنا شده‌اند. این سازه هنگامی که به منزل متصل می‌شود، فضای سایه‌ای ایجاد می‌کند که خانه و باغ را به هم متصل می‌کند.

استانداردهای لازم در طراحی آربور چیست ؟

پرگولا یا سایبان را می‌توان با چهار یا چند ستون تشخیص داد. این سازه عموما از سقف پشتیبانی می‌کند که به طور سنتی مسطح است. گاها تیرهایی در یک جهت داشته یا با تیرهای ضربدری یا مشبک پوشانده می‌شوند. اما پیش می‌آید که این سازه بدون سقف نیز طراحی می‌شود که می‌تواند صاف یا قوسی باشد.

کاربرد آربور چیست ؟

آربورها و پرگولاها سازه‌های باغی هستند که سایه‌های آفتاب و پناهگاه را در شب‌های خنک فراهم می‌کنند. هر دو فضایی مناسب برای آرامش و لذت بردن از باغ و همچنین چشم انداز یا سرگرمی را ارائه می‌دهند. در صورت برنامه‌ریزی و موقعیت مناسب، این دو سازه می‌توانند محیطی متفاوت در حیاط یا باغ بوجود آورند. همچنین به هدایت ترافیک عابران پیاده، ایجاد منظره‌ای عالی یا حتی پنهان کردن موارد زشت کمک کنند.

آربورها می‌توانند به سبک‌های مختلفی ساخته شوند، از ساده‌ترین طرح گرفته تا مدرن‌ترین نوع آن قابل اجراست. در حالی که پرگولا بیشتر با فریم‌های باز ساخته شده است که به دلیل برخورداری از سقف محکم بالای آن، سازه‌ای متفاوت را ایجاد می‌کند. حداقل با افزودن پرده در فضای باز در حداقل چند ضلع باز، می‌توان این سازه را شخصی‌تر کرد. برعکس، یک پرگولا دارای قاب بازتری بر روی دیوارها و سقف است و اغلب در کناره‌ها و بالای آن انگور یا گیاهان پیچک رشد می‌کند.

اجرای دیگر عناصر در کنار آربور

یکی از ویژگی‌های کاربرد آربور در فضای باز، اجرای دیگر عناصر بوده که هماهنگی خاصی در محیط بوجود خواهد آورد. برای این که بتوانید بهترین محوطه سازی را داشته باشید، از عناصر کاربردی دیگر همچون: کفپوش چوبی، فلاورباکس چوبی، نیمکت چوبی یا دیگر المان‌ها استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود تا نه تنها فضایی متفاوت ایجاد شودف بلکه محیطی یکدست و هاهنگ داشته باشید.

از خصوصیات اصلی پروفیل چوب پلاستیک، چند منظوره بودن آن است که این امکان را به شما می‌دهد تا در هر محیطی هماهنگی بوجود آید. این محصول چند منظوره یکی از تریال‌های پرکاربرد در روف گاردن و محوطه سازی به شمار می‌آید. ضمن این که می‌توان از آن در اجرای کفپوش، سقف کاذب، نما چوبی، نرده چوبی، مبلمان فضای باز و … به صورت گسترده استفاده کرد. 

3/5 - (4 امتیاز)
آربور چیست: هر آنچه که باید بدانید

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا