اهمیت نیمکت و مبلمان شهری در جوامع امروزی

اهمیت نیمکت و مبلمان شهری در جوامع امروزی
فهرست مطالب

اهمیت نیمکت و مبلمان شهری در جوامع امروزی

فضای مبلمان شهری با ارزش، عمومی، عادلانه و مجانی هستند

فضای مبلمان شهری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی اجتماعی در عصر مدرن است؛ این بخش به چیزی بیش از تعاریف عمومی مبلمان می‌پردازد و بیشتر سعی دارد بر نحوه استفاده از آن در فضاهای شهری امروزی تمرکز کند. مبلمان شهری به عنوان نمادی از کالای عمومی و مکانی برای راحتی و استراحت عابران پیاده است و نقش اساسی در طراحی شهری دارد؛ همچنین نمادیست از مکان‌های عمومی که بدون توجه به درآمد یا سطح فرهنگی افراد، قابل تقسیم است. این مکان‌ها صرفا برای استراحت افراد بدون هزینه، بدون نیاز به پیروی از قانونی برای پوشش یا حتی تعیین حداقل و حداکثر مدت زمان استفاده در اختیار قرار داده می‌شوند. نظریه پردازان طراحی شهری کلاسیک به کرات به اهمیت فراهم آوردن مکان‌هایی برای افراد به منظور نشستن و مشاهده جریان زندگی و اثر آن‌ها در افزایش امنیت و سلامت شهر اشاره کرده‌اند.

این دیدگاه رمانتیک، درحال بهبود و یکی از موضوعات اصلی برنامه‌های رقابتی میان بخش‌های متفاوت است. با توجه به روی آوردن افراد به فضاهای طبیعی و تلاش برای بکر باقی گذاشتن طبیعت، این مبلمان باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که ما را به شهر ایده‌آل نزدیک‌تر کنند. با این وجود موضوع دیگری که باید مدنظر داشت این است که تمامی نشستن‌ها به یک دلیل نیست؛ نشستن و سروصدا کردن، نشستن و خوابیدن، نشستن و نوشیدن، نشستن و تفکر درباره نقشه یک بزهکاری یا حتی نشستن بسیاری از قاچاقچیان به‌منظور رد و بدل کردن مواد، باعث شده است که طراحان منظر از جانب افراد محلی و مدیران تحت فشار شدیدی برای از بین بردن پوشش‌های گیاهی اطراف یا حتی خود این مکان‌ها باشند. این دیدگاه باعث تبدیل این مکان‌ها به تفرج‌گاه‌های بی‌کاربرد و غیر قابل استراحت می‌شود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

مبلمان شهری پرکاربرد در فضاهای اجتماعی

مبلمان شهری پرکاربرد در فضاهای اجتماعی

با نگرانی‌های روزافزون افراد در زمینه امنیت فردی در سطح شهر، ایجاد چنین محل‌های کوچکی مشکل‌ساز به نظر می‌رسد و اثر مستقیمی در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت انواع فضاهای شهری دارد. کما‌ اینکه مبلمان فضای باز و شهری عموما یا کاملا حذف می‌شوند یا ناراحت ساخته می‌شود تا از نشستن بیش از اندازه‌ی افراد برروی آن‌ها جلوگیری شود. از دلایل اتخاذ چنین تصمیماتی می‌توان به کاهش رفتارهای ضداجتماعی، جلوگیری از تبادل مواد مخدر و ممانعت از تبدیل این مکان‌ها به اسکان افراد بی‌خانمان اشاره کرد. اما با حذف مبلمان شهری چه بر سر افرادی می‌آید که می‌خواهند اندکی استراحت کنند یا حتی به آن نیاز دارند؟

استراتژی‌های ضد مبلمان شهری نشات گرفته از تاریخچه معماری خشونت‌بار ضد بی‌خانمانان و افزایش توانایی پلیس در متفرق کردن تجمعات بیش از دو نفر است. پروژه‌ای به نام نیمکت در لندن به‌منظور بررسی تجربه‌ی کاربران از این فضای تاحدودی خشن شکل گرفت تا به کمک آن‌ها بتواند پیشنهادات سازنده‌ای در ترکیب سیاست‌های متفاوت در زمینه‌های طراحی اماکن عمومی، امنیت و سلامت ارایه دهد.

اعضای تشکیل دهنده این گروه برای انجام این پروژه شامل: متخصص معماری منظر، فعال اجتماعی مربوط به جرائم شهری، فیلم ساز و متخصص چرایی مهاجرت بودند. آنها زمان زیادی در سال را صرف کردند تا بیشتر درباره استفاده کنندگان دائم یا کوتاه مدت انواع نیمکت که شامل: نیمکت چوبی، فلزی و … می‌شد، بدانند. همزمان تیم فیلمبرداری و کارگردانی مشغول به ساخت مستند درباره این نفرات و مصاحبه با آنها شدند. نام این فیلم “تنها، با هم، زندگی اجتماعی نیمکت ها” نام گرفت.

نتیجه‌ به‌دست آمده از این پروژه نشان داد که مبلمان شهری از محبوبیت بالایی برای افراد خصوصا قشری که خود را در حاشیه می‌بیند دارد و با حذف نیمکت از شهر، جمعی از مردم که نیاز به فضای باز دارند در نظر گرفته نشده‌اند.

مبلمان شهری به افراد اجازه می‌دهد تا به آرامی به شهر و جریان آن پیوند خورند، ببینند و دیده شوند

نگاه به افراد در حال رفت‌وآمد در یک خیابان شلوغ یکی از عادت خوب به‌شمار می‌رود.

شاهدان اشاره کرده‌اند که با مشاهده افراد متعدد و دیالوگ های صورت گرفته برروی نیکمت موجب شناخت و درک بیشتری از رفتارهای متفاوت و فعالیت‌های آنها ودلایل رشدشان پیدا کرده‌اند که خود عامل تشویق‌ کننده‌ایست در بهبود رفتار انسان‌های یک جامعه. به‌علاوه پروژه نیمکت به نتایج جالبی در زمینه مبلمان فضای شهری و ارتباطش با حس تعلق افراد رسید. احساس تعلق در هر دو سطح فردی و اجتماعی اثرات مثبتی بر سلامت روح و روان افراد دارد و از جمله تعلق خاطر به محله نه تنها می‌تواند نقش به‌سزایی در حال عمومی افراد بازی کند بلکه باعث صرف زمان و انرژی بیشتری در اجتماع می‌شود. در پروژه‌ نیمکت اثرات نشستن در فضای بیرون بر روی تعلق‌خاطر بررسی شد که به نتایج جالبی در زمینه نیاز به حضور، دیدن و دیده شدن رسید.

فضای مبلمان شهری با ارزش، عمومی، عادلانه و مجانی هستند

افراد اکثرا در دیدارها و قرارهایشان با دوستان است که از میز و صندلی‌های خارج از خانه استفاده می‌کنند، ولی حضور مبلمانی مانند آنچه در پروژه نیمکت مورد بررسی قرار گرفت، در میان شلوغی جمعیت، چیزی فراتر و مهم‌تر است. یکی از افرادی که در این پروژه دیده شدند زنی بود که با فرزند ناشنوایش برای مشاهده شلوغی به آنجا می‌آمدند. آنها برای راحتی بیشتر با صندلی‌های سفری خود و تغییر حال و هوا چند روز در هفته به این محل می آمدند و اذعان داشتند با وجودی که چندان با کسی صحبت نمی‌کردند، محیط چند ملیتی و شلوغ آن باعث افزایش امید به آینده در آنها می‌شود.

از مزایای دیگر مبلمان شهری

به‌علاوه این مکان قرارگاهیست برای گروهی از مهاجران نپالی که به دلیل عدم توانایی در محاوره قوی به زبان انگلیسی از جامعه به دور افتاده‌اند. این افراد در این نقطه نه تنها چند دقیقه‌ای را برای رد و بدل کردن احوالپرسی و صحبت با یکدیگر صرف می‌کنند که رابطه‌ای دوستانه میان آنها و سایر چهره‌های آشنایی که دائما از این مبلمان استفاده می‌کنند، شکل گرفته است.

نه تنها دیدن و دیده شدن، خود می‌تواند باعث ایجاد حس تعلق شود بلکه تحقیقات نشان داد که وجود مبلمان شهری می‌تواند در شکل دهی گفت و گوهای روزمره بین افراد غریبه نقش بسزایی ایفا کند. یکی از استفاده کنندگان دائمی مبلمان شهری به ترکیب دوست داشتنی تنهایی و ارتباط کوتاه با سایر افراد اشاره کرد. او که برای آرامشی چند دقیقه‌ای و دوری از زندگی پراسترس به این مکان پناه می‌آورد با افراد بسیاری که همانند او آنجا نشسته‌اند صحبت می‌کند.

مبلمان شهری که شامل: نیمکت، فلاور باکس چوبی و … می‌شود، ساده‌ترین وسیله برای ایجاد ارتباط میان افراد جامعه است و به همه اجازه می‌دهد دوستان قدیمی خود را ببینند یا حتی دوستان جدیدی پیدا کنند. ساخت و استفاده درست از این مبلمان قابلیت افزایش ارتباط میان افراد و حس تعلق و در آنها می‌شود.

 

با چوپکس فضای خود را احیا کنید

جهت اجرای نیکت چوبی و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

نظرات و سوالات خود را از طریق دیدگاه یا در قسمت تماس با ما مطرح فرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند

Rate this post
اهمیت نیمکت و مبلمان شهری در جوامع امروزی

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۴ نظر درباره “اهمیت نیمکت و مبلمان شهری در جوامع امروزی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا