طراحی نما در آب و هوای گرم و خشک

طراحی نما در آب و هوای گرم
فهرست مطالب

طراحی نما در آب و هوای گرم و خشک

مناطق خشک حدود ۴۲ کیلومتر مربع یعنی ۳۰‎٪ از سطح کره‌ زمین را می‌پوشاند. این مناطق در عرض‌های جغرافیای استوایی، بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند که شامل مرکز و غرب آسیا، خاورمیانه، آفریقا، شمال و‌ جنوب آمریکا، مرکز و شمال استرالیا می‌شود. این مناطق به‌دلیل آب‌و‌هوای خشک، ویژگی‌های خاصی دارند؛ دمای هوای روزهای تابستان در حالت معمول بین ۱۵ تا ۲۰ درجه در نوسان است. 

این مقدار در روزهای گرم به ۳۲ الی ۳۶ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش می‌یابد؛ در مکان‌های خشک‌تر حتی به ۴۰ تا ۵۰ درجه نیز می‌رسد. همچنین تشعشع‌های خورشید به ۸۰۰ تا ۹۰۰ w/m2 می‌رسد. به‌علاوه طوفان‌های شن، بارش باران بسیار کم یا تقریبا صفر را نیز نباید فراموش کرد. به همین علت اگر تصمیم به نماسازی ساختمان در این مناطق دارید، باید از محصولاتی مقاوم و کاربردی همچون چوب پلاست استفاده نمایید. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

آسمان صاف این مناطق باعث افزایش گرمای خورشید جذب شده در طول روز می‌شود. برخی از این مناطق، پس از تابستان‌های گرم ممکن است، زمستان‌های قابل تحملی را پشت سربگذارند در حالی که اکثر مناطق دمای زیر صفر را تجربه می‌کنند. این تفاوت فاحش در زمستان و تابستان، انواع مختلفی از مناطق سرد-گرم را ایجاد کرده که هر کدام طراحی ساختمانی و شهری خاص خودشان را می‌طلبند. بنا به همین دلیل باید بدنبال متریال‌هایی مدرن و کارآمد باشید که بتواند نیازهای شما با توجه به شرایط آب و هوایی را برای اجرا در نمای ساختمان برآورده نماید. کاربرد مصالحی نوین همچون: محصولات چوب پلاست یا ورق سیمانی و … پیشنهادی موثر برای این منظور است که به شما این امکان را می‌دهد تا در آب و هوای گرم خشک به بهترین شکل طراحی نمای ساختمان را انجام دهید. 

آب و هوای گرم و خشک

عکس اول مرتبط با مناطق گرم و صحرایی ( گرم و خشک ) و عکس دوم مرتبط با مناطق گرم و جلگه‌ایست.

طراحی نما در هوای گرم

طراحی نمای ساختمان 

اجرای نمای چوبی در طراحی نمای ساختمان مناطق گرم و خشک ایده‌ای مناسب بوده که مزایای بسیاری به نسبت سایر متریال‌ها دارد. هدف نهایی طراحی منازل در این نوع مناطق، کاهش دمای داخل ساختمان و افزایش راحتی آن در طول تابستان است. به همین جهت باید نوع، مدل و شکل هندسی، جهت، چیدمان عمومی، طراحی داخل و رنگ در نظر گرفته‌ شود. بخش‌های ساختمانی در خور توجه نیز شامل در، پنجره و سقف می‌شود. همچنین در طراحی باید به پوشش گیاهی اطراف ساختمان و تجهیزات استفاده شده برای ایجاد سایه توجه شود. 

جهت ساختمان در مناطق گرم و خشک

طراحی عمومی

در این مناطق ساختمان‌ها حول حیاط طراحی می‌شوند.

جهت ساختمان در مناطق گرم و خشک

ظاهر و شکل ساختمان

ظاهر ساختمان‌های مدرن در مناطق گرم و خشک
نمای ساختمان‌های سنتی در آفریقای مرکزی

نمای ساختمان‌های سنتی در آفریقای مرکزی

طراحی بخش‌های داخلی

یکی از روش‌های مقابله با گرمای شدید فضای باز خارج از خانه، طراحی اتاق‌های عمیق است؛ به‌علاوه با استفاده از رنگ‌های سرد می‌توان بازتاب گرما در داخل ساختمان را به حداقل رساند. یکی دیگر از روش‌های موثر در خنک‌سازی فضاهای مجاور، ایجاد ارتباط بین پاسیو و حیاط‌های سایبان‌دار است که با استفاده از مصالح ساختمانی جدید نه تنها ظاهری متفاوت خواهد داشت که مانع از هدر رفتن انرژی می‌شود.

  • اتصال اتاق‌ها به پاسیو باعث خنک شدن محیط می‌شود
    پنجره‌های زیرزمین در زیر پاسیو قرار گرفته‌اند
     
طراحی بخش‌های داخلی

انتخاب رنگ

انتخاب رنگ‌های روشن برای سطوح خارجی، می‌تواند دمای داخل ساختمان را به‌حداقل برساند. این روش نه‌تنها می‌تواند در افزایش مقاومت و ظرفیت دمای ساختمان موثر واقع شود، بلکه در شب نیز باعث افزایش راحتی ساکنین می‌شود. رنگ سفید به دلیل بازتاب زیاد برای سطوح مجاور با خورشید می‌تواند مفید واقع شود، در حالی‌که رنگ‌های تیره برای مکان‌هایی مثل لبه‌ بام که بازتاب به داخل انتظار می‌رود، گزینه‌ مناسبی به‌نظر می‌رسند.

پوشش گیاهی اطراف ساختمان

یکی از راه‌های موثر در ایجاد سایه برای فضاهای استراحت، بازی، بام، در و پنجره استفاده از گیاهان و درختان است، چرا که گیاهان باعث کاهش دما، جذب گرد و غبارهای داخل و خارج خانه و افزایش رطوبت در محیط‌های بسیار خشک می‌شود.

ورودی‌های ساختمان

ورودی ساختمان عامل مهمی بوده و ورودی‌های کوچک‌تر تابش‌های شدید را کاهش می‌دهند؛ همچنین با چفت شدن درها، می‌توان میزان ورود گرما در طول روز را کاهش داد. بهترین مکان برای قرار گرفتن درها نیز جنوب، شمال و اندکی شرق است. در پایان، فراموش نشود که پنجره‌های شرقی و غربی، اجازه‌ ورود کوچکترین تابش‌های خورشید به خانه را نیز می‌دهند.

لوازم ایجاد سایه

در نقاط گرم و خشک، ایجاد سایه برای پنجره و سایر سطوح براق و صیقلی یکی از لوازم ضروری در ایجاد راحتی و آسایش است. این لوازم را می‌توان به دو شکل ثابت و متحرک تهیه کرد. تجهیزات ثابت بخشی از ساختار ساختمان بوده و اثربخشی انواع متحرک در کاهش دما را ندارند، ولی تا حد قابل توجهی کنترل نور فضای داخل را آسان می‌کنند. تجهیزات متحرک می‌توانند داخل یا خارج سطح صیقلی قرار گرفته و نقش بارزی در کاهش دما ایفا کنند که می‌توان از جمله به کرکره، پرده و سایبان اشاره کرد.

روزنه‌های ساختمان و محافظت در برابر آفتاب.

نمای جنوبی ساختمان که نشان‌دهنده‌ ایجاد سایه توسط سایه‌بان گیاهی و کاهش دما با کمک مدخل باریک است. ساختمان چند طبقه که هر واحد سایبان واحد زیرین می‌شود. لبه‌ برآمده‌ بام مانع از تابش خورشید به نما می‌شود؛ به‌علاوه طراحی بیوکلایمتیک با استفاده از نمای سبز بهبود یافته‌ است.

دیوارها

دیوار مکان‌هایی که در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از مصالحی که قدرت جذب و نگهداری گرما را دارند ساخته شوند. درحالیکه دیوار مکان‌هایی که در شب استفاده می‌شوند، باید ظرفیت اندکی در ذخیره‌ گرما داشته باشند. همچنین با توجه به تابش خورشید و تعادل گرمایی، استفاده از مصالحی که دارای قدرت انعکاس بالا هستند مانند نمای چوبی ساختمان پیشنهاد می‌شود. به‌طور کلی ایجاد سایه برروی دیوارهای شرقی و غربی بسیار موثر است، ولی استفاده از نمای سنگی، سایه‌سازی با کمک درختان و ساخت دیوارهای دوجداره با تهویه‌ مناسب برای دیوارهای غربی پیشنهاد می‌شود.

پوشش گیاهی اطراف ساختمان

بام‌ها

استفاده از عایق‌های نگهدارنده‌ گرما که از پدیده‌ ذخیره‌ حرارتی برای به تعادل رسیدن با دمای فضای بیرون، در روز استفاده می‌کنند، بهترین انتخاب هستند. برای رسیدن به چنین عایقی نه‌ تنها باید از عایق‌های ضخیم استفاده کرد، بلکه نیاز به تهویه میان عایق و بام نیز وجود دارد که برای این منظور کفپوش پشت بام بهترین گزینه خواهد بود. استفاده از بام دوجداره، مقاوم در برابر رطوبت، رنگ سفید، اسپری کردن دائم آب و استخر نیز می‌تواند موثر واقع شوند.

حیاط‌های داخلی اگر به اتاق‌های ساختمان دسترسی داشته باشند، با استفاده از درهای ورودی می‌توانند تاثیر به‌سزایی در خنک نگه داشتن آن‌ها در طول عصر داشته باشند. به‌همین دلیل بهتر است بام‌ها شیب‌دار ساخته شوند تا حیاط را پوشش دهند. دمای بام‌های سفید رنگ در طول روز تقریبا معادل دمای فضای بیرون است. ولی در طول شب با تابش موج‌های بلند می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ درجه‌ سانتی‌گراد تفاوت ایجاد کند؛ بنابراین هوا توسط بام خنک شده و درصورتی که بام شیب‌دار باشد به حیاط و سپس به اتاق‌ها منتقل می‌شود.

مصالح مورد استفاده

در مناطق استوایی مصالح سنتی همچنان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما امروزه تولید کنندگان بسیاری، دست به فروش مصالح ساختمانی جدید با شعار قابل استفاده در تمام مناطق آب و ‌هوایی زده‌اند. ولی به‌طور کلی در انتخاب مصالح باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:

  • وضعیت آب‌ و‌ هوا
  • نوع پردازش از جهت دستی یا ماشینی بودن
  • احتمالات تاثیرگذار مانند حمله‌ حیوانات یا گیاهان
  • هزینه‌ ساخت و نگه‌داری
  • سازگاری با محیط و تغییر

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین هدف از طراحی نما در هوای گرم به حداقل رساندن دمای داخل و فضای بیرون آن است که بهترین روش برای دست‌یابی به آن قرار دادن کمترین سطح ساختمان در معرض نور خورشید است.

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

همچنین می‌توانید جهت اجرای نما چوب پلاست یا اطلاع از قیمت نصب چوب پلاست با ما در تماس باشید

4.3/5 - (62 امتیاز)
طراحی نما در آب و هوای گرم و خشک

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا