چگونه حیاط سازی کنیم ؟

چگونه حیاط سازی کنیم ؟
فهرست مطالب

چگونه حیاط سازی کنیم ؟

حیاط سازی از امور مهم برای طراحی ‌خانه‌های ویلایی می‌‌باشد. طراحی حیاط علاوه‌بر تخمین صحیح ابعاد نیاز به کفپوش مناسب دارد. با طراحی حیاط ‌‌‌‌می‌توان از فضای سبز ویلا یا منزل لذت برد؛ برای حیاط سازی از تکنیک‌ها و تجهیزات مختلفی کمک گرفته می‌شود. برای این که بتوانید حیاط ویلا یا منزل خود را به بهترین شکل طراحی کنید، باید از مشاوران حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از متریال و مصالح مدرن که چند سازه بوده و در زمینه‌های متعددی همچون: نرده چوبی ، فلاورباکس ، پرگولا یا آلاچیق و … کاربرد دارد، در این راه نیز به شما کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانید فضای حیاط را تغییر داده و محیطی متفاوت بوجود آورید. این روزها حیاط سازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ایجاد فضایی مناسب که ساکنین بتوانند به راتی از آن استفاده نمایند، بسیار رایج شده است. 

طراحی کف حیاط ویلا

طراحی کف حیاط ویلا در شکل ظاهری ویلا و دکوراسیون اهمیت زیادی دارد، اما همه چیز به اینجا ختم نخواهد شد؛ طراحی کف حیاط ویلا باید با اصول معماری و مهندسی همراه باشد. همچنین باید کفپوش مناسبی برای طراحی حیاط انتخاب کرد. کفپوش مناسب حیاط از چند جهت مورد توجه می‌‌باشد. اول اینکه چهره زیبایی به فضای بیرونی منزل یا ویلا می‌دهد، دوم اینکه سطحی مستحکم و مقاوم در برابر ضربات و عوامل بیرونی ایجاد می‌کند. با توجه به این که متریال‌های چوبی یا شبه چوب طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند، بنابراین می‌توانید کفپوش چوبی را انتخاب نمایید که با فضای سبز وئ همچنین سایر المان‌های موجود در فضای حیاط هماهنگ باشد. موزاییک پلیمری، چوب پلاستیک، سمنت برد، کفپوش چوبی و … ‌‌‌‌‌می‌توانند گزینه مناسب برای طراحی کفپوش حیاط در ‌خانه‌های ویلایی باشند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

 

حیاط سازی ویلایی

حیاط سازی ویلایی

برای حیاط سازی ویلا نیاز به خصوصی سازی خواهید داشت؛ در واقع تمام عناصر در دکوراسیون محوطه ویلا اهمیت دارند. چمن کاری، طراحی باغچه، چیدمان میز و صندلی، کفپوش دور استخر ، دیزاین آب نما، انتخاب کفپوش، ابعاد حیاط، نورپردازی و … ‌‌‌‌می‌توانند بخشی از فرآیند حیاط سازی ویلا باشند. برای حیاط سازی ویلا از گیاهان و ‌گل‌ها بسیار استفاده می‌شود. ‌گل‌ها ‌‌‌‌می‌توانند تکمیل کننده زیبایی حیاط باشند. در واقع ‌گل‌های زیبا و رنگارنگ در فضای محوطه ویلا بیشتر از هر نوع دکور و دیزاینی خود نمایی می‌کنند و نظر مخاطب را جلب می‌نمایند. این جلب توجه ‌‌‌‌می‌تواند علاوه‌بر رنگ زیبای گل، به بوی معطر آن نیز مربوط شود.

حیاط سازی منزل کوچک

در حیاط سازی ویلا یا منزل باید نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید، قبل از هر اقدامی برای ساخت حیاط ابتدا به ابعاد ‌منزل خود فکر کنید و آن‌گاه درباره آن تصمیم بگیرید. طراحی حیاط در ‌منازل کوچک متناسب با اندازه خانه تخمین زده می‌شود. یک باغچه کوچک با گل و گیاه ‌‌‌‌می‌تواند گزینه خوبی برای حیاط سازی در محیط ‌منازل کوچک باشد. به نورپردازی فضای حیاط توجه کنید. اگر هدف شما از حیاط سازی، طراحی یک فضای دنج برای نوشیدن قهوه، گپ دوستانه، خواندن کتاب و … است، بهتر است دکوراسیون شیکی از مبلمان را برای آن ترتیب دهید. در طراحی حیاط کوچک، ابعاد مبلمان با توجه به مساحت حیاط انتخاب خواهند شد.

برای کفپوش‌های حیاط ‌‌‌‌می‌توانید از جنس مصالح مختلف چوبی، پلیمری، سنگی، سرامیکی و … بهره‌مند شوید. این مصالح از نظر عملکرد و مقاومت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. انتخاب نوع کفپوش در حیاط سازی، به نوع آب‌و‌هوای محیط هم بستگی دارد. به عنوان مثال کفپوش‌های چوبی برای ‌مناطق بارانی و مرطوب چندان ‌مناسب نیستند. برای نواحی مرطوب باید از کفپوش چوب پلاستیک کمک بگیرید. این کفپوش‌ها استحکام زیادی دارند و ضدآب هستند. حیاط سازی در ویلاها یا ‌خانه‌های بزرگ با کاشت درخت همراه است. در چنین فضاهایی امکان کاشت درختان میوه نیز وجود دارد.

 

طراحی کف حیاط ویلا

 

 

در طراحی حیاط از سایبان باغ غافل نشوید، پرگولا چوبی بهترین گزینه برای این منظور است؛ چنین سایبانی با کاشت درختان پرتراکم و پربرگ فراهم می‌شود، ضمن این که می‌توان از گل‌های پیچک و رونده برای پوشاندن این المان استفاده کرد. در واقع در طراحی حیاط از درختان میوه و درختان زینتی در کنار هم استفاده خواهد شد. برای حیاط سازی ‌منازل کوچک از تک درخت استفاده کنید. این تک درخت در دراز مدت سبب سایبان ‌مناسبی در حیاط خواهد شد. برای کاشت درخت و طراحی محوطه، وضعیت نور حیاط را بررسی کنید.

حیاط سازی مدرن

برای حیاط سازی مدرن از هر ایده بکر و خلاقانه استقبال می‌شود. ابتدا بهتر است از کفپوش‌های حیاط شروع کنیم. کفپوش‌های حیاط ‌‌‌‌می‌توانند در مصالح مختلف انتخاب شده باشند. این مصالح با توجه به نوع آب‌و‌هوا و دیزاین مورد نظر ما انتخاب می‌شوند. کفپوش‌ها ‌‌‌‌می‌توانند به شکل پراکنده در میان سنگ ریزه‌های کف حیاط به کار بسته شوند. در واقع با این نوع طراحی، یک معبر شیک برای رفت‎و‎آمد به انتهای حیاط ایجاد می‌کنیم. همچنین ‌‌‌‌می‌توان حیاط سازی مدرن را با طراحی باربیکیو، فواره و … تکمیل نمود. وجود آب در حیاط ‌‌‌‌می‌تواند حس زندگی و نشاط را برای صاحبان خانه به همراه داشته باشد. دکوراسیون شیک برای یک دورهمی ساده نیز ‌‌‌‌می‌تواند از ایده‌های ‌مناسب طراحی حیاط باشد. از یک مبلمان زیبا در زیر پرگولای حیاط استفاده کنید یا می‌توانید نیمکت چوبی خاص و متفاوتی برای این منظور بکار برید؛ میز آن ‌‌‌‌می‌تواند اجاق یک آتش طبیعی باشد.

زمانی که حیاط سازی را انجام می دهید، به نیازهای خانواده توجه کنید. روشنایی از مهم‌ترین عناصر در طراحی حیاط است. در واقع بدون روشنایی تنها ‌‌‌‌می‌توان از یک حیاط به شکل روزانه بهرمند شد. این در حالی است که بیشترین کاربرد محوطه حیاط ‌منزل و باغ به شب‌های تابستان مربوط می‌شود. نورپردازی حیاط باید به شکل پرنور طراحی گردد؛ برای روشنایی حیاط از چراغ‌های پرنور کمک بگیرید. ممکن است تمایل به نورهای طبیعی نیز داشته باشید. اگر در محوطه منزل یا ویلا فضای کافی برای طراحی باغچه نیست، به چمن‌کاری فکر کنید. این چمن‌کاری ‌‌‌‌می‌تواند به شکل یک معبر دنبال کننده به کار گرفته شود و شما را تا نقاط دلخواه نظیر پرگولا، آلاچیق، خلوتگاه دنج، مبلمان و … برساند. قلوه سنگ‌های بزرگ در حیاط‌های مدرن به شدت خودنمایی می‌کنند. این قلوه سنگ‌ها دیزاین خوبی برای طراحی فضای دنج هستند و بخش مهمی از دکوراسیون حیاط قلمداد می‌گردند.

 

حیاط سازی ویلایی

حیاط سازی ساده و شیک

اشکال هندسی در حیاط سازی ساده و شیک به خوبی دنبال می‌شوند؛ این اشکال به شکل تزیینی برش می‌خورند. برای تهیه گلدان‌های خاص یا فلاورباکس چوبی ، فضای باغچه یا کفپوش‌های حیاط از اشکال هندسی ‌منظم یا نا‌منظم کمک گرفته می‌شود. اگر چه معماری گذشته با تکیه بر نظم و ترتیب پیش می‌رفت اما امروزه سبک معماری بیشتر به دنبال خلاقیت و تنوع است. هر چند این تنوع و ابتکار گاهی باعث بر هم زدن روال طبیعی دکوراسیون و طراحی خواهد شد. در حیاط سازی ‌‌‌‌می‌توانید از الگوی رنگی خاصی استفاده کنید. در واقع امکان بهر‌‌مندی از ست رنگی در چیدمان مبلمان، کفپوش، طراحی باربیکیو، انتخاب رنگ گلدان و … امکان پذیر است.

برای جذابیت بیشتر طراحی حیاط نیاز به باغچه یا باغ کوچک دارید؛ این باغ و باغچه باید با خط برجسته و زیبایی از دیگر نواحی حیاط قابل تفکیک باشد. برای برجسته‌سازی خطوط باغ و باغچه ‌‌‌‌می‌توان از قلوه سنگ‌های درشت، دیوار کم ارتفاع، گیاهان بلند با ترتیب متوالی و … استفاده کرد. حیاط سازی ساده ‌‌‌‌می‌تواند با چمن‌کاری و طراحی باغچه کوچک همراه باشد. همچنین ‌‌‌‌می‌توان از یک آلاچیق 2 نفره برای دیزاین ساده حیاط استفاده کرد. کفپوش‌های ‌منقطع و دنباله‌دار نیز گزینه خوبی برای حیاط سازی ساده و مدرن می‌‌باشد. در طراحی حیاط از رنگ‌ها، گیاهان، مواد طبیعی، سنگ، چوب، ‌گل‌های رز، طراحی آب نما، ساخت سایبان، استفاده صندلی راک یا تاب معلق، مبلمان، گیاهان بومی و … غافل نشوید. هر کدام از این عناصر ‌‌‌‌می‌توانند فضاسازی بکر و خلاقانه‌ای در محیط ‌منزل ایجاد کنند.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

3.1/5 - (128 امتیاز)
چگونه حیاط سازی کنیم ؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا