اصول طراحی بام سبز و سیستم های متفاوت آن!

اصول طراحی بام سبز و سیستم های متفاوت آن!
فهرست مطالب

طراحی و اجرای بام سبز یا روف گاردن امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و بیشتر افراد مایل هستند در پشت بام یا تراس خانه خود فضای سبز داشته باشند. افرادی که پیش از این به طراحی پشت بام یا تراس خود اهمیت نمی‌دادند با این وجود به فکر طراحی و اجرای بام سبز و نهایت استفاده از فضای پشت بام افتادند. به قدری زیبایی این طرح چشم انداز فوق العاده‌ای دارد که اگر آن را در پشت بام یا خانه خود اجرا کنید زیبایی دو چندانی را به آنجا می‌بخشید.

علاوه‌بر اینکه پشت بام سبز زیبایی زیادی به نمای ساختمان می‌بخشد، در کاهش انرژی هم نقش بسزایی دارد؛ همچنین مزایای دیگر از طرح موجب شده است که اجرای آن هیچ گونه مانعی نداشته باشد، چرا که بسیاری از افراد بر این گمان بودند که شاید این طرح برای ساختمان مضر باشد. ولی با تحقیقاتی که برروی این طرح صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت رعایت اصول طراحی بام سبز در نهایت موجب بهبود کیفیت و انرژی می‌شود. در ادامه برخی از انواع طراحی روف گاردن که رواج بسیاری دارد را معرفی می کنیم تا آشنایی بیشتری با این طراحی داشته باشید.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

آشنایی با اصول طراحی بام سبز و سیستم های متفاوت آن!

همانطوری که بیان کردیم روف گاردن یکی از طرح‌های امروزی و بسیار زیباست که افراد زیادی از آن در ساختمان استفاده می‌کنند. البته طرح‌های روف گاردن در انواع گوناگونی صورت می‌گیرد که هر نوع آن ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.

سیستم گسترده :

کسانی که به طراحی روف گاردن می‌پردازند نام این نوع از طراحی را Extensive گذاشته‌اند. این نوع از طراحی را به نام مقطع کم ارتفاع یا همان ضخامت کم می‌شناسند، چرا که لایه میانی آن عمق کمی دارد و کاشت زیادی در این طراحی صورت نمی‌گیرد. در این نوع طراحی فقط می‌توانید یک یا دو گیاه را پرورش دهید و این مسئله به این علت است که محیط کاشت شما بسیار کم عمق می‌باشد. افرادی که از این طرح استفاده می‌کنند بیشترین چیزی که مد نظرشان بوده، بار وزن است.

ایجاد فضای سبز و زنده برروی پشت بام

کسانی که می‌توانند به این سبک از پلان روف گاردن دسترسی داشته باشند، فقط پرسنل نگهداری این دسته از طرح‌ها هستند. استفاده از این نوع طرح بیشتر برروی بام‌هایی صورت می‌گیرد که دارای شیب هستند. ریشه گیاهانی که در این سیستم وجود دارد به طور معمول 40 تا 100 میلی‌متر است. مجمع باری که این سبک از طراحی فضای سرسبز می‌تواند تحمل کند 50 تا 100 کیلوگرم است. شما اگر می‌خواهید از این طرح استفاده کنید، باید بدانید محیط کشت آن کم عمق و سطحی بوده و به طور کلی در دسترس همه افراد است و به همین دلیل کارکرد خاصی ندارد.

سیستم متمرکز :

این دیزاین روف گاردن بیشتر به نام intensive و یا باغ بام که عمق زیادی دارد شناخته می شود. شما به راحتی می توانید در این طراحی رشد بیشتر گیاهان را مشاهده کنید، چرا که سبک این طراحی بیشتر شبیه پارک می باشد . عمق خاک آن بیشتر از طراحی سیستم گسترده است. برخی از روف گاردن هایی که دارای این طراحی می باشند درخت های بسیار بزرگ و یا آب نماهای مجلل و بزرگی را دارا می باشند که برای این موضوع باید سازه ساختمان را حسابی تقویت کنید، در غیر این صورت ساختمان دچار مشکل می شود.

اگر می خواهید از این طراحی در پشت بام های خود استفاده کنید باید بدانید که مراقبت از این طرح نسبت به طرح گسترده بسیار بیشتر است و شما باید به طور دائم به آبیاری و کوددهی این طرح رسیدگی کنید،.البته مراقبت های باغبانی دیگری هم وجود دارد، به همین دلیل باید شما برای نگهداری این طرح از افراد متخصص مشورت های لازم را دریافت کنید.

سیستم مدولار :

این باغبام با طراحی‌های دیگر بسیار متفاوت است، چرا که طرح‌های پیشین دارای لایه‌ای بودند که ضخامت آن زیاد یا کم بود؛ ولی این طرح دارای این لایه نیست و کشت گیاه در جعبه صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که به این مدل روف گاردن یا بام سبز سیستم مدولار یا جعبه گیاه می‌گویند. در این طراحی گیاهان را در جعبه‌های مخصوصی کشت می‌کنند و این  جعبه‌ها را در سراسر روف گاردن قرار می‌دهند، به طوری که تمامی سطح روف گاردن را می‌پوشاند، بنابراین محیط کشت در این طراحی ناپیوسته است.

اصول طراحی بام سبز از نکات قابل اهمیت

سیستم ترکیبی :

این سیستم یکی دیگر از طراحی‌هاییست که در پشت بام به کار می‌رود. دلیل عمده‌ای که به این طرح ترکیبی می‌گویند، این است که سیستم متمرکز و سیستم گسترده هر دو در این طرح به کار رفته‌اند. اصول طراحی بام سبز با این سیستم حرفه‌ای بوده و نیاز به فضای بیشتری در پشت بام خواهد داشت. همچنین لایه‌هایی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار سبک وزن است. بیشترین استفاده از این طرح برای ساختمان‌های تجاری بوده که مساحت بیشتری دارند.

بیشترین طرح‌هایی که برای پشت بام سبز اجرا می‌شود این چهار طرح بوده، ولی امکان دارد شما بخواهید آلاچیق و عناصر دیگری در باغبام خود به کار ببرید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آلاچیق در طراحی روف گاردن

برخی افراد تمایل دارند عناصر دیگری مانند آلاچیق یا پرگولا (سایبان) را در پشت بام استفاده کنند.

یکی از مزایای به کار بردن طرح آلاچیق در پشت بام سبز این است که شما می‌توانید فضایی خصوصی داشته باشید. به همین دلیل است که در بیشتر ساختمان از روف گاردن به عنوان کافی شاپ یا رستوران استفاده می‌شود، چرا که زیبایی فضا را بیشتر می‌کند و فضایی برای نشستن یا استراحت فراهم می‌نماید.

گیاهانی که در طراحی روف گاردن وجود دارد :

انتخاب دقیق و صحیح گیاهان روف گاردن نیاز به تجربه و تخصص دارد که برخی از آنها را بیان می‌کنیم:

  • میزان نوری که به گیاه می‌رسد
  • میزان آبی که گیاه به آن نیاز دارد
  • جهت و نوع رشد ریشه‌های گیاهان
  • عملکرد گیاهان که مجاور هم قرار می‌گیرند
  • نوع برگ‌های گیاه که یوزنی، پهن یا … باشد
  • عملکرد گیاهان کاشته شده در برابر حشرات
  • نوع ریشه گیاهی که می‌خواهد در خاک قرار بگیرد
  • مقاومتی که گیاه در برابر سرما و گرمای شدید دارد

با این حال قبل از اجرای بام سبز با فردی که اصول طراحی بام سبز را می‌شناسد و در این زمینه تجربه دارد مشورت نمایید. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4.3/5 - (3 امتیاز)
اصول طراحی بام سبز و سیستم های متفاوت آن!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا