ترمووود چیست؟

ترموود چیست ؟
فهرست مطالب

ترمووود چیست ؟

همانطور که می‌دانید این روزها با متریال‌ها و محصولات نوینی همچون: ترموود ، چوب پلاست ، سمنت برد و … در صنعت ساخت و ساز روبرو می‌شویم. این محصولات هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که کاربرد آن‌ها را متفاوت می‌نماید. در این مقاله به معرفی ترمووود می‌پردازیم!

ترمووود چیست و چرا در صنایع مختلف، از جمله در دکوراسیون داخلی و ساخت نمای خارجی مغازه‌‌ها، فروشگاه‌های‌بزرگ، کافی‌شاپ، منازل، دفاتر و ادارات و … مورد توجه قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوال و سوالاتی از این دست ما را با این محصول جذاب و نوآورانه آشنا می‌کند. ترمووود به معنای چوب حرارت دیده است. هنگام بررسی این مسئله که فرآیند اصلی تولید چوب ترمو چیست، به نکات جالبی بر می‌خوریم. پایه علمی تولید ترمووود این است که چوب به عنوان یک محصول طبیعی به شکل طبیعی و پس از گذشت چند سال، دچار پوسیدگی به وسیله آفات، حشرات و آنزیم‌های تجزیه کننده داخل بافت خود چوب می‌شود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یکی از موارد مهم در رابطه با چوب ترمو و مصنوعات ساخته شده با استفاده از آن عمر و دوام طولانی‌تر آن نسبت به سایر محصولات چوبی مشابه است. اگر برای شما هم جالب است بدانید علت عمر و دوام بالای محصولات ساخته شده با ترمووود چیست، باید به تغییرات شیمیایی صورت گرفته در چوب، هنگام عمل‌آوری آن و تبدیل شدن به چوب ترمو اشاره کنیم. برای حل این مشکل و از بین بردن این آفات و آنزیم های مخرب، چوب طبیعی، تحت فشار و دمای تنظیم شده حرارت می‌بیند. حرارت باعث مرگ آفات و حشرات و خارج شدن شیره طبیعی بافت چوب و از بین رفتن آنزیم‌های مخرب آن می‌شود. طی این فرایند، چوب ترمو تولید شده و تا سالیان سال می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کاربردهای عمده چوب ترمووود چیست ؟

در پاسخ به این پرسش که کاربرد‌های عمده چوب ترمووود چیست می‌توان گفت: در هر جایی که از چوب طبیعی برای ساخت نما، دیوارپوش، کف‌پوش، طراحی سونا و جکوزی، آلاچیق، روف‌گاردن، پرگولا چوبی ، میز و صندلی و … از چوب طبیعی استفاده می‌شده است، از چوب ترمووود که دارای دوام و مقاومت بیشتری نیز هست، می‌توان استفاده کرد. حتی در ساخت نمای ساختمان‌های بلند مرتبه، ویلا‌هایی که در مناطق مرطوب واقع شده‌اند و غیره. با این حال استحکام این محصول همچون چوب طبیعی بالا نیست و پس از گذشت چند سال احتمال آسیب آن بالاست خصوصا اگر در فضای باز استفاده شود.

سوال بعدی این است که ویژگی‌های خاص چوب ترمووود چیست که باعث توجه متخصصین این حوزه به آن شده است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به ویژگی‌های چوب طبیعی اشاره کرد. چوب به علت سبک بودن، سهولت اجرا و تمیزی کار با آن از یک سو و طبیعی بودن و زیبایی ظاهری از سوی دیگر، یک مصالح کاربردیست که سال‌ها در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی و دکوراسیون کاربرد دارد. حال اگر ما تمام این ویژگی‌های مثبت را در کنار طول عمر و مقاومت بالا قرار دهیم، به چوب ترمو می‌رسیم. همچنین 

 

چوب ترمووود چیست ؟

انواع ترمووود چیست ؟

سوال دیگر آن است که انواع ترمووود چیست و هر کدام چه کاربردی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، با توجه به میزان دما و مدت زمانی که چوب تحت حرارت قرار می‌گیرد، چوب ترمو به دو دسته S1 و D2 تقسیم می‌شود. چوب ترمووود دسته S1 به مدت کمتر و در دمای کمتری حرارت می‌بیند. لذا مقدار کمی از آنزیم‌های تجزیه کننده طبیعی چوب در آن باقی می‌ماند. بر این اساس ترمووود دسته S1 برای ساخت دیوارپوش یا کفپوش داخلی و مصنوعات چوبی که در فضای مسقف استفاده می‌شوند، کاربرد دارد. از طرفی، دسته دوم چوب ترمو تحت عنوان D2، با دمای بالای حدود 220 درجه حرارت دیده و علاوه‌بر آفات و حشرات، تمامی شیره‌های طبیعی و آنزیم‌های تجزیه کننده آن نابود می‌شود. لذا چوب ترمو دسته دوم، برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان‌ها و جا‌هایی که بیشتر در معرض رطوبت هستند، کاربرد گسترده‌تری دارد.

بنابراین اگر تصمیم دارید به طور گسترده از این محصول استفاده کنید، باید به این موضوع دقت کنید که این محصول همچون چوب طبیعی از استحکام بالایی برخوردار نبوده و با گذشت سال‌ها امکان آسیب آن بسیار بالاست. با این حال می‌توانید محصولی را جایگزین کنید که چند منظوره بوده و هارمونی یا یکپارچگی خاصی را در محیط بوجود آورید و اطمینان خاطر داشته باشید که حتی با قرار گرفتن در در هوای آزاد یا پس از گذشت سال‌ها آسیب نخواهد دید. این محصولات کاربری گسترده‌ای داشته و نه تنها در معماری داخلی برای دیوارپوش یا سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند که در فضای باز نیز قابل استفاده بوده و با هر شرایط جوی سازگار هستند. پروژه روف گاردن اصفهان نمونه‌ای از کاربرد محصولی چند منظوره در ساخت و اجرای بام سبز است. 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود چیست ؟

عوامل متعددی بر قیمت ترمووود تاثیرگذار هستند؛ با این حال اگر بدنبال محصولی مقرون به صرفه هستید، می‌توان گفت قیمت چوب پلاست در مقایسه با چوب ترمو بسیار مناسب‌تر خواهد بود. مواد اولیه برای تولید این محصول  وارداتی بوده و از اروپا، آمریکا و کانادا وارد می‌شود؛ لذا هزینه‌های گمرک، حمل بار، نرخ ارز و … بر قیمت ترموود موثر است. همچنین از نظر فنی، می‌توان به موارد زیر به عنوان عوامل موثر بر ترموود اشاره کرد:

تکنولوژی و فرآیند ساخت ویژه: همان‌گونه که در بالا به آن اشاره شد، چوب ترمو در دو نوع S1 و D2 تولید می‌شود که هر کدام در مدت زمان متفاوت و تحت دمای مختلف فراوری می‌شوند؛ این اختلاف، موجب تفاوت قیمت انواع چوب ترمووود می‌شود.

نوع چوب: نوع چوبی که برای ساخت ترمووود مورد فرآوری قرار می‌گیرد در قیمت نهایی چوب ترمو موثر است؛ البته معمولاً چوب کاج یا زبان‌گنجشک برای ساخت چوب ترمو کاربرد دارد.

ابعاد: صفحات بزرگتر و یکدست ترموود، از بازار پسندی و قیمت بالاتری برخوردار هستند.

ضخامت: ضخامت صفحات ترمووود بر قیمت ترموود تاثیر‌گذار است.

 

چوب پلاست با رنگبندی و طرح متفاوت
چوب پلاست با رنگبندی و طرح متفاوت

بهترین جایگزین ترمووود چیست؟

ترمووود یک محصول طبیعی فرآوری شده است؛ لذا در هر صورت، برای بدست آورن چوب ترمو باید درختان را قطع کنیم و به طبیعت و محیط زیست آسیب وارد کنیم. از طرفی ترموود به نسبت دیگر متریال‌ها دارای قیمت نسبتا بالاییست. علت قیمت بالای ترموود، بیشتر واردات محصول از کشورهای دیگر یا واردات مواد اولیه از کشورهای ذکر شده است. همچنین چوب ترمو قابلیت خم‌شدن بالایی نداشته و در ساخت نما‌ها یا مصنوعاتی که قوس دارند به خوبی عمل نمی‌کند. با وجود تمامی مزایای یاد شده برای ترمووود در مواردی که قرار است از نمای چوبی ، کفپوش چوبی یا محصول چوبی، به صورت مداوم در مجاورت آب و در محیط مرطوب استفاده شود، ترموود بهترین گزینه نیست!

پروفیل چوب پلاست جایگزینی مناسب برای ترمووود

واقعیت این است که هرچند ترمووود از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییر رنگ فیزیکی برخوردار است، اما به پای پروفیل چوب پلاست نمی‌رسد! پروفیل چوب پلاست از محصولات جدید و نوآورانه صنعت چوب و دکوراسیون است و پروژه روف گاردن بهستان نمونه‌ای از کاربرد گسترده این محصول به شمار می‌آید. این محصول ترکیب خرده‌ها و قطعات ریز چوب با مواد پلیمری و تحت فشار و دمای بالا تولید می‎شود. سطح رویی صفحات و پروفیل‌های چوب پلاست دارای طرح‌های زیبای طبیعی است و از لایه محافظی در برابر رطوبت برخوردار است. برش‌کاری و نصب صفحات و پروفیل چوب پلاست بسیار آسان بوده و با استفاده از ابزار معمولی نجاری می‌توان این کار را انجام داد. 

بنابراین می‌توانید از این متریال به عنوان جایگزین مناسب چوب ترمو استفاده کنید تا به این صورت هم از آسیب به طبیعت و محیط زیست جلوگیری نمایید، هم محصولی با کیفیت و شباهت بالا به چوب ترموو یا چوب طبیعی خریداری نمایید. پروفیل چوب پلاست مزایای بسیاری به نسبت سایر متریال‌ها دارد که کارآیی آن در صنعت ساز و ساز را چند برابر خواهد کرد. این محصول چند منظوره بوده و امکان استفاده در زمینه‌های متعدد را برای شما فراهم می‌نماید. 

 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان و همچنین اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (2 امتیاز)
ترمووود چیست؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا