طراحی و تولید انواع مبلمان شهری با متریالی نوین!

طراحی و تولید انواع مبلمان شهری با متریالی نوین!
فهرست مطالب

مبلمان شهری چیست و چه اهمیتی دارد؟

مبلمان شهری به تمامی عناصر و وسایلی گفته می‌شود که در فضای باز و عمومی شهری، به منظور استفاده عموم مردم برای رفع نیاز های مختلف به کار گرفته می‌شود. معروف‌ترین وسایلی که می‌توان از آنها به عنوان مبلمان شهری یاد کرد، شامل: نیمکت، چراغ های روشنایی، گلدان و فلاورباکس، سطل زباله، تابلو های راهنما و … می‌شود. تمامی موارد ذکر شده با استفاده از محصولاتی از جمله: چوب، چوب پلاست، فلز و … ساخته می‌شود. این عناصر با اهداف گوناگون و به منظور رفع نیازهای مقطعی عابرین پیاده، توریست‌ها و شهروندان در محل‌های خاصی تعبیه می‌شوند.

طبق استانداردهای سازمان‌های معتبر جهانگردی، کیفیت بالا و دسترسی آسان به این تجهیزات، یکی از فاکتورهای سنجش میزان کیفیت فضاهای باز شهری، برای شهروندان و توریست‌هاست. بسیاری از شهرهای پر بازدید در سطح جهان، به خاطر کیفیت بالای مبلمان فضای باز در سطح شهر و ایجاد محوطه سازی متفاوت در فضای عمومی شناخته می‌شوند. کارکرد این عناصر، در هویت بخشی به محلات، ایجاد حس و حال خاص در یک منطقه، افزایش خوانایی نقشه ذهنی شهر و … اثبات شده است. برای مثال: اگر قومیت خاصی با فرهنگ مشخص در منطقه‌ای از شهر ساکن شده‌اند (مثلاً محله چینی‌ها در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند نیویورک و … ) می‌توان با طراحی و تولید مبلمان شهری با تم خاص، در راستای هویت بخشی به محله گام برداشت. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اصول طراحی و تولید مبلمان شهری چیست؟

برای طراحی مبلمان شهری باید اصولی را در نظر گرفت؛ این اصول با توجه به ماهیت و کارکرد این عناصر تعریف می‌شوند. بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصل مورد تاکید برای طراحی انواع مبلمان شهری، لزوم دوام و کیفیت بالای این المان‌ها در برابر عوامل فرساینده محیطی مانند: آفتاب، باران، تغییرات دمایی و … است. اصل دیگری که باید برای طراحی این تجهیزات مورد نظر قرار گیرد، لزوم سادگی طراحی و فرم است؛ استفاده از فرم‌های پیچیده و دارای جزئیات زیاد، علاوه‌بر بالا بردن هزینه‌های تولید این عناصر، به مرور زمان و با تخریب بخش‌هایی از این تجهیزات، یکپارچگی فضای شهری از بین می‌رود. اصل سوم که برای طراحی مبلمان شهری مورد توجه طراحان است، توجه به آسایش استفاده کنندگان از این وسایل است. 

مبلمان شهری چیست و چه اهمیتی دارد؟

برای توضیح بیشتر این اصل از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض بگیرید در یک ظهر گرم تابستانی یا یک روز سرد زمستانی، قصد استفاده از یک صندلی در فضای باز را دارید. استفاده از یک نیمکت فلزی یا سنگی که انتقال گرمایی بالایی دارد و به سرعت با محیط هم دما می‌شود، برای شهروندان آزار دهنده خواهد بود. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود تا جای ممکن از متریال‌هایی همچون: محصولات چوب پلاست، پلاستیک فشرده، چوب، کائوچو و … استفاده شود.

انواع متریال مورد استفاده در ساخت مبلمان شهری

در استانداردهای جدید ارائه شده برای متریال مورد استفاده در ساخت این تجهیزات، با توجه به موارد بالا، متریال مورد استفاده در مبلمان شهری را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. بخش اول متریالی هستند که در ارتباط مستقیم با افراد قرار دارند (وسایلی مانند نیمکت چوبی که روی آن می‌نشینیم یا وسایلی مانند نرده‌ها و دستگیره‌ها که آنها را در دست می‌گیریم و …). دسته دوم تجهیزات و عناصری هستند که چندان، در ارتباط مستقیم با اعضای بدن استفاده کنندگان از فضا قرار ندارند و می‌توان از موادی مانند: آلیاژ های فلزی، سیمان و بتن، سنگ و … برای ساخت آن استفاده نمود.

انواع تیر‌های چراغ روشنایی، مجسمه‌ها، تابلوهای راهنما و … در این دسته قرار می‌گیرند. با توجه به تنوع مواد مورد استفاده برای طراحی و ساخت مبلمان شهری، آشنایی طراحان با ویژگی‌های فیزیکی این مواد بسیار مهم است. در ادامه به معرفی یکی از مواد نوین برای طراحی و ساخت این تجهیزات می‌پردازیم.

طراحی، ساخت و اجرای مبلمان شهری با متریال چوب پلاست

چوب پلاست یکی از محصولات ترکیبی جدید است که در آن واحد، ویژگی‌های مثبت چوب و پلاستیک را در خود دارد. در این متریال، دوام و مقاومت پلاستیک، با ظاهر زیبای چوب ترکیب شده‌اند. این متریال که از ترکیب ذرات ریز چوب طبیعی با مواد پلیمری، تحت فشار و دمای بالا ساخته می‌شود، دارای ویژگی‌های مثبت زیر است که برای تولید مبلمان شهری، مزیت محسوب می‌شود:

• عایق مناسب:

با توجه به ضریب انتقال گرمایی پایین چوب پلاست، استفاده کنندگان از میز و نیمکت و صندلی‌های ساخته شده با این جنس، آسایش بیشتری را تجربه می‌نمایند.

اصول طراحی مبلمان شهری چیست؟

• مقاومت در برابر عوامل فرساینده محیطی (نور آفتاب، باران، تغییرات دمایی):

با توجه به استفاده از این تجهیزات در فضای باز، لازم است انواع مبلمان شهری، از موادی تهیه شوند که در برابر عوامل فرساینده، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. متریال چوب پلاست همان ترکیب ایده‌آلی است که سال‌ها طراحان و پیمانکاران شهری در پی آن بوده‌اند! این ماده ارزشمند تا مدت‌ها بعد از نصب، تغییر رنگ نداده و می‌توان تا سال‌ها از آن استفاده کرد. این دوام و ماندگاری، هزینه اولیه برای تهیه و نصب این تجهیزات با استفاده از چوب پلاست را توجیه می‌نماید.

• عدم تخریب توسط آفات چوب:

چوب طبیعی، زیبایی و آسایش استفاده، برای استفاده کنندگان از مبلمان شهری ساخته شده با این متریال را در پی دارد، ولی در برابر آفات چوب، از مقاومت پایینی برخوردار است. آفات و حشرات چوب مانند موریانه و … ، توانایی آسیب رساندن به چوب پلاست را ندارند.

• طرح های متنوع و گوناگون:

یکی از ویژگی‌های بارز این متریال، تولید آن در طرح‌ها و اشکال گوناگون است که دست طراحان را، برای ایده پردازی و ساخت انواع نما یا المان‌های تزئینی همخوان با محیط، باز می‌گذارد.

• برش، نصب آسان و سرعت اجرا:

متریال چوب پلاست را می‌توان با استفاده از ابزار متداول نجاری برش داد و قطعات آن را به یکدیگر متصل نمود. همچنین سرعت اجرای انواع نما یا ساخت میز، نیمکت، صندلی، سایبان و … با استفاده از این ماده بسیار بالا است.

با توجه به موارد بالا، استفاده از متریال چوب پلاست برای طراحی و اجرای مبلمان شهری به صورت روز افزون در حال گسترش است. جهت اخذ مشاوره برای خرید این محصول کاربردی، می‌توانید با کارشناسان فنی و فروش ما تماس حاصل فرمایید. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

Rate this post
طراحی و تولید انواع مبلمان شهری با متریالی نوین!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا