نما رومی چیست ؟

نما کلاسیک یا نما رومی چیست ؟
فهرست مطالب

این روزها با قدم زدن در سطح شهر، نماهای متفاوتی را مشاهده می‌کنید که هرکدام با استفاده از متریال‌های نوین همچون: سنگ، چوب پلاست، سمنت برد و … و بعضا قدیمی (آجر، سیمان و …) طراحی و اجرا شده‌اند. نما رومی نیز یکی از انواع نمای ساختمان به شمار می‌آید که طراحی آن، برگرفته از ساختارهای متداول یونان باستان است و امروزه در کشور ما طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است.

نما رومی سبکی کلاسیک بوده که با ورود به ایران به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده و ردپایی از ساختارهای ایران باستان نیز در آن نقش می‌زند؛ به همین علت از لحاظ سلیقه‌ای، بسیار مورد محبوبیت قرار گرفته و با توجه به موارد یاد شده به نمای کلاسیک نیز معروف شده است. اما اگر بخواهیم منطقی به این سبک نما دقت کنیم با ظهور مصالح ساختمانی نوین و همچنین طراحی‌های مدرن و امروزی، کمتر به این طراحی برای نمای ساختمان اهمیت داده می‌شود.

استفاده از متریال‌های گران قیمت در طراحی نمای رومی مانند: گرانیت، مرمر، تراورتن و … این تصور را بوجود می‌آورد که بیشتر طبقه مرفه جامعه بدنبال این سبک نما هستند که کم و بیش درست است. با این حال پیشرفت روزافزون در طراحی و اجرای نمای مدرن و نیز کاربرد متریال‌هایی به روز، باعث تغییرات چشمگیری در سلایق افراد جامعه شده است؛ این امر کما بیش در کشور ایران نیز در حال پیشرفت بوده و روزانه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اصول طراحی نما رومی چیست ؟

طراحی نما همواره با اصول خاصی همراه است و قطعا این سبک نیز اصول خاص خود را دارد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • برخورداری از سقف بلند
  • تقارن در فواصل پنجره‌ها و ستون‌ها
  • طراحی پنجره‌ها اصولا از کف تا سقف
  • پیروی از تناسب و هماهنگی در طرح
  • کاربرد المان‌های و مجسمه‌های سنگی
  • طراحی پنجره‌ها به صورت صاف و قوس‌دار
  • طراحی ستون‌های بلند در ورودی ساختمان

و البته بسیاری موارد دیگر که در این قسمت تنها به اصلی‌ترین و مشهودترین موارد به عنوان اصول طراحی نمای رومی اشاره شد.

سنگ نما رومی چیست ؟

سنگ نما رومی یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های در طراحی این سبک به شمار می‌آید؛ به همین علت هنگام انتخاب آن باید به نکات اساسی دقت نمایید. برای مثال همانطور که در اجرای نما چوبی اصلی‌ترین متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب، چوب پلاست یا ترمووود است در نمای رومی نیز اصلی‌ترین متریال سنگ است که انواع متفاوتی دارد. زیبایی از ویژگی‌های اصلی سنگ نما رومی است؛ سنگ منتخب شما باید زیبا باشد تا نمایی متفاوت داشته باشید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، گرانیت، مرمر، تراورتن از اصلی‌ترین سنگ‌های نما رومی به شمار می‌آیند. این نوع سنگ‌ها در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی کاملا مقاوم بوده، ضمن این که از چسبندگی بالایی نیز برخوردار هستند. 

اصول طراحی نما رومی چیست ؟

نما کلاسیک یا نمای رومی برای چه بناهایی مناسب است ؟

نما و ظاهر هر بنایی نشانگر هویت و درون آن است؛ به طور مثال یک ساختمان یا مجموعه اداری، قطعا ظاهری متفاوت از بنایی مسکونی خواهد داشت و بنابراین این انتظار می‌رود که یک ساختمان فرهنگی- اداری، نمایانگر بنایی فرهنگی باشد. این موضوع درباره نمای مسکونی نیز بشدت صادق است.

از نمای ساختمان مسکونی این توقع می‌رود تا ظاهری متفاوت از سایر نماهای تجاری- اداری و … داشته باشد؛ برای این منظور تنها کافیست از مصالح و متریال‌هایی برای طراحی نما مسکونی استفاده شود که حس گرم و صمیمی را به افراد انتقال دهد. کاربرد مصالحی همچون چوب طبیعی، ترمووود یا محصولات چوب پلاست در کنار سنگ، سیمان و … گزینه‌ای مناسب برای جان بخشیدن به نمای ساختمان است.

نما رومی بیشتر مناسب ساختمان‌های مسکونی بوده و این سبک از نما برای دیگر مکان‌ها و بناها کمتر اجرا خواهد شد؛ شاید بتوان از متریال‌هایی که در اجرای نما رومی استفاده می‌شود، به طور مجزا برای دیگر بناها استفاده کرد، اما این سبک بیشتر برای ساختمان‌های ویلای، یک طبقه، دوبلکس و چند طبقه که کاربری مسکونی دارند، قابل اجراست.

استفاده متداوم از سبک نمای رومی تاثیر منفی در چهره شهر ایجاد خواهد کرد و بیش از پیش فاصله طبقاتی را در سطح شهر نمایان خواهد کرد. زیرا نمای کلاسیک یا رومی، دوران سلطنتی روم باستان و نظامی بودن آن را یادآوری خواهد کرد. به همین علت این سبک بیشتر مناسب بناهایی با فعالیت حکومتی یا قضایی است چرا که در باطن آن خشونت و جدیت وجود دارد. ضمن این که این سبک از نما بیشتر مختص طبقه مرفه جامعه بوده و با اجرای آن، فاصله طبقاتی جامعه نیز به طور مستقیم در چهره شهر نمایان خواهد شد.

نما رومی جدید چگونه طراحی و اجرا می‌شود ؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است، با این حال می‌توان این گونه پاسخ داد که این سبک از نما را نمی‌توان در زمره سبک‌های مدرن قرار دارد، چرا که طراحی کلاسیک و باستانی را ارائه می‌دهد. نما رومی یادآور معماری رم باستان بوده و همین امر باعث می‌شود که هر چقدر هم طراحی نما رومی جدید و متفاوتی ارائه شود، با این حال سبکی کلاسیک را به نمایش گذارد. با توجه به این موضوع می‌توان برای طراحی نما رومی جدید از متریال‌های نوینی که در بازار موجود هستند، استفاده کرد و طراحی متفاوتی را برای این سبک خلق نمود که در طراحی نما ویلا نیز این روزها بیشتر می‌توان این سبک را مشاهده کرد. تلفیق مصالح نوین و کاربردی در اجرای این سبک از نما به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین طرح را طبق خواسته کارفرما ارائه دهید. 

نما رومی جدید چگونه طراحی و اجرا می‌شود ؟

قیمت نمای رومی چیست ؟

قیمت تمام شده نمای رومی به علت برخورداری از جزئیات و ریزکاری‌ها به نسبت سایر نماهای ساختمان بالاست. با توجه به افزایش قیمت سنگ و همچنین دستمزد نیروی‌های متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند، بدون شک طراحی این نما برای معماران هزینه بالایی دربر خواهد داشت. برای مثال هزینه اجرا و طراحی نمای ساختمان در شیراز، بوشهر، اصفهان یا اهواز با طراحی نما در تهران متفاوت است. در صورت استفاده از سیمان به جای سنگ هزینه اجرای نما رومی به مراتب کاهش خواهد یافت. اما اجرای کار نمای رومی با سیمان نیاز به کارگر ماهر و آموزش دیده دارد و قطعا در نهایت کیفیت سنگ را نخواهد داشت.

نما رومی ایرانی چیست ؟

نما رومی ایرانی همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ردپایی از ساختارهای ایران در اجرای این سبک نماست. المان‌های ایران باستان و بکارگیری ستون‌های مجلل و بعضا مجسمه‌های سنگی و کتیبه‌ها در طراحی نمای رومی بسیار متداول شده است و همین امر موجب معروفیت سبکی با نام نما رومی ایرانی شده است.

با تمام مواردی که ذکر شد می‌توان این گونه بیان کرد که که انتخاب نما ساختمان کاملا سلیقه‌ای بوده و شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اید، بهترین طراحی را با استفاده از مصالح نوین و کاربردی انتخاب نمایید. وجود محصولات متنوعی همچون: محصولات چوب پلاست، محصولات ترمووود، محصولات سیمانی و … دست شما را برای انتخاب باز گذاشته است و این امکان فراهم است تا بتوانید رویاهایتان را به واقعیت تبدیل نمایید.

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

جهت مشاوره رایگان یا اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

4/5 - (1 امتیاز)
نما رومی چیست ؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا