چگونه پشت بام را گلخانه کنیم

چگونه پشت بام را گلخانه کنیم
فهرست مطالب

تعریف پشت بام سبز

پشت بام سبز یا بام سبز (روف گاردن) به مکانی اطلاق می‌شود که بر­روی تمام یا قسمتی از سطح آپارتمان یا منزل مسکونی گیاهان کم ارتفاع، درختچه‌­ها، صیفی‌جات و …  کشت شده باشد. پشت بام سبز از ایده­‌های نوظهور معماری پایدار و طبیعت گراست که سعی دارد، محیط زندگی شهری را با طبیعت درآمیزد و فضایی که سال‌ها، تنها با مصالح ساختمانی پوشیده می­‌شد، با گیاهان مناسب پشت بام بپوشاند و باغ­ پشت بامی پدید ­آورد.

چگونه پشت بامی سبز داشته باشیم

برای پاسخ به پرسش چگونه پشت بامی سبز داشته باشیم، ابتدا باید هدف خود را از روف گاردن به روشنی مشخص­ نمایید. همان­طور که می‌دانید، بام سبز بر اساس نحوه طراحی و اجرا به 3 نوع گسترده، متمرکز و مدولار تقسیم ­بندی می‌شود. پس از آن شخصاً یا با بهره­گیری از کمک یک شرکت مشاور حرفه‌­ای، باید نسبت به آماده­‌سازی طرح ­اولیه اقدام­ کنید. با توجه به ظرافت­‌های موجود هنگام محاسبه وزن سازه و عایق­ بندی سقف برای جلوگیری از نشت آب و چکه­ کردن بعد از اجرای پشت بام سبز توصیه می­‌شود، در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه  ندارید، با مشاوران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

مشاهده محصولات چوب پلاست چوپکس

چگونه پشت بام را گلخانه کنیم

اجرای گلخانه در پشت بام

چگونه پشت بام را گلخانه کنیم؟ این سوالی‌ست که اغلب از طراحان منظر و مهندسین فعال در این حوزه پرسیده می‌­شود. جهت اجرای گلخانه در پشت بام، ابتدا باید وزن سازه، خاک بستر، تاسیسات و گیاهان کشت­ شده در گلخانه را محاسبه نمایید. سپس با توجه به اطلاعات سازه ساختمان، بررسی­ کنید که آیا سازه بنای ­شما استقامت تحمل بار پشت بام سبز را دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ مرحله بعد که شامل زیر­سازی و عایق­ روف گاردن است، آغاز می‌­گردد. پس از اتمام زیرسازی روف گاردن، نوبت به اجرای سازه گلخانه می­‌رسد. 

در قسمت­های قبلی به این موضوع اشاره ­شد که انواع پشت بام سبز بر­اساس ساختار به سه نوع گسترده، متمرکز و مدولار تقسیم می­شوند. باغ های پشت بامی بیشتر به نوع متمرکز از روف گاردن اشاره­ دارد. طراحی بام سبز متمرکز یا باغ های پشت بامی مشابه محوطه‌های سبز شهری بوده و پوشش گیاهی متنوعی از انواع بوته، درختچه و درخت در اجرای آن وجود­ دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که وزن باغ های پشت بامی زیاد است و باید مقاومت سازه بنا قبل از اجرا بررسی شود.

کدام گیاهان مناسب پشت بام هستند

گیاهان مناسب پشت بام، معمولاً گیاهانی هستند که ریشه‌­های کم عمقی دارند. برای کشت در مدل گسترده پشت بام سبز گیاهانی مانند: چمن، شب بو، خزه، شبدر، سدوم مناسب‌­اند. در مدل متمرکز، انواع درخت‌های نه چندان مرتفع و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی مثل سرو و کاج توصیه می‌شود. همچنین درختچه­‌هایی مانند: شمشاد و انواع گل­‌های زینتی، در گلدان یا فلاورباکس چوبی کاشته می­‌شوند. برای کنج‌­های پشت بام سبز اغلب: پیچک، کلماتیس و سایر گیاهان رونده بکار می­‌روند. 

کاشت خیار و گوجه در پشت بام چگونه انجام می‌­شود؟

کاشت خیار و گوجه در پشت بام به دو صورت انجام می­‌شود:

در حالت اول: فقط برای چند ماه از سال که شرایط دمایی منطقه مناسب است (مثلاً از خرداد تا انتهای شهریور) در فضای باز بصورت گسترده یا داخل انواع فلاورباکس یا جعبه گیاه که بصورت مدولار روی سقف قرار می‌­گیرد، انجام می­‌شود. در این حالت، با فرا ­رسیدن فصل سرما بوته‌ها آسیب دیده و از بین می­‌روند و فرصت استفاده از این صیفی­‌جات محدود است.

در حالت دوم: با احداث یک گلخانه در پشت بام و بوجود آوردن شرایط کنترل شده، می­‌توان در تمامی فصول سال به کاشت گوجه و خیار در پشت بام، فلفل دلمه‌­ای، انواع سبزیجات و … پرداخت؛ البته هزینه احداث گلخانه نسبت به روش اول بیشتر است.

چگونه پشت بام درخت بکاریم

برای این که بتوانیم در پشت بام درخت بکاریم ابتدا باید مکان مناسب برای این منظور را آماده کنیم؛ یکی از ملزوم‌ترین موارد کاشت درخت در پشت بام فلاورباکس چوبی یا جعبه‌هایی در ابعاد بزرگ است که فضای کافی برای رشد درخت یا درخچه را داشته باشد. شما باید درخت مورد نظرتان را درون گلدان‌هایی با ابعاد بزرگ بکارید تا فضای مناسب برای رشد و پرورش را داشته باشند.
ساخت فلاورباکس چوبی با متریال‌هایی نوین همچون پروفیل چوب پلاستیک باعث می‌شود تا گلدان‌ها با آبیاری پیاپی یا تابش متداوم نور خورشید آسیب ننبیند؛ علاوه‌براین شما با استفاده از فلاورباکس‌های ساخته شده با این متریال سرمایه گذاری مناسبی کرده‌اید که پس از گذشت سال‌ها نیازی به ترمیم، نگهداری یا جابجایی نخواهد داشت. 

گلخانه در پشت بام

گلخانه­‌ها بر­اساس نوع سازه به 5 دسته تقسیم می‌­شوند:

گلخانه یک طرفه

معمولاً درکنار دیوار ساخته شده و سقف شیشه‌­ای ­شیبدار (۳۰ تا ۵۵ درجه) دارد.

گلخانه نیمه دو طرفه

در این نوع از گلخانه، سقف از دو سمت، شیب دارد و اندازه دو سوی شیبدار سقف نامساوی است.

گلخانه دو طرفه

در گلخانه دوطرفه، ارتفاع دیواره‌­های جانبی گلخانه باهم مساوی است، شیب سقف گلخانه از دوسو هم اندازه است.

گلخانه A شکل

این نوع گلخانه که با ارتفاع 2.5 الی 3.5 متر ساخته می­‌شود، پهنای دو سقف مساوی است.

گلخانه تونلی یا نیمه استوانه‌ای

این نوع گلخانه، به دلیل ساخت ارزان و بهره‌وری بالا از زمین بسیار متداول شده ­است. بسیاری از آن‌ها با دولایه پلاستیکی پوشانده می‌شود. برای ساخت اسکلت آن از لوله­های آب با قوس ۱۸۰ درجه استفاده می­‌شود.

آموزش ساخت باغچه در آپارتمان

روش‌های مختلفی برای ساخت باغچه در آپارتمان وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها می‌تواند مبتکرانه و براساس خلاقیت شما شکل بگیرد. برای ساخت باغچه در آپارتمان، ابتدا باید مشخص کنید در کدام قسمت آپارتمان، چه میزان فضا در ­اختیار دارید؛ این فضا می‌تواند در تراس، حیاط­ خلوت یا پشت بام باشد. در مرحله بعد باید ببینید چه ابزاری در اختیار دارید. با استفاده از جعبه­‌های چوبی میوه، کیسه ها و گونی‌های غیر قابل استفاده و حتی چیزی مثل کیس کامپیوتر قدیمی! بله… با هر چیزی که فکرش را بکنید می‌توانید در آپارتمان خود باغچه­‌های کوچکی درست کرده و به پرورش گیاهان مورد علاقه‌تان بپردازید. بعد از یافتن فلاورباکس چوبی (یا جعبه-گیاه) مورد نظر، باید خاک مناسب را تهیه­ کنید. برای این منظور معمولاً خاکی که از ترکیب برابر ماسه، خرده سنگ‌­های بافت­دار و گیاخاک (چوب پوسیده و بقایای گیاهی) تشکیل شده باشد، برای این منظور بکار می‌­رود.

روش ساخت باغچه های چوبی

روش ساخت باغچه های چوبی

برای ساخت باغچه های چوبی می‌توانید از گلدان یا فلاورباکس چوبی در ابعاد و سایزهای متفاوت استفاده کنید. این گلدان‌ها نه تنها از لحاظ شکل ظاهری بسیار متفاوت هستند و فضای خاص ایجاد می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را به شکل مربع یا مستطیل نیز سفارش دهید. همچنین می­‌توانید با مراجعه به نجاری محل، تعدادی تخته که معمولاً به آن نیاز­ ندارند را تهیه­ کنید. سپس باید فضایی را که می­‌خواهید گلدان یا جعبه گیاه‌­ها را در آن نگهداری کنید، اندازه بگیرید. سعی کنید ابعاد جعبه‌­ها (در طول و عرض و ارتفاع) از 40 سانتی­‌متر بیشتر نشود، تا براحتی بتوانید آن‌ها را جابجا کنید؛ اما اگر در ابعاد بزرگ یا بسیار بزرگ باشند، می‌توانید آن‌ها را در محلی ثابت قرار دهید.

اکثر گیاهان­ آپارتمانی ریشه‌ای در حدود 25 الی 35 سانتی­‌متر دارند، بنابراین ارتفاع 40 سانتی­‌متر توصیه می‌شود. در مرحله بعدی باید یک لایه عایق (مثلاً کیسه زباله) را به عنوان لایه عایق­ بندی در جعبه قرار­دهید. سپس تعدادی قلوه­ سنگ را برای زهکش آب، درون جعبه بریزید (حدود 2 الی 3 سانتی متر). سپس خاک را ریخته و بذر گیاه مورد­نظر را در آن بکارید. اکنون می‌توانید باغچه­ های­ چوبی خود را در محلی که نور و گرمای مناسبی دارد، قرار­ دهید تا بعد از چند روز جوانه­‌ها ظاهر­ گردند.

ایجاد و نگهداری از باغچه های چوبی در آپارتمان یا پشت بام سبز می­‌تواند سرگرمی خوبی برای تمامی اعضای ­خانواده و اهالی ­ساختمان باشد. قطعاً دریافت راهنمایی­‌های از مشاوران ما در این حوزه در هر یک از مراحل طراحی، ساخت و نگهداری می­‌تواند راهگشا باشد.

 

چوب پلاست چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست

 

4.2/5 - (25 امتیاز)
چگونه پشت بام را گلخانه کنیم

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

بازگشت به بالا