استاندارد سازی نرده ویلا

استاندارد سازی نرده ویلا
فهرست مطالب

نرده ویلا و طریقه استاندارد سازی آن

هدف‌ این مقاله ارائه راهنمایی برای نرده کشی دیوارها و مناطق مجاور یا نزدیک به مکان‌هاییست که در معرض آتش‌سوزی‌ قرار دارند تا بتوان میزان خسارت وارده را به‌ حداقل رساند.
ضمن این که در این مقاله قصد داریم نرده چوبی مناسب جهت استفاده در ویلا با شرایط آب و هوایی خاص را به شما معرفی نماییم.

مشکلات اساسی نرده ویلا

  • نرده‌ها و دیوارهای فضای باز یکی از موانع بصری و تاثیرگذار در معماری محسوب می‌شوند؛ همچنین متقاعد کردن تمام صاحبان ملک در اثرگذاری نرده فضای باز در انتشار آتش چندان کار ساده‌ای نیست.
  • نرده‌های چوبی رایج با ستون‌های چوبی و الوار چوب نصب شده خصوصا اگر قدیمی و در معرض تغییرات آب‌وهوایی باشند، می‌توانند آتش را تغذیه کرده و باعث انتشار آن شوند در صورتی که نرده‌های مدرن چوب پلاست با افزودنی‌هایی هم چون کندسوزآتش ازاین نقیصه عاری می باشند.
  •  نمی‌توان تغییر فرم و پیچیدگی‌این محصول را در معرض آتش نادیده گرفت، نرده‌های چوبی همچنین خاکستر و ذرات نیم‌سوز را جمع کرده و مانند نردبانی افقی به آتش اجازه می‌دهد تا به سمت ملک اصلی حرکت کنند.
  • پس از اشتعال، کافیست دیوار یا نرده‌ای که از جنس مواد اشتعال‌پذیر باشد در نزدیکی یا مجاورت ساختمان باشد تا به صورت مستقیم یا روش‌های غیرمستقیمی مثل تابش‌گرمایی، حریق را به ساختمان منتقل کند.

راهنما:

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

از مواد غیرقابل اشتعال برای ساخت نرده و دیوار استفاده کنید. دیوارها و نرده ها از لحاظ جنس، شکل و نوع ساخت با یکدیگر متفاوتند. بنابراین هرکدام درجه متفاوتی از ریسک یا حفاظت دربرابر آتش دارند. مصالح به‌کار رفته در دیوارها و حصارها عموما چوب، پلاستیک، کامپوزیت چوب پلاستیک، فلز، سیم، بتن و سنگ است. از بین تمام موارد یاد شده چوب اشتعال‌پذیرترین و سنگ غیرقابل‌اشتعال‌ترین نوع نرده است.

  • نرده چوبی

نرده‌های تمام چوب یا دارای اجزای چوبی قابل اشتعال هستند و هیچ مقاومتی دربرابر آتش ندارند. استفاده از مصالح اشتعال‌پذیری مانند چوب‌های سبک یا چوب‌های کاج فرآوری شده، در حصارها یا دیوارهای متصل به ساختمان پیشنهاد نمی‌شوند. چوب‌های سخت و چگال‌تری مانند: بلوط ‌قرمز، بلوط سفید، پیکان و گردو نسبت به سایر چوب‌های نرم از مقاومت بالاتری در برابر آتش برخوردارند.

  • نرده چوب پلاست

این نوع نرده از پروفیل چوب پلاستیک ساخته شده است؛ حصارهای چوب پلاستی نسبت به نرده‌های چوبی مقاوم‌تر، ماندگارتر و عموما قوی‌ترند، که نه تنها از لحاظ ظاهری شباهت بالایی به چوب طبیعی دارند بلکه از مزایای بسیاری نیز به نسبت چوب برخوردارند.

پروژه نرده سالید دریا بیشه3

  • نرده فلزی

حصارهای فلزی نسبت به حصارهای پلاستیکی نیز از مقاومت بیشتری در برابر آتش برخوردارند. حصارهای سیمی مانند سیم‌خاردارها و نرده‌های گابیونی، اثرگذاری بسیار کم یا تقریبا صفر در انتقال آتش دارند. با‌این وجود در صورتیکه مواد قابل اشتعال در اطراف حصار جمع شده باشند یا نرده دارای بخش‌های چوبی باشد، می‌تواند به‌عنوان یک نردبان افقی در انتقال آتش به ساختمان اصلی عمل کند.

  • نرده بتنی و نرده سنگی

‌این مصالح غیرقابل‌اشتعال بوده و می‌توانند مانع انتقال آتش به بخش‌های دیگر شوند. با‌این‌حال‌این مصالح اثری بر روی جابه‌جایی خاکسترهای مشتعل و مواد نیم سوخته در هوا را ندارند.‌این مصالح خسارات وارده به ساختمان را به حداقل می‌رسانند.

از اتصال دیوار و نرده‌های قابل اشتعال به بدنه اصلی ساختمان پرهیز کنید.

برای جلوگیری از اشتعال ساختمان، اطمینان حاصل کنید که تمام بخش‌های قابل‌اشتعال موجود بر روی حصارها و دیوارهای متصل به ساختمان حداقل سه متر دورتر قرار گرفته‌اند. استفاده از حصارهای نرده دار مانند نرده‌های چوبی که بین آن‌ها فضای خالی وجود دارد پرهیز کنید. چراکه مواد نیم‌سوخته در بین‌این فضاهای خالی به دام افتاده و باعث اشتعال حصار می‌شوند.

ملاحظات:

  • حصارها و دیوارها باید از جهت فیزیکی نگه‌داری شوند.
  • خرده‌های قابل اشتعال اطراف حصار و دیوارهای متصل به ساختمان جمع‌آوری شوند.
  • نوع پوشش‌گیاهی استفاده شده در اطراف حصارها باید با دقت انتخاب شده و دائما رسیدگی شود چرا که می‌تواند احتمال اشتعال حصار خصوصا اگر از مواد اشتعال‌پذیر ساخته شده باشد را افزایش دهد.

اثرگذاری:

استفاده از سنگ، بتن و چوب‌های سخت و چوب پلاستی در ساخت حصار و دیوارها در تمام مناطقی که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها زیاد است اثرگذارند.

همچنین می توانید برای اجرای نرده چوبی و قیمت چوب پلاست در تهران و سراسر‌ایران با ما تماس بگیرید.

3.4/5 - (9 امتیاز)
استاندارد سازی نرده ویلا

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۲ نظر درباره “استاندارد سازی نرده ویلا
  1. بازتاب: انواع نرده ها و چگونگی انتخاب نرده مناسب با توجه به شرایط بنای شما | چوپکس
  2. بازتاب: انواع نرده چوبی و کارکردهای آن | چوپکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا