با مزایای بام سبز بیشتر آشنا شوید!

با مزایای بام سبز بیشتر آشنا شوید!
فهرست مطالب

فواید استفاده از انواع سازه‌های سبز خصوصا طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز را در این بخش به صورت کلی ذکر خواهیم کرد؛ به علاوه باید توجه داشت که برخی از سازه‌ها، حوزه منفعت رسانی بزرگتری را دربر می‌گیرند. همچنین تمامی منافع آورده شده تنها در صورتی قابل دستیابی بوده که نه تنها سازه مورد نظر از جمله: دیوار سبز، بام سبز یا … به درستی طراحی و نصب شده باشد، بلکه از سیستم نگهداری مناسب نیز برخوردار باشد.

مزایای بام سبز چیست؟
مزایای بام سبز چیست؟

افزایش ارزش ملک از مزایای بام سبز

صاحبین ملک با استفاده از طراحی و اجرای روف گاردن سعی بر ایجاد تغییری چشم نواز در ظاهر ساختمان به نسبت سایر ملک‌ها دارند؛ به علاوه با این روش می‌توانند ملک خود را از یک ساختمان ساده به یک فضای چشمگیر تبدیل کنند. بسیاری از صاحبین ملک حتی در استرالیا نیز از ویژگی‌های بالقوه سقف سبز برای درآمدزایی با تبدیل آن به رستوران، کافه و یا اجاره به سایر کسب و کارها غافلند.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

با وجود اینکه طراحی و اجرای روف گاردن از فرآیند ساختمان سازی نیز می‌تواند اجرا شود، به منظور به حداقل رساندن مخاطرات احتمالی از جمله: توانایی سازه در تجمل وزن، قابلیت استفاده از سایر سازه‌ها در آبیاری، امکان استفاده از نور مصنوعی و … بهتر است، تصمیمگیری‌های لازم در مراحل اولیه ساخت اتخاذ شود. اجرای روف گاردن می‌تواند از بام در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و همچنین با وجود پوشش گیاهی، بستر رویش و سایر لایه‌ها، سطح عایق دیگری نیز ایجاد نموده که مانع نوسانات دمایی شدید می‌شود.

مدیریت آب‌های حاصل از طوفان

سقف سبز یا روف گاردن نه تنها می‌تواند آب حاصل از طوفان را جذب و استفاده کند، بلکه می‌تواند به عنوان فیلتری در برابر آلودگی‌های هوا نیز عمل کند. در وهله اول، آب باران در بستر رشد ذخیره شده و بخشی از آن توسط ساقه و برگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخش دیگر نیز به صورت مستقیم از بستر رشد تبخیر می‌شود. به علاوه با تعبیه مخازن آب، در لایه‌های زیرین، می‌توان ظرفیت استفاده از آب باران را افزایش داد. از جمله عوامل مهمی که با اجرای روف گاردن در میزان جذب آب‌های حاصل از باران نقش دارد، می‌توان به نحوه زه کشی، عمق و ویژگی‌های بستر رشد استفاده شده در بام سبز اشاره کرد؛ نحوه زه کشی و نوع گیاهان استفاده شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

مدیریت آب‌های حاصل از طوفان

عملکرد حرارتی بالا

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از نما، دیوار و بام سبز کاهش نیاز به استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است. در فصل تابستان دیوارها و نمای سبز با ایجاد سایه بر روی ساختمان، از جذب حرارت جلوگیری می‌کنند به علاوه روف گاردن نیز باعث کاهش تبادل گرمایی میان فضای داخل و خارج شده و همین امر باعث بهبود عملکرد سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش می‌شود. تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد که میزان صرفه‌جویی در انرژی و تفاوت دمای محیط بدون استفاده از  تجهیزات تهویه مورد بررسی قرار گرفته است.

خنک سازی شهر- تاثیر جزیره گرمایی شهری

سطوح سخت استفاده شده در شهرها مانند: بتن، آسفالت، شیشه و ایزوگام سقف، گرمای خورشید را در طول روز جذب کرده و در نهایت، آن را به جو باز می‌گردانند. این پدیده باعث ایجاد جزیره‌هایی از هوای گرم خصوصا در آب و هوای آرام و بدون باد، در شهرها می‌شود. با استفاده از سازه‌های سبز می‌توان، دما در اطراف یک ساختمان را تا حد قابل توجهی کاهش داد. این سازه‌ها با ایجاد سایه، مانع جذب گرما شده و از طرفی فرآیند تبخیر آب موجود در خاک و برگ‌های گیاهان، گرماگیر بوده و باعث کاهش دما می‌شود. بنابراین انرژی خورشید که تا پیش از این تنها باعث افزایش دما می‌شد، در فرآیند تبخیر شرکت کرده و باعث کاهش دما می‌شود.

اگر گیاهان به جای رشد بر روی دیوار به صورت مستقیم، بر روی پایه‌های تقویتی نصب شوند؛ هوای گرم در فاصله بین دیوار و پایه با جریان همرفتی به سمت بالا حرکت کرده و باعث سرمایش غیرفعال می‌شود. استفاده از استراتژی سازه‌های سبز با انتخاب دقیق گیاهان و عمق بستر رشد، در سطح شهر می‌تواند به کاهش اثرات نامطلوب جزایر گرمایشی کمک کند.

ایجاد و حفظ زیستگاه‌ها و تنوع زیستی

روف گاردن می‌تواند در ایجاد و نگهداری محیط زیست مناسب برای برخی از گونه‌های گیاهی و حیوانی نقش بسیار مهمی ایفا کند. به علاوه بام سبز می‌تواند نقش به سزایی در کاهش اثرات منفی حاصل از ایجاد بیابان‌های زیست محیطی در شهرها و در نتیجه کوچ پرندگان و بی مهرگان داشته باشد. طراحی و اجرای روف گاردن به این منظور نیاز به ملاحظات بسیاری از قبیل نوع گیاهان، ارزش محیط زیستی، نقاط دسترسی و ارتفاع مورد نیاز در همان مراحل اولیه ساخت دارد.

زیبایی شناسی و فضای باز 

فضای سبز یکی از عوامل مهم در زنده بودن شهرها به شمار می‌رود. استفاده از نما، دیوار و بام سبز در سطح شهر می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای تفریح، استراحت و سرمایه گذاری‌های تبلیغاتی فراهم کند. در شهرهای پرتراکم با افزایش روزافزون ساختمان‌ها، خصوصا در بخش‌های مرکزی شهرها، امکان ساخت پارک و فضای سبز جدید تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی اهمیت نما، دیوار و بام سبز را نباید نادیده گرفت.

تصفیه هوا از اصلی‌ترین مزایای بام سبز

نما، دیوار و بام سبز می‌تواند به از بین بردن آلودگی‌های حاصل از موتورهای گازسوز کمک به سزایی کند. البته از اهمیت مساحت پوشیده شده از گیاه و گونه‌های گیاهی استفاده شده در طراحی و اجرای روف گاردن نباید غافل بود. به طور کلی، گیاهان پر شاخه یا دارای برگ‌های بافت دار به دلیل تشکیل رسوب خشک و یا جذب ذرات موجود در باران‌ها، می‌توانند در کاهش ذرات آلاینده موجود در هوا نیز اثرگذار باشند. به علاوه در محیط‌های اداری و به طور کلی‌تر داخل ساختمان، مبلمان، فرش و سایر تجهیزات اداری یکی از منابع اصلی تولید مواد آلی به شمار می‌روند که گیاهان توانایی بالایی در کاهش این آلاینده‌ها درون محیط‌های بسته را دارند، به همین جهت استفاده از پوشش‌های گیاهی مانند : نما، دیوار و بام سبز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شماست.

برای خرید چوب پلاست و اطلاع از قیمت چوب پلاست با شماره 02122901835 تماس حاصل نمایید

ما آماده ارائه خدمات حضوری و غیر حضوری به شما مشتریان گرامی در تهران و سراسر ایران هستیم.

Rate this post
با مزایای بام سبز بیشتر آشنا شوید!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۵ نظر درباره “با مزایای بام سبز بیشتر آشنا شوید!
  1. سلام با توجه به توضیحاتی که داده اید بسیار بام سبز جالب است فقط اینکه آیا قابلیت آبیاری اتوماتیک در روف گاردن ها وجود دارد و همچنین آب اضافی گیاهان چگونه تخلیه می شود آیا خاک هم همراه آن تخلیه می گردد؟ همچنین آب مانده در مثلا سینی گیاهان،گند
    آب است و چگونه تخلیه میگردد؟ همچنین زیر سازی و ایزوگام به چه نحو است آیا قبل از اجرای بام سبز باید ایجاد گردد؟

    1. بله خانم از هر نوع آبیاری که مورد نظر شماست می توان در فضای روف گاردن استفاده کرد و نحوه تخلیه آب اضافی بر اساس نوع فلاور باکس مورد استفاده و نحوه باغچه های ساخته شده بر روی روف گاردن متفاوت است.

  2. بازتاب: سوالات رایج درباره روف گاردن | چوپکس
  3. بازتاب: سوالات رایج روف گاردن 2 | چوپکس
  4. بازتاب: سوالات رایج درباره روف گاردن | چوپکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا