طراحی انواع جان پناه پشت بام !

طراحی انواع جان پناه پشت بام !
فهرست مطالب

این روزها ساختمان سازی و اهمیت به زیباسازی بنا بسیار مورد توجه بوده و رو به مدرنیته شدن است. به همین علت با گذشت زمان محصولات و مصالح نوین برای این منظور به بازار عرضه می‌شود. با مشخصات و کارآیی‌های متفاوت که نه تنها باعث افزایش طول عمر بنا خواهد شد، بلکه در چهره شهر نیز تاثیری مستقیم خواهد داشت. به ویژه که استفاده از پشت بام در قالب بام سبز که به روف گاردن نیز معروف است به یکی از نیازهای ساکنین ساختمان در شهرهای شلوغ تبدیل شده است. همین موجب شده تا انواع جان پناه پشت بام با کاربرد مصالح ساختمانی به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا شود. در مطلب روف گاردن چیست به طور کامل در اینباره توضیح داده‌ایم.

معماران و طراحان حرفه‌ای همینطور، بدنبال کاربرد محصولاتی هستند که علاوه‌بر ایجاد ظاهری شیک و زیبا، موجب استحکام و طول عمر بنا شود. شاید در قدیم کمتر به این موارد توجه می‌شد، اما امروزه افراد ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه بیشتر، ساختمان‌هایی مقاوم و در عین حال با ظاهری خاص و متفاوت داشته باشند. به خصوص اگر تصمیم داشته باشند پشت بام را به محلی (روف گاردن یا بام سبز) برای سپری کردن اوقات فراغت تبدیل نمایند از پرچین چوبی یا دیوارپوش و …  استفاده می‌شود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اما اجرای جانپناه مهم‌تر از این مباحث بوده و عنصری امنیتی محسوب می‌شود. به همین خاطر طراحی و اجرای آن در پشت بام یا هر مکانی دیگر باید طبق اصول انجام شود. اما این سازه در پشت بام باید توسط افراد حرفه‌ای که بر ضوابط و استانداردهای ساخت آشنا هستند انجام شود تا موجب بروز مشکلات یا خسارت به بنا یا ساختمان نشود. با این حال بهتر است قبل از هر اقدامی با کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه مشورت داشته باشید.

جان پناه چیست ؟

جان پناه چیست ؟

جان پناه یک دیوار نسبتا کم ارتفاع بوده که در پشت بام، تراس و بالکن همینطور راه پله اجرا می‌شود. در درجه اول برای محافظت از ساکنین و در درجه دوم برای زیباسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته ساخت و اجرای جانپناه پشت بام مرسوم نبود که این امر نه تنها خطراتی بسیاری به همراه داشت بلکه ظاهر نمای ساختمان را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد. ضمن اینکه با گذشت سالیان طراحی و اجرای جانپناه با مصالح سنتی انجام می‌شد. اما به تازگی محصولاتی مانند چوب پلاست وارد بازار شده‌اند که بهترین گزینه برای جان پناه بوده و هم نمای ساختمان را شیک می‌کند و هم بسیار مستحکم و مقاوم است.

کاربرد جان پناه چیست ؟

همانطور که از نام جانپناه مشخص است، این سازه ساختمانی بهترین گزینه برای حفاظت از جان ساکنین و جلوگیری از سقوط یا پرت شدن در ساختمان طراحی شده است. اگر بخواهیم به دیگر کاربردهای آن اشاره کنیم می‌توان گفت:

  • زیباسازی نمای ساختمان و چهره شهر
  • جلوگیری از ریزش آب به نمای ساختمان
  • هدایت آب اضافه برای خروج از پشت بام
  • ایجاد حریم خصوصی از دید سایر ساختمان‌ها

کاربرد جان پناه چیست ؟

طراحی جان پناه با محصولی نوین !

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پروفیل چوب پلاست از محصولات نوظهور و چند کاره بوده که در زمینه‌های متعدد ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربری‌های چوب پلاستیک طراحی جان پناه با استفاده از پروفیل‌های مخصوص است. نرده چوبی قابل اجرا با این محصول را می‌توان انتخابی مناسب برای طراحی جانپناه در پشت بام یا تراس و بالکن دانست.

راهکارهای اساسی برای کاربرد این محصول در طراحی جان پناه وجود دارد. با توجه به اینکه چوب پلاست متریالی برای استفاده در فضای باز و بیرونی است، از آن به طور گسترده در پشت بام جهت اجرای روف گاردن استفاده می‌شود. ضمن اینکه زیباسازی جانپناه یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌های در ساخت روف گاردن محسوب می‌‌شود. زیرا در برخی مواقع نه تنها برای زیبایی بام سبز که از آن برای پوششی مناسب از دید سایر ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

از دیگر مواردی که در طراحی جانپناه پشت بام با چوب می‌توان اشاره کرد، پرچین چوبی و دیوارپوش چوبی و پارتیشن چوبی است. با توجه به خواسته کارفرما هرکدام از انواع موارد ذکر شده در طراحی جانپناه کاربرد دارد که اجرای آن بستگی به طرح ارائه شده یا کاربری مورد نظر است. خوبی طراحی این سازه در پشت بام این است که در صورت نیاز شما می‌توانید حتی اگر تصمیمی به اجرای روف گاردن ندارید، تنها جانپناه را با این متریال طراحی کنید.

طراحی جان پناه با محصولی نوین !

تاثیر طراحی جان پناه در نمای ساختمان چیست ؟

فرقی نمی‌کند شما از نمای چوبی قابل اجرا با چوب پلاست برای ساختمان استفاده کرده باشید یا از دیگر مصالح. مهم این است که بتوانید جانپناه را به بهترین شکل با دیگر قسمت‌های نمای ساختمان خود تطبیق دهید. اما مزایای چوب پلاست این است که به بهترین شکل از ساختمان شما محافظت خواهد کرد. این متریال مختص فضای باز طراحی و تولید شده است. به خصوص که روش نصب و اجرای آن به صورت خشک بدون نیاز به ملات و با زیرسازی اصولی انجام می‌شود.

همین باعث خواهد شد تا نه تنها به نمای اصلی آسیبی وارد نشود، که به بهترین شکل در برابر عوامل فیزکی- محیطی از آن محافظت شود. این متریال در برابر نفوذ آب حاصل از بارش‌های پیاپی و رطوب زیاد از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین در برابر تابش متداوم نور خورشید یا اشعه UV نیز بسیار مستحکم است. با توجه به این امر بهترین انتخاب برای شهرهای مرطوب یا حتی گرم و خشک به شمار می‌آید.

شما می‌توانید با اجرای نمای چوبی برای ساختمان، جانپناه را نیز طراحی کرده و به این ترتیب چهره بنا را زیباسازی نمایید. به ویژه جانپناه بالکن یا تراس به تنهایی با این محصول در کنار کاربرد دیگر مصالح مانند شیشه یا فلز تکمیل کننده خواهد بود. حتی می‌توانید جانپناه این اماکن را به طور کلی با چوب پلاست یا حتی فلاورباکس بسازید و از زیبایی خاص آن لذت ببرید.

4.8/5 - (23 امتیاز)
طراحی انواع جان پناه پشت بام !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

یک دیدگاه در “طراحی انواع جان پناه پشت بام !
  1. سلام وقت بخیر
    در مورد جانپناه یک واحد پنت هاوس به مشاوره و طراحی نیاز دارم
    لطفا در واتس اپ به شمار۰۹۱۳۹۲۶۱۴ پیام بدید تا فایلها و رندهای موجود را خدمتتون ارسال کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا